Навчання іноземної мови дітей з особливими освітніми потребами: прийоми та практичні завдання (з досвіду роботи вчителя англійської мови Бойко У.Р.)
Робота з дітьми з особливими освітніми потребами завжди вимагає від вчителя додаткового пошуку та вибору ефективних форм, методів та прийомів навчання. В даній роботі хочу запропонувати конкретні методичні рекомендації та практичні завдання на уроках англійської мови з такими учнями.
Отже, п’ятий рік поспіль навчаю учня із змішаною формою ДЦП. Дитина не ходить, не говорить (вимовляє лише окремі звуки), не може писати, але може рухати руками та пальцями рук. Учень перебуває на індивідуальному навчанні вдома. Зважаючи на те, що учень не розмовляє, я намагаюся розвивати три інші види мовленнєвої діяльності на уроках – аудіювання, читання та письмо ( у вигляді складання слів з букв та речень зі слів). Досить ефективними виявилися завдання з використанням дидактичних карток (англійські та українські слова, малюнки конкретних предметів).
Презентація нової лексики.
Демонстрація малюнка із конкретним предметом та картки з відповідним англійським словом та промовляння нового слова англійською (декілька разів)
Для первинного закріплення та повторення; для відпрацювання лексики; для перевірки знань.
Під час виконання цих завдань розвиваються такі види мовленнєвої діяльності як читання та сприймання на слух.
Також для розвитку навиків читання пропоную учню короткі тексти та завдання з вибором однієї правильної відповіді, завдання «Правда чи неправда», завдання з доповненням речення.
Схожі види вправ використовую під час розвитку вмінь сприймання на слух. При цьому текст учень лише слухає, а не читає.
Щоб навчити учня правильного написання англійських слів, використовую вирізану абетку (кожна буква на окремій невеликій картці). Учень
- вставляє пропущені букви,
- відгадує слово, знаючи лише першу та останню літери,
- складає слово із перемішаних букв.
Вивчаючи граматичну тему, пропоную учню завдання скласти речення з перемішаних слів (слова записані на окремих картках), завдання з вибором однієї правильної відповіді, завдання «Доповни речення» та інші тестові завдання.
Також часто застосовую автентичні відео- та аудіоматеріали з Інтернету згідно теми, яку ми вивчаємо.
Важливо під час уроків не перевтомлювати дитину, часто змінювати види діяльності та проводити хвилинки відпочинку.
Сподіваюся, що дані методи та форми роботи стануть в нагоді вчителям, які працюють з дітьми із затримкою психічного розвитку, з порушеннями інтелектуального розвитку, з порушеннями опорно-рухового апарату, з важкими порушеннями мовлення.