Стаття "ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АЛГЕБРИ ТА ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ"

Про матеріал
Актуальність використання ІКТ у навчально-виховному процесі обумовлено тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію до навчання, підвищують рівень індивідуалізації навчання, інтенсифікують процес навчання і т.д. Але кожен вчитель повинен визначити місце та роль інформаційно-комунікаційних технологій у своїй професійній діяльності.
Перегляд файлу

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ  ШКОЛИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ на уроках алгебри  та початків аналізу

 

Актуальність використання ІКТ у навчально-виховному процесі обумовлено тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію до навчання, підвищують рівень індивідуалізації навчання, інтенсифікують процес навчання і т.д.

Проте, звичайно, комп'ютер не може повністю замінити вчителя. По-перше, саме вчитель має можливість зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру; по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмета, який вивчається; по-третє, відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання. Таку роль вчителя ПК ніколи не зможе взяти на себе. Отже, кожен вчитель повинен визначити місце та роль інформаційно-комунікаційних технологій у своїй професійній діяльності.

Проблемам використання ІКТ у навчальному процесі присвячені дослідження В.Ю. Бикова, Л.П. Бабенко, Л.І. Білоусової, І.Є. Булах, А.Ф. Верланя, Б.С. Гершунського, Ю.О. Дорошенка, А.П.Єршова, М.І. Жалдака, Б.Г. Житомирського, В.М. Мадзігона, В.М. Монахова, Н.В. Морзе, О.М. Пєхоти, С.А . Ракова, Ю.С. Рамського, та інших науковців,  розробками методики викладання математики в умовах використання засобів НІТ займалися Б.Б.Бесєдін, Х.Гассан, Ю.В.Горошко, В.В.Дровозюк, М.І.Жалдак, І.М.Забара, П.В.Морзе, Т.О.Олійник, А.В.Пеньков та інші.

Метою даної статті є  розгляд можливостей та переваг використання інформаційних технологій навчання в курсі алгебри та початків аналізу загальноосвітньої школи. Зокрема приділяється увага застосуванню табличного процесора MS Excel, програми для створення презентацій Microsoft Power Point, ППЗ «Алгебра,10» та «Алгебра,11», програмного засобу GRAN  та  контрольно-діагностичної системи Test-W2.

Практика доводить, що при активному використанні НІТ досягаються загальні цілі освіти, легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно міркувати, слухати і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове, робити вибір і приймати рішення.

Застосування комп'ютерної техніки робить  традиційні уроки математики яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. Для оптимальної організації навчального процесу важливо в першу чергу глибоке знання мотивів навчання школяра, і по-друге, уміння правильно виявляти їх і розумно керувати ними.

Комп'ютер дозволяє підсилити мотивацію навчання:

         шляхом активного діалогу учня з комп'ютером;

         розмаїтістю й барвистістю інформації (текст , звук , колір , анімація);

         шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку);

         використовуючи  ігрову форму спілкування людини з машиною;

         витримкою, спокоєм і «дружністю» машини стосовно учня.

Застосування новітніх інформаційних технологій в навчальному процесі зумовлено з одного боку, необхідністю підготувати учня до його майбутнього робочого місця, а з іншого – необхідністю більш ефективної передачі знань, що має на меті підвищення рівня якості інформаційної компетентності та компетенції майбутнього працівника. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, теорем та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.

Використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним. Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. При підготовці до уроку з використанням НІТ вчитель не повинен забувати, що це урок.

В умовах використання інтерактивної комп'ютерної графіки учні оперують не тільки описовим або аналітичним образом, але й графічним. Представлена в такому виді інформація сприймається учнями більш повно, адже в умовах шкільного навчання живе споглядання у відомій мірі здійснюється через наочність. З'єднуючи традиційну методику викладання матеріалу з новітньої, що будується на нових інформаційних технологіях, я одержала позитивні результати. Можна впевнено говорити, що розроблена методика підвищує рівень знань й інтерес до навчання, сприяє активізації учбово-пізнавальної діяльності учнів, їх творчому розвитку.

Аналізуючи графічні образи в задачах з параметрами, учень може встановити кількість розгалужень, визначити контрольні значення параметрів, отримати дані для створення евристичних правил-орієнтирів. Доцільно розглядати одночасно графічні та аналітичні при­йоми розв’язування однієї і тієї ж задачі. У ході графічних експериментів за допомогою ППЗ формуються різні прийоми  діяльності - аналіз, синтез, узагальнення та ін., удосконалюються навички самоконтролю, розвивається пізнавальна самостійність учня. Якщо завершувати аналіз побудованих графічних образів виведенням можливих наслідків, то стимулюватимемо розвиток у учнів компоненти дивергентного мислення як продуктивність.

Доцільне застосування у навчанні математики ППЗ може забез­печувати диференціацію навчання і підвищення його результативності, сприяти розкриттю творчого потенціалу та пізнавальних здібностей ко­жного окремого учасника навчального процесу.

 Пропоную приклади завдань з  використанням програми  GRAN 1.

Практична  робота .

Тема: Використання програми GRAN1 на уроках алгебри та початків аналізу. Побудова графіків функцій.

Обладнання. Програма GRAN1 на базі персонального комп’ютера.

Хід роботи.

  1. Розкриваємо пункт горизонтального меню Об’єкт, вибираємо послугу Створити..
  2. За допомогою клавіатури або кнопок діалогового вікна вводимо функцію, вказуємо межі проміжку, на якому будемо розглядати функцію та встановлюємо колір для графіка.
  3. Розкриваємо пункт горизонтального меню Графік, вибираємо послугу Побудувати. На координатній площині з’являється графік функції.
  4. Для побудови графіків неявно, таблично або параметрично заданих функцій вибираємо у вікні Список об’єктів  відповідний пункт та задаємо новий вираз для функції (див. п.1).
  5. За допомогою послуги Гафік\Масштаб можна змінити масштаб зображення графіка функції.
  6. Збільшити певну частину графіка функції можна за допомогою миші. Натискуючи ліву кнопку миші обводимо фрагмент графіка, тобто фіксуємо дві протилежні вершини прямокутника, яким обмежується збільшувану частину зображення.
  7. Якщо у вікні Список об’єктів зняти перемикач біля деяких функцій, та виконати команду Графік\Побудувати- на екрані з’являться графіки тільки відмічених функцій.
  8. Послуга Графік\Витерти дозволяє стерти зображення графіків функцій.
  9. Для зняття координат точок графіка використовують послугу Графік\Список точок на графіку\Запис. Внизу екрана з’являється таблиця з координатами відмічених точок (курсор встановлюють у певну точку графіка функції).
  10.  За допомогою послуги Гафік\Мітки можна задати координати та назви точок на графіку.
  11. Інший спосіб обчислення значення виразу – за допомогою калькулятора. Послуга Операції\Калькулятор.

 

Лабораторна робота

Тема : Побудова графіків функції.

     Обладнання. Програма GRAN1 на базі персонального комп’ютера.

 Алгоритм побудови графіка функції у(х) = х2 – 4│х│ + 3 на відрізку [-10;10]

1. Вибрати пункт «Установки»

2. Вибрати підпункт «Встановити тип»

3. Вибрати один з 6 підпунктів.

4. Вибрати пункт «Об'єкт»

5. Вибрати підпункт «Вибір»

6. Перемістити покажчик поля на одне з п'яти місць.

7. Натиснути на клавішу ENTER .

8. Вибрати пункт «Об'єкт».

9. Вибрати підпункт «Нова функція»

10. Ввести в рядок введення панелі калькулятора вираз.

11. Ввести в рядок введення значення початку відрізка А

12. Ввести в рядок введення значення кінця відрізка і натиснути на клавішу введення.

13. Вибрати пункт «Графік».

14. Вибрати підпункт «Побудувати».

Отже, підвищення ефективності навчання на уроках тісно пов’язано з використанням інформаційних технологій у навчальному процесі. Досвід показує, що використання інформаційних технологій на уроці здатне перетворити навчальний процес, зробивши його більш ефективним і привабливим для учнів. Навчання з використанням інформаційних технологій стає для дитини творчим пошуком, від якого можна отримати задоволення і завдяки якому можна самоствердитися.

Комп'ютерне навчання дозволяє активізувати пізнавальну діяльність учнів, диференціювати завдання з урахуванням індивідуальних можливостей, вибирати оптимальний темп навчання, підвищувати оперативність, об'єктивність контролю і оцінки результатів навчання, розвивати навички самоосвіти.

Результатами впровадження інформаційних технологій у навчальний процес є:

  • Розширення можливостей учителя підготувати і провести урок на високому професійному рівні.
  • Активізація пізнавальної діяльності учнів.
  • Підвищення мотивації учнів до навчання і компетентного вибору професійної діяльності.
  • Розвиток навичок оціночної (самооціночної) діяльності.
  • Оволодіння учнями ключовими компетентностями.
  • Сформованість науково-дослідницьких навичок.
  • Активна участь учнів та учителів в проектній діяльності та творчих конкурсах.

 Використання сучасних освітніх технологій відкрило нові можливості  для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяло формуванню ключових компетентностей, дозволило стимулювати учнів та учителів до активної участі в різноманітних конкурсах.

Таким чином, з усього вище написаного можна зробити висновок: в сучасний навчальний процес інтенсивно впроваджуються нові методи навчання, які побудовані на принципі саморозвитку, активності особистості. До одного з найважливіших методів належить впровадження інформаційних технологій у навчальний процес. Я переконалась, що використання ППЗ на уроках математики вже є необхідністю, тому що це є ефективним засобом активізації й підтримки учбово-пізнавальної діяльності.

Список використаної літератури:

  1.     Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти .
  2.     Уроки математики у школі з використанням електронних засобів навчання." Навчально-методичний посібник. / [уклад. Гарус І.Б.]. – Полтава : ПОІППО, 2011. – 101 с.
  3.     Рак В. Інформаційні засоби і технології в освіті / Вісник Львів. унту. Серія педагогічна. -2001. - Вип. 15. - Ч. 2. - С. 201-205.
  4.     Жалдак М. І. Комп'ютер на уроках математики: Посібник для вчителів. – К.: Техніка, 1997. – 303 с.
  5.     Слєпкань З. І. Методика навчання математики: Підруч. для. студ. мат. спеціальностей пед. навч. закладів. - К.: Зодіак-ЕКО, 2000. – 512 с.
  6.     Пеньков А.В., Жалдак М.І. Комп'ютер на уроках математики // Використання нової інформаційної технології в навчальному процесі: Збірник наукових праць. – К.: РНМК, 1990.
  7.     Пометун О.І, Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод.посіб./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко,.; за ред. О.І.Пометун. –  К.: А.С.К, 2004.
  8.     Шкіль М.І. та ін. Алгебра та початки аналізу: Проб. підруч. для 10-11 кл. середн. шк. / М.І.Шкіль, З.І.Слєпкань, О.С.Дубинчук. – К.: Зодіак-ЕКО, 1995. – 608 с.
  9.     ППЗ GRAN-1.
docx
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку