стаття " Казки В.О.СУхомлинського

Про матеріал
Казка – це думка, втілена в художнє слово. Вона запалює вогник дитячої творчості. Під її впливом дитина починає бачити навколо себе незвичайні взаємозв’язки між предметами і явищами, досягаючи єдності образів. Водночас дитина переживає хвилюючу радість, яка породжує бажання поділитися своєю думкою з друзями, однокласниками, рідними. Казки В.О.Сухомлинського особливі, вони повчальні, спонукають до роздумів, легкі для сприймання наших першокласників.
Перегляд файлу

Казки В. О. Сухомлинського у вихованні та навчанні дітей з особливими освітніми потребами

 

Кожна дитина унікальна по-своєму. Вона становить незмірну цінність для своїх батьків і родичів, а всі діти разом - неоціненний скарб суспільства, запоруку його майбутньої долі. Важливим показником розвитку суспільства є гуманне, турботливе й  милосердне ставлення до дітей з особливими освітніми потребами.  Дана проблема стала сьогодні настільки актуальною, що не буде перебільшенням назвати її проблемою століття .

Педагогічний колектив  втілює ці освітньо – виховні принципи у вихованні й навчанні «своїх» дітей.

Працюючи на посаді вихователя групи шкільного відділення, з учнями 1-х класів намагаюся ніколи не забувати думку  В. О. Сухомлинського:  «Нещасна, знедолена природою… маленька людина не повинна знати про те, що вона − малоздібна, що в неї − слабкий розум. Виховання такої людини повинно бути в сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим» . 

Ми постійно звертаємось до педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського, який дав багато практичних порад з навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами. 

   Великий педагог стверджував: «Від успіху до успіху – в цьому полягає розумове виховання важкої дитини» .

Створити ситуацію успіху нам допомагають казки В.О.Сухомлинського.

Саме казка, яку чує дитина, є формою збудження дитячого інтелекту, розвитку їх фантазію, образного мислення.  

  Казка – це думка, втілена в художнє слово. Вона запалює вогник дитячої творчості. Під її впливом дитина починає бачити навколо себе незвичайні взаємозв’язки між предметами і явищами, досягаючи єдності образів. Водночас дитина переживає хвилюючу радість, яка породжує бажання поділитися своєю думкою з друзями, однокласниками, рідними.  

Казки В.О.Сухомлинського особливі, вони повчальні, спонукають до роздумів, легкі для сприймання наших першокласників.

Ми, як і великий педагог  переконані: те, що важко передати звичайними словами, можна передати за допомогою  казки. Казки пропонують дитині образи, символи, які їй подобаються, і під час знайомства з ними дитина непомітно для себе засвоює важливу інформацію.

В системі роботи по використанню казок В.О.Сухомлинського у вихованні дітей з особливими освітніми потребами ми застосовуємо такі методи і форми: читання казок та їх аналіз; читання казок за малюнком; інсценізація як усієї казки так і окремої її частини; виставка дитячих малюнків.

Важливим і невід’ємним методом в цій системі є дидактична гра, типу «Лото», « Назви героя (назву) казки», «Впізнай себе в казці», ін. 

За приклад пропоную гру «Добери малюнок».

Мета: Закріпити знання дітей про казки В.О. Сухомлинського, викликати бажання слухати його твори, розглядати ілюстрації; виховувати людяність, повагу.

1. Вихователь читає твір В.О. Сухомлинського, а діти підбирають відповідні малюнки.

2. Діти підбирають до малюнків назви творів (або навпаки) (у 2-4 кл).

Не менш цікавим видом роботи є читання казки В.О Сухомлинського за малюнками, де вихователь при читанні твору, супроводжує текст показом сюжетних малюнків. Пізніше , діти, при переказі твору, теж використовують їх, що значно полегшує запам’ятання і інші психічні процеси. Наприклад:

КОНВАЛІЯ ПІД ВІКНОМ (казка - оповідання)

Уже півроку нездужає Наталочка. Тяжка в неї недуга: ноги не рухаються, мов чужі. Лежить Наталя дома в постелі день і ніч. 

Ми не забуваємо про свою однокласницю, ходимо до неї щодня. Ми навчилися добре читати - й Наталя навчилася. Щодня кожен із нас малює на аркушику метелика чи ластівку й несе свій малюнок дівчинці. Вона дуже любить метеликів і ластівок. 

Весною Наталине ліжко поставили біля вікна. Вона дивиться на траву, дистя й каже:

  - Як мені хочеться ходити по траві.

  А то раз Наталя побачила в траві два великі зелені листочки, немов дві долоньки.

  - Дивіться, - шепоче вона, - конвалія!

Глянули - справді конвалія росте. Де вона тут узялася в траві?

Ми щодня тепер поглядали, чи скоро зацвіте конвалія. А коли між зеленими долоньками появилися білі дзвіночки, Наталя була така рада, аж її щічки зарум'янились.

Та сталося лихо. Вночі була велика злива. Рано-вранці, до сходу сонця, коли Наталя ще спала, ми прийшли в садок і побачили: конвалія лежить зламана.

  - Що ж робити? Для дівчинки це буде велике горе... 

Ми взяли лопату, сходили до лісу, викопали із землею кущик конвалії, перенесли його до Наталиного садка й посадили у неї під вікном.

Коли Наталя прокинулась, вона попросила маму відчинити вікно. Ми вже чекали її, Наталя усміхнулась до нас і питає:

  - А як там конвалія?

  Цвіте. Дивись, як біліють дзвіночки.

  - А я боялась... гроза вночі була... вітер... Мені снилось, що буря зламала конвалію...

 

Окреме місце в режимі шкільного дня першокласників закладу, займають виховні години та розвиваючі заняття.  Пропонуємо розробки цих занять.

Конспект години спілкування з використанням твору  В.О. Сухомлинського «Любов і жорстокість»

Мета: продовжувати формувати уявлення дітей про пріоритети загальнолюдських цінностей: любов, доброту, турботу; підвести до висновку, що жорстокість ніколи не перемагала любові; розвивати активність, творчість, уяву, вміння передавати емоційний стан за допомогою міміки, жестів; виховувати любов до матері, повагу до її почуттів, сміливих вчинків, бажання турбуватися про маму.

Словник: Горобличка.

Матеріал: набір картинок для дидактичної гри «Добре чи погано», ілюстрації до твору В.О.Сухомлинського Любов і жорстокість, набір сюжетних картинок «Хто турбується про дитину, а хто - ображає», аркуші паперу, кольорові олівці.

Хід заняття

І. Організація дітей.

Вихователь. Діти, хто турбується про вас удома? Так, ваші батьки – мама і тато. Мама – це найдорожча людина для кожного з нас. Діти, як мама доглядає

за вами ? В чому проявляється мамина любов?

Розгляд ілюстрацій: мама читає казку, мама варить їсти, мама грається з дитиною тощо.

Вихователь. Чи бували випадки, коли вас хтось ображав? А як вас ображали? Хто вам приходив на допомогу, захищав?

Розгляд ілюстрацій: у дитини відібрали іграшку, дитину штовхнули, дитину злякали, тощо.

Вихователь. Так, діти, мама завжди захищає своїх дітей, приходить їм на допомогу, турбується про них. Але трапляються випадки, коли люди роблять не тільки хороші вчинки, а й погані. Зараз пограємося у гру «Добре чи погано» і з’ясуємо, як ви орієнтуєтеся у вчинках людей.

Дидактична гра «Добре чи погано».

Правила гри: уважно розглянути зображення на малюнку; зображення позитивних вчинків людей покласти на зелену смужку, а зображення негативних – на червону;

Вихователь стежить за дітьми, запитує, чому вони саме так виконали завдання.

Вихователь. Молодці, діти, всі справились із завданням. А у кого ще, крім людей, є мами?

Розгляд ілюстрацій із зображенням тварин-мам із дитинчатами.

Вихователь. Як бачимо, діти, всі мами турбуються про своїх дитинчат і завжди готові їх захищати. Послухайте, що трапилося з Горобчиком, який впав із гнізда.

Читання вихователем оповідання В.О.Сухомлинського «Любов і жорстокість» супроводжується показом ілюстрацій.

  Впав із гніздечка маленький Горобчик. Крильця ще не зміцніли в нього. Борсається в травичці, а навколо нього літає й тривожно пищить Горобличка.

Побачив Горобчика Яструб і летить до нього. Думає: «Ось зараз схоплю Горобчика і з’їм». Прилетів, став підбиратися до нього. Всі пташки на деревах завмерли від страху: що тепер буде? 

І здивувались, що Горобличка не втекла, а кинулась на Яструба. Наїжилася, підлетіла до нього, стукнула дзьобом в око, вчепилася кігтиками в голову.

Злякався Яструб і полетів.

Зворушені були пташки. Оце так Горобличка! Як же так вийшло, що вона перемогла Яструба?

— А так, — сказала Сова. — Горобличка любить свого Горобчика. А в Яструба немає ніякої любові. Він тільки жорстокий. А Жорстокість ніколи не перемагала Любові.

Вихователь. Діти, то хто ж така Горобличка? Так, це мама Горобчика. Чому впав Горобчик із гніздечка? Хто був ворогом для Горобчика? Що зробила Горобличка? Чому вона не втекла? Як ви розумієте слова Сови «Жорстокість ніколи не перемагає Любові»? Так, діти, любов до своєї дитини – це велика сила. А зараз трішки відпочинемо і пограємося в гру «Відгадай птаха».

Дидактична гра «Відгадай птаха».

Правила гри: за допомогою жестів і міміки показати одного із птахів твору; рухаючись по колу, виконувати під музику різні рухи; зупинитися, коли закінчиться музика; по черзі показати, якого птаха із твору ви задумали.

Вихователь. Діти, а чому ви, коли показували Яструба, насуплювали брови, дивилися сердито? А який вираз обличчя був у дітей, які показували Горобчика? Чому? А як себе поводили діти, які показували Горобличку? Діти, я впевнена, що ви запам’ятали мудрі слова Сови: «Жорстокість ніколи не перемагала Любові». А як ви турбуєтеся про своїх мам? А чим ми можемо порадувати наших матусь? Давайте кожен щось намалює для своєї мами. Подумайте, щоб ви хотіли для неї намалювати. Нехай ваш малюнок буде наповнений тільки любов’ю до вашої мами і буде найкращим подарунком для неї. Запам’ятайте, діти, що любов завжди перемагає жорстокість.

Самостійна робота дітей. Розгляд дитячих малюнків, їх аналіз.

Підсумок заняття.

 

docx
Додав(-ла)
Череп Ніна
Пов’язані теми
Позашкільна освіта, Виховна робота
Інкл
Додано
30 березня 2023
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку