Головне джерело впливу актора на глядача
Коваль Наталія Анатоліївна, керівник театрального колективу «Пролісок» Будинку дитячої та юнацької творчості Чернігівської селищної ради Запорізької області
Віра актора в правду подій, які відбуваються на сцені та їхня оцінка є головним джерелом впливу актора на глядача.
Кожен актор розуміє, що моменти сценічної неочікуваності – це найвідповідальніші та найсильніші моменти в будь-якій ролі.
Вправи на „оцінку факту” ставлять своїм основним завданням розвивати в учнів здібність раніше відоме сприймати як неочікуване.
Все раніше пройдене: увага, вивільнення м’язів, запропоновані обставини, уява, зміна ставлення до предмету і місця дії – як у фокусі, збирається в цих вправах і є основою творчої імпровізації. Діяти в цих вправах потрібно від свого імені у вигаданих запропонованих обставинах. У цих вправах беруться події, які могли б відбутися в житті.
Вправи будуються так, щоб у сюжеті етюду була якась подія або неочікуваність, яка б змінювала течію життя, примушувала б оцінити нове розташування речей і почати діяти в новому самопочутті і ритмі.
Студійцеві потрібно вибрати тему вправи, нафантазувати запропоновані обставини і виправдання так, щоб вони розпалили артистичну віру виконавця в ті умови вправи, якими визначається сила емоційної оцінки даної неочікуваності.
Придумувати раніше, як оцінити подію, не потрібно.
Фантазуючи і шукаючи виправдання, створюючи запропоновані обставини, студійці вільно або мимовільно виявляють себе такими, які вони є.
У цих вправах розкриваються широкі можливості для розуміння вчителем внутрішнього світу і творчих особливостей учнів.
Потрібно звернути увагу на те, що в практичній роботі у вправах на „сценічну увагу”, на „оцінку факту” оцінка викладача часто зводиться лише до відповіді на питання: був чи не був зосереджений студієць на заданому йому об’єкті; чи сприйняв раніше відоме за неочікуване. Якщо педагогічний аналіз зводиться лише до технічного боку виконання вправи, без глибокого, світоглядного, принципового аналізу того, що втілив студієць як людина у свою вправу, то це збіднює творчий процес і може врешті-решт довести студійця до рівня байдужого ремісника.
Механічне засвоєння вправ по системі не підводить студійців до засвоєння ідейно-етичних принципів творчості. В одній із своїх занотовок Вахтангов пише: „Головна помилка шкіл – та, що вони беруться навчати, між тим як потрібно виховувати”. (Е.Б.Вахтангов. Записи, письма, статьи. – М.- Л.: Искусство, 1939. – с. 131)
У студійців часто складається вузьке, збіднене уявлення про майстерність актора. Багато з них вичерпують поняття майстерності – поняттям технологічної озброєності актора, професійною натренованістю.
Але захоплюючись процесом засвоєння елементів майстерності, майбутні актори не повинні забувати про мету творчості. А мета творчості актора – впливати, діяти на глядачів. Не виховуючи в майбутніх акторів з їх перших практичних кроків загострену людську і художню совість, не виховуючи в них почуття громадянства, театральні педагоги не виховують нічого.
Професійна технологія творчості підсилює вплив актора на глядачів, але сама по собі порожня, без особистості художника, без кола проблем, які його турбують, і почуттів – нічого, по суті, не означає.