Спрощення у групах приголосних, 10 клас , нова програма

Про матеріал
Поняття про спрощення у групах приголосних; правильний запис слів зі спрощенням у групах приголосних.
Перегляд файлу

ПЛАН  УРОКУ №___

Предмет: Українська  мова

Професія: ____________  Курс: ____  Група: ____

Викладач: Бирса Ю.С.

Тема  програми: Поняття норми в сучасній українській літературній мові.

Орфографічна норма.

Тема уроку: Спрощення у групах приголосних

Мета уроку: дати поняття про спрощення у групах приголосних; виробляти навички правильного запису слів зі спрощенням у групах приголосних; розвивати мовний слух і пам’ять, виховувати правописну пильність.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал

 

Хід уроку

I. Організація класу.

Вітання : День добрий, друзі! Ще один урок

                До нас прийшов за розкладом сьогодні

                Отож озброймось книгою й пером,

                Щоб знов пірнути в мовну нам безодню.

II. Гра-розминка «Ключове слово».

  • Прочитайте вірш Н.Красоткіної, знайдіть ключове слово. (слайд 1)
  • Який розділ науки про мову вивчає звукову систему мови?

     Ф о н е т и к а. (слайд 2)

  • З якими розділами науки про мову ще пов’язана фонетика? (слайд 3)

     Г р а ф і к а. О р ф о г р а ф і я. О р ф о е п і я.

III. Оголошення теми, мети, завдань уроку. (слайд 4, 5)

Актуалізація опорних знань учнів.

Проведіть спостереження: вимовте слова попарно. Чи спостерігається у вимові прикметників випадання приголосного (т)? Чи зберігається на письмі буква, що його позначає?

Честь – чесний, користь – корисний, кількість – кількісний, піст – пісний. (слайд 6)

IV. Пояснення матеріалу.

1. Слово вчителя: Іноді за творення нового слова або його зміни виникає складний для вимови збіг кількох приголосних звуків. Тоді один зі звуків випадає, і  вимова слова стає легшою, а мовлення –милозвучним. Таке явище називається спрощенням. Спрощення – явище усного мовлення. (слайд 7)

Літеру т у підкреслених словах зберігаємо на письмі. (слайд 8,9,10)

Не зберігається спрощення у словах кістлявий, пестливий, контрастний, форпостний, баластний, аванпостний, гігантський. (слайд 11)

2. Робота зі словником іншомовного походження.

Пояснити значення слів:

форпостний - (голл. ) - передовий,

баластний - баласт - (голл.) -

  • гравій, щебінь, насипані на земляне залізничне полотно;
  • різноманітний вантаж, що поліпшує мореплавні якості корабля;
  • непотрібна річ у переносному значенні,

 аванпостний - (франц.) - передовий пост,

3. Записати в зошит всі слова для запам’ятовування. (слайд 11)

 

V. Закріплення знань і вироблення вмінь.

  1. Робота з підручником. Заболотний О.В. Українська мова. 5 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів / О.В. Заболотний,В.В.Заболотний. – К.: Генеза, 2013.-256 с.  Вправа 238, с. 112 (з поясненням). (слайд 12)
  2. Словниковий диктант. (слайд 13)

Швидкісний, месник, передвісник, ненависний, нещасний, шістнадцять, жалісливий, облесливий, кістлявий, хруснути, контрастний, пізній, корисний, добросовісний, перехресний.

Зробити взаємоперевірку, звірити з дошкою. (слайд 14)

  1. Робота з картками (картка додається). (слайд 15)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Вставте пропущені слова, у яких відбувається спрощення приголосних.

Дай … волю, заведе в неволю. … діло роби сміло. Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та … . І після … буває негода, отак і в народа.

… приятель схожий на кішку: спереду ласкає, а ззаду кусає. Бережись …, як потайного собаки . (Народна творчість.)

Для довідок: сонця, улесливий, серцю, щасливий, підлесливого, чесне.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  1. Фізкультхвилинка.

Вправа «Енергізатор» (Вправа виконується сидячи. Діти виконують певні рухи). (слайд 16)

  • Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руку;
  • Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні;
  • Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, -сплетіть руки вгорі;
  • Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.
  1. Завдання на дошці (виправити помилки, допущені в словах). (слайд 17)
  2. Творче завдання.

Складіть речення зі словами: учасник, серце, участь, сердець.

VI. Підсумок уроку.

  • Чи сподобався вам урок?
  • Візьміть підготовлені долоньки з паперу (додаток 1), на кожному пальчику напишіть відповідь на питання:

Великий - з яким настроєм пройшов урок? (було цікаво, не дуже цікаво, нецікаво)   (слайд 18)

Вказівний - на якому етапі сходження тобі найбільше сподобалось?

(слайд 19)

Середній - як ти оцінюєш свої знання з теми? (глибокі і усвідомлені, потребують усвідомлення, неусвідомлені)  (слайд 20)

Безіменний - яке значення для тебе особисто мають знання і вміння, отримані з цієї теми? (мені це знадобиться у майбутньому, значення не мають)

 (слайд 21)

Мізинчик - мої побажання присутнім (учням, вчителям)  (слайд 22)

 

VII. Домашнє завдання. (слайд 23)

  1. § 30 (опрацювати)
  2. Вправа 243, підручник, с. 114
  3. Скласти речення зі словами: обласний, тижневий, щасливий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

img.gif

docx
Додано
5 вересня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку