Урок з української мови
Тема уроку: Спостерігаю за вживанням апострофа після префіксів
Мета: Ознайомити учнів з правилом вживання апострофа після префіксів; закріплювати вміння утворювати слова за допомогою префіксів; формувати орфоепічні та орфографічні навички, комунікативно-функціональну компетенцію на основі говоріння, як виду мовленнєвої діяльності; розвивати пізнавальні інтереси, уміння робити висновки, узагальнювати, прагнення краще вчити предмет, здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; виховувати допитливість, любов до рідної мови, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом в групах.
Формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про префікс; вчити учнів дотримувати правил вживання апострофа після префіксів. Навчати учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.
Формування ключових компетентностей: вміння вчитися; громадянської; загальнокультурної; соціальної.
Обладнання: презентація, підручник, плакати «Чарівні будиночки», надруковані слова, обручі «Я - дослідник», «Розумні корзиночки», малюнки, кольорові олівці.
Хід уроку:
І. Організація класу, створення емоційного настрою.
Рідну мову я вивчаю
Її люблю, не забуваю.
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
- Що значить берегти і поважати? Розмовляти українською, правильно вимовляти слова, правильно наголошувати слова, писати без помилок,
Проведемо психологічний тренінг впевненості у собі. Подивимося один на одного і скажемо в один голос. « Я-найкращий, Ти- найкращий, Ми -найкращі!»
Що ви очікуєте від уроку? ( хочу постаратися охайно писати, хочу отримати нові знання, хочу бути активним, навчитись грамотно писати….) Я вам бажаю успіху!
ІІ Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Пограємо в гру « Випадкове колесо» та проведемо мовну розминку:
- Чи знайшов хтось помилку свого товариша?То виправте простим олівцем.
- ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Робота у зошиті
- Запишемо дату, класна робота
- У якій країні ми живемо? Україні.
- Як називається державна мова України? Українська
- Як називаються громадяни України? Українці
- З якої літери починається кожне з цих слів? Літера у. Це буде гостя каліграфічної хвилинки.
Урок продовжим без зупинки
З з каліграфічної хвилинки
Каліграфічна хвилинка
Уу Ук укр аї їн ськ нці на ка
Уу, укр, аї, їн, ськ - верхнє з’єднання
На, ка – середнє з’єднання
Починаю писати трохи нижче верхньої міжрядкової лінії, заокруглюю і веду похило вниз до верхної рядкової, заокруглюю і веду до верхньої міжрядкової і веду вниз пряму похилу подовжену лінію до нижньої рядкової і заокруглюю ліворуч.
Які ж слова ми запишемо? Утворіть їх. Яке слово запишемо з великої літери?Чому?Це словникові слова, написання яких ми сьогодні згадаємо.
Україна, українська, українці.
- Давайте позначимо корінь у цих словах? Як назвати ці слова? Спільнокореневі. Яка буква у цих словах позначає 2 звуки? Які звуки? Позначимо їх. ( =0)
- Складемо сенкан до слова Україна.
1 рядок Україна – іменник. На яке питання відповідає?
2 рядок Сильна, дружня. Це 2 прикметники, які б були
спільнокоренивими до іменників
сила, дружба
3 рядок Відстоює, об’єднує, процвітає. це 3 дієслова, які треба утворити від дієслів стояти, єднати, цвісти за допомогою префіксів об-, про-, від-. Давайте позначимо префікси в цих словах.
4 рядок Сильна Україна відстоює свободу.
5 рядок Батьківщина
- Подивіться ще раз на дієслова 3 рядка. Яке слово можна назвати зайвим з точки зору його написання? Чому?
- Апостроф унікальний знак, він є не в кожній мові. Давайте пригадаємо правила написання апострофа? З якими буквами товаришує апостроф?
Як треба вимовляти приголосні [б], [п], [в], [м], [ф], [р] перед я, ю, є, ї? (Твердо.)
— Зіставте вимову звуків [б], [п], [в], [м], [ф], [р] і написання слів з буквами, які їх позначають, перед буквами я, ю, є, ї у словах з апострофом та без нього.
бюро — б'ють
півень — п'ять
віє — в'є
місяць — м'ята
нові — солов'ї
буряк — бур'ян
В усіх цих словах апостроф стоїть у корені слова. І орфограма в цих словах називається « Написання апострофа у корені слова»
- А сьогодні ми спостерігатимемо за вживанням апострофа у словах після префіксів.
- Вправа «Я – дослідник». А допоможе нам розібратися у цьому впр.1, на с. 60
- Уявимо себе на хвилинку дослідниками. А для цього треба бути уважними і спостережливими. Спишіть пари слів, позначте у них префікси.
- Словникова робота. Слово з’юрмилися СКУ́ПЧУВАТИСЯ (збиратися докупи), ЗБИВА́ТИСЯ, ГРОМА́ДИТИСЯ, ТИ́СНУТИСЯ, ТАБОРИ́ТИСЯ, ЮРБИ́ТИСЯ, ЮРМИТИСЯ, ЮРТУВА́ТИСЯрозм.,ТО́ВПИТИСЯ,
- Підкресліть слова з апострофом.
- Що спільного в написанні мають підкреслені слова? ( Апостроф)
- Які префікси у цих словах?(З-, роз-, під-.)
- На твердий чи м’який звук закінчується префікс? (твердий)
- Апостроф перед якими буквами стоїть? (я, ю, є, ї)
- Прочитайте утворене правило. С.60. Це правило можна зобразити у вигляді таблиці. І орфограма в цих словах називається «написання апострофа після префіксів»
- Хто зможе вже розказати правило? Хто ще?
А тепер давайте утворимо нові слова за допомогою префіксів. Які нові слова утворяться? Давайте запишемо тільки ті слова, які слід написати з апострофом та виділимо префікс. Чому ж у цих словах треба ставити апостроф? Запис слів з апострофом та коментування згідно пам’ятки.
Пам’ятка
1 Вимови та послухай слово.
2 Визнач префікс.
3 Префікс закінчується приголосним чи голосним ?
4 Визнач перший звук кореня 4 Апостроф не пишемо.
5 Якщо корінь починається на «я», «ю», «є», «ї»,
то пиши апостроф.
Виконання вправи «Конструктор»
З-
По-
При- єднує
Під-
від
Роз-
З’єднати, поєднати, приєднати, під’єднати, від’єднати, роз’єднати.
- Так яка орфограма в цих словах?
Гра « Четвертий зайвий»
З’явилися, сім’я, від’їжджати, з’єднати.
під’їхати, здоров’я, пір’я, п’ять.
Робота в групах
1 ряд- конверти із завданнями. Утвори слова, постав, де треба апостроф.
Перевірка: які слова написали без апострофа? Чому? За алгоритмом.
Які слова треба писати з апострофом? Чому?
2 ряд: Виділи префікси у словах, постав, де потрібно, апостроф після префіксів.
3 ряд: Утвори антоніми:
Утвори антоніми. Додай префікси
З’єднати - ….єднати,
Під’їхати - …їхати,
об’єднати - …єднати
прив’язати- …язати
4 група « Заміни одним словом» ( прикметником)
Небо, що немає меж – Яке?_____________
Море, що немає країв-Яке?___________
Країна, що відмовилася від ядерної зброї- Яка?________________
Той, що знаходиться між ярусами- Який?__________________
Той, що мовчить, наче проковтнув язика- Який?________________.
Гра «Утвори слово»
У мене префікс такий, як у слові приписка, корінь- як у слові вислів, закінчення, як у слові яблуня.( ПРИСЛІВ’Я).
Робота в парах. Складіть прислів’я з розсипаних слів. Знайдіть слова з апострофом після префікса.
Осінь збирає, а зима з’їдає.
Опеньки з’явилися – літо скінчилося.
Щоб рибку з’їсти, треба у воду лізти.
Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові.
Домашнє завдання
Вправа 4, с.60
Підсумок уроку
Вправа «Голосування ногами»
- Якщо моє твердження правильне – зберігайте тишу, помилкове – тупайте ногами.
Користуючись таблицею, продовжіть речення
РР