Інтегровані уроки мови та математики у початкових класах

Про матеріал
Цікаві уроки інтегрованого змісту типу математичних вечорниць та антонімів рідної мови типу "Подорож в природу".
Перегляд файлу

Підпалько Валентина Олександрівна, вчитель Дирдинського ЗЗСО І – ІІ ступенів Городищенської міської ради Черкаської області

 

РОЗВИТОК СВІТОГЛЯДУ УЧНІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕГРАЦІЇ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

(З досвіду роботи)

Математичні вечорниці ( математика, народознавство)

Тема: Запис і читання трицифрових чисел. Закріплення таблиць множення і ділення.

Завдання уроку:  Продовжувати вчити читати і записувати трицифрові числа, виконувати з ними найпростіші дії; удосконалювати навички розв’язування рівнянь та вміння оперувати круглими сотнями; закріпити знання таблиць множення і ділення; розвивати самостійність, виховувати культуру запису.

Обладнання: картки усної лічби, набори виразів для роботи в парах, конверти, геометричний матеріал.

План уроку

І. Емоційний настрій на урок

Вітання:  Доброго ранку травам росистим, доброго ранку квітам барвистим!

Доброго ранку сонечку ясному, доброго ранку всьому прекрасному!

Виходять п’ятеро учнів:

  1. Увага! Увага! Спішіть, поспішайте!,

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На вечорниці вас прошу, гуртом, поодинці,

Чекають на вас тут математичні гостинці!

  1. І сувора й солов’їна математики країна,

Праця тут іде завзята,вмій лиш спритно рахувати.

  1. Вмій ділити, віднімати, множить, швидко додавати.

Вмій кмітливо все збагнути – першим в відповіді бути!

  1. Ледарів у нас немає! Хто руки не піднімає?

Вирушаємо у путь – нас цікаві речі ждуть!

  1. Гей на наших вечорницях хто сумний – розвеселиться,

Вправи, ігри, небилиці – гарні будуть математичні вечорниці!

1.Вчитель: Надворі зима. Вечори довгі й сумні, і молодь раніше, щоб швидше промайнув вечір, сходилась на вечорниці. Тож давайте і ми підберемо на своїх математичних вечорницях синоніми до цього слова. А допоможуть нам у цьому ось ці картки усної лічби.

 

Ве   чор   ни   ці

 

Збо   ри   ще

 

 Сход   ка

 

Гу   лі

 

Клуб

На Україні говорили: «Там не пусто в хаті, де людей багато».А вечорниці

збирались в одній хаті, де жила самотня жінка або сім'я без дітей. Хату на кутку чи на частині села вибирали дівчата і платили за неї. Плата ця була в товарах: тобто платили продуктами (пшоном, хлібом, борошном) чи полотном. Але ніколи за наймання хати для вечорниць не платили грішми!Про хату на Україні складено багато прислів’їв: Добре тому, хто в своїй хаті. Що інша хатка, то інша гадка.А на наших вечорницях ви теж будете платити за свою хату.

  • Хто хоче чим заплатить?

2.( Картки –малюнки, де на звороті записані вирази на додавання та віднімання трицифрових чисел, які учні за вибором повинні вирахувати)

 

 

2.Вчитель: - Ви знаєте, що на вечорниці приходили хлопці й дівчата. Вони і працювали разом, співали і допомагали одне одному у виборі подруги чи товариша. В народі говорять: «Де дружніші – там сильніші!» Отже і ви зараз будете працювати в парах, по двоє, з геометричним матеріалом.

  •  Але перш ніж приступити до роботи, давайте згадаємо казку «Дідова дочка і бабина». Куди там дочки ходили мички прясти?
  • Правильно, на досвідки. Так от, діти, вечорниці тривали до того часу, як проспівають перші півні, а досвідки – як треті. Тож вам треба по закінченні кругових прикладів викласти півня з геометричних фігур. Чия пара швидше, то вони гуляли на вечорницях, а хто пізніше – затримався на досвідках.

 

 

 

 

  • На вечорницях завжди були пісні, танці, присутні розповідали небилиці, усмішки. У народі кажуть, що « веселий сміх – здоров’я».

3. Отже до вашої уваги усмішка.

Зібралася ввечері дівка на вечорниці та й каже своєму солдату-квартиранту:

  • Я йду на вечорниці, а в печі чотири пироги, як спечуться, то витягнеш. Солдат витіг з печі пироги, два з’їв, а два лишилося. От приходить дівка, бачить тільки два пироги і питає:
  • Вийняв пироги?
  • Вийняв!
  • Скільки їх було?
  • Чотири!
  • А де два?
  • Ось два! Дівка знову: скільки було пирогів?
  • Чотири!
  • А де два?
  • Ось два! Так дівчина і не допиталася солдата, де ж два пироги![2, с.48]

4.Вчитель: Ніколи не обходилися вечорниці без змагань. Особливо, коли двоє парубків залицялися до однієї дівчини. І у нас теж буде змагання за рівняння. Хто швидше? (Рівняння записані на дошці)

Х+17=40    Х-32=28    72-Х=50

Прислів’я говорить:  «Де сила не візьме – треба доповнити розумом»..Отже вам домашнім завданням теж буде розв’язок рівнянь. (Завдання з підручника.) 5.Вчитель: Ми знаємо вже, що на вечорниці сходилися дівчата і хлопці. Дівчата працювали, а хлопці їх розважали. Тобто кожен вибирав собі заняття до душі. От на наших вечорницях дівчата можуть вибрати собі теж завдання на вибір:

  1. Чи шити сорочки (а їх шили з білого полотна, щоб доля була світла й чиста, бо недарма кажуть, що «щасливий , бо в сорочці народився»)
  2. Чи вишивати рушники ( а їх є аж чотири види: утерач на лице і руки, стирач зі столу і для посуду, плечовик на весілля і покутник – на ікони)

Та й прислів’я відоме, що «рушник на кілочку – хата у віночку». А хлопці:

  1. Або розповідають усмішки.
  2. Або співають пісні, щоб розважити дівчат. (Учні з конвертів, на яких намальовано сорочку- вишиванку, рушничок, написано «Усмішки» та «Пісні» вибирають завдання)

6.Вчитель: - По закінченні вечорниць господиня завжди частувала хлопців і дівчат варениками. А якщо на вечорницях були гості з інших кутків села, то вареники в першу чергу підносили їм.

Пригощання варениками.

  1. Вчитель:  Збіг урок наш, як коротка мить. Дуже швидко час біжить.

Ще попереду у вас багато кроків, і цікавих і важких уроків.

Тож старайтесь вправно все вивчати,

Щоб все у нашому житті знати.

Виходять двоє учнів:  А всім вам бажаєм, щоб ви не старіли,

 щоб серцем, душею були молоді.

До рідного краю любов’ю горіли

і користь приносили рідній землі.

Підсумок уроку:

  • Що вам сподобалося на наших математичних вечорницях? Чи хотіли б ви побувати на справжніх досвідках?

Оцінення роботи учнів на уроці.

Українська мова, природознавство.

Тема. Антоніми

Завдання: Дати поняття антонімів, учити підбирати антоніми до слів;

Розвивати уяву, фантазію, навички зв’язних висловлювань,

Виховувати грамотність, культуру запису, бережливе ставлення до рослин.

Обладнання:ілюстрації квітів, макет зорельота, картки-назви зупинок, олівці

Тип уроку: урок-подорож

План уроку

І. Організація класу.

1-2 – підтягнулись, 3-4 – усміхнулись.

Стали рівно, сіли тихо…Починається урок!.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Запис дати в зошитах.
  2. Каліграфічна хвилинка: написати рядок буквосполучення Зз, із розсипаних складів скласти і записати слова ( загадка, заголовок, договір, алфавіт); скласти і записати прислів’я із розсипаних слів ( де рідний край, там завжди рай)
  3. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель:  - Сьогодні у нас незвичайний урок,

  Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Щоб швидше нам до неї потрапить,

Потрібно екзамен кмітливості скласти,

Тож сядьте рівненько, стежте уважно,

Щоб здогадатися вам було не важко.

  • А урок у нас буде урок-подорож. Подорожуватимемо ось на такому зорельоті в країну Квітландію. А про що буде подорож, вам розкаже казка.

4.Перша зупинка «Казкова».

Вчитель читає казку «Антоніми».

Два брати жили на світі. Був один з них працьовитий, а другий – ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий, стрів білявого чорнявий, огрядного – худорлявий, на сумного йшов веселий, на тендітного – дебелий. Ця кривавая війна – нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть.[1, с.28]

Отже, будемо працювати з антонімами. А що ж таке антоніми? ( Читання правила в підручнику).

  1. Зупинка «Малюнкова»

Кожному учневі роздані малюнки ( ілюстрації) квітів, до яких вони повинні дібрати антоніми.

Троянда – ніжна – жорстока. Ромашка – висока – низька. Тюльпан-червоний – чорний. Мак – дикий – культурний. Конвалія – лікарська – отруйна.

  • Розповідь учителя про походження назви «конвалія»:

Один з давньогрецьких міфів говорить, що конвалії виникли з краплин поту богині мисливства Діани, яка під час полювання забралася в глухі нетрі і там на неї напали. Діана кинулася тікати. З неї рясними краплинами стікав піт, що перетворювався на землі у конвалії.

  •  Диференційована робота зі словом «конвалія».

І група: скласти опис квітки, користуючись пам’яткою: Що це? Яка рослина на вигляд? Які стебла, листки, квіти? Де росте ця рослина? Чим вона тобі подобається ( не подобається)?

ІІ група: Складання порівняльного опису конвалії і підсніжника за планом:

  1. Проаналізуй, що в ній схоже, спільне, відмінне?
  2. Зроби висновок.

ІІІ група: (працює з учителем) на основі таблиці «Слово» за алгоритмом:

  1. Зробити звуко-буквенний розбір слова «конвалія»,
  2. Скласти словосполучення з цим словом.
  3. Скласти речення з цим словом.
  4. Назвати дикорослі квіти, що ростуть у нашій місцевості.

6. Зупинка «Цікавинки».

Вибірковий диктант: виписати з тексту диктанту антоніми.

Що означають квіти у снах?

Якщо багато квітів у руках – радість, а коли квітів обмаль тримаєте – сум. Коли  сниться, що ви збираєте квіти – чекає успіх, а коли розкидаєте їх – настигне неудача. Дикі квіти у снах – турбота, а культурні – спокій.

  1. Зупинка «Квіти мого краю»

Є багато квіток запашних,

Кожна квітка красу свою має.

Та гарніші завжди поміж них,

Ті, що квітнуть у рідному краї.

  • Вам відомо, що в нашому селі багато рослин. Яка їх будова? ( корінь, стебло, листя, квіти, плід, насіння)
  • Диктант-гра «Допиши назви рослин»

Рівне стебло ( кульбаба, цикорій, лілія, тюльпан)

Криве стебло ( конюшина, матіола, спориш)

Жорстке листя (огірки, гарбузи, соняшник)

Гладеньке листя ( вишня, сансевєра, бегонія)

Одна квітка (ромашка, волошка)

Багато суцвіть ( деревій, картопля)

  • Що б ви зробили, якби побачили квітку небаченої досі краси? ( Складання міркування)
  1. Зупинка «Загадкова»
  • До відгадки дібрати антоніми – одну пару.
  1. Я найперша зацвітаю синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку? ( пролісок: високий – низенький)

  1. Зубів не має. А кусає? ( Кропива: глуха – жалка)
  2. Вус зелений я зав’ю, в гроно сонечко наллю,

І діткам-малюкам все до крапельки віддам.( Виноград:білий – синій, солодкий – кислий).

  1. На дереві гойдається, жупан колючий має.

На літо одягається, а восени скидає. ( Каштан: жорсткий – гладенький)

  • На які групи поділяються рослини? ( Дерева, кущі, трави)
  • Які з відгадок дерева? Травянисті рослини? А кущі?
  • Доведіть, що рослина – землі окраса?
  1. Зупинка «Творча».
  • Які умови необхідні для росту і розвитку рослин?

Творчий диктант ( змінити несприятливі умови розвитку рослин на сприятливі)

У темному лісі ріс тендітний пагінець. Був він маленький. Йому дуже хотілося снігу, холоду і місячного проміння. Але густе гілля закривало все це для нього.

  1. Зупинка «Кінцева». Нема ліпшої краси ніж гаї та ліси.
  • Що нового ви дізналися про рослини?
  • Куди подорожували? Які слова називаються антонімами?
  • Доберіть п’ять пар антонімів, які б характеризували б кращі риси характеру учнів і засуджували б гірші риси учнів, які були присутні на цьому уроці. ( Працьовиті - ліниві, старанні – недбалі, зосереджені – неуважні, активні – пасивні, веселі – сумні).
  • Якщо вам сподобалось на уроці, то силуети квітів, що є  на партах,  розфарбуйте у червоний колір. Якщо не зрозуміли матеріал – у синій. А коли вам було сумно – у жовтий.

ІІІ. Підсумок уроку. Аналіз поведінки учнів.

Збіг урок наш, як коротка мить, дуже швидко час біжить.

Ще попереду у вас багато кроків, і цікавих і важких уроків.

Тож старайтесь вправно все вивчати, щоб усе у нашому житі знати.

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Левченко Т.Г. Васильєва Л.А. Цікаві вправи.- К., 1997. – 102 с.
  2. Павленко Л.Л. Сучасний урок в початковій школі. – Х.,2005. – 107 с.
doc
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку