1
Засідання педагогічної ради
від 24 грудня 2020 року
Тема: Про підсумки вивчення стану викладання фізики у 7-11-х класах, дотримання вимог змісту та обсягу державних програм та рівня навчальних досягнень.
Я, Сікач Ірина Олександрівна, народилася 13 червня 1990 року. Маю вищу освіту, у 2013 році закінчила Кіровоградський педагогічний інститут імені В. К. Винниченка за спеціальністю «Вчитель математики, фізики та астрономії».
Загальний стаж роботи – 7 років, стаж роботи за фахом – 7 років, фізику викладаю 3 роки. У даній школі працюю з 2019 року.
З 03 по 21 грудня 2018 року пройшла навчання за освітньою програмою учителів математики, інформатики, фізики, астрономії (162 год.) при Кіровоградському ОІППО імені Василя Сухомлинського (Свідоцтво про підвищення кваліфікації ПК №02136577-3361/18). У 2017 році проходила чергову атестацію, за наслідками якої отримала другу кваліфікаційну категорію.
Викладаю фізику у 7-А, 7-Б, 8-А, 8-Б, 9-Б та 10 класах, а також в учня 11 класу Мельниченка Романа, який навчається за індивідуальною програмою. Загальне тижневе навантаження з фізики – 17 годин: у 7-А класі – 2 год. на тиждень, у 7-Б класі - 2 години на тиждень, у 8-А класі - 2 години на тиждень, у 8-Б класі - 2 години на тиждень, у 9-Б класі - 3 години на тиждень, у 10 класі - 3 години на тиждень, за індивідуальною програмою – 2 год. на тиждень.
У 2020/2021 навчальному році викладання фізики у 7х класах здійснюю за Навчальною програмою з фізики для учнів 7-9х класів ЗНЗ (під кер. О. І. Ляшенка), що затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 та за підручником «Фізика. 7 клас» (автори: Засєкіна Т. М., Засєкін Д.O. 2015 рік Нова програма.)
У 8х класах здійснюю за Навчальною програмою з фізики для учнів 7-9х класів ЗНЗ (під кер. О. І. Ляшенка), що затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 та за підручником «Фізика. 8 клас» (За редакцією В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого).
У 9-Б класі здійснюю за Навчальною програмою з фізики для учнів 7-9х класів ЗНЗ (під кер. О. І. Ляшенка), що затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 та за підручником «Фізика. 9 клас» (За редакцією В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого).
У 10 класі викладаю фізику відповідно до Навчальної програми «Фізика і астрономія» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту) авторського колективу під керівництвом Локтева В.М.., яка затверджена Наказом Міністерством освіти і науки України від 23.11.2011 № 1392. та за підручниками: «Фізика. 10 клас» (За редакцією В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого).
Для учня 11 класу Мельниченка Романа викладання фізики здійснюється за Навчальною програмою «Фізика і астрономія» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту) авторського колективу під керівництвом Ляшенка О. І., яка затверджена Наказом Міністерством освіти і науки України від 24.11. 2017 р. № 1539 та за підручниками: «Фізика. 11 клас» (За редакцією В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого) і «Астрономія. 11 клас» Пришляка М. П.
При викладанні предмету керуюся Інструктивно-методичними рекомендаціями, що містить Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 11.08.2020 № 1/9-430 «Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році».
Від початку роботи в школі, від підготовки до першого власного уроку і до цього часу мене турбують питання: «Як донести до свідомості кожної дитини необхідність здобуття знань з фізики, як сприяти розвиткові інтелекту учнів? Як зацікавити школярів предметом? Бо лише творча, інтелектуально розвинена особистість у змозі розв’язати складні життєві завдання.»
Тому проблемою мого професійного досвіду є «Формування у свідомості учнів природничо-наукової картини світу з використанням інформаційних технологій на уроках фізики та астрономії».
Фізика – один з найцікавіших предметів шкільної програми. Вивчаючи цей предмет, діти одержують знання, які стають необхідним фундаментом життя кожної людини. Саме тому в своїй роботі поєдную як традиційні, так і новітні форми та методи навчання, що стимулюють творчість, ініціативу, креативне, самостійне, критичне мислення учнів: «Мікрофон», «Мозковий штурм», побудова асоціативного куща, навчальне співробітництво, діалог, рольова гра, робота в парах та групах.
Реалізуючи проблемну тему, на кожному етапі уроку, залучаю учнів до різних форм та методів роботи які спрямовані на розвиток інтелекту:
- на етапі покладання мети до: визначення очікуваних результатів, створення проблемних ситуацій (обговорення проблеми в загальному колі, евристичні бесіди);
- на етапі організації виконання плану до вибору раціонального розв’язку задач, створення проекту приладу та його застосування, залучення до участі в рольових іграх, виконання творчих завдань, дослідження (робота в парах, робота в малих групах, у трійках). Так, при вивченні тем «Виштовхувальна сила», «Сила тертя» пропоную дітям дослідити залежність даних сил за допомогою прийому «Науково дослідницька лабораторія», «Дискусія», «Займи позицію»;
- на етапі усвідомлення досягнення мети до: виготовлення лабораторного обладнання, підбору екологічних, інтегрованих задач.
- необхідно, щоб учень вмів самостійно пізнавати навколишній світ, а це вимагає розвитку творчої активності як умови творчої діяльності. Практикую проведення нестандартних уроків, що дає можливість досягти кращих результатів у роботі. Для учнів 7–8 класів характерними є уроки – змагання, подорожі, урок–експериментальне дослідження. У старших класах переважають уроки–семінари, конференції, форуми.
- є метод, коли учні, виходячи з проблемної ситуації, створеної на початку уроку, самостійно визначають тему уроку, ставлять перед класом завдання, пропонують методи вивчення теми.
Дуже широко використовую різні види евристичної діяльності, вони відіграють свою роль у підготовці дитини до життя. Це метод евристичних питань, метод аналізу явищ, подій, процесів; метод евристичного дослідження.
Більшість уроків та виховних заходів пов’язую із динамікою природного середовища, із життям людини у довкіллі, з відомостями про природні ресурси, про екосистеми.
Екологічні уроки проводжу як уроки–конференції, уроки - форуми, семінари, захисти рефератів.
Вважаю, що навчання стає ефективним, якщо вчитель знає індивідуальні відмінності в розвитку мислення учнів, темпу письма, читання. І тому я застосовую диференціацію як за складністю завдань, так і за самостійністю їх виконання. Це дає можливість не допустити відставання дітей, запобігти труднощам, підтримати учня з початковим рівнем навчання, поступово переводячи його від колективної форми роботи до самостійної. При розв’язуванні задач використовую «картки – консультанти», ігри.
Вивчення фізики у 7 класі, базується на попередніх зв'язках з математикою. Учні 7 класу вже знайомі з буквеними позначеннями, вміють записувати формули, знайомі з від'ємними числами і координатною площиною. Вони вміють виконувати дії над цілими і дробовими числами, вимірювати величини, округлювати числа, і знаходити середнє арифметичне, розв'язувати лінійні рівняння. На протязі року математична підготовка учнів доповнюється знаннями про рівняння з двома невідомими, вони засвоюють поняття функції і її графічне представлення.
У восьмому класі учні засвоюють поняття ступеня з від'ємним показником, побудову графіка тричлена за точками, наближені обчислення.
Для вивчення фізики в 9 класі учні одержують знання про рівняння другого ступеня і вектори та дії над ними.
Вказаного математичного апарату учням вистачає для вивчення фізики до 11 класу, де при вивченні електромагнітних коливань вони і використовують знання про похідну та інтеграл, одержані на уроках математики.
