Тема. Стандартний вигляд числа
Мета: засвоєння учнями змісту алгоритмів виконання дій множення та ділення чисел, записаних у стандартному вигляді; формування вмінь учнів застосовувати вивчені алгоритми для виконання названих дій із числами, записаними у стандартному вигляді під час розв'язування фізичних та геометричних задач.
Тип уроку: засвоєння знань та вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Степінь з цілим від'ємним показником».
Хід уроку
I. Організаційний стан
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель організує роботу учнів з перевірки домашнього завдання за зразком (із коментарем).
Для «сильних» учнів пропонуємо індивідуальні завдання на картках.
III. Формулювання мсти і завдань уроку
З метою створення відповідної мотивації навчальної діяльності учнів на уроці можна запропонувати їм до розв'язання яку-небудь фізичну задачу (за вивченим на уроках фізики матеріалом), розв'язання якої пов'язане із виконанням дій множення або ділення числових значень фізичних величин, записаних у стандартному вигляді.
Проблеми, що, можливо, виникнуть під час розв'язування цієї задачі, формулюються у твердження, яке виражає основну дидактичну мету уроку: сформулювати правила виконання множення і ділення чисел, записаних у стандартному вигляді, сформувати вміння виконувати ці дії за сфомульованими правилами та розв'язувати задачі, що передбачають виконання множення і ділення чисел, записаних у стандартному вигляді.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу уроку перед вивченням нового матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: запис чисел у стандартному вигляді; виконання множення і ділення десяткових дробів та раціональних чисел (перетворення відношення двох раціональних числових виразів на раціональне число або на десятковий дріб); застосування властивостей степеня з цілим показником; властивість множення раціональних чисел та їх застосування (особливо сполучна властивість).
Виконання усних вправ
Для чисел, записаних у стандартному вигляді, назвіть порядок числа.
а) 35 = ... ∙ 101; б) 0,027 = ... ∙ 10-2; в) 1035 = ... ∙ 103; г) 0,000285 = … ∙ 10-5.
д) 0,25 ∙ 1 ∙ 40; є) 8 ∙ 3,7 ∙ 0,125.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Безперечно, учні на момент вивчення матеріалу уроку вже мають досвід роботи із значеннями фізичних величин, записаних у стандартному вигляді. Тому на уроці вчитель має лише підвести теоретичну базу під правило, що може сприйматися учнями на інтуїтивному рівні:
Ці висновки учні можуть сформулювати або під час фронтальної бесіди, обговорюючи запропоновані розв'язання завдань на множення і ділення чисел, записаних у стандартному вигляді, або під час самостійної роботи (або роботи в малих групах) із запропонованими в тексті підручника прикладами.
Підбиваючи підсумки роботи з вивчення нового матеріалу, обов'язково слід наголосити на тому, що під час виконання названих дій із числами, записаними у стандартному вигляді, результат них дій має бути записаний у стандартному вигляді. (Цей момент мас бути відображений під час перевірки засвоєння учнями матеріалу уроку на етапі підбиття підсумків уроку).
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
а) (1,5 ∙ 10-3) ∙ (9 ∙ 108) = (1,5 ∙ 9) ∙ (10-3 ∙ 108) = 13,5 ∙ 105 = 1,35 ∙ 106.
б) (2 ∙ 10-3) : (5 ∙ 10-5) = (2 : 5) ∙ (10-3 : 10-5) = ∙ = 0,4 ∙ 102 = 4 ∙ 101.
а) 2 ∙ 105 ∙ 5 ∙ 10-5; б) 3 ∙ 10-3 : 6 ∙ 10-3; в) 2,1 ∙ 10-5 ∙ 3 ∙ 10-3;
г) 5 ∙ 10-3 : 2 ∙ 10-5.
b = 2 ∙ 102 м?
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати завдання такого змісту:
1) Виконайте множення і запишіть результат числом у стандартному вигляді:
а) (2,3 ∙ 104) ∙ (1,2 ∙ 10-7); б) (5,1 ∙ 10-5) ∙ (6,8 ∙ 10-7);
в) (4,8 ∙ 10-12) ∙ (1,5 ∙ 105); г) (5,9 ∙ 1011) ∙ (8,2 ∙ 10-11).
2) Виконайте ділення і запишіть результат числом у стандартному вигляді:
а) (9,9 ∙ 107) : (1,1 ∙ 10-11); б) (1,3 ∙ 107) : (6,5 ∙ 10-3);
в) (8,1 ∙ 10-11) : (1,8 ∙ 10-4); г) (1,1 ∙ 10-5) : (6,4 ∙ 10-13).
3) Виконайте множення:
а) (3,25 ∙ 102) ∙ (1,4 ∙ 103); б) (4,4 ∙ 10-3) ∙ (5,2 ∙ 104).
4) Виконайте ділення:
а) (9,9 ∙ 102) : (1,2 ∙ 10-1); б) (1,23 ∙ 10-3) : (4,8 ∙ 10-2).
1) Виконайте дії над числами, записаними у стандартному вигляді:
а) 8,7 ∙ 104 + 5,6 ∙ 104; б) 3,6 ∙ 103 + 4,71 ∙ 102;
в) 9,3 ∙ 10-3 – 8,4 ∙ 10-3; г) 2,26 ∙ 105 – 1,3 ∙ 104.
2) Порядок числа х дорівнює 15. Який порядок числа:
а) 1000х; б) 0,0001х; в) ; г) ?
3) Порядок числа х дорівнює 7, а порядок числа у – 9. Яким має бути порядок добутку ху; порядок частки ?
4) Вставте пропущений вираз:
3 ∙ 1058 |
5 ∙ 1025 |
6∙ 1034 |
63b9c3 |
7bc2 |
? |
1) Знайдіть значення виразу 1,5х3у2 ∙ 6,2х4у-1, якщо:
а) х = 5,5, y = 0,84; б) x = -0,6, у = -3,2.
2) Спростіть вираз: а) ; б) .
3) Округліть число до десятків і здобутий результат запишіть у стандартному вигляді:
а) 1427, б) 155,678; в) 54,23; г) 4911,2.
Розв'язуючи письмові вправи, учні мають поновити оперативні вміння щодо виконання множення і ділення раціональних чисел (цілих чисел, десяткових дробів, звичайних дробів) та сформувати навички застосування цих умінь під час виконання множення і ділення чисел, записаних у стандартному вигляді. Також учні мають сформувати вміння застосовувати набуті навички роботи з числами, записаними у стандартному вигляді під час розв'язування текстових (фізичних та геометричних) задач.
Враховуючи той факт, що вивчення теми наближається до кінця, слід приділити увагу розв'язуванню вправ на повторення вивченого матеріалу (вправи на застосування означення та властивостей степеня з цілим показником).
VII. Підсумки уроку
В якому з випадків правильно виконано дію?
1) (5,2 ∙ 103) ∙ (3 ∙ 10-5) = 15,6 ∙ 10-2;
2) (5,2 ∙ 103) ∙ (3 ∙ 10-5) = 15,6 ∙ 108;
3) (5,2 ∙ 103) ∙ (3 ∙ 10-5) = 1,56 ∙ 10-2;
4) (5,2 ∙ 103) ∙ (3 ∙ 10-5) = 1,56 ∙ 10-1.
VIII. Домашнє завдання