Булінг: профілактика, попередження,
методи боротьби
Поняття «булінг» (від англ. bullying — залякування, цькування) з'явилося ще в XX столітті. Але сучасне значення воно набуло відносно недавно, завдяки автору книги «Булінг в школі» норвезькому професорові психології Дану Ольвеусу.
Булінг — це один з видів насильства, що передбачає агресивне переслідування одного з членів колективу з боку іншої особи або групи осіб.
Різновиди цькування
Види булінгу:
Шкільний булінг сьогодні
В чому особливості сучасного булінгу? В першу чергу в тому, що цькування відбувається в основному в інтернеті. Зараз популярні соціальні мережі та різні месенджери, де під фальшивим ("фейковим") профілем або ніком (псевдонімом) можна написати будь-якій людині все, що завгодно. Цим користуються багато підлітків, впевнених у власній безкарності. Школярі відправляють агресивні або непристойні відео і фото, пишуть образливі коментарі.
Ще один факт, який звертає на себе увагу, це фізичний булінг зі сторони дівчат. Якщо раніше агресорами в переважній більшості ставали хлопці, то тепер співвідношення становить приблизно 50 на 50.
На жаль у сучасній школі жертвою булінгу може стати й учитель. Сьогодні підлітки можуть ображати, принижувати вчителя прямо під час уроку, плюнути в обличчя і навіть ударити.
Тепер спробуймо розібратися в причинах цього явища. Що змушує дітей бути такими жорстокими й агресивними стосовно своїх однолітків?
Причин насправді багато. Поділимо їх на групи:
До мотивів булінгу можна віднести:
Діти не завжди можуть розповісти дорослим про свої проблеми в школі. Тому батькам важливо вчасно розпізнати, що дитина стала жертвою цькування. Про це можуть свідчити наступні ознаки:
Профілактика насильства в школі полягає у правильному відношенні дорослих до цієї проблеми. Педагог не має права не знати, що відбувається з його підопічними і закривати очі на агресивні «витівки» учнів. Будь-яка інформація про прояв насильства повинна бути перевірена та взята до уваги. Також потрібно переглядати особисті сторінки учнів в соціальних мережах, звертати увагу на дописи та коментарі. Ніхто не закликає вчителів чи вихователів порушувати внутрішній простір і лізти в особисте життя своїх підопічних. Але необхідно попередити, запобігти насильству та агресії. Гарний результат має організація заходів щодо згуртування дитячого колективу, спільні ігри, походи, екскурсії, виїзди. Важливо залучати до роботи з профілактики булінгу дитячого психолога і соціального педагога, співпрацювати з сім'ями та не залишайтеся байдужими!
Залучення авторитетного союзника. Спочатку треба спробувати переконати, пояснити неприпустимість і неефективність булінгу. Розмовляти з класом повинен авторитетний для дітей педагог або дорослий, тому що тут все залежить від сили переконання і внутрішньої віри в те, що говориться. Інакше все пролетить повз вуха. Учні повинні поважати цю людину, прислухатися до неї. Більше уваги слід приділити коригуванню поведінки лідерів класу, адже саме їх можуть наслідувати інші діти.
План пропедевтичної бесіди з дітьми повинен містити такі ключові моменти: