Підпалько Валентина Олександрівна, вчитель Дирдинського ЗЗСО І – ІІ ступенів Городищенської міської ради Черкаської області
РОЗВИТОК СВІТОГЛЯДУ УЧНІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕГРАЦІЇ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
(З досвіду роботи)
Математичні вечорниці ( математика, народознавство)
Тема: Запис і читання трицифрових чисел. Закріплення таблиць множення і ділення.
Завдання уроку: Продовжувати вчити читати і записувати трицифрові числа, виконувати з ними найпростіші дії; удосконалювати навички розв’язування рівнянь та вміння оперувати круглими сотнями; закріпити знання таблиць множення і ділення; розвивати самостійність, виховувати культуру запису.
Обладнання: картки усної лічби, набори виразів для роботи в парах, конверти, геометричний матеріал.
План уроку
І. Емоційний настрій на урок
Вітання: Доброго ранку травам росистим, доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному, доброго ранку всьому прекрасному!
Виходять п’ятеро учнів:
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На вечорниці вас прошу, гуртом, поодинці,
Чекають на вас тут математичні гостинці!
Праця тут іде завзята,вмій лиш спритно рахувати.
Вмій кмітливо все збагнути – першим в відповіді бути!
Вирушаємо у путь – нас цікаві речі ждуть!
Вправи, ігри, небилиці – гарні будуть математичні вечорниці!
1.Вчитель: Надворі зима. Вечори довгі й сумні, і молодь раніше, щоб швидше промайнув вечір, сходилась на вечорниці. Тож давайте і ми підберемо на своїх математичних вечорницях синоніми до цього слова. А допоможуть нам у цьому ось ці картки усної лічби.
Ве чор ни ці
Збо ри ще
Сход ка
Гу лі
Клуб
На Україні говорили: «Там не пусто в хаті, де людей багато».А вечорниці
збирались в одній хаті, де жила самотня жінка або сім'я без дітей. Хату на кутку чи на частині села вибирали дівчата і платили за неї. Плата ця була в товарах: тобто платили продуктами (пшоном, хлібом, борошном) чи полотном. Але ніколи за наймання хати для вечорниць не платили грішми!Про хату на Україні складено багато прислів’їв: Добре тому, хто в своїй хаті. Що інша хатка, то інша гадка.А на наших вечорницях ви теж будете платити за свою хату.
2.( Картки –малюнки, де на звороті записані вирази на додавання та віднімання трицифрових чисел, які учні за вибором повинні вирахувати)
2.Вчитель: - Ви знаєте, що на вечорниці приходили хлопці й дівчата. Вони і працювали разом, співали і допомагали одне одному у виборі подруги чи товариша. В народі говорять: «Де дружніші – там сильніші!» Отже і ви зараз будете працювати в парах, по двоє, з геометричним матеріалом.
3. Отже до вашої уваги усмішка.
Зібралася ввечері дівка на вечорниці та й каже своєму солдату-квартиранту:
4.Вчитель: Ніколи не обходилися вечорниці без змагань. Особливо, коли двоє парубків залицялися до однієї дівчини. І у нас теж буде змагання за рівняння. Хто швидше? (Рівняння записані на дошці)
Х+17=40 Х-32=28 72-Х=50
Прислів’я говорить: «Де сила не візьме – треба доповнити розумом»..Отже вам домашнім завданням теж буде розв’язок рівнянь. (Завдання з підручника.) 5.Вчитель: Ми знаємо вже, що на вечорниці сходилися дівчата і хлопці. Дівчата працювали, а хлопці їх розважали. Тобто кожен вибирав собі заняття до душі. От на наших вечорницях дівчата можуть вибрати собі теж завдання на вибір:
Та й прислів’я відоме, що «рушник на кілочку – хата у віночку». А хлопці:
6.Вчитель: - По закінченні вечорниць господиня завжди частувала хлопців і дівчат варениками. А якщо на вечорницях були гості з інших кутків села, то вареники в першу чергу підносили їм.
Пригощання варениками.
Ще попереду у вас багато кроків, і цікавих і важких уроків.
Тож старайтесь вправно все вивчати,
Щоб все у нашому житті знати.
Виходять двоє учнів: А всім вам бажаєм, щоб ви не старіли,
щоб серцем, душею були молоді.
До рідного краю любов’ю горіли
і користь приносили рідній землі.
Підсумок уроку:
Оцінення роботи учнів на уроці.
Українська мова, природознавство.
Тема. Антоніми
Завдання: Дати поняття антонімів, учити підбирати антоніми до слів;
Розвивати уяву, фантазію, навички зв’язних висловлювань,
Виховувати грамотність, культуру запису, бережливе ставлення до рослин.
Обладнання:ілюстрації квітів, макет зорельота, картки-назви зупинок, олівці
Тип уроку: урок-подорож
План уроку
І. Організація класу.
1-2 – підтягнулись, 3-4 – усміхнулись.
Стали рівно, сіли тихо…Починається урок!.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: - Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Щоб швидше нам до неї потрапить,
Потрібно екзамен кмітливості скласти,
Тож сядьте рівненько, стежте уважно,
Щоб здогадатися вам було не важко.
4.Перша зупинка «Казкова».
Вчитель читає казку «Антоніми».
Два брати жили на світі. Був один з них працьовитий, а другий – ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий, стрів білявого чорнявий, огрядного – худорлявий, на сумного йшов веселий, на тендітного – дебелий. Ця кривавая війна – нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть.[1, с.28]
Отже, будемо працювати з антонімами. А що ж таке антоніми? ( Читання правила в підручнику).
Кожному учневі роздані малюнки ( ілюстрації) квітів, до яких вони повинні дібрати антоніми.
Троянда – ніжна – жорстока. Ромашка – висока – низька. Тюльпан-червоний – чорний. Мак – дикий – культурний. Конвалія – лікарська – отруйна.
Один з давньогрецьких міфів говорить, що конвалії виникли з краплин поту богині мисливства Діани, яка під час полювання забралася в глухі нетрі і там на неї напали. Діана кинулася тікати. З неї рясними краплинами стікав піт, що перетворювався на землі у конвалії.
І група: скласти опис квітки, користуючись пам’яткою: Що це? Яка рослина на вигляд? Які стебла, листки, квіти? Де росте ця рослина? Чим вона тобі подобається ( не подобається)?
ІІ група: Складання порівняльного опису конвалії і підсніжника за планом:
ІІІ група: (працює з учителем) на основі таблиці «Слово» за алгоритмом:
6. Зупинка «Цікавинки».
Вибірковий диктант: виписати з тексту диктанту антоніми.
Що означають квіти у снах?
Якщо багато квітів у руках – радість, а коли квітів обмаль тримаєте – сум. Коли сниться, що ви збираєте квіти – чекає успіх, а коли розкидаєте їх – настигне неудача. Дикі квіти у снах – турбота, а культурні – спокій.
Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них,
Ті, що квітнуть у рідному краї.
Рівне стебло ( кульбаба, цикорій, лілія, тюльпан)
Криве стебло ( конюшина, матіола, спориш)
Жорстке листя (огірки, гарбузи, соняшник)
Гладеньке листя ( вишня, сансевєра, бегонія)
Одна квітка (ромашка, волошка)
Багато суцвіть ( деревій, картопля)
Відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку? ( пролісок: високий – низенький)
І діткам-малюкам все до крапельки віддам.( Виноград:білий – синій, солодкий – кислий).
На літо одягається, а восени скидає. ( Каштан: жорсткий – гладенький)
Творчий диктант ( змінити несприятливі умови розвитку рослин на сприятливі)
У темному лісі ріс тендітний пагінець. Був він маленький. Йому дуже хотілося снігу, холоду і місячного проміння. Але густе гілля закривало все це для нього.
ІІІ. Підсумок уроку. Аналіз поведінки учнів.
Збіг урок наш, як коротка мить, дуже швидко час біжить.
Ще попереду у вас багато кроків, і цікавих і важких уроків.
Тож старайтесь вправно все вивчати, щоб усе у нашому житі знати.
Використана література