Тема. Стандартний вигляд числа
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту понять «стандартний вигляд числа», «порядок числа»; сформувати вміння застосовувати вивчені поняття для означення запису числа у стандартному вигляді та запису даного числа у стандартному вигляді й визначення його порядку.
Тип уроку: засвоєння та формування вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Степінь з цілим від'ємним показником».
Хід уроку
I. Організаційний стан
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель збирає зошити учнів на перевірку (перевіряє виконаний учнями аналіз самостійної роботи)
III. Формулювання мети і завдань уроку
На цьому етані доречним є повторення зразків запису значень деяких констант, з яких розпочалося знайомство учнів із поняттям степеня з цілим від'ємним показником (див. урок 24). Для створення відповідної мотивації навчальної діяльності учнів можна запропонувати учням досить великі та малі числові значення величин, наприклад об'єм земної кулі 1 083 000 000 000 км3, діаметр молекули води 0,0000000003 м (за умови високого рівня інтелектуальної активності учнів можна організувати самостійну роботу учнів з довідниками — знайти значення різних констант із відповідної літератури), та запропонувати учням порівняти записи цих величин із записами у довіднику. Зрозуміло, що «коротший» спосіб запису більш зручний, тому завдання полягає в тому, щоб визначити цей універсальний спосіб запису великих та малих величин, а також навчитись записувати великі й малі числа в такому вигляді. Останнє твердження виражає основну дидактичну мету теми «Стандартний вигляд числа».
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття учнями навчальною матеріалу уроку перед вивченням нового матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: виконання арифметичних дій із десятковими дробами, особливо множення і ділення десяткового дробу на розрядну одиницю; виконання дій зі степенями з цілими показниками, що передбачають застосування означення і властивості степеня з цілим показником.
Виконання усних вправ
0,1 ∙ 0,25; 320 : 10; 10 ∙ 0,25; 320 : 100; 100 ∙ 0,25;
320 : 1000; 0,01 ∙ 0,25; 320 : 10000.
10; 100; 1000; 0,1; 0,001; 0,01.
0,1; 1; 1,5; 9,99; 10; 101.
(1,7)2 ∙ (1,7)-2; ; (-5)7 ∙ (-5)-5.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Уведення поняття про запис числа в стандартному вигляді починається з розгляду прикладів дуже великих і дуже малих чисел, які використовуються в науці і техніці. На цих прикладах учні переконуються в раці опал шості запису чисел у вигляді а∙10n, де число а задовольняє умову 1 ≤ а < 10, а n - ціле число, що називається порядком числа. Закріпленню вивченого поняття сприятиме розв'язування достатньої кількості усних вправ.
Труднощі в учнів викликає опанування технологією перетворення поданого числа у число, що записане в стандартному вигляді. Тому після введення поняття стандартного вигляду числа та порядку числа слід приділити достатньо уваги розбору розв'язання прикладів, уміщених у підручнику, на перетворення поданого числа на число, що записане у стандартному вигляді, з подальшим узагальненням розглянутих прикладів і складанням орієнтовної схеми дій для отримання запису даного числа в стандартному вигляді.
Успішному проведенню цієї роботи сприятиме підготовка, що включає повторення правил виконання дій з десятковими дробами і степенями з цілим від'ємним показником (див. усні вправи).
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
а) 5,49 ∙ 107; б) 8,905 ∙ 102: в) 1,2 ∙ 1012; г) 3,33 ∙ 10-5.
а) 71,3 ∙ 10n = 0,00713; б) 0,053 ∙ 10п = 5,3?
а) 0,73 = а ∙ 10п; б) 272 = а ∙ 10п; в) 12 345 = а ∙ 10п?
а) 0,002 = 2 ∙ 10п; б) 7580 = 75,8 ∙ 10п; в) 12,5 = 1,25 ∙ 10п?
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати завдання такого змісту:
1) Запишіть у стандартному вигляді число:
а) 7500; б) 110 000; в) 34,17; г) 456 000 000; д) 0,035; є) 0,00015;
ж) 0,53954; з) 0,0000002.
2) Запишіть у стандартному вигляді число:
а) 52 000 000; 6) 675 000 000; в) 0,00281; г) 2180 000; д) 40,44;
є) 0,0000035.
3) Маса Землі дорівнює 6 000 000 000 000 000 000 000 т, а маса атома водню 0,000 000 000 000 000 000 0017 г. Запишіть у стандартному вигляді масу Землі і масу атома водню.
4) Запишіть у стандартному вигляді:
а) 45 ∙ 103; б) 117 ∙ 107; в) 0,74 ∙ 105; г) 0,06 ∙ 105.
Запишіть у вигляді десяткового дробу число:
а) 1,2 ∙ 103; б) 3,5 ∙ 105; в) 4,2 ∙ 10-3; г) 5,7 ∙ 10-5.
1) Подайте:
а) 1,9 ∙ 1015 г у тоннах; б) 2,8 ∙ 10-1 т у кілограмах;
в) 5,2 ∙10-3 м у сантиметрах; г) 6,12 ∙ 102 м у дециметрах.
2) Виразіть:
а) 3,8 ∙ 103 т грамах; б) 1,7 ∙ 10-4 км у сантиметрах;
в) 8,62 ∙ 10-1 кг у тоннах; г) 5,24 ∙ 105 см у метрах.
1) Виразіть час у секундах і запишіть здобуте число у стандартному
вигляді:
а) 1 година; б) 1 доба; в) 1 рік; г) 1 століття.
2) Вставте пропущений вираз:
1569 |
1,569 ∙ 103 |
(а3 – 3)(а + 1) |
? |
Доведіть, що вираз набуває одного й того самого значення при будь-яких цілих значеннях змінних:
а) ; б) ;
в) ; г) .
Виконуючи вправи на закріплення поняття стандартного вигляду числа, учні набувають навичок визначення порядку числа, переходу від звичайного запису до запису числа в стандартному вигляді, і навпаки.
VII. Підсумки уроку
В якому з випадків правильно записане число у стандартному вигляді?
1) 0,1002 = 1,2 ∙ 103; 2) 0,1002 = 1,002 ∙ 103; 3) 0,1002 = 1,002 ∙ 10-1;
4) 0,1002 = 1,002 ∙ 10-4.
VIII. Домашнє завдання