На фоні перелічених знань і умінь учнів стабільно проявляються деякі недоліки. Зокрема, учні мають слабі навички наближених обчислень. При розв'язуванні задач заважає звичка позначати невідому величину через х (ікс).
Часто спостерігаються неоднозначні трактування і вживання таких понять: величина - значення, значення - числове значення, розмір - значення величини і т.п.
Фізика і хімія вивчають багато спільних понять: атом, електрон, молекула, електролітична дисоціація, маса, кількість речовини. Потрібно досягти спільного, однакового трактування цих величин і їх застосування.
Співвідношення між фізикою і біологією можна трактувати як відношення загального і часткового. Знання з біології можуть лише розширювати знання про рамки дії фізичних законів і сприяти розумінню учнями єдності природи. Цьому ж сприяє розгляд питань, зв'язаних з використанням методів фізики в біології.
Суттєво полегшує сприймання навчального матеріалу використання художніх текстів з літературних творів.
У 7 класі при вивчені теми «Рівномірний рух матеріальної точки по колу» виконували ситуативні вправи на аналіз механічного руху учасників дорожнього руху та його наслідки для власної безпеки; задачі з прикладами логістики пасажирських і вантажних перевезень в Україні й світі; обирали оптимальну траєкторію руху в конкретних життєвих ситуаціях. При вивчені теми «Коливальний рух» використовую вправу «Секретний агент»
При вивченні теми «Три закон Ньютона» у 9 класі розповідаю дітям, що можна застосувати для збільшення продуктивності, спрощення роботи і досягнення успіху. Наводжу приклади із життя, виконуємо вправи і задачі на безпеку руху, наводжу інформацію про досягнення України в освоєнні космосу.
З метою розвитку мислення учнів, їхніх пізнавальних інтересів та здібностей приділяю особливу увагу глибокому розумінню матеріалу, який вивчається на уроках, зокрема основним фізичним термінам та поняттям. Актуальність і необхідність проведення такої роботи на уроках зумовлена існуванням того факту, що словниковий запас більшості учнів бідний: вони оперують дуже обмеженою кількістю термінів, не можуть відтворювати основні поняття теми, пояснити, що вони означають і не завжди розуміють зміст матеріалу, що вивчається. Саме тому вимагаю від учнів повну відповідь на поставлене запитання, у разі необхідності ставлю уточнюючі запитання.
При навчанні використовую диференційований підхід, який забезпечує: досягнення кожним учнем соціально-необхідного рівня загальноосвітньої підготовки не нижчого від державного стандарту; задовольняє індивідуальні запити дітей та батьків у диференційованому навчанні, поглибленому оволодінні знаннями, ранній допрофесійній спеціалізації та обраній профільній.
Систематично виготовляю матеріали для самостійних та контрольних робіт.
З метою кращого унаочнення уроків фізики та астрономії, постійно використовую презентації до уроків, короткі відеофрагменти навчальних експериментів, фотофакти, малюнки, графіки.
Від своїх учнів я очікую: підвищення мотивації до вивчення фізики, розвиток інтелектуального рівня школярів, удосконалення навичок і умінь учнів у фізичному експерименті, практичне використання отриманих знань. Під час застосування елементів інтерактивного навчання вчу школярів бути демократичними, критично мислити, активізую навчальні можливості учнів замість переказування «готової» інформації, відірваної від їхнього життя і суспільного досвіду. При усвідомленні мети уроку використовую ігри «Кошик сподівань», «Який я молодець!», де учні висловлюють відношення до вивчення даної теми, розуміють практичне значення матеріалу, діляться своїми досягненнями.
На уроках обґрунтовую зв'язок теоретичної фізики з життям. Закони не діють тільки в кабінеті, фізика – це наука про природу, а не набір формул. Значної уваги щодо розвитку інтелекту учнів приділяю і в процесі позакласної роботи. Використовую краєзнавчий матеріал, новини про сучасні досягнення в науці та техніці. Цікаво проходять в школі предметні тижні.
