Стаття в якій розкрита проблема дитячих та молодіжних суїцидів. Основні мотиви суїцидальної поведінки, ознаки, профілактика, діагностика та корекційна робота з дітьми "групи ризику".
Дитячі та молодіжні суїциди, як соціальна проблема.
Суїцид – навмисне самозашкодження зі смертельним кінцем, (позбавлення себе життя). Ця тема ,що була актуальною в усі часи, але ставлення до неї протягом епох було різне і багато в чому залежало від релігій т аморально – етичних норм і традицій. Найдавніші – ритуальні: до них належать харакірі і саті (самоспалення індійських вдів). Вони як правило, були почесними, заохочувалися суспільством, а ухилення від них вважалося великою ганьбою. З приходом християнства ставлення до суїциду стає різко негативним. У християнстві вважається, якщо Бог дарував життя, не можна кидати цей дар до його ніг, треба проживати життя до кінця.
Випадки самогубства неодноразово фіксувалися в історичних документах протягом всієї історії людства. Згадування про факти суїциду можна знайти в джерелах з історії Давнього Китаю та античної Греції.
Статистика свідчить про те, що сьогодні Україна вийшла до групи країн із високим рівнем суїцидальної активності (більше 20 самогубств на 100 тис. населення і посідає одне з провідних місць серед країн світу за рівнем суїцидів. Конфлікт на Сході України, зниження рівня життя людей, перебування у стані стресу, депресії впливають на збільшення цього показника.
Суїцид – виключно людський акт. У тваринному світі зустрічається безліч прикладів самодеструктивної поведінки (тобто, поведінки направленої на фізичне знищення свого організму), але тільки людина може свідомо вбивати себе. Лосось гине після виснажливого плавання в гору проти течії до місця нересту. Лемінги нестримно прагнуть до моря і тонуть. Хоча в кожному з цих випадків тварина гине, було б не правильно стверджувати, що вона навмисно прагне померти. Самодеструктивна поведінка тварин є результатом дії інстинкту, спрямованого в остаточному підсумку на її виживання. Підлітки, що скоюють суїцид, звичайно страждають від сильного душевного болю і знаходяться в стані стресу, а також відчувають неможливість справитися зі своїми проблемами. Вони часто страждають психічними хворобами, емоційними порушеннями, особливо депресією, і дивляться в майбутнє без надії.
Проблема юнатських самогубств багато років була у нас під забороною. Тому поширено дві помилкові думки:
У підлітків значно частіше, ніж серед дорослих, спостерігається так званий «ефект Вертера» - самогубство під впливом чийогось прикладу (свого часу публікація «Вертера» Гйоте викликала хвилю самогубств серед німецької молоді). Слід мати у вигляді, що кількість суїцидальних спроб багато разів перевищує кількість здійснених самогубств. Хлопці скоюють самогубства як мінімум удвічі частіше за дівчат; хоча дівчата роблять такі спроби набагато частіше, багато з них має демонстративний характер. Невдалі суїцид альні переважно не повторюються.
В 9 випадках з 10 юнацькі замахи на самогубство – не бажання покінчити з життям, а крик про допомогу. Про подібні бажання підлітки та юнаки часто говорять і попереджають наперед. Деякі суїцид анти досить чітко говорять про свої наміри: «Я не можу цього витримати. Я не хочу більше жити. Я хочу покінчити з собою». Часто вислови можуть бути замасковані «Ви не повинні за мене турбуватись. Я не хочу створювати вам проблеми»; 80% суїцидальних спроб скоюються удома, в денний або вечірній час, коли хтось може втрутитися. Багато з них відверто демонстративні, адресовані комусь конкретному, іноді можна навіть говорити про суїцидальний шантаж.
Серед мотивів, що пояснюють спроби самогубства, самі підлітки указують на різні способи таким чином зробити вплив на інших людей: «дати зрозуміти людині, в якому ти відчаї», «показати, як ти любиш іншого», «вплинути на іншого, щоб він змінив своє рішення».
Своєчасна психологічна підтримка, добра участь, надана підліткам у важкій життєвій ситуації, допомогли б уникнути трагедії. За даними офіційної статистики від самогубства щорічно гине близько 2800 дітей і підлітків у віці від 5 до 19 років, і ці страшні цифри не враховують випадків спроб до самогубства (парасуїцид).
Основні мотиви суїцидальної поведінки у дітей і підлітків:
Діти – суїциденти це діти позбавлені батьківської уваги і турботи, в 75% їх батьки розведені або проживають окремо, часто діти проживають в інтернатах або з приймальними батьками.
Як розпізнати ознаки суїциду?
Психічні захворювання
Оцінка власного життя
Розпізнання суїциду:профілактика
Слово «превенція» (профілактика) походить від латинського «praevenire» - «передбачати». Знання соціальних і психологічних передвісників суїциду може допомогти нам зрозуміти і запобігти йому. «Чому він спрямував свою силу і розум на руйнування цієї сили і цього розуму?» Це питання задають майже всі, хто був знайомий з жертвою самогубства.
Діагностика предсуїцидального синдрому має важливо профілактичне значення. Особи, що знаходяться, а в предсуїцидальном періоді, потребуючі в індивідуальній, груповій і (або) сімейній психотерапії. Особливу практичну значущість має аналіз чинників, утримуючих дітей від самогубства. До їх числа відносять:
Методи дослідження
Фахівцями, що працюють з дітьми і підлітками частіше використовуються такі форми роботи, як інформування про поведінкові ризики, небезпечні для здоров’я і життя, але при цьому слабо упроваджуються в практику такі ефективні профілактичні методи, як формування навиків позитивного життєвого стилю, інтерактивні види діяльності (тренінги, рольові ігри, моделювання ситуації і т. д.), направлені на формування ціннісно – смислових орієнтацій підлітків, самостійності, саморегуляції.
Що зробити для того, щоб допомогти
Корекційна та профілактична робота із школярами з групи «ризику»
Індивідуальне консультування: рекомендації з налагодження дитячо – батьківських стосунків, зміни, у разі необхідності, стилю виховання, переадресування до інших спеціалістів.
У випадку завершеного суїциду організувати системну групову роботи (40-годин) з класом, де навчалася дитина, для уникнення ефекту .
Що можуть зробити батьки щоб допомогти дітям перебуваючим в стані стресу:
Якщо не вдається самостійно допомогти дитині варто звернутись до дитячого психолога або терапевта