Спостереження за роллю антонімів у тексті. Підсумок по темі: «Слово. Значення слова».

Про матеріал
Урок з української мови для 3 класу по темі "Спостереження за роллю антонімів у тексті. Підсумок по темі: «Слово. Значення слова".
Перегляд файлу

Українська  мова  (3  клас)

 

Тема.  Спостереження  за  роллю  антонімів  у  тексті.  Підсумок  по  темі:  «Слово.  Значення  слова».

 

Мета:  вчити  дітей  вживати  антоніми  у  мовленні;  розвивати  мовне  чуття,  мислення;  виховувати  увагу  до  слова,  його  значення.

 

Обладнання.  Незнайко,  лист,  вірш  для  творчої  роботи, кросворд.

 

Тип  уроку.  Урок  узагальнення  знань,  умінь  і  навичок.

 

Хід  уроку

І.  Організаційний  момент.

 

ІІ.  Актуалізація опорних  знань.

- Діти,  сьогодні  до  нас  на  урок  завітав  один із  казкових  героїв  Незнайко.

незнайка

- Скажіть,  хто  такий  Незнайко? 

- Давайте  підберемо  слово  з  протилежним  лексичним  значенням.  (Знайко).

- А  хто  такий  Знайко?

- Отже,  Незнайко  буде  з  нами  сьогодні  на  уроці.  І  ви  повинні  його  навчити  всьому  тому,  що  знаєте  самі,  щоб  він  вийшов  з  уроку  уже  Знайком.  А  для  цього  ви  повинні  бути  активними  на  уроці.

 

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності.  Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

- Діти,  сьогодні  на  уроці  ми  з  вами  продовжимо  роботу  по  темі  «Слово.  Значення  слова»,  будемо  вчитися  вживати  антоніми  у  мовленні,  розвивати  мовне  чуття.

IV. Робота над темою уроку.

 

1. Усне  опитування  (вправа  193).

 

2.  Хвилинка  каліграфії.

- Яку  літеру  будемо  писати,  ви  визначите самі,  коли  послухаєте  таке  прислів’я:  «Праця  робить  людину  розумною».

- Як  ви  розумієте  це  прислів’я?

- Яке  головне  слово  у  цьому  прислів’ї? (Праця).

- З  якої  букви  починається  це  слово?

П    пп     пр    ра    ац    ця    праця   

-  А  яке  іще  прислів’я  про  працю  ви  знаєте?

-  Я  починаю,  а  ви,  діти,  закінчуйте:  «Праця  людину  годує,  а  лінь  марнує».

- Чи  є  в  цьому  прислів’ї  слова  з  протилежним  лексичним  значенням?  Назвіть  їх.

 

3. Орфографічна  хвилинка.

- Повторюємо  орфограму  «Ненаголошені  голосні  е, и  в  коренях  слів».

На  дошці  записані  слова,  в  яких  пропущені  букви.  Завдання  для  учнів:  вставити  пропущені  букви  е  чи  и.

З…рно,  с…ло,  л…сти,  м…док,  с…нок,  кр…ло,  з…ма,  в…сна,  п…ро,  л…мон,  ц…буля.

(Один  учень  працює  біля  дошки).

 

4.  Гра  «Третій  зайвий».

Золота  ложка,  золота  людина,  золоті  руки.

Срібний  голос,  срібний  ніж,  срібне  волосся.

Сумує  ліс,  сумує  матір,  сумує  небо.

- Записати  слова  в  переносному  значенні.

 

5.  Вибірковий  диктант.

-Відгадати  загадку.  Записати  слова-синоніми  до  слова  завірюха.

Pict0015

 

 

 

 

Фізкультхвилинка.

Два  прихлопи,  три  притопи,

На  носок,  на  каблучок.

Руки  вліво,  руки  вправо,

Ми  танцюєм  козачок.

Раз – присядем,  два – присядем

Настрій  гарний.

Покружляли,  повертілись,

І тихенько  всі  усілись.

 

 

 

6. Творча  робота.  Лист  від  Незнайка.

 

 - Незнайко просить  відредагувати  лист.  Замінити  в  ньому  виділені  слова  на  антоніми.   (Завдання  для  кожного  учня).

 

                          Їжачок  загубив  яблучко  і

                   засмутився.  Молода  яблуня  подарувала

                йому  ще  одне  маленьке  яблуко.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.  Творча  робота

 

- Дописати  останнє  слово  кожного  рядка  вірша.

Дуже  я  потрібна  всім –

І  дорослим,  і…(малим).

Всіх  я  розуму…(учу).

А  сама  завжди…(мовчу).

 

Pict0017

 

- Знайти  слова  протилежні  за  значенням,  і підкреслити  їх.

 

8.  Мовна  гра  «Утвори  слово».

а)  мало,  дим,  сир,  (мир);

б)  заєць,  лис,  ломи,  собака,  (зима).

- До  відгаданих  слів  підібрати  антоніми  (мир – війна,  зима – літо).

 

V. Підсумок уроку.

1.  Відгадування  кросворду.

По  горизонталі  впиши  слова  протилежні  за  значенням  до  слів,  поданих  нижче.  А  у  вертикальній  рамці  прочитаєш  назву  цих  слів. (Антоніми)

  1. Легкий - …,
  2. білий - …,
  3. гострий - …,
  4. солоний - …,
  5. світлий - …,
  6. багатий - …,
  7. великий -…,
  8. холодний - ….

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      2.  Бесіда.

- Яку  тему  ми  закінчили  вивчати?

- Які  слова  є  синонімами,  антонімами?

- Коли  найчастіше  вживаються  антоніми  у  нашому  мовленні?

- Що  вам  найбільше  сподобалось  на  уроці?

- Діти,  як  ви  гадаєте,  Незнайко  зможе  взяти  для  себе  щось  корисне  з  цього  уроку?

 

         VІ. Домашнє  завдання.

- Виписати  з  будь-якої  літератури  три  речення – прислів’я  з  антонімами.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку