Спроби модернізації Османської імперії

Про матеріал
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: розкрити особливості процесу розвитку Османської імперії ХІХ ст.; аналізувати реформи в цій країні; давати оцінку розвитку історичних подій в Османській імперії у ХІХ ст.
Перегляд файлу

Предмет: всесвітня  історія

Клас: 9

 

Урок №

Тема: Спроби модернізації Османської імперії

Мета уроку: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення всесвітньої історії, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних   компетентності.  

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: розкрити особливості процесу розвитку Османської імперії ХІХ ст.;  аналізувати реформи в цій країні; давати оцінку розвитку історичних подій в Османській імперії  у ХІХ ст.

Обладнання уроку: підручник.                                                                                                                                      

Тип уроку: розвиток історичних компетентностей

Перебіг уроку

1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2. Актуалізація опорних знань:

Тестування:

1. «Тяйпінтяньго» — це...:

А назва міста;   Б угода між Китаєм і Англією;          В назва палацу китайського імператора;

Г «Небесна держава великого благоденства».

2. Час правління в Японії імператора Муцухито дістав назву:

А «час економічних реформ»;        Б «час постійних воєн з сусідніми країнами»;

В «час промислового перевороту»;          Г «час правління вченого Мейдзі».

3. Промисловий переворот в Японії завершився:

А наприкінці XIX — на початку XX ст.;   Б у середині XIX ст.;

В наприкінці XVIII ст.;   Г на початку XIX ст.                                Відповідь: 1 Г, 2 Г, 3 А

3. Вивчення нового матеріалу:

3.1. Османська імперія на рубежі ХІХ-ХХ ст.

Період Танзимату (від араб, танзім — «порядок», «пристрій»; іноді додається епітет хайрійе — «добродійний») — це час з 1839 до 1876 рр., коли за правління Абдул Меджіда і Абдул-Азіза в Туреччині були проведені реформи, які запроваджували в імперії новітню призовну армію, банківську систему, пошту і телеграф, світське законодавство, заводи та гільдії, поділ імперії на Вілаєти, а також прийнято карний кодекс (1840 р.), торговий кодекс, статут торгового судочинства (1860) та першу османську Конституцію 1876 року.

3.2. Молодотурецька революція 1908 року.

 Молодотурки — політичний рух в Османській імперії, який мав за мету систематичну політичну, військову та економічну модернізацію країни, що перебувала на той час у стані деградації й розпаду.

 1899 року курсанти військового училища в Стамбулі створили таємне товариство «Єднання і прогрес». В еміграції виникла інша організація на чолі з Ахмедом Резою. Обидва угруповання об’єднували в основному молоду турецьку інтелігенцію (звідси й назва — молодотурки).

Перед собою вони поставили мету — відновити Конституцію 1876 р. і провести деякі реформи, модернізувавши суспільство за європейським зразком. Єдине, що спричиняло розбіжності серед учасників руху, — національне питання. Група Ахмеда Рези обстоювала Ідею «османізму» — збереження Імперії. Інша група наполягала на децентралізації імперії та визнанні автономії за нетурецькими народами.

 Прагнення зберегти імперію зумовило консервативний характер реформ. У внутрішній політиці утверджувалась ідеологія пантюркізму — створення й панування єдиної турецької нації. Це спричинило нові хвилі антитурецьких настроїв у поневолених народів. Спроба накинути пантюркізм силою вилилась у криваві погроми вірменського та грецького населення, повстання арабів та Балканські війни. В економічній сфері молодотурки відважилися на незначні реформи лише напередодні Першої світової війни. Це дало змогу султанові, який заручився підтримкою духівництва, 13 квітня 1909 р. вчинити заколот із вимогами відродити шаріат, скасувати конституцію, відновити владу султана.

Отже, революція 1908 р. не виконала основного свого завдання: здійснення модернізації Османської імперії. Це пояснюється особливістю структури турецького суспільства, де турки були панівною нацією, а будь-яка модернізація призвела б до втрати ними цієї ролі та до розпаду імперії, що згодом і сталося.

4. Рефлексія:

1. Визначте, чому в Туреччині  реформи не принесли бажаних результатів.

2. Охарактеризуйте політичне і соціально-економічне становище Туреччини наприкінці XIX ст.

3. Розкажіть про молодотурецьку революцію 1908 р. та її наслідки.

5. Підсумок уроку.     

 6. Домашнє завдання: опрацювати §     .

 

docx
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
1061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку