Тема: Комплексний підхід до визначення змісту форм та методів виховання учнів, які проживають в гуртожитку.
Виховання є вплив, дія з боку вихователя на учня з метою організації його життя. Але цю дію слід розуміти не як механічну або словесну, а як глибинну внутрішню роботу вихователя і вихованця, яка спричиняє активність обох сторін. Будуючи стосунки між вихователем і вихованцем на основі поваги, підтримки гідності учня, зацікавленості його особистістю, ми і будемо реалізовувати гуманізацію відносин, гуманізацію та демократизацію виховання в цілому.
Система виховної роботи у ліцеї дає змогу вихователю розвивати пізнавальні здібності учнів, забезпечити професійну самореалізацію особистості, виховувати таких громадян, які володіють системою загальнолюдських цінностей, духовними надбаннями українського народу, моральною, художньо-естетичною, правовою, трудовою та економічною культурою.
Специфікою виховної роботи ліцею є те, що певна частина учнів проживає в гуртожитку, відірвана від сім’ї, і тому саме створення для мешканців комфортних житлово-побутових, культурних умов, є одним із пріоритетних напрямів роботи.
Для здобуття освіти, робітничої професії учнівська молодь вимушена залишати свої домівки та їхати в інші міста, проте вони тут не самотні. Учні, які проживають у гуртожитку, знаходяться під пильною увагою всіх учасників виховного процесу: директора навчального закладу, його заступника з виховної роботи, коменданта, вихователя.
Гуртожиток повинен бути привабливим і затишним для учнів, у ньому необхідно створити умови для задоволення потреб у вільному спілкуванні, занятті улюбленою справою, фізичному розвитку, корисному та змістовному відпочинку. Організація життєдіяльності учнів у гуртожитку має величезний виховний потенціал. Допомога вихованцям, організація відпочинку, занять улюбленою справою, самообслуговування в побуті, дотримання норм особистої гігієни – важливе завдання, що постає перед вихователем.
Створюючи систему виховної діяльності в гуртожитку, визначаючи її системоутворюючі види, основні традиційні форми, в центрі уваги слід поставити особистість учня з її складною біосоціальною природою, психофізичними особливостями, специфікою особистих проявів, створити найсприятливіші умови для її розвитку.
Знання особливостей колективу гуртожитку ліцею має виключно важливе значення у вихованні. Однією з особливостей колективу є вікова, соціальна і загальноосвітня однорідність складу. Учні мають одну загальну мету – оволодіння обраною професією.
Вік дітей 15-19 років – це період значних психологічних і фізичних змін, юнацького максималізму, прагнення до самовизначення, утвердження власної індивідуальності. У цьому віці багато юнаків та дівчат намагаються затвердити власне „Я” в очах однолітків. Не вміючи виділитись у позитивному плані, вони нерідко виділяються в негативному, тільки б не бути непомітним, „сірим”.
Основна виховна роль лягає на плечі вихователя гуртожитку, так як більше часу, саме він, проводить з учнями в гуртожитку. Отже, від моральних якостей вихователя, рівня його культури, педагогічного досвіду залежить якість виховного процесу в гуртожитку.
До основних методів виховної роботи в гуртожитку належать: метод переконання, метод стимулювання, метод оцінки та самооцінки.
За допомогою методу переконання вихователь має можливість формувати уявлення своїх вихованців, їх поглядів та основних понять на рівні обміну інформацією. Вихователь враховує можливість впливу на учня масової та соціальної культури, соціальної мобільності.
Метод стимулювання використовується при організації діяльності учнів, які мешкають у гуртожитку, на виконання доручень, завдань, при організації різноманітних змагань.
Метод оцінки та самооцінки, завдяки якому проводиться оцінювання вчинків учнів, надає їм допомогу в саморегуляції їх поведінки, яка замикається в заохоченні, зауваженнях, в створенні ситуації довіри, самоконтролю і контролю, самокритики.
Основними формами виховної роботи в гуртожитку є організаційна, пізнавальна та моральна.
Моральна форма виховної роботи
У своїй діяльності вихователь гуртожитку допомагає учням в їх особистісному розвитку, у засвоєнні та нормальному прийнятті суспільних норм та цінностей, у дотриманні засад морально та духовно повноцінного буття.
Форми та методи виховання – це основні способи взаємодії вихователя зі своїми вихованцями, у процесі яких відбуваються якісні зміни у розвитку особистості.
Виховна робота в професійно-технічних навчальних закладах є специфічною тому, що значна частина учнів, які мешкають у гуртожитку, «відірвані» від своєї сім'ї. Вплив батьків на учнів різко знижується, підвищується самостійність та незалежність, з’являються перші самостійні гроші, які учні отримують у вигляді стипендії та зарплати під час проходження виробничої практики. Ось чому основним напрямком виховної роботи в гуртожитку повинно стати створення для своїх вихованців зручних та комфортних умов для проживання: культурних та житлово – побутових.
Гуртожиток має бути затишним та привабливим, у ньому повинні бути створені умови для задоволення основних потреб учнів: вільне спілкування, умови для виконання домашніх завдань, для занять улюбленими справами та захопленнями. В гуртожитку обов’язково створені умови для фізичних занять, для корисного і змістовного відпочинку. Одним із найважливіших завдань для вихователя є допомога учням раціонально використовувати та розвивати свій потенціал для подальшого розвитку моральних, естетичних і фізичних якостей особистості.
Основними напрямками виховного процесу в гуртожитку є:
здійснення виховної роботи з мешканцями на основі комплексного підходу, що є органічною складовою єдиного навчально-виховного процесу коледжу;
залучення учнів до активної діяльності з урахуванням їх індивідуальних особливостей;
організація самоврядування і самообслуговування при вмілому педагогічному керівництві вихователя;
створення позитивного морально-психологічного мікроклімату;
здійснення допомоги учням у самопідготовці до занять, оволодінні ними обраною професією;
активна співпраця з батьками, громадськістю;
сприяння формуванню в учнів здорового способу життя, організації дозвілля та змістовного відпочинку мешканців, робота щодо наближення умов проживання в гуртожитку до домашніх.
Завдання вдосконалення системи виховання учнів вимагають якісно нового підходу до організації виховної роботи й орієнтують на одержання максимально ефективного результату. При цьому визначальне значення має грамотне використання різноманітних форм виховної роботи, що багато в чому забезпечує результативність виховного впливу, силу впливу на свідомість, почуття й поводження вихованців.
З метою формування дружнього учнівського колективу та створення комфортних умов проживання вихователь застосовує різноманітні форми виховної роботи, зокрема:
За видом діяльності:
- ігрові (спортивні змагання, вікторини, ділові ігри тощо);
- комунікативні (дискусії, диспути, форуми, конференції, години
спілкування тощо);
За якісним складом і кількістю суб’єктів роботи:
- індивідуальні форми (доручення, творчі завдання, індивідуальні бесід
тощо);
- масові (тематичні вечори, лекції, виховні години ,брейн-ринги, „круглі столи”, тренінги, перегляд відеоматеріалів виховного характеру предметні тижні, тощо)
За часом та ступенем тривалості:
- одноразові заході (зустріч - бесіда, акція, тематичне свято, інші);
- пролонговані, постійно діючі (лекторії з певної тематики, тренінги, тощо)
За умовами здійснення:
-екстрені (іїідивідуальне спілкування, заохочувальне висловлювання
тощо);
- оперативні (зустріч - бесіда, тощо);
- звичайні (навіювання, переконання тощо);
Відомий педагог В.О.Сухомлинський зазначав: „Колектив – це дуже чутливий інструмент, який творить музику виховання, необхідну для впливу на душу кожного вихованця. Творіть тільки тоді, коли цей інструмент настроєний”.
Для того, щоб виконати всі ці завдання, необхідно правильно та змістовно планувати роботу , завдяки якій можна забезпечити цілеспрямовану роботу на всіх напрямках, створити належні умови для проживання та діяльності.
План виховної роботи в гуртожитку складається на рік, на місяць, а також на кожний день. Він допомагає орієнтуватись на проведення спільних корисних справ, виховних заходів, розваг та діяльності всього учнівського колективу протягом року, місяця, дня.
Виховна робота з мешканцями гуртожитку є органічною складовою єдиного навчально – виховного процесу ліцею і здійснюється на основі комплексного підходу. До активної та різноманітної виховної діяльності залучаються учні з урахуванням їх індивідуальних особливостей.
В цілому, життя колективу гуртожитку опирається на принципи самоврядування та самообслуговування, а вихователь при цьому здійснює педагогічне керівництво.
Важливу роль у виховному процесі ліцею відіграє учнівське самоврядування, яке є справжньою школою громадянського виховання, формування в учнів почуття самостійності, відповідальності, дисциплінованості.
У навчальному закладі дієвим органом учнівського самоврядування є Рада гуртожитку, яка забезпечує залучення юнаків та дівчат до змістовної суспільної роботи, до реального управління організацією виховного процесу, житлово-побутової діяльності, змістовного дозвілля.
Сучасні соціальні умови потребують нових підходів до організації виховної роботи серед учнів, які проживають у гуртожитку, розширення прав і впливу органів учнівського самоврядування. Тому одним із пріоритетних напрямів виховної роботи є формування згуртованості та організація житлово–побутових умов мешканців гуртожитку, формування позитивних стосунків у колективі (організація психологічного комфорту), посилення у вихованців бажання до самовдосконалення, критичного ставлення не лише до інших, а й до себе, розкриття своїх здібностей, нахилів через колектив.
З метою залучення учнів до роботи з покращення житлово-побутових умов і санітарного стану, створення затишку та комфорту в кімнатах, дотримання правил проживання, активної участі мешканців у громадському житті організовується огляд-конкурс на кращу кімнату гуртожитку.
Вихователь гуртожитку з початку нового навчального року починає свою діяльність з детального вивчення та складання психолого – педагогічної характеристики учнів першого курсу.
Значну частину мешканців гуртожитку становлять сироти та учні, які залишились без батьківського піклування, юнаки та дівчата з сімей, які опинились у кризових ситуаціях (неблагонадійні, малозабезпечені). Робота з цією категорією учнів потребує особливого підходу, тактовності, чуйності, уважності, знань індивідуальних особливостей.
Адаптація до навчання та проживання в гуртожитку ліцею учнів-сиріт та тих, які залишились без батьківської турботи – це тривалий соціально-педагогічний процес. Особливістю таких учнів є яскраво виражена нестійкість нервової системи, що викликає роздратування, порушення поведінки, призводить до агресивності, жорстокості, брутальності.
Я з перших днів навчального року працюю над створенням сприятливого клімату в гуртожитку, та позитивним особистісним спілкуванням в системі: вихователь учень-сирота; учень-сирота учень із сім’ї.
Для досягнення цієї мети я проводжу діалоги, бесіди, диспути з морально-етичних, молодіжних проблем.
У процесі виховання я намагаюся вирішувати проблеми корекції поведінки, світогляду учнів без сім’ї шляхом проведення комплексу ігор та тренінгів гармонійного розвитку особистості: «Чи знаєш ти себе?», «Хто Я?», «Що таке чесність?, «Совість і життя», «Джерела добра», «Я серед людей»,
„Розкажи про себе”, „Культура спілкування з однолітками”, „Зовнішній вигляд та культура поведінки”, „Учись володіти собою”, „Дружба між хлопцями та дівчатами”, „Як уникнути конфліктів”, «Що робити, щоб тебе не принижували?», «Відповідальність-міра добра і зла», «Ви і ваше дозвілля», «Як поводитися у складній ситуації», «Хто людям добра бажає, той і собі має».