Застосовуючи інтерактивні технології, роблю учнів не просто слухачами, пасивними споживачами інформації, а й активізую їхню діяльність, створюю умови пошуку, самостійного одержання знань, розвиваю інтелектуальний рівень.
Одним із дієвих способів навчання на уроках фізики та астрономії є тести. Тестові завдання допомагають вчителю з’ясувати можливі прогалини у знаннях учнів, а учням – більш ефективно підготуватися до ЗНО.
Щоб забезпечити виконання усіх передбачених програмою лабораторних робіт з предмету, максимально використовую матеріально-технічну базу кабінету фізики. При виконанні лабораторної роботи «Дослідження звукових коливань різноманітних джерел звуку за допомогою сучасних цифрових засобів» у 9 класі було використано мобільний додаток «Науковий журнал», за допомогою якого учні вимірювали гучність звуку, досліджували залежність висоти тону від частоти звуку.
Лабораторні роботи учні оформлюють у спеціальних друкованих зошитах: Фізика. Зошит для лабораторних робіт. Мозель О. О, Александрова.
Вважаю доцільним окрім демонстрацій дослідів за допомогою наявних фізичних приладів, пристроїв, моделей додатково використовувати мультимедійні засоби. Так, наприклад, при вивченні багатьох розділів з фізики використовую інтерактивні комп'ютерні симуляції порталу університету Колорадо (https://phet.colorado.edu/), які дозволяють досліджувати фізичні явища та процеси. Такі симуляції можуть бути виконані в Інтернеті або завантажені на комп'ютер. Також використовую Інтернет-ресурс «Фізика в школі» (https://www.vascak.cz/physicsanimations.php?l=ua), на якому можна знайти анімаційні схеми багатьох фізичних процесів та астрономічних явищ.
Приділяю увагу позакласній роботі з предмета. Це, зокрема проведення заходів в рамках предметного тижня та індивідуальні консультації з фізики.
Проводжу роботу з обдарованими учнями: диференційовані завдання на уроці та розв’язування завдань підвищеного рівня у позаурочний час.
У 2019/2020 навчальному році учні приймали участь у ІІ (районному) етапі Всеукраїнської олімпіади з фізики та астрономії. Учні 11класу Рижков Олександр та Мисевра Олексій зайняли І місце та були учасниками ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської олімпіади з фізики.
Результати контрольних семестрових робіт з фізики:
Клас |
Учнів у класі |
Виконували контрольну роботу |
Рівень навчальних досягнень |
|||
Високий |
Достатній |
Середній |
Початковий |
|||
7-А |
15 |
15 |
9 |
2 |
3 |
1 |
7-Б |
16 |
16 |
4 |
4 |
7 |
1 |
8-А |
22 |
22 |
7 |
3 |
12 |
- |
8-Б |
21 |
21 |
7 |
9 |
5 |
- |
9-Б |
17 |
17 |
4 |
6 |
7 |
- |
10 |
24 |
23 |
11 |
5 |
7 |
- |
Разом |
115 |
114 |
42 |
29 |
41 |
2 |
Постійно займаюся самоосвітою та працюю над підвищенням своєї фахової майстерності.
Кожна дитина — то неповторний світ, тож дуже важливо відчути її індивідуальність, відшукати ті методичні форми, що сприятимуть збагаченню і розвитку творчого потенціалу, розкриттю її здібностей та вмінню вчитися. Навчаючи фізики, забезпечую значну частину тих практичних умінь та навичок, які учні винесуть зі школи, засвоять заради використання у своїй майбутній професії, у побуті. Разом з тим я очікую, що після завершення навчання випускник буде інтелектуально розвиненим, ерудованим, винахідливим, матиме широкий кругозір.
Підготувала: Сікач І.О.,
вчитель фізики
___________________
(підпис)