Спостерігаю за вживанням апострофа після префіксів

Про матеріал
Матеріал стане у нагоді вчителям для проведення уроку української мови: коспект уроку та презентація уроку.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Досліджую будову слова. Спостерігаю за вживанням апострофа після префіксівпід'їхалироз'єднати

Номер слайду 2

Мова – то серце народу: гине мова – гине народ.  Іван Огієнко

Номер слайду 3

Упізнай і називай«Досліджую будову слова» 

Номер слайду 4

Випадкове колесо "Будова слова"

Номер слайду 5

Каліграфічна хвилинка

Номер слайду 6

бюро — б'ютьпівень — п'ятьвіє — в'єнові — солов'їбуряк — бур'ян. Спостерігаю за вживанням апострофа після префіксів

Номер слайду 7

Апостроф ставимо після префіксів, які закінчуються на _________ приголосний звук, перед буквами _________________. я, ю,є, ї твердий

Номер слайду 8

Номер слайду 9

єднуєВправа «Конструктор»поєднуєприєднує

Номер слайду 10

Гра « Четвертий зайвий» З’явилисяcім’явід’їжджатиз’єднати. Під’їхатиздоров’япір’яп’ятьcім’я. Під’їхати

Номер слайду 11

Робота у групах1 група Виділи префікси у словах та постав апостроф де це необхідно. Під…повзти під…їхати об…єднати пере…їздз…ясувативід…їздпід…пливти’’’ ’

Номер слайду 12

Після префіксів перед я,ю,є,їПісля б,п,в,м,ф,р та перед я,ю,є,їв корені слова Поділи слова на 2 групи згідно з правилами написання. У словах з префіксом познач префікс. Під’їздв’їхатим’ячпір’ябез’язикийроз’яснитим’якийз’їсти

Номер слайду 13

З’єднати – ….єднати,Недоїсти – …їсти. Під’їхати – …їхати, від ‘їзд – …. їзд,об’єднати – …єднати.3 група Утвори антоніми та познач префікс. роз’перевід’під’роз’

Номер слайду 14

4 група Заміни одним словом з префіксом (без-, між-) , познач префікс. Небо, що не має меж – Яке?Море, що не має країв – Яке?Той, що без зубів – Який?Той, що знаходиться між ярусами – Який?Той, хто мовчить, наче проковтнув язика – Який?БезкраєБезмежне. Беззубий. Між'ярусний. Без'язикий ____________________________________________________________________________________________________

Номер слайду 15

«Мовна загадка»припискавислівяблуня'ЯСЛІВПРИstyle.colorstyle.colorstyle.color

Номер слайду 16

збирає, азима з’їдає. Осінь. Робота в парах

Номер слайду 17

Осіньзбирає, азима з’їдає. Метод «Прес»Я вважаю, що…Тому, що…Отже, …

Номер слайду 18

скінчилося. літоз’явилися –Опеньки

Номер слайду 19

Опенькиз’явилися – літо скінчилося.

Номер слайду 20

Апостроф пишеться після префіксів, що закінчуються голосним звуком. «Голосування ногами»Апостроф пишеться після префіксів, що закінчуються приголосним звуком. Апостроф пишеться перед бувами я, ю, є, ї . Апостроф пишемо для зв’язку слів у реченні.

Номер слайду 21

Сьогодні на уроці я навчився/навчилася…На уроція запам’ятав/запам’ятала…Найкраще мені вдалося…Найбільше мені сподобалося…Урок завершую з настроєм…Труднощі виникали…Обери лист, який ти хочеш відкрити. Рефлексія «Загадкові листи»

Номер слайду 22

приятелів, роблятьслова. Лагідніа гострі –ворогів.

Номер слайду 23

Лагідніслова роблятьприятелів, а гострі –ворогів.

Номер слайду 24

скінчилося. літо. Опенькиз’явилися –

Номер слайду 25

Пустамоване вартадоброгослова.

Номер слайду 26

Осіньзбирає, азима з’їдає.

Номер слайду 27

Пустамоване вартадоброгослова.

Номер слайду 28

домова.словазложиться. Слово

Номер слайду 29

Словодословазложитьсямова.

Перегляд файлу

Урок з української мови

Тема уроку: Спостерігаю за вживанням апострофа після префіксів   

Мета: Ознайомити учнів з правилом вживання апострофа після префіксів; закріплювати вміння утворювати слова за допомогою префіксів; формувати орфоепічні та орфографічні навички, комунікативно-функціональну компетенцію на основі говоріння, як виду мовленнєвої діяльності; розвивати пізнавальні інтереси, уміння робити висновки, узагальнювати, прагнення краще вчити предмет, здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; виховувати допитливість,  любов до рідної мови, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом в групах.

Формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про префікс; вчити учнів дотримувати правил вживання апострофа після префіксів. Навчати учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.

Формування ключових компетентностей: вміння вчитися; громадянської; загальнокультурної;  соціальної.

Обладнання: презентація, підручник, плакати «Чарівні будиночки», надруковані слова, обручі «Я - дослідник», «Розумні корзиночки»,   малюнки,  кольорові олівці.

 

Хід уроку:

 І. Організація класу, створення емоційного настрою.

Рідну мову я вивчаю

Її люблю, не забуваю.

Рідну мову буду знати,

Берегти і поважати.

-         Що значить берегти і поважати? Розмовляти українською, правильно вимовляти слова, правильно наголошувати слова, писати без помилок,

Проведемо психологічний тренінг впевненості у собі. Подивимося один на одного і скажемо в один голос. « Я-найкращий, Ти- найкращий, Ми -найкращі!»

Що ви очікуєте від уроку? ( хочу постаратися охайно писати, хочу отримати нові знання, хочу бути активним, навчитись грамотно писати….) Я вам бажаю успіху!

ІІ Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

  1.     -Яку тему ми вивчаємо? (Досліджую будову слова).

Пограємо в гру « Випадкове колесо» та проведемо мовну розминку:

  • Спільна частина споріднених слів називається …(коренем)
  • Закінчення- це….(змінна частина слова)
  • Основа- це (частина слова без закінчення)
  • У префіксах РОЗ-, БЕЗ- завжди пишемо літеру…(з)
  • Суфікс- це частина слова, що ….( стоїть після кореня і служить….)
  • Префікс С- пишемо перед (літерами К,П,Т,Ф,Х)
  1.     Перевірка домашнього завдання. Розгорніть зошити, обміняйтеся зошитами, почитайте підкреслені слова з префіксом З-:( злетіли і згрібають), с префіксом С-: сполохані, схованка, спускається).

-         Чи знайшов хтось  помилку свого  товариша?То виправте простим олівцем.

-         ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

Робота у зошиті

-         Запишемо дату, класна робота

-         У якій країні ми живемо? Україні.

-         Як називається державна мова України? Українська

-         Як називаються громадяни України? Українці

-         З якої літери починається кожне з цих слів? Літера у. Це буде гостя каліграфічної хвилинки.

Урок продовжим без зупинки

З з каліграфічної хвилинки

Каліграфічна хвилинка

Уу Ук укр аї їн ськ нці на ка

Уу, укр, аї, їн, ськ - верхнє з’єднання

На, ка – середнє з’єднання

Починаю писати трохи нижче верхньої міжрядкової лінії, заокруглюю і веду похило вниз до верхної рядкової, заокруглюю і веду до верхньої міжрядкової і веду вниз пряму похилу подовжену лінію до нижньої рядкової і заокруглюю ліворуч.

            Які ж слова ми запишемо? Утворіть їх. Яке слово запишемо з великої літери?Чому?Це словникові слова, написання яких ми сьогодні згадаємо.

            Україна, українська, українці.

            - Давайте позначимо корінь у цих словах? Як назвати ці слова? Спільнокореневі. Яка буква у цих словах позначає 2 звуки? Які звуки? Позначимо їх. ( =0)

            - Складемо сенкан до слова Україна.

            1 рядок Україна – іменник.                   На яке питання відповідає?

            2 рядок  Сильна, дружня.                              Це 2 прикметники, які б були         

                                                            спільнокоренивими до  іменників  

       сила, дружба

3 рядок Відстоює, об’єднує, процвітає.             це 3 дієслова, які треба   утворити від дієслів стояти, єднати, цвісти за допомогою префіксів об-, про-, від-. Давайте позначимо префікси в цих словах.

4 рядок Сильна Україна відстоює свободу.

5 рядок Батьківщина

-         Подивіться ще раз на дієслова 3 рядка. Яке слово можна назвати зайвим з точки зору його написання? Чому?

-         Апостроф унікальний знак, він є не в кожній мові. Давайте пригадаємо правила написання апострофа? З якими буквами товаришує апостроф?

Як треба вимовляти приголосні [б], [п], [в], [м], [ф], [р] перед я, ю, є, ї? (Твердо.)

— Зіставте вимову звуків [б], [п], [в], [м], [ф], [р] і написання слів з буквами, які їх позначають, перед буквами я, ю, є, ї у словах з апострофом та без нього.

бюро — б'ють

півень — п'ять

віє — в'є

місяць — м'ята

нові — солов'ї

буряк — бур'ян

В усіх цих словах апостроф стоїть у корені слова. І орфограма в цих словах називається « Написання апострофа у корені слова»

-         А сьогодні ми спостерігатимемо за вживанням апострофа у словах після префіксів.

-         Вправа «Я – дослідник». А допоможе нам розібратися у цьому впр.1, на с. 60

-         Уявимо себе на хвилинку дослідниками. А для цього треба бути уважними і спостережливими. Спишіть  пари слів, позначте  у них префікси.

-         Словникова робота. Слово з’юрмилися СКУ́ПЧУВАТИСЯ (збиратися докупи), ЗБИВА́ТИСЯ, ГРОМА́ДИТИСЯ, ТИ́СНУТИСЯ, ТАБОРИ́ТИСЯ, ЮРБИ́ТИСЯ, ЮРМИТИСЯ, ЮРТУВА́ТИСЯрозм.,ТО́ВПИТИСЯ,

-         Підкресліть слова з апострофом.

-         Що спільного в написанні мають підкреслені слова? ( Апостроф)

-         Які префікси у цих словах?(З-, роз-, під-.)

-         На твердий чи м’який звук закінчується префікс? (твердий)

-         Апостроф перед якими буквами стоїть? (я, ю, є, ї)

-         Прочитайте  утворене правило. С.60. Це правило можна зобразити у вигляді таблиці. І орфограма в цих словах називається «написання апострофа після префіксів»

 

 

 

 

 

-         Хто зможе вже розказати правило? Хто ще?

 

       А тепер давайте утворимо нові слова за допомогою  префіксів. Які нові слова утворяться? Давайте запишемо тільки ті слова, які слід написати з апострофом  та виділимо префікс. Чому ж у цих словах треба ставити апостроф? Запис слів з апострофом та коментування згідно пам’ятки.

                  Пам’ятка

              1 Вимови та послухай слово.

              2 Визнач префікс.

              3 Префікс закінчується  приголосним    чи   голосним ?

 

 4 Визнач перший звук кореня                                        4 Апостроф не пишемо.

 5 Якщо корінь починається на «я», «ю», «є», «ї»,

    то пиши апостроф.

Виконання вправи «Конструктор»

З-

По-

При-       єднує

Під-

від

Роз-

               З’єднати, поєднати, приєднати, під’єднати, від’єднати, роз’єднати.

-         Так яка орфограма в цих словах?

Гра « Четвертий зайвий»

З’явилися, сім’я, від’їжджати, з’єднати.

під’їхати, здоров’я, пір’я, п’ять.

 

Робота в групах

1 ряд- конверти із завданнями. Утвори слова, постав, де треба апостроф.

Перевірка:  які  слова написали без апострофа? Чому? За алгоритмом.

Які слова треба писати з апострофом? Чому?

2 ряд: Виділи префікси у словах, постав, де потрібно, апостроф після префіксів.

3 ряд: Утвори антоніми:

Утвори антоніми. Додай префікси

З’єднати  -    ….єднати,

Під’їхати -  …їхати,

об’єднати -  …єднати

прив’язати- …язати

4 група « Заміни одним словом» ( прикметником)

Небо, що немає меж – Яке?_____________

Море, що немає країв-Яке?___________

Країна, що відмовилася від ядерної зброї- Яка?________________

Той, що знаходиться між ярусами- Який?__________________

Той, що мовчить, наче проковтнув язика- Який?________________.

Гра «Утвори слово»

У мене префікс такий, як у слові приписка, корінь- як у слові вислів, закінчення, як у слові яблуня.( ПРИСЛІВ’Я).

Робота в парах. Складіть прислів’я з розсипаних слів. Знайдіть слова з апострофом після префікса.

Осінь збирає, а зима  з’їдає.

Опеньки з’явилися – літо скінчилося.

Щоб рибку з’їсти, треба у воду лізти.

Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові.

Домашнє завдання

Вправа 4, с.60

 

Підсумок уроку

Вправа «Голосування ногами»

- Якщо моє твердження правильне – зберігайте тишу, помилкове – тупайте ногами.

 

  • Апостроф пишеться після префіксів, який закінчується на голосний
  • Апостроф пишеться після префіксів, який закінчується на приголосний
  • Апостроф пишеться перед буквами я,ю,є,ї
  • Апостроф пишемо для зв’язку слів у реченні

Користуючись таблицею, продовжіть речення

 

РР

zip
Додав(-ла)
Filippova Oksana
Додано
16 січня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку