Тема: «Особливості адаптації першокласників у НУШ»
Категорія учасників: батьки учнів 1-х класів
Мета: підвищення психолого –педагогічної грамотності батьків з питань адаптації першокласників до навчання у школі; формування мотивації на перетворення взаємовідносин між батьками та дітьми.
Форма проведення: «круглий стіл з елементами тренінгу».
Задачі:
1. Познайомити батьківський колектив із можливими проблемами адаптації дітей у перший рік навчання.
2. Розробити рекомендації для створення системи комфортних взаємин із першокласником.
Хід тренінгу:
І. Вступна частина
1. Привітання. Оголошення теми зборів
- Доброго дня, шановні батьки! Я дуже рада всіх Вас сьогодні бачити тут, дякую Вам, що знайшли час і відвідали наш шкільний колектив.
- Тема наших зборів – «особливості адаптації першокласгників у НУШ». Тему я обрала невипадково, адже не так давно ваші діти стали школярами, що стало причиною значних змін в їхньому житті.
2. Вправа «Привітання»
Мета: допомогти батькам краще пізнати своїх дітей, створити дружню атмосферу, позитивно налаштувати їх на спільну роботу.
Хід вправи:
Психолог пропонує батькам написати ім’я своєї дитини вертикально ( згори вниз аркуша), а навпроти кожної літери записати якість дитини, що починається з цієї літери.
Батьки продовжують речення: «Я ____ (ім’я), мама _____ (ім’я дитини) хочу похвалитися такими рисами своєї дитини».
Обговорення:
3. Повідомлення теми та мети тренінгу
У процесі навчання у освітньому закладі дитина переходить через ті чи інші кризові етапи, кожний з яких має свою специфіку, свої проблеми, що потребують особливої уваги педагогів, батьків, психологів. Одним із цих етапів є прихід шести річок до закладів освіти.
Уявіть собі, що ви живете у невеличкому містечку, де всіх знаєте, і пов’язані давніми звичками, зв’язками. І раптом вас перевозять у зовсім інше місто, де ви нікого не знаєте. У такій ситуації опиняються ваші діти, коли йдуть до закладу освіти. Зі знайомого світу родини, дитячого садочка вони потрапляють у світ школи, де їм пропонують роль учня, а замість гри пропонують систематичну розумову працю. Зрозуміло, що дітям важко адаптуватися, попри добре ставлення вчителя та його розуміння.
Тому невипадково темою сьогоднішнього тренінгу є «Особливості адаптації першокласників у НУШ».
З початком навчання у життi дитини вiдбувається дуже багато змiн. Це новi умови життя та дiяльностi, новi контакти, новi стосунки, новi обов’язки. Змiнюється соцiальна позицiя: був просто дитиною, тепер став школярем; соцiальний iнститут навчання i виховання: не садочок, а школа, де навчальна дiяльнiсть стає провiдною. Усе пiдпорядковується навчанню, школi.
Пристосування (адаптацiя) дитини до навчального закладу вiдбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов’язаний зi значним напруженням усiх систем органiзму. Лише через 5 - 6 тижнiв поступово пiдвищуються та стають бiльш стiйкими показники працездатностi, у дитини спадають напруження та тривожнiсть.
Залежно вiд стану здоров’я, сiмейної ситуацiї, відвiдування чи не вiдвiдування дитячого садочка, раціональної організації занять і режиму дня адаптацiя до навчання має рiзний перебiг.
Що ж вiдбувається в органiзмi дитини в першi днi навчання?
• Нестiйка працездатнiсть;
• дуже високий рiвень напруження серцево-судинної системи;
• рiзке зниження навчальної активностi;
• зниження працездатностi;
• до кiнця першої чвертi маса тiла зменшується у 60 % дiтей;
• скарги на втому, головний бiль, сонливiсть, погiршення апетиту, поганий сон;
• розгальмованiсть рухова або в’ялiсть, втома;
• розлади шлунково-кишкового тракту;
За результатами дiагностики вченими з’ясовано що у середньому на кiнець жовтня мiсяця 88% дiтей 1 класу мають високий рiвень адаптацiї, 12 % — середнiй рiвень адаптацiї.
Тому і я останнім часом більш пильно поспостерігала за дітьми. Всі успішно адаптуються до навчання, в когось прогрес видніший, хтось адаптується повільніше, але зміни є в усіх.
4. Анкетування батьків
Анкета для батьків першокласників
1. З яким настроєм Ваша дитини приходить з гімназії додому?
2. Який навчальний предмет їй дається найважче?
3. Чи потребує Ваша дитина допомоги?
4. Чи бувало таке, що дитина вранці не бажає іти до гімназії? Якщо так – то чому?
5. Як Ваша дитина ставиться до навчання у гімназії?
6. Вкажіть свої пропозиції щодо покращення навчального середовища Ваших дітей.
5. Інформаційне повідомлення.
Переломний момент у житті дитини, він пов’язаний з новим типом взаємин з оточуючими (ровесниками та дорослими), новим видом основної діяльності (навчальної, а не ігрової). У житті дитини змінюється все: обов’язки, оточення, режим. (Це «кризовий період» у житті дитини, тому що дитина свої ігрові потреби повинна задовольняти навчальним способом.)
Процес адаптації до шкільного життя у дітей триває по-різному – від 2 тижнів до 2-3 місяців. Він залежить від сформованості у дошкільному віці рівня готовності до школи.
це необхідний і достатній рівень розвитку дитини для опанування шкільної навчальної програми в умовах навчання в колективі однолітків.
1.Інтелектуальна готовність-рівень розвитку пізнавальних процесів (мислення, пам’ять, сприймання, увага, уява) та рівень знань про навколишнє середовище.
2.Комунікативна готовність-володіння навичками взаємодії з дорослими, однолітками, а саме: знання моральних норм та правил поведінки (вміння слухати, не перебиваючи, вміння вибачати і вибачатися, співчувати, враховувати настрій і бажання інших людей).
3.Емоційно-вольва готовність, що передбачає уміння:
робити не лише те, що подобається, а й те, що необхідно зробити (довільність поведінки);
підкорятися загальним правилам та вимогам;
уважно слухати й виконувати самостійно найпростіші усні вказівки дорослого;
самостійно діяти за зразком;
адекватно виражати свої емоції;
поставити мету, виявити певні зусилля у випадку подолання перешкод, оцінювати результати своєї діяльності.
4.Мотиваційна готовність-чітко сформована позиція школяра, коли дитина:
має належне уявлення про школу;
позитивно ставиться до навчальних занять, загальноприйнятих норм дисципліни;
віддає перевагу урокам грамоти й лічби, а не заняттям дошкільного типу (малювання, фізкультура, трудове навчання…);
визнає авторитет учителя.
Неправильні методи виховання в родині:
• завищені очікування щодо навчальної успішності дитини, будь яка невдача сприймається неадекватно;
• розмови про недоліки освітнього закладу чи вчительки замість акцентування уваги дитини на приємних моментах;
• часті конфлікти з приводу навчання дитини, після чого все, що пов’язано з гімназією, втрачає привабливість;
• виховання дитини за принципами вседозволеності;
• байдуже ставлення батьків до навчання дитини.
Індивідуальні особливості психічного розвитку дитини:
• невисокий інтелектуальний потенціал;
• затримка психічного розвитку;
• гіперактивність;
• труднощі у вольовій регуляції поведінки, уваги, навчальної діяльності;
• не сформованість мотивації учня;
• сенситивність до несприятливих впливів навколишнього середовища;
• завищена самооцінка й рівень домагань дитини чи батьків;
• підвищена чутливість нервової системи;
• підвищений рівень тривожності в дитини;
• агресивність;
• замкнутість;
• інертність нервових процесів;
• соматичне ослаблення чи які-небудь хронічні захворювання;
6. Вправа «Спогади про власне шкільне життя»
Мета: показати значення ролі батьків у період адаптації дитини до навчальної діяльності
Хід вправи:
Психолог : «Шановні батьки пропоную вам пригадати своє навчання у першому класі». Об’єднує учасників тренінгу методом фруктового салату на 4 групи. Завдання відповісти на запитання та зобразити спогади на ватмані.
Запитання – спогади:
• У яку школу пішли до першого класу?
• Як звали першу вчительку?
• Як ви ставилися до вчителя, до однокласників?
• З яким настоєм йшли до школи, із школи?
• Які труднощі виникали в першому класі?
• Від кого очікували допомоги, підтримки, поради, коли щось не вдавалося у навчанні, відносинах з однокласниками?
• В першу чергу кому хотіли розповісти про свої успіхи?
• Хто був найважливішим у той період для вас?
Обговорення:
• Які емоції у вас виникали, коли ви пригадували власне навчання у першому класі?
• Хто для дитини є найважливішим у період адаптації?
Узагальнення. Надзвичайно важливі в адаптаційний період родина, батьки. Батькам потрібно надавати дитині підтримку. Я переконана, що у гімназії у вашої дитини все складеться добре, тому що поряд будете ви – готові підтримати, допомогти і разом радіти шкільним досягненням.
7.Поради батькам:
• Дбати про здоров’я дитини.
• Допомагати у пiдготовцi різноманітних завдань.
• Органiзувати робоче мiсце дитини.
• Привчати до охайностi й порядку.
• Привчати до самостiйностi.
• Заохочувати найменшi успiхи дитини у навчаннi й поведiнцi, використовуючи для цього слова-схвалення.
• Радiйте вашiй дитинi!
• Розмовляйте з дитиною спокiйним голосом.
• Будьте терплячими.
• Щодня читайте (малюйте тощо) з дитиною. Проводите вільний час разом.
Дякую за увагу та працю!
Бажаю Вам успіхів у навчанні та вихованні дитини.
До нових зустрічей.