Знання соціально – психологічних особливостей підлітків дозволяє ефективніше здійснювати виховний процес, який в умовах гуртожитку передбачає втручання у вільний час, побут, особисте життя юнаків та дівчат і тому потребує максимально вмілого і тонкого підходу.
В умовах гуртожитку виховний процес може успішно здійснюватися лише в тому випадку, якщо виконується ряд умов:
У своїй роботі я як вихователь використовую заходи для розвитку учнівського колективу, які містять:
Успішність виховної роботи в гуртожитку ліцею неможлива без вмілого педагогічного керівництва, направленого на формування в учнів високих людських якостей, громадянської самосвідомості, виховання творчої особистості, створення максимально сприятливих умов для прояву та розвитку здібностей і таланту, утвердження й розвитку національно-культурних і професійних традицій навчального закладу.
Із цією метою в гуртожитку ліцею здійснюється:
- організація виховної роботи спільно з відповідними органами самоврядування, різними громадськими організаціями;
- органічний зв’язок з навколишнім соціокультурним середовищем, налагодження міжособистісних відносини між мешканцями з різних соціальних категорій;
- формування особистості учня в процесі громадської діяльності, побудоване на розвитку інтересів учнів до певного виду діяльності, їхніх запитів;
- впровадження інноваційних форм та методів виховної роботи з учнями, що сприятимуть розвитку їх компетентності;
- поєднання у виховній роботі в гуртожитку як традиційних, так і нетрадиційних форм, що наповнюються новим змістом.
Основними напрямками моєї роботи є:
- розвиток пізнавальної діяльності;
Плануючи право освітню роботу мною використовуються різноманітні форми й методи роботи саме:
Мною було проведено вікторини на теми: «Що я знаю про здоровий спосіб життя?», правові вікторини з метою уточнення і закріплення знань учнів з питань права і відповідальності неповнолітніх за вчинення правопорушень,
Також було проведено бесіди на теми: «Про гуманізм, колективізм, дружбу, культуру поведінки», «Про дотримання санітарно-гігієнічних норм мешканцями гуртожитку», «Я і моя сім’я», «Виховання правової культури-шлях до побудови правової держави», «Соціальний та правовий захист учнів», «Як не стати жертвою злочину», «Здійснення права на спадкування», «Поняття шлюбу, умови і порядок його укладання», «Падіння моралі. Наслідки», «Попередження насильства в сім’ї», «Питання працевлаштування після закінчення навчального закладу», «Правила поведінки учнів в ліцеї, громадських місцях, на вулиці».
Було проведено «круглі столи» на теми: «Підліткам про працю», „Кримінальна відповідальність неповнолітніх”,„ Моя участь у вирішені побутових та господарських питань у родині”.
Було проведено дискусії на теми: «Я і колектив», „Людське життя – найвища цінність”, „Що означає бути патріотом?”.
Було проведено тематичні вечори на теми : «27 серпня - 163 роки з дня народження Івана Франка (1856-1916), письменника, вченого, громадського діяча», 9 листопада – День української писемності і мови. Захід «Мово моя солов’їна…» , «29 вересня - 153 роки з дня народження Михайла Грушевського (1866-1934), вченого, історика, політичного та державного діяча, голови Центральної Ради», «12.12. минає 333 роки з дня народження Атанасія Шептицького (1686-1746) (світське ім’я - Антоній), предстоятеля Української греко-католицької церкви, митрополита Київського».
Було проведено брейн-ринг на тему: «Найрозумніші правознавці»
Було проведено виховні години на теми: «Від проголошення незалежності до нової України», «Річниця Утворення УПА і українського козацтва (14.10)», «Річниця проголошення ЗУНР», «Я захищу свої права», «Дотримання законів України - обов’язок кожного громадянина», «День Збройних Сил України 06.12.», та інші виховні заходи.
В нашому ліцеї діє клуб «Юний правник» в якому мною як вихователем
проводиться правоосвітня робота.
В діяльності цього клубу беруть участь учні, які проживають у гуртожитку ліцею. Практика показує, що організація діяльності правових гуртків, клубів не тільки позитивно впливає і сприяє розширенню та вдосконаленню правових знань, а й самореалізації молоді, виховує лідерів здатних приносити значну користь як безпосередньо місцевій громаді так і всьому суспільству.
З початку навчального року під час роботи правового клубу було проведено лекції, виховні години, тренінги на теми: «Я – громадянин України, і я знаю свої права», «Конституція України та Конвенція прав дитини», Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів», Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження щодо обмеження споживання і продажу пива та слабоалкогольних напоїв», «Кримінальна відповідальність неповнолітніх», «Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх», «Адміністративна відповідальність неповнолітніх», «Особи, які беруть участь в провадженні в справі про адміністративне правопорушення», «Права і обов’язки підлітків у контактах із органами правопорядку», «Адміністративна відповідальність учнів, які посягають на громадський порядок і безпеку», «Соціальний та правовий захист учнів», «Права і обов’язки громадян. Діти та їхні права», « Права і закони у твоєму житті»;
Було проведено правові вікторини з метою уточнення і закріплення знань учнів з питань права і відповідальності неповнолітніх за вчинення правопорушень;
У своїй роботі вихователя я використовую такі види діяльності:
Пріоритетними аспекти виховної роботи в гуртожитку є:
створення умов для самопідготовки учнів;
змістовна організація вільного часу учнів;
виховання громадянської та особистої самосвідомості;
формування моральних та етичних якостей;
зберігання сімейних цінностей;
інтелектуальний розвиток;
турбота про здоров'я учнів
Життя учнів у гуртожитку повинно сприяти формуванню у них відповідальності за себе та за інших членів колективу, і ця відповідальність повинна формуватися щоденно.
Лише за таких умов можна сподіватися, що в майбутньому кожен випускник посяде гідне місце в суспільному житті і принесе якнайбільше користі родині, державі, суспільству.
Працюючи вихователем у гуртожитку нашого навчального закладу, намагаюсь використати всі можливості виховного поля діяльності для максимального створення комфортних умов, які сприятимуть всебічному розвитку вихованців, максимальному розвитку їх талантів та здібностей.
У своїй роботі керуюсь такими державними документами:
♦ Конституція України
♦ Закон України «Про освіту»
♦ Закон України «Про професійно-технічну освіту»
♦Закон України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді»
♦ Конвенція ООН про права дитини.
♦ Положення про організацію виховної роботи в гуртожитках ПТНЗ та інші.
У проведенні виховних заходів я намагаюсь застосовувати сучасні активні та інтерактивні методи виховання, новітні технології партнерства та педагогічної підтримки, що дає позитивні кінцеві результати.
Працюючи вихователем все більше переконуюсь у тому, що, тільки розуміючи душу дитини, її переживання, почуття, зможу займатись глибинним вихованням.
У своїй роботі я намагаюсь підтримувати тісний зв'язок з батьками своїх вихованців. Співробітництво вихователя з батьками є запорукою успішної виховної діяльності, оскільки сім'я надає значний вплив в розвитку дитині. Така форма спілкування дає можливість направити діяльність вихователя на:
• вивчення сімей учнів;
• педагогічне просвітництво батьків;
• індивідуальну роботу з батьками;
• інформування батьків про перебіг і результатах навчання, виховання та розвитку учнів.
Вивчення сімей учнів дозволяє мені краще пізнати дітей і батьків, зрозуміти стиль життя сімей, ознайомитися із домашніми умовами розвитку особистості учня.
Головне у роботі вихователя - сформувати людину з великої букви, яка була б упевнена в собі та в своїх здібностях і можливостях.