Міляр Катерина Володимирівна, вчитель початкових класів.
Кіровоградська область, Олександрійський район, с.Ганнівка.
Ганнівський ліцей Петрівської селищної ради
«Мистецтво в початкових класах в Новій українській школі»
Стаття присвячена вивченню методики навчання, структури уроку, дотримання освітніх цілей, інтеграція з іншими предметами, роль педагога на уроках мистецтва в початковій школі.
Ключові слова: педагог, НУШ, мистецтво.
Актуальність статті. Стаття присвячена вивченню мистецтва в початкових класах в НУШ. Проблема вивчення мистецтва в початковій школі може мати кілька аспектів, про які я розповім пізніше у своїй статті.
Мета даної статті. Вивчити складові предмету мистецтва в початковій школі, які будуть допомагати педагогу правильно будувати структуру уроку та правильно комунікувати з учнями під час уроку.
Виклад основного матеріалу дослідження. ХХІ ст. – це століття культури, а освіта ХХІ ст. – це освіта, у центрі якої постає людина з її самоцінністю та неповторним духовним світом. Засвоєння світу через естетичне сприймання дійсності є одним із завдань сучасної школи, яка має виховувати духовну, творчу особистість, зазначила Л. Масол[10, С. 7].
Ідеалом Нової української школи є виховання особистості з високою естетичною культурою, самостійним мисленням, здатної на основі здобутих художніх знань створювати нові цінності в мистецтві.
Як зазначено в документі «Нова українська школа: порадник для вчителя» на початкову школу покладені завдання «… різнобічного розвитку особистості дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей, формування в неї загальнокультурних і морально-етичних цінностей, ключових і предметних компетентностей, необхідних життєвих і соціальних навичок, що забезпечують її готовність до продовження навчання в основній школі» [14].
Видатні українські вчені Е. Бєлкіна, І. Зязюн, Л. Любарська, Л. Масол,Н. Миропольська, Б. Неменський, О. Отич, М. Рєзніченко, О. Рудницька,Г. Сотська, Г. Шевченко, Н. Фоміна та ін. присвітили свої праці дослідженню тенденцій розвитку загальної художньо-мистецької освіти в Україні.
1.Мистецтво,як предмет у початковій школі охоплює різноманітні аспекти:
1.Освітні цілі: мета мистецтва, як предмету в школі полягає у розвитку творчих здібностей учнів, їхнього естетичного смаку та культурного розвитку. Він сприяє формуванню мистецької культури учнів, виховує почуття краси і гармонії.
2.Предметний зміст: зазвичай мистецтво в школі включає в себе такі напрямки, як музика, образотворче мистецтво (малювання, скульптура), театральне мистецтво, хореографія тощо. Кожен з цих напрямків сприяє розвитку різних аспектів особистості учня.
3.Методи навчання: викладання мистецтва може базуватися на різних методах, таких як практичні заняття, творчі проекти, вивчення теоретичних знань і історії мистецтва, спільне створення та аналіз творів.
4.Важливість у навчальній програмі: мистецтво в школі не лише розвиває творчі здібності, а й сприяє соціалізації, підвищує самооцінку учнів, навчає співпраці та взаєморозумінню, розвиває когнітивні та моторні навички.
Проблема вивчення мистецтва в початковій школі може мати кілька аспектів,таких як:
1.Обсяг і доступність уроків мистецтва: Часто мистецтво у початковій школі не отримує достатньо уваги через великий фокус на основних предметах. Недостатня кількість уроків мистецтва або їх відсутність може обмежувати можливості розвитку творчих здібностей учнів.
2.Кваліфікація вчителів: Часто вчителі початкових класів не мають спеціалізованої підготовки у галузі мистецтва. Це може призводити до відсутності у них необхідних знань і навичок для викладання мистецтва, або до використання загальних підходів, які не завжди підходять для мистецької освіти.
3.Оцінювання і підтримка: Мистецька діяльність часто оцінюється менш вагомо у порівнянні з академічними предметами. Це може знижувати мотивацію вчителів і учнів для зайняття мистецтвом.
4.Інтеграція з іншими предметами: Мистецтво може бути використане як інструмент для інтеграції з іншими предметами, такими як історія, література, наука тощо. Недостатня інтеграція може обмежувати розвиток учнів у комплексних культурних та творчих здібностях.
Що повинен враховувати вчитель при підготовці до уроків мистецтва?
Підготовка вчителя до уроків мистецтва є ключовим етапом, який впливає на якість навчання та розвиток учнів. Ось деякі аспекти, які вчитель повинен враховувати:
Вчителю слід чітко визначити мету кожного уроку мистецтва. Це може бути розвиток конкретних художніх навичок, вивчення нового творчого підходу або експресія особистих почуттів через мистецький процес.
Вчителю потрібно вибрати матеріали та інструменти, які відповідають цілям уроку і віковим можливостям учнів. Наприклад, використання відповідних малюнків або моделювання матеріалів для ліплення.
Важливо враховувати індивідуальні особливості учнів, їхні інтереси та рівень здібностей. Вчителю слід підібрати завдання, які будуть стимулюючими та досяжними для кожного учня.
Структура уроку: урок мистецтва повинен мати чітку структуру, включаючи вступ, основну частину з виконанням практичних завдань або теоретичними поясненнями, і підсумковий етап для оцінювання досягнень.
При підготовці до уроку вчителю потрібно враховувати аспекти безпеки у використанні матеріалів та інструментів, а також забезпечити ефективну організацію простору для мистецької діяльності учнів.
Вчителю слід сприяти розвитку креативного мислення учнів, стимулюючи їх до експериментування та самовираження через мистецькі засоби.
Після уроку важливо провести оцінювання успішності виконання завдань та збору відгуків від учнів для подальшого удосконалення методики викладання мистецтва.
Урок мистецтва в початковій школі має великий потенціал для розвитку творчих здібностей, емоційного вираження та загальної культурної освіти у дітей. Ось деякі ключові аспекти, які варто враховувати при плануванні та проведенні таких уроків:
Визначте конкретні цілі і завдання уроку мистецтва. Це може бути ознайомлення з конкретним мистецьким напрямом, вивчення художніх технік, розвиток моторики чи самовираження через мистецтво.
Дайте учням можливість спробувати різні види мистецької діяльності, такі як малювання, ліплення, музика, театральна імпровізація тощо. Це допомагає розкрити їхні таланти та інтереси.
Забезпечте учням можливість творчого вираження. Стимулюйте їх до використання уяви та експериментування з матеріалами і техніками.
Використовуйте мистецтво як інструмент для інтеграції з іншими предметами навчання. Наприклад, можна створювати проекти, які поєднують мистецтво з історією, літературою чи наукою.
Враховуйте індивідуальні потреби та інтереси учнів. Дайте можливість кожному виразити себе через мистецтво з урахуванням їхніх унікальних здібностей.
Використовуйте мистецтво для вивчення та розуміння різноманітних культурних традицій і підвищення культурної толерантності.
Оцінка на уроках мистецтва може бути різноманітною: від оцінювання творчого процесу до оцінювання результатів. Важливо, щоб оцінка не обмежувала творчість учнів.
Загалом, уроки мистецтва в початковій школі мають за мету не лише навчити дітей мистецтву, але й розвинути їхні творчі здібності, емоційну інтелігенцію та культурний розвиток. Такий підхід сприяє повному розвитку особистості кожного учня.
Висновок. Таким чином, мистецтво у шкільній освіті відіграє важливу роль у формуванні гармонійно розвиненої особистості і є важливою складовою навчальної програми.
Для вирішення цих проблем важливо покращувати підготовку вчителів, створювати умови для інтеграції мистецтва з іншими навчальними галузями.. Такий підхід сприятиме розвитку творчих здібностей учнів і покращить їх загальні знання. Загалом, мистецтво в початковій школі не лише збагачує навчальну програму, але і сприяє загальному розвитку особистості дитини, розвиваючи креативність, емоційну інтелігенцію та соціальні навички. Загалом, підготовка до уроків мистецтва вимагає від вчителя креативності, врахування індивідуальних потреб учнів та вдосконалення професійних навичок у викладанні художньо-творчих дисциплін. Загалом, мистецтво в початковій школі не лише розширює культурні знання учнів, але й сприяє їхньому загальному розвитку, розвиненню креативних та комунікативних навичок, а також сприяє позитивному психологічному розвитку.
Література
1. Державний стандарт початкової освіти [Електронний ресурс] – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2017/08/NewSchool_Presentation-final_18-08-2017.pdf.
2. Калініченко О. В. Мистецтво : підруч. інтегрованого курсу для 1 кл. закладів загальної середньої освіти / О. В. Калініченко, Л. С. Аристова. –К. : Видавничий дім «Освіта», 2018. – 128 с.
3. Кондратова Л.Г. Мистецтво: підручник інтегрованого курсу для 1 кл.закладів загальн. серед. освіти. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан. – 2018. – 144 с. : іл.
4. Кондрацька Л.А. Теорія і технологія культурологічної підготовки майбутніх вчителів художньо-естетичних спеціальностей: Дис. ... докт.пед. наук: 13.00.04. – К., 2004. – 445 с.
5. Коновець С.В. Образотворче мистецтво в початковій школі. Метод.пос.– К.: Каліграф, 2000. – 80 с.
6. Лещенко М.П. Технології підготовки вчителів до естетичного виховання за рубежем (на мат-лах Великобританії, Канади, США). Автореф. дис. доктора пед наук: 13.00.04. – К., 1997. – 53 с.
7. Масол Л. Концепція загальної мистецької освіти // Мистецтво і освіта. –2004. – Вип. № 1. – С. 7.
8. Миропольська Н.Є. Мистецтво слова в структурі художньої культури учня: теорія і практика. – К.: Парламентське видавництво, 2002. – 204 с.
9. Мистецтво у розвитку особистості: Монографія / За ред., передмова та післямова Н.Г. Ничкало. – Чернівці: Зелена Буковина, 2006. – 224 с.
10. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М.– К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с.
11. Програми для середньої загальноосвітньої школи 3-4 класи. Образотворче мистецтво / авт. Л. Любарська, М. Резніченко, О. Протопопова. – К.: «Початкова школа», 2003. – 296 с. с. 255.
12. Просіна О. «Мистецтво» як один із головних предметів у школі [Електронний ресурс] – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://education-ua.org/ua/articles/845-mistetstvo-yak-odin-iz-golovnikhpredmetiv-u-shkoli. перераб. – М.: Просвещение, 1980. – 239 с.: ил.
13. Фіцула М.М. Педагогіка. – Тернопіль: Навч. кн. – Богдан, 2002. – 190 с.
14. Шмельова Т.В. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів початкових класів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів / Вісник Житомирського державного університету. Випуск 50. Педагогічні науки. – 2010. – С.147-150.