Стаття " Інноваційна методика роботи з батьками: Педагогіка партнерства"

Про матеріал
Метою даної методики є: - вирішення батьками важливих питань, що стосуються освіти та виховання дитини; - надання допомоги вчителю необхідної допомоги в процесі виховання дитини; - вирішення конфліктних питань між батьками та дітьми, між дітьми та вчителем, в дитячому колективі, в батьківському колективі; - формування у батьків усвідомлення необхідності їх участі в освітньому та виховному процесах.
Перегляд файлу

Інноваційна методика роботи з батьками в рамках проекту «Педагогіка партнерства»

 

Найважливішою складовою освітнього та виховного процесу шкільної системи є розвиток, не тільки дитини, а й батьків. Адже, з кожним роком освітня програма висуває дедалі вищі вимоги не тільки до дитини, що навчається, але і до тих, хто приймає участь у виховному та освітньому процесі. Процес розвитку, соціалізації, освіти, сприйняття навколишнього середовища дитиною залежить від вдалої кооперації вчителя та батьківського колективу. Тільки злагоджена робота, постійний конект вчителя з батьками здатен посприяти комфортному процесу засвоєння дитиною необхідної інформації та розвитку її як особистості. Вчителя надана можливість підвищення власної кваліфікації, проходження різноманітних тренінгових занять та вибору форм подання навчального матеріалу. Але для батьків, які завершили свій навчальний процес декілька років тому, система «Нової школи» може стати незрозумілою, складною та нелогічною. Процес розвитку батьків залежить перш за все від їх власного бажання надати дитині необхідну допомогу в процесі навчання, а по друге від взаємодії з вчителем, який є професіоналом і може пояснити батькам певні особливості інноваційного освітнього процесу. Нажаль, наразі батьки схильні «перекладати» виховні та освітні обов’язки на педагога з ряду вагомих причин (економічне становище родини, соціальний статус, емоційна складова, моральна готовність до виховання тощо). Батьки не здатні оцінити важливість «єдиної системи виховання» в школі та вдома, як результат, ми бачимо, що дитина не здатна сприймати батьків або вчителя як авторитетних осіб. Саме тому вчителю необхідно залучати батьків до освітнього процесу, а також проводити виховну роботу з батьками, моделюючи певні ситуації, що можуть виникнути в період виховання, соціалізації, навчання дитини. Отже, накопичуючи досвід, розвиваючи знання та розробляючи методи дій, батьки не тільки отримають інструменти для покращення освітнього процесу дитини, але і зроблять його більш цікавим та ефективним.

Методика «Батьки – активні учасники освітнього процесу та помічники вчителя»

Метою даної методики є:

- вирішення батьками важливих питань, що стосуються освіти та виховання дитини;

- надання допомоги вчителю необхідної допомоги в процесі виховання дитини;

- вирішення конфліктних питань між батьками та дітьми, між дітьми та вчителем, в дитячому колективі, в батьківському колективі;

- формування у батьків усвідомлення необхідності їх участі в освітньому та виховному процесах.

Завдання методики полягають у:

  • моделюванні ситуацій та детальному розгляді цих ситуацій (на основі питань, що виникають у батьків, в ході освітнього процесу);
  • активного залучення батьків до участі в житті власної дитини та класу;
  • забезпечення постійної підтримки вчителя (онлайн-консультація вчителя, індивідуальні батьківські збори, за необхідності, відвідування вчителем в домашніх умовах тощо);
  • створення власної «соціальної мережі» для безперервного контакту вчителя з батьками (сайт класу, діалоги в існуючих соціальних мережах, сторінка класу в Instagram тощо).

Освітня методика для батьків має два основних напрями та декілька етапів реалізації. Напрями методики можна зобразити схематично.

Перший напрям стосується саме питань освітнього процесу, участі батьків в процесі навчання їх власної дитини. Часто батьки звинувачують вчителя у відсутності індивідуального підходу до кожного учня та відсутності дисципліни в класі. Дана методика пропонує батькам опинитися на місці вчителя, запропонувати власне бачення проведення будь-якого уроку або заходу (звичайно, процес відбувається під контролем вчителя). Таким чином, у дитини формується сприйняття авторитету вчителя та батьків. У батьків та вчителя виникає єдиний підхід щодо виховання та викладання матеріалу для дітей.

 

 

 

 

Невиконане домашнє завдання з математики

 

 

 

 

 Як виконати завдання?                                                                             Добір необхідної інформації,

    (онлайн-питання)                                                                                        особиста консультація

 

Загальне обговорення проблеми,

підготовка уроку на схожу тему,

проведення фрагменту уроку батьками

Другий напрям стосується питань методів виховної роботи, на даному етапі вчитель розбирає питання, що цікавлять батьків і також залучує їх до розробки алгоритму вирішення даних питань. Такий вид діяльності можна порівняти з тренінговими заняттями, проте тренером виступає не тільки вчитель, але і кожен з батьків. За таких умов відбувається обмін поглядами на виховання дітей і пошук оптимальних рішень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Етапи реалізації методики

 

                              Ініціатива батьків                                                    Ініціатива вчителя

  • виникає питання (проблема)                                             - вчитель 2 рази на місяць проводить
  • батьки задають питання вчителю                                       опитування

(в особистому діалозі)                                                       - визначається найбільш актуальна

  • вчитель готує матеріал для батьків                                    проблема

(або надає інформацію з власного досвіду)                    - обираються відповідальні батьки

  • проблема обговорюється особисто                                  - проводиться необхідний захід (урок)
  • моделюється подібна ситуація
  • батьки проводять загальний захід з допо-

могою вчителя (за одним з напрямів)

Отже, метод залучення батьків до навчально-виховного процесу є корисним та новим. Такий метод підвищує соціальну відповідальність батьків, а також дає дітям змогу відчути постійний батьківський контроль та цікавість до того, чим наразі займається дитина. Крім того, такий вид роботи дає змогу вчителю знайти контакт з батьками, залишатися завжди на зв’язку і полегшує діяльність вчителя.

Ініціатива вчителя (опитування):

Напрям 1

  1. Чи викликали труднощі виконання домашніх завдань на цьому тижні?
  2. Які саме завдання були складними? Чому?
  3. Чи викликають у Вас труднощі з небажанням дитини виконувати домашні завдання(які саме)?
  4. Чи вмієте Ви та ваша дитина організувати свій робочий час? Чи вистачає вам часу?
  5. Який предмет для Вас є незрозумілим? Чому?
  6. Який предмет Ваша дитина полюбляє найбільше? Чому?
  7. Чи може Ваша дитина пояснити те, що почула на уроці?
  8. Чи заохочуєте Ви дитину до освітнього процесу? Чим саме?
  9. Який предмет Вам подобається вивчати разом з дитиною?
  10. Чи маєте Ви план, за яким навчаєте свою дитину? (виконуєте з нею домашні завдання).

Напрям 2

Актуальні проблеми (питання):

  1. Вчитель «придирається» до моєї дитини.
  2. В мене немає часу перевіряти домашні завдання, я працюю до ночі…
  3. Вона/він вдома все вчить і розповідає, не знаю чому так.
  4. Вона/він слухає тільки батька.
  5. Ми так вчилися і вони вивчаться…
  6. Йому ця математика не згодиться в житті.
  7. Він/вона у нас дуже емоційна та не може стримуватися.
  8. Поведінка на оцінки не впливає.
  9. Дитина швидко втомлюється.
  10. Я не пам’ятаю нічого зі шкільної програми.
  11. Комп'ютер  і телефон невід’ємна частина життя.
  12. А чим ще зайняти дитину, якщо не соціальними мережами?
  13.  Я прочитала переписку доньки, а там таке…
  14. Навіщо підручники, якщо є Інтернет?
  15. Читання вголос - це минуле століття…
  16. Чи потрібні в школі іграшки?
  17. Я не можу не кричати на дитину.
  18. Проблеми в родині дитини не стосуються.
  19. А що вона/він не така, як усі?
  20. Мені теж треба відпочити, дитині не потрібно стільки моєї уваги.

Двічі на місяць обираються 2 питання, проводиться онлайн-голосування. Витель обирає 2 питання з з переліку актуальних проблем, розміщує їх у актуальному діалозі в соціальній мережі.Батьки голосують за найактуальніше для них питання. Найактуальніше питання за більшістю голосів батьків вирішується при проведенні тренінгу  у формі рольової гри. Вчитель та відповідальні за підготовку батьки обговорюють план заходу між собою.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                           Автор:  вчитель вищої категорії

                                                                                                           Лисичанської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2

                                                                                                           Ірина Миколаївна Швець

docx
Додано
21 березня 2020
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку