В умовах динамічного розвитку процесу міжнародної інтеграції та обміну інформацією спеціалістам будь-якої галузі, крім традиційної підготовки, необхідно мати засіб, який дозволив би результативно і ефективно обмінюватись професійною інформацією. Таким інструментом є професійно – орієнтована мова, або мова для професійних(спеціальних) цілей (ESP). Є багато теорій, розроблені спец методики викладання мови за професійним спрямуванням, ведуться різні дослідження, але вітчизняних авторів не так багато. Необхідно відмітити і те, що в нашій країні чиновники на різних рівнях заявляють про те, що на сьогодні випускники вищих закладів освіти повинні впевнено володіти англійською мовою. Проте, рівень володіння англійською мовою у студентів технічних закладів вищої освіти дуже відрізняється і часто бажає бути кращим.
Важливу роль в професійній освіті відіграють викладачі ЕSP. Вони згідно ОПП самостійно розробляють робочі програми, детально, враховуючи потенціал знань та мовні навики студентів, мотивують їх в отримані знань.
Основним завданням викладачів ESP є підбір та організація навчальних матеріалів, складання ефективних програм і планів, направлених на отримання бажаних результатів навчання, підтримка мотивації студентів, їх зусиль і старань.
Також важливим елементом роботи в групах ESP є надання студентам зворотнього зв’язку з викладачем, як для організації контролю процесу навчання, так і для організації консультаційної допомоги студентам.
Ефективні методи і методики ESP.
Важливим елементом у навчанні іноземної мови за професійним спрямуванням є вміння викладача створити в аудиторії атмосферу для живого спілкування та конструктивних дискусій. Студенти отримують тривалі комунікативні навички лише тоді, коли мають можливість використовувати їх у спілкуванні з іншими.
Що стосується студентів ESP, то вони особливо зосереджуються на матеріалі, що тісно пов’язаний з їх спеціальністю.
На сьогодні, нажаль, у розпорядженні викладача ESP дуже обмежений матеріал для роботи в аудиторії – це, насамперед «посібники» з текстами за спеціальністю студентів з обмеженою кількістю вправ та завдань до них. Тому більшість викладачів ESP часто використовують свої власні матеріали у навчанні ESP, спеціально розроблені з конкретною метою (міні – словнички, схеми, інструкції, описи технологічних процесів, принципи роботи гірничого обладнання, деталі машин, тощо).
Існує велика кількість нових технологій навчання іноземній мові за професійним спрямуванням, таких як створення Wiki, розробка Web-Quests, інтеграція відео та блогів в аудиторну та поза аудиторну роботу.
Wiki походить від гавайського wiki-wiki, «якомога скоріше», на англійський лад «What I know is…». Це веб - сайт, структуру і зміст якого користувачі можуть самостійно змінювати за допомогою інструментів, які надає сам сайт. Формування тексту і вставка різних об’єктів у ньому відбувається з використанням вікі- розмітки. Саме можливість колективної розробки, зберігання, структуризації тексту, гіпер тексту і файлів, в тому числі і мультимедійних, роблять Wiki привабливою для роботи зі студентами, як на заняттях, так і самостійно.
Веб - квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють студенти, виконують ту чи іншу навчальну задачу. Є два типи веб-квестів: для короткочасної роботи з метою поглиблення знань та їх подальшої інтеграції. Це розраховано на один - два заняття. Та довготривала робота з метою поглиблення та зміни знань студентів (на семестр, а то і на рік). Особливістю навчальних веб-квестів є те, що частина, а то і вся інформація для самостійної роботи чи групової роботи знаходиться на різних сайтах. Технологія веб-квестів допомагає сформулювати і розвинути у студентів такі компетенції:
Ці сучасні методики знаходять все більш широке застосування для спеціальностей «Відкрита розробка корисних копалин», «Збагачення корисних копалин», «Експлуатація та ремонт гірничого електромеханічного обладнання та автоматичних пристроїв».
Активно використовуються в роботі інтерактивна дошка, проектори, Інтернет комунікації для роботи з професійною лексикою і термінологією, для перегляду навчальних відеофільмів і роликів, для роботи з Інтернет ресурсами та інше.
Якщо викладач намагається добитися успіху у своїй роботі з групою, йому необхідно знаходити і адаптувати нові технології, щоб залучити покоління Z в роботу по традиційним напрямкам за допомогою мультимедійних засобів навчання та цифрових технологій, on-line ресурсів та мобільних додатків.
Література:
1. Вишневський О. Коріння проблем у вивченні іноземних мов [Електронний ресурс] / Омелян Вишневський // Сучасна освіта. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/reform/53026/
2.Go Global : Національна програма вивчення та популяризації іноземних мов (National Foreign Language Learning and Promotion Initiative) [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу : http://osvitacv.com/uploads/go_global.pdf
3.Програма навчальної дисципліни «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)». ОПП підготовки молодших спеціалістів спеціальності «Гірницство». 2018р.