Актуальність впровадження методики О.Г. Рівіна на уроках літератури
На уроках зарубіжної літератури ефективним є використання елементів колективного способу навчання за методикою О.Г. Рівіна, які забезпечують основний принцип розвитку учнів: навчивсь сам - навчи іншого. Методика О.Г. Рівіна започаткувала співпрацю дітей один з одним. Її особливість це –постійна зміна складу пар(груп) учнів. О.Г. Рівін був впевнений, що «учень засвоює швидко і якісно те, що одразу ж застосовує в діяльності або передає іншому».Форма роботи учнів у групах змінного складу сприяє формуванню основних компетенцій сучасної освіти: - вміння співпрацювати в команді,
- вміння презентувати власні ідеї, використовуючи знання та досвід (свій і чужий),
- вміння вчитися впродовж життя, - вміння виокремлювати головну та другорядну інформацію,
- вміння здійснювати пошукову діяльність…
Використання цієї методики не спричиняє перевантаження учнів, сприяє розвитку навичок самонавчання, самоуправління, самооцінки, самоконтролю.
Така організація освітнього процесу подобається дітям, бо знімається психологічна напруга виклику на уроці, учні мають свободу вибору партнера, є можливість рухатись під час уроку. Співпраця з однокласниками унеможливлює покарання за неправильну відповідь. Звичайно, робота в парах змінного складу є вищим рівнем організації групової роботи і можлива з учнями, які вже мають навички парної та групової роботи на уроці. Опрацювання нового матеріалу, закріплення вивченого, узагальнення знань, тренувальні вправи –це ті основні етапи уроку, на яких доречно використовувати роботу в парах змінного складу. Тривалість даного виду роботи під час уроку не повинна перевищувати 20хв. Після групової роботи обов’язково необхідно перевірити ступінь засвоєння матеріалу усіма учнями. Це можуть бути тести або фронтальне опитування. На уроках зарубіжної літератури з 5 класу можна починати застосовувати найпростіші форми роботи в парах змінного складу: опрацювання тексту за абзацами (при вивченні біографії письменника, складання плану твору); робота з опитувальниками ( перевірка знання змісту твору). Поступово ускладнюються види роботи в парах(групах). В середніх класах учні можуть складати схеми, виділяти головне з текту, складати тези та працювати з ними тощо. В старших класах в груповій роботі підвищується рівень самостійної діяльності, зміст навчального матеріалу ускладнюється. Робота в групах змінного складу є ефективною, коли є потреба опрацювати велику кількість інформативного навчального матеріалу, а годин на вивчення теми бракує (вивчення характеристики епохи, напрями та течії, матеріал загального огляду).
Методика впровадження роботи в парах змінного складу на початковому етапі:
- необхідно обрати доступний для розуміння навчальний матеріал,
- спланувати роботу в парах на 10-15хв.,
- провести мотивацію діяльності,
- оголосити учням цілі, очікувані результати і час діяльності,
- організувати роботу в парах під контролем вчителя,(розказати що і як робити),
- після опрацювання матеріалу провести зміну складу пар під керівництвом вчителя.
Коли учні звикнуть до такої форми роботи на уроці, можна проводити зміну складу пар за вільним вибором учнів.
Працюючи в парах (групах) змінного складу, учні вдосконалюють своє зв’язне мовлення, навчаються слухати та поважати думки партнерів, вчаться робити висновки, аргументувати і відстоювати їх.