Стандартний вигляд числа

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту понять «стандартний вигляд числа», «порядок числа»; сформувати вміння застосовувати вивчені поняття для означення запису числа у стандартному вигляді та запису даного числа у стандартному вигляді й визначення його порядку.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Стандартний вигляд числа

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту понять «стандартний вигляд числа», «порядок числа»; сформувати вміння застосовувати вивчені поняття для означення запису числа у стандартному вигляді та запису даного числа у стандартному вигляді й визначення його порядку.

Тип уроку: засвоєння та формування вмінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Степінь з цілим від'єм­ним показником».

Хід уроку

I. Організаційний стан

 

II. Перевірка домашнього завдання

Учитель збирає зошити учнів на перевірку (перевіряє виконаний учнями аналіз самостійної роботи)

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

На цьому етані доречним є повторення зразків запису значень де­яких констант, з яких розпочалося знайомство учнів із поняттям степе­ня з цілим від'ємним показником (див. урок 24). Для створення відпо­відної мотивації навчальної діяльності учнів можна запропонувати учням досить великі та малі числові значення величин, наприклад об'єм земної кулі 1 083 000 000 000 км3, діаметр молекули води 0,0000000003 м (за умови високого рівня інтелектуальної активності учнів можна організувати самостійну роботу учнів з довідниками — знайти значення різних констант із відповідної літератури), та запропонувати учням порівняти записи цих величин із записами у довіднику. Зрозуміло, що «коротший» спосіб запису більш зручний, тому завдання полягає в то­му, щоб визначити цей універсальний спосіб запису великих та малих величин, а також навчитись записувати великі й малі числа в такому вигляді. Останнє твердження виражає основну дидактичну мету теми «Стандартний вигляд числа».

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

З метою успішного сприйняття учнями навчальною матеріалу уроку перед вивченням нового матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: виконання арифметичних дій із десятко­вими дробами, особливо множення і ділення десяткового дро­бу на розрядну одиницю; виконання дій зі степенями з цілими показниками, що передбачають застосування означення і властивості степеня з цілим показником.

 

Виконання усних вправ

  1. Виконайте дії:

0,1 ∙ 0,25; 320 : 10; 10 ∙ 0,25; 320 : 100; 100 ∙ 0,25;

320 : 1000; 0,01 ∙ 0,25; 320 : 10000.

  1. Подайте числа у вигляді степеня з основою 10:

10; 100; 1000; 0,1; 0,001; 0,01.

  1. Які з чисел задовольняють умову 1 ≤ а < 10?

0,1; 1; 1,5; 9,99; 10; 101.

  1. Знайдіть значення виразів:

(1,7)2 ∙ (1,7)-2; ; (-5)7 ∙ (-5)-5.

 

V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Уявлення про запис додатного числа в стандартному вигляді; поря­док числа.
  2. Як записати число в стандартному вигляді?

Уведення поняття про запис числа в стандартному вигляді по­чинається з розгляду прикладів дуже великих і дуже малих чи­сел, які використовуються в науці і техніці. На цих прикладах учні переконуються в раці опал шості запису чисел у вигляді а10n, де число а задовольняє умову 1 ≤ а < 10, а n -  ціле число, що називається порядком числа. Закріпленню вивченого поняття сприятиме розв'язування достат­ньої кількості усних вправ.

Труднощі в учнів викликає опанування технологією перетворення поданого числа у число, що записане в стандартному вигляді. Тому після введення поняття стандартного вигляду числа та порядку числа слід приділити достатньо уваги розбору розв'язання прикладів, уміще­них у підручнику, на перетворення поданого числа на число, що запи­сане у стандартному вигляді, з подальшим узагальненням розглянутих прикладів і складанням орієнтовної схеми дій для отримання запису даного числа в стандартному вигляді.

Успішному проведенню цієї роботи сприятиме підготовка, що включає повторення правил виконання дій з десятковими дробами і степенями з цілим від'ємним показником (див. усні вправи).

 

VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ

  1. Назвіть порядок числа, записаного в стандартному вигляді:

а) 5,49107; б) 8,905102: в) 1,21012; г) 3,3310-5.

  1. При якому значенні п рівність правильна:

а) 71,3 ∙ 10n = 0,00713; б) 0,053 ∙ 10п = 5,3?

  1. Чому дорівнює ділу записах поданих чисел у стандартному ви­гляді:

а) 0,73 = а ∙ 10п; б) 272 = а ∙ 10п; в) 12 345 = а ∙ 10п?

  1. Чи правильно вказано значення а в стандартному записі числа:

а) 0,002 = 2 ∙ 10п; б) 7580 = 75,8 ∙ 10п; в) 12,5 = 1,25 ∙ 10п?

 

Виконання письмових вправ

Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати за­вдання такого змісту:

  1. Запис чисел (натуральне, десятковий додатний дріб тощо) у стан­дартному вигляді.

1) Запишіть у стандартному вигляді число:

а) 7500; б) 110 000; в) 34,17; г) 456 000 000; д) 0,035; є) 0,00015;

ж) 0,53954; з) 0,0000002.

2) Запишіть у стандартному вигляді число:

а) 52 000 000; 6) 675 000 000; в) 0,00281; г) 2180 000; д) 40,44;

є) 0,0000035.

3) Маса Землі дорівнює 6 000 000 000 000 000 000 000 т, а маса атома водню 0,000 000 000 000 000 000 0017 г. Запишіть у стандартному вигляді масу Землі і масу атома водню.

4) Запишіть у стандартному вигляді:

а) 45 ∙ 103; б) 117 ∙ 107; в) 0,74 ∙ 105; г) 0,06 ∙ 105.

  1. Запис у вигляді десяткового дробу чисел, що записані у стандарт­ному вигляді.

Запишіть у вигляді десяткового дробу число:

а) 1,2 ∙ 103; б) 3,5 ∙ 105; в) 4,2 ∙ 10-3; г) 5,7 ∙ 10-5.

  1. Запис у стандартному вигляді значення величини з попереднім переходом до інших одиниць вимірювання.

1) Подайте:

а) 1,9 ∙ 1015 г у тоннах;   б) 2,8 ∙ 10-1 т у кілограмах;

в) 5,2 ∙10-3 м у сантиметрах;  г) 6,12 ∙ 102 м у дециметрах.

2) Виразіть:

а) 3,8 ∙ 103 т  грамах;   б) 1,7 ∙ 10-4 км у сантиметрах;

в) 8,62 ∙ 10-1 кг у тоннах;   г) 5,24 ∙ 105 см у метрах.

  1. Логічні вправи та завдання підвищеного рівня складності для учнів, які мають достатній та високий рівні знань.

1) Виразіть час у секундах і запишіть здобуте число у стандартному
вигляді:

а) 1 година; б) 1 доба; в) 1 рік; г) 1 століття.

2) Вставте пропущений вираз:

 

1569

1,569 ∙ 103

(а3 – 3)(а + 1)

?

 

  1. На повторення: вправи на застосування означення і властивостей степеня з цілим від'ємним показником.

Доведіть, що вираз набуває одного й того самого значення при будь-яких цілих значеннях змінних:

а) ;  б) ;

в) ; г) .

Виконуючи вправи на закріплення поняття стандартного ви­гляду числа, учні набувають навичок визначення порядку чис­ла, переходу від звичайного запису до запису числа в стандарт­ному вигляді, і навпаки.

 

VII. Підсумки уроку

В якому з випадків правильно записане число у стандартному ви­гляді?

1) 0,1002 = 1,2 ∙ 103; 2) 0,1002 = 1,002 ∙ 103; 3) 0,1002 = 1,002 ∙ 10-1;

4) 0,1002 = 1,002 ∙ 10-4.

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити зміст поняття «стандартний  вигляд числа», «порядок числа».
  2. Розв'язати вправи на застосування вивченого поняття (змісту, ана­логічного до вправ класної роботи).
  3. На повторення: означення і властивості степеня з цілим показни­ком, виконати вправи на їх застосування.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
10 березня 2020
Переглядів
1523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку