І. Актуальність теми: Захворювання нирок і сечових шляхів займають значний розділ серед захворювань внутрішніх хвороб на тлі багатьох із них виникають стани, які загрожують життю пацієнта. Ці захворювання часто супроводжуються і порушенням функції сечовиділення. Унаслідок розладів виникають зміни загального стану хворих, що вимагають гігієнічного догляду, відповідного дієтичного харчування, спеціального режиму і спостереження за ним.
Ф.Найтінгейл у „Замітках із сестринської справи” (1859 рік) писала: „Найважливіший практичний урок, який може бути даний сестрам, - це навчити їх, за чим спостерігати, як спостерігати, які симптоми вказують на погіршення стану, які ознаки свідчать про недостатній догляд і в чому він виражається”.
Медична сестра, здійснюючи спостереження і догляд за пацієнтами із захворюванням нирок і сечових шляхів, повинна вміти правильно оцінити деякі найважливіші симптоми (проблеми), скласти план догляду і медсестринських втручань і надати необхідну невідкладну долікарську допомогу. Спостереження за пацієнтом має велике значення в оцінці його стану.
ІІ. Навчальні цілі заняття: Студент повинен знати: - анатомо-фізіологічні особливості нирок та сечовивідних шляхів; - проблеми пацієнта при захворюваннях сечовидільної системи; - цілі катетеризації та промивання сечового міхура; протипоказання і можливі ускладнення; - види катетерів; - види знімних сечоприймачів; - правила асептики у разі введення катетера; - можливі проблеми пацієнта, наприклад: небезпека розриву сечового міхура.
План: Анатомо-фізіологічні особливості нирок та сечовидільної системи. Проблеми пацієнтів при захворюваннях нирок та сечовидільної системи. Заходи при затримці сечі. Допомога пацієнту з приводу нетримання сечі та сечовиділення в ліжку. Застосування сечоприймачів. Дієта № 7. Показання. Складання приблизного добового меню та меню-розкладки. Катетеризація і промивання сечового міхура, показання і протипоказання, можливі ускладнення. Види катетерів. Особливості застосування катетерів у чоловіків та жінок. Право пацієнта на інформацію та конфіденційність. Спостереження за пацієнтом під час та після процедури. Медсестринські втручання в розв”язанні проблем, що виникли.
Домашнє завдання: Касевич Н.М. “Практикум із сестринської справи”, ст.221-226. Шевчук М.Г. “Сестринська справа”, ст. 173-174, 180-184. Карта ООД: оформити щоденник; скласти алгоритми дій “Катетеризація і промивання сечового міхура”; догляд за пацієнтами з нетриманням та затримкою сечі; скласти план догляду та медсестринські втручання при проблемі пацієнта: небезпека розриву сечового міхура.
Термін/ поняття Визначення Анурія Повна відсутність сечі Гематурія Наявність крові в сечі Дизурія Розлад сечовипускання Полакіурія Часте сечовипускання Странгурія Утруднення сечовипускання Діурез Процес утворення і виділення сечі Ішурія Накопичення сечі внаслідок неможливості самостійного сечовипускання Ніктурія Виділення більшої частини добової кількості сечі вночі, а не вдень Набряки Накопичення рідини в підшкірній основі, у внутрішніх органах і порожнинах тіла Терміни й поняття, які необхідно запам’ятати, вивчаючи тему
Термін/ поняття Визначення Поліурія Збільшення діурезу Олігурія Зменшення діурезу Тенезми Болючі позиви до сечовипускання без виділення сечі або взагалі без ефекту Глюкозурія Наявність цукру в сечі Піурія Наявність гною в сечі Лейкоцитурія Наявність лейкоцитів в сечі Бактерійурія Наявність бактерій в сечі Протеїнурія Наявність білка в сечі Циліндрурія Наявність циліндрів в сечі
11. Назвати мету дієти № 7: 1) щадіння травного каналу, щадіння функції нирок, зменшення набряків; 2) щадіння нирок, зниження артеріального тиску, зменшення набряків; 3) відновлення порушеної функції печінки, зменшення набряків, щадіння функції нирок; 4) зменшення набряків, щадіння травного каналу, відновлення порушеної функції печінки; 5) щадіння травного каналу, відновлення порушеної функції печінки, зменшення набряків.
За призначенням лікаря медсестра готується до проведення катетеризації сечового міхура. Вона готує: 2 пари рукавиць, марлеві серветки змочені 0,5% розчином дезактину, стерильний гліцерин, чисті пінцети, стерильний лоток, чистий катетер, клейонка, пелюшка, судно, лоток для відпрацьованого матеріалу. Які помилки допустила медсестра: 1) 2) 3) 4) 5) Продемонструйте на муляжі техніку катетеризації сечового міхура.
За призначенням лікаря медсестра готується до проведення промивання сечового міхура. Вона готує: лотки, стерильний катетер, гліцерин, 2 пари рукавиць, марлеві серветки змочені розчином фурациліну (1:5000), корнцанг, чисті пінцети, тампони, мірний посуд, клейонка, пелюшка, вода, судно, кухоль, лоток для відпрацьованого матеріалу. Які помилки допустила медсестра: 1) 2) 3) 4) 5) Продемонструйте на муляжі техніку промивання сечового міхура.
Переглянувши відеофільм, дайте відповіді на запитання: Які це суперпобічні катетери? Як вводиться звичайний катетер? Коли використовуються суперпобічні катетери? Що потрібно зробити, щоб катетер не перекручувався? На що потрібно звернути увагу при догляді за пацієнтом з суперпобічним катетером?
Переглянувши відеофільм, дайте відповіді на запитання: Назвати термін перебування катетера в сечовому міхурі. Як часто необхідно міняти мішечки з сечею? Як оцінити спазм сечового міхура? Назвати зони занесення інфекції. Що входить в набір для промивання сечового міхура? З якою метою одягаються стерильні рукавички? Яка кількість речовини використовується для промивання сечового міхура?
ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ КІНЦЕВОГО РІВНЯ ЗНАНЬ Охарактеризуйте набряки, що супроводжують захворювання нирок (а, б, в, г). Назвіть показання до катетеризації сечового міхура (а, б, в, г). Дайте рекомендації пацієнтові (або його родичам) щодо проведення дезінфекції сечоприймачів (а, б). У хворого затримка сечі. Які сестринські втручання потрібні в даній ситуації (а, б, в, г)? Назвіть основні елементи догляду за пацієнтами з нетриманням сечі (а, б, в, г, е). Які ви знаєте заходи профілактики інфекції сечових шляхів у пацієнтів (а, б, в, г)? З якою метою використовують промивання сечового міхура? Назвіть два види розладу сечовипускання (дизурії) (а, б).
Відповіді на запитання кінцевого рівня знань: 1. а) спочатку набрякають повіки, обличчя, а потім – усе тіло; б) набряки поєднуються з блідістю шкіри; в) набряки не супроводжуються задишкою; г) швидко з’являються і швидко зникають. 2. а) хронічна затримка сечовипускання; б) промивання сечового міхура; в) уведення лікарських препаратів; г) взяття сечі на дослідження. 3. а) 3 – 4 рази на добу звільняти від сечі й мити теплою водою з милом; б) 1 раз на добу замочувати в 2% розчині хлораміну або 0,5% розчині хлорного вапна на 2 год, а потім промивати під проточною водою;
4. а) забезпечити усамітнення; б) пацієнтові, що перебуває на суворому постільному режимі, надати високого положення Фаулера; в) зрошувати зовнішні статеві органи теплою водою; г) відкрити кран (звук проточної води рефлекторно сприяє сечовипусканню). 5. а) профілактика пролежнів у лежачого хворого; б) застосування сечоприймачів і памперсів; в) використання гумового підкладного кола; г) обмеження вживання рідини після 18-ї години; д) ретельна гігієна зовнішніх статевих органів; е) навчання пацієнтів користуванню сечоприймачами.
6. а) своєчасний і правильний туалет промежини; б) навчити пацієнта або його родичів правильній техніці підмивання; в) мити руки до і після будь-якої маніпуляції з катетером і сечоприймачем; г) уводити катетер, суворо дотримуючись правил асептики. 7. Лікування запальних процесів сечового міхура. 8. а) часте сечовипускання (полакіурія); б) утруднене сечовипускання (странгурія)
7. Назвати етапи підготовки пацієнта до катетеризації сечового міхура: безшлакова дієта протягом 3 днів, напередодні ввечері – очисна клізма; безшлакова дієта протягом 3 днів, вранці – очисна клізма; ретельний туалет зовнішніх статевих органів, туалет зовнішнього отвору сечовивідного каналу; напередодні ввечері – очисна клізма; вранці – очисна клізма.
ЛІТЕРАТУРА: Основна: 1. Н.В.Пасєчко „Основи сестринської справи”, Тернопіль, „Укрмедкнига”, 2002 р., ст. 2. Н.М.Касевич „Практикум із сестринської справи”, Київ, „Здоров’я”, 2005 р., ст. Додаткова: З.М.Смирнова „Посібник з медсестринського процесу”, Київ, „Здоров’я”, 2002 р. Т.О.Кудрявцева „Сестринський процес”, Київ, „Здоров’я”, 2001 р. І.Я.Губенко „Медсестринський процес”, Київ, „Здоров’я”, 2001 р. Текст лекції.