ПЛАН УРОКУ №___
Предмет: Українська мова
Професія: ____________ Курс: ____ Група: ____
Викладач: Бирса Ю.С.
Тема програми: Поняття норми в сучасній українській літературній мові.
Орфографічна норма.
Тема уроку: Спрощення у групах приголосних
Мета уроку: дати поняття про спрощення у групах приголосних; виробляти навички правильного запису слів зі спрощенням у групах приголосних; розвивати мовний слух і пам’ять, виховувати правописну пильність.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал
Хід уроку
I. Організація класу.
Вітання : День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб знов пірнути в мовну нам безодню.
II. Гра-розминка «Ключове слово».
Ф о н е т и к а. (слайд 2)
Г р а ф і к а. О р ф о г р а ф і я. О р ф о е п і я.
III. Оголошення теми, мети, завдань уроку. (слайд 4, 5)
Актуалізація опорних знань учнів.
Проведіть спостереження: вимовте слова попарно. Чи спостерігається у вимові прикметників випадання приголосного (т)? Чи зберігається на письмі буква, що його позначає?
Честь – чесний, користь – корисний, кількість – кількісний, піст – пісний. (слайд 6)
IV. Пояснення матеріалу.
1. Слово вчителя: Іноді за творення нового слова або його зміни виникає складний для вимови збіг кількох приголосних звуків. Тоді один зі звуків випадає, і вимова слова стає легшою, а мовлення –милозвучним. Таке явище називається спрощенням. Спрощення – явище усного мовлення. (слайд 7)
Літеру т у підкреслених словах зберігаємо на письмі. (слайд 8,9,10)
Не зберігається спрощення у словах кістлявий, пестливий, контрастний, форпостний, баластний, аванпостний, гігантський. (слайд 11)
2. Робота зі словником іншомовного походження.
Пояснити значення слів:
форпостний - (голл. ) - передовий,
баластний - баласт - (голл.) -
аванпостний - (франц.) - передовий пост,
3. Записати в зошит всі слова для запам’ятовування. (слайд 11)
V. Закріплення знань і вироблення вмінь.
Швидкісний, месник, передвісник, ненависний, нещасний, шістнадцять, жалісливий, облесливий, кістлявий, хруснути, контрастний, пізній, корисний, добросовісний, перехресний.
Зробити взаємоперевірку, звірити з дошкою. (слайд 14)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Вставте пропущені слова, у яких відбувається спрощення приголосних.
Дай … волю, заведе в неволю. … діло роби сміло. Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та … . І після … буває негода, отак і в народа.
… приятель схожий на кішку: спереду ласкає, а ззаду кусає. Бережись …, як потайного собаки . (Народна творчість.)
Для довідок: сонця, улесливий, серцю, щасливий, підлесливого, чесне.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Вправа «Енергізатор» (Вправа виконується сидячи. Діти виконують певні рухи). (слайд 16)
Складіть речення зі словами: учасник, серце, участь, сердець.
VI. Підсумок уроку.
Великий - з яким настроєм пройшов урок? (було цікаво, не дуже цікаво, нецікаво) (слайд 18)
Вказівний - на якому етапі сходження тобі найбільше сподобалось?
(слайд 19)
Середній - як ти оцінюєш свої знання з теми? (глибокі і усвідомлені, потребують усвідомлення, неусвідомлені) (слайд 20)
Безіменний - яке значення для тебе особисто мають знання і вміння, отримані з цієї теми? (мені це знадобиться у майбутньому, значення не мають)
(слайд 21)
Мізинчик - мої побажання присутнім (учням, вчителям) (слайд 22)
VII. Домашнє завдання. (слайд 23)
Додаток 1