Спостерігаємо за чергуванням і випаданням голосних під час відмінювання іменників чоловічого роду

Про матеріал
Хороший матеріал,який підійде для проведення уроку української мови,та для закріплення вивченого матеріалу про іменник
Перегляд файлу

03.02.22       До уроку допущена: _________

Українська мова (письмо)

Клас 4

Тема: Спостерігаємо за чергуванням і випаданням голосних під час відміннювання іменників чоловічого роду

Мета: узагальнити знання про іменники;вчити спостерігати за чергуванням голосних звуків під час відмінювання іменників; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення,увагу,спостережливість,пам'ять,усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою; виховувати повагу до традицій своєї країни та країн-сусідів, виховувати любов і повагу до української мови.

Обладнання: мультимедійна презентація,підручник О.Петрук 4 клас,ілюстрації,фізхвилинка, смайлик-настрою.

Хід уроку

1.Організація класу

Весела пісенька дзвіночка

Покликала вас на урок

Я бачу щирі ваші личка

І погляд з безліччю думок…

Ми помандруємо в світ чудовий,

Що гордо мовою зовуть.

Та лиш кмітливість і увагу

З собою взяти не забудь.

 

  • Доброго ранку всім! Починаймо наш день з посмішкою на обличчі і з гарним настроєм!
  • А зараз давайте уявимо якими ми будемо на уроці.

МИ БУДЕМО…

Уважні,

Розумні,

Організовані,

Кмітливі.

 

2. Актуалізація опорних знань

 2.1 Вправа «Мозковий штурм»

 Отож сьогодні ми продовжимо вивчати українську мову, відкриваючи всі нові й нові її таємниці. А допоможуть вам у цьому ваші вміння спостерігати за мовними  явищами, робити висновки, експериментувати, досліджувати.

 Отож, давайте пригадаємо яку частину мови вивчаємо? (іменник)

 А що таке іменник? (Це частина мови, яка називає предмет і відповідає на питання хто? або що?).

 Що ще ви можете розповісти про іменник?

 Іменники можуть бути назвами істот (хто?)мати, батько, і неістот (що?) парта, вікно

 Іменники можуть бути загальними (місто, країна), і власними ( Миколаїв, Україна)

 Іменники належать до одного з родів: чоловічого (хлопчик), жіночого (зірка), середнього (небо)

 Змінюються за числами – однина (земля, каштан), множина (землі, каштани).

 

 2.2 Каліграфічна хвилинка

 Доповніть прислів’я. Запишіть його каліграфічно.

Осінь багата снопами, а зима … (пирогами)

 Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь за алгоритмом.

Алгоритм:

1. Ставим наголос. (Óсінь)

2. Ділимо на склади. (о-сінь)

3. Позначаємо голосні та приголосні  (о,і- голосні; с,н-приголосні)

4. Записати кількість звуків, букв, складів. ( 5 букв, 4 звуків, 2 склади наголос на 1-му складі )

 Поставте слово осінь у родовий відмінок однини. (чого? Осені)

 Що ви помітили? ( голосний звук і змінився на звук е)

 

3. Повідомлення теми і мети уроку

  • У багатьох словах в українській мові о,е чергуються з і: у відкритих складах виступає о, е, у закритих – і.

В переливах слів ми раді

Відтінити тут одне:

Там де І в закритім складі,

У відкритім – О та Е.

У закритім складі кінь,

У відкритому – коня.

Поміркуй над цим, прикинь:

Не поїдем навмання.

У закритім складі гість,

У відкритім – гостя жди.

У закритім складі шість,

У відкритому – шести.

Не кінець тут прикладам –

Ще раз вам викладем:

Невід – невода, чобіт – чобота,

А є й виняток!

Хобот – хобота,

Й ще сучасніший:

Робот – робота.

  • Отже,діти сьогодні ми продовжимо знайомитись із іменником.А саме на сьогоднішньому уроці ми познайомимось із чергуванням і випаданням під час відмінювання іменників чоловічого роду.

 

4. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу

 4.1 Спостерігаємо за чергування голосних під час відмінювання іменників

- А зараз відкриваємо підручники на сторінці 88 і дивимось уважно на вправу 1.2

- Читає таблицю учень (кажу ім'я)

- Молодець,гарно прочитала!

- Отже,ми вже теоретично бачемо як чергуються голосні, давайте побачемо і практично я це відбувається.

- Відкриваємо всі зошити і пишемо сьогоднішню дату. Сьогодні у нас…( 3 лютого )

 

* Фізхвилинка

 

 4.2 Робота з підручником

- Пишемо в зошиті вправа 1.3 і дивимось що ми маємо робити.

- Отже,ми маємо утворити словосполучення за зразком і підкреслити голосні які чергуються.

  • Побачити (лебедя)
  • Стояти біля (столу)
  • Зустрічати остя)
  • Шукати ота)
  • Казка про (ведмедя)

- Отже,ми бачемо що в кожному слові голосний І чергується із голосними О та Е.

- Молодці,впорались із завданням!

 

 4.3 Спостерігаємо за  випаданням голосних під час відмінювання іменників

- Діти,подивіться уважно на вправу 2.1.

- Тут ми можемо побачити які голосні випадають під час відмінювання іменників. Ми бачемо приклади де голосні о та е випадають: будинок біля будинку

Ґанок до ґанку

Хлопець до хлопця

Перець без перцю.

- Добре,молодці.

 

 4.4 Робота з матеріалом із підручника

- А зараз уважно пишемо в зошиті вправа 2.2.

- Всі не поспішаючи і уважно маємо записати словосполучення,змінюючи іменники,що в дужках,за питаннями.

*Стояти біля (біля чого?) стільця, малювати (кого?) журавля, наздоганяти (кого?) хлопця, йти до (до чого?) будинку, прихід (кого?) грудня.

 

5. Закріплення вивченого матеріалу

 5.1 Гра «Хто перший?»

- Діти,а зараз я буду вам задавати питання,а ваше завдання якнайшвидше і правильно дати відповідь на запитання

- Отже,починаймо!

  • На які питання відповідає іменник? ( хто? Що? )
  • Які голосні чергуються під час відмінювання іменників?      ( о,е чергуються з і )
  • Які голосні випадають під час відмінювання іменників?
  • У якому складі відкритому чи закритому чується звук І ? (у закритому складі)
  • У якому складі відкритому чи закритому чується звуки о та е? ( у відкритому)

- Молодці,дуже добре впорались!

 

6.Підсумок уроку

 6.1 Вправа «Мікрофон»

- Отже,діти, ось і добігає кінця наш урок.

- Про що ми сьогодні на уроці говорили?

- Вам сподобався наш сьогоднішній урок?

- Що вам найбільше сподобалося?

- Чи все зрозуміло?

- Який настрій у вас? Оберіть смайлик.

- Ви були сьогодні дуже активними та енергійними.  Великі молодці! Дякую вам!

- До побачення!

 

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
1194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку