Стаття " Деякі прийоми стимулювання активності учнів на уроках зарубіжної літератури"

Про матеріал
В статті розриваються секрети активної співпраці учителя та учня на уроці, подаються приклади прийомів стимуляції роботи на уроці.
Перегляд файлу

 

Деякі прийоми

стимулювання активної роботи учнів

на уроках зарубіжної літератури

Капленко Алла Олександрівна,

учитель зарубіжної літератури,

старший учитель комунальної установи

 Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6,

 м. Суми, Сумської області

 

Усіма можливими засобами потрібно

 запалювати в дітях гаряче прагнення до знань і навчання.

Я.А. Коменський

 

Реальна цінність уроку — це результат, який, звичайно,  у рівні засвоєння матеріалу,  у розвитку творчого потенціалу учнів,  у розкритті душі дитини.  Грамотна методика розвиває не  тільки  дитину,  а  й  учителя,  робить  діяльність успішною  й  результативною. Тож принцип, за яким повинен працювати будь-який педагог: «Якщо ти, учитель, сприймаєш у скарбниці літератури голос совісті, милосердя, добра — навчи того своїх дітей». Тому ми завжди    знаходимосьсь  у  творчому  пошуку, розв’язуючи  низку  проблем, серед яких пріоритетними  є:

- як  побудувати  уроки  літератури,  зробивши їх  справжніми  уроками  виховання  душі  наших  учнів;

 - які  сучасні  технології,  методи  та  прийоми  для цього застосувати.

       Думаю ви погодитесь з великим педагогом К. Ушинським : «Зміст ніде не повинен приноситись у жертву цікавості». Отже, творчі завдання не повинні знижувати рівень навчальної роботи, а, навпаки, нести інформацію, над якою учні працюватимуть із задоволенням.  У кожного з нас за кожними сорока п’яти хвилинами уроку стоять довгі години не тільки методичної та дидактичної підготовки, а й роздумів про те, як знайти заповітний ключик до становлення особистості дитини, до розвитку її творчо-пізнавальних здібностей. Тому потрібно робити  уроки  більш  змістовними,  творчими,  цікавими,  будувати  їх  з  урахуванням принципів  наукової  організації  праці,  реалізуючи системний  підхід  до  вивчення  літератури,  використовуючи    сучасні  педагогічні  технології.

       До вашої уваги хочу представити досвід використання прийомів «Моя логіка» та «Зайвий слайд». Ці прийоми допомагають активізувати учнівську діяльність, навчити учнів аналізувати матеріал, робити висновки, розвивають читацькі компетентності та логічне мислення. Пропоную короткий опис прийомів та приклади їх використання на уроказ зарубіжної літератури.

 Прийом  «Моя логіка»

Мета застосування - перевірка знання  тексту твору, біографії письменника, питань з теорії літератури, розвиток логічного мислення учнів тощо.

Етап уроку, де застосовується прийом 

  1. Перевірка, оцінка і корекція засвоєних раніше знань, навичок і вмінь.
  2. Відтворення і корекція опорних знань учнів.
  3. Сприймання і осмислення, узагальнення і систематизація учнями нових знань.    

Зміст прийому

Передбачає запис на аркушах окремих пунктів, цитат із тексту твору, планів, тез за вивченою  темою, ілюстрацій до твору,  що складають причинно-наслідковий зв’язок. Аркуші подаються перемішаними, в конверті. Учням необхідно розмістити їх в логічному  порядку, обґрунтовуючи при цьому своє рішення. Прийом застосовується як при індивідуальній, так і в груповій формі роботи.

Обладнання, яке використовується,-  аркуші паперу , конверт,  на якому визначено автор, художній твір, проблема  тощо.

На застосування прийому  відводиться 5 -7 хвилин  уроку.

     Як приклад використання цього прийому пропоную уривок уроку за темою «Артур Конан Дойл. Оповідання про Шерлока Холмса. Конан Дойл- відомий автор детективних циклів . Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса.»  Діти отримують завдання по групах. Наприклад, першій групі пропоную  розповісти про Артура Конан Дойла , використовуючи підказки у вигляді речей.

 Речі :  1. Старовинне фото жiнки. 2.Бiблiя, розп'яття. З.Стетоскоп. 4. Географiчна карта. 5. Боксерська рукавичка. 6. Люлька.

                     Прийом   Презентація «Зайвий слайд»

Мета застосування прийому -   контроль знань, умінь та навичок

Етап уроку, де застосовується прийом

Сприймання і осмислення, узагальнення і систематизація учнями нових знань.

Зміст прийому

Створюється ілюстративний ряд до  теми з літератури зі слайдами  не за темою. Це можуть бути ілюстрації до вивчених творів, до біографії письменника, до  узагальнюючих тем тощо. Доцільно проводити це на уроках-змаганнях, де одна команда готує для іншої такі презентації. Діти мають прокоментувати кожен слайд, аргументувати те, чому саме один зі слайдів зайвий.

Обладнання, яке використовується , - проектор, електронні носії, таблиці для перевірки.

На застосування прийому  відводиться 5-7 хвилин  уроку

   Пропоную використання цього прийому при  повторенні з теми «Срібна доба російської поезії» .Після опрацювання матеріалу учні заповнюють таблицю.

                        У кожного вчителя своя валіза методичних прийомів.

        Тож розвивайте  творчу  уяву, логічне мислення, уміння використовувати свій інтелектуальний багаж, підвищувати свій рівень знань у Ваших учнів! За  такої  умови  творчість  учителя  переростає у  творчий  процес  на  уроці,  на  якому  розвиваються творчі  здібності  учнів. 

       

 

doc
Додано
26 червня 2020
Переглядів
432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку