З досвіду роботи вчителя математики Боровець Іванни Миколаївни: «ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ»

Про матеріал
З досвіду роботи вчителя математики Боровець Іванни Миколаївни: «ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ»
Перегляд файлу

З досвіду роботи вчителя математики Боровець Іванни Миколаївни:

«ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ»

Проблема активізації пізнавальної діяльності учнів була, є і буде актуальною завжди.  Від її розв’язання залежить ефективність навчальної діяльності учнів, розвиток інтересу до навчання.

Якщо запитати учнів, який предмет в них найулюбленіший, то навряд чи більшість з них назвуть математику. Одні вважають, що цей предмет їм не під силу, інші – що знання з математики не знадобляться у житті.

Однак без математичної освіти сучасній людині не обійтися з наступних причин:

  • математика-спосіб інтелектуального розвитку людини;
  • математика розвиває творчі здібності, мислення, виховує інтелектуальну чесність, критичність мислення;
  • математика застосовується в багатьох сферах нашого життя, починаючи від побутових завдань і закінчуючи всілякими справами.

Елементи математики - невід’ємна частина загальної системи орієнтації у навко-лишньому середовищі. Кожній людині протягом життя     доводиться       постійно       виконувати елементарні   обчислення,   підрахунки,    читати графіки, працювати з відсотками,   осмислювати статистичні дані.  

Математика дозволяє   розвивати     гнучкість розум, що потрібно для прийняття об'єктивного рішення будь-якого завдання.

Але, як донести навчальний матеріал до свідомості учнів? Як викликати їх активну пізнавальну діяльність, щоб учні могли оволодіти знаннями, вміннями та навичками? Як викликати в учнів позитивне ставлення до навчання, допомогти їм перетворити знання в переконання? Як навчити всіх: і тих, хто навчається з інтересом, і тих, у кого його немає? Чому одні учні охоче йдуть на заняття, а інші відмовляються вчитися й прогулюють уроки? Чому хтось успішно вписується в шкільний соціум, а у когось суцільні проблеми? Ці питання доводиться вирішувати кожен день при підготовці до уроку. Усі вони так чи інакше пов'язані з використанням сучасних педагогічних технологій та форм і методів навчання. Виникає необхідність пошуку таких прийомів викладання, щоб в учня виникло бажання вчитися. Сьогоднішня  педагогічна наука пропонує для успішної організації освітнього процесу безліч педагогічних технологій.

Використання їх у освітньому процесі сприяє підвищенню ефективності уроку, всебічному і гармонійному розвитку особистості школяра, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст,форми, методи і засоби навчання. І я вважаю, що  викладання навчального матеріалу не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають сучасні педагогічні технології та  мережа Інтернет.

Головним завданням на уроках математики є: зробити навчання для учнів цікавим, тобто посильним і успішно-результативним. Виховання такого інтересу передбачає реалізацію багатьох методичних прийомів, пошук і застосування різних технологій навчання.

В законі України «Про інноваційну    діяльність» інновації визначаються як «…новостворені (застосовані) і (або) вдосконалені конкурентоздатні технології, продукція або послуги, а також організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративного, комерційного або іншого характеру, що істотно поліпшують структуру та якість виробництва і (або) соціальної сфери; інноваційна діяльність - діяльність, що спрямована на використання і комерціалізацію результатів наукових досліджень та розробок і зумовлює випуск на ринок нових конкурентоздатних товарів і послуг;

 Інноваційна педагогічна діяльність — заснована на осмисленні практичного педагогічного досвіду; цілеспрямована педагогічна діяльність, орієнтована на зміну й розвиток навчально-виховного процесу з метою досягнення вищих результатів, одержання нового знання, формування якісно іншої педагогічної практики.

Продуктами інноваційної педагогічної діяльності є нововведення, що позитивно змінюють систему освіти, визначають її розвиток і характеризуються як нові чи вдосконалені. Такими нововведеннями є сучасні освітні технології, що забезпечують особистий розвиток людини і колективної свідомості, тим самим стають важливим результатом інноваційних зрушень.

 Це досягається за допомогою  освітніх технологій.

       Поняття «технологія» у педагогіці може вживатися в чотирьох значеннєвих аспектах:

Сьогодні  використанню ІКТ на уроках приділяється велика увага. Як вчитель математики, можу стверджувати, що методика її використання дає можливість педагогу скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості - пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний, сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів, робить уроки яскравими та цікавими.

 Впровадження комп’ютерів у навчальний процес не тільки звільняє мене від рутинної частини організації навчального процесу, а й дає змогу створити багатий довідковий та ілюстративний матеріал, поданий у найрізноманітніших формах – текстовій, графічній, анімаційній, звуковій та у вигляді відеоефектів.

Використання комп’ютерних програм активізує всі види діяльності дитини: розумову, мовну, фізичну, перцептивну, що прискорює процес засвоєння матеріалу. Комп’ютерні програми сприяють набуттю практичних навичок, інтерактивні тестуючі системи аналізують якість знань. Застосування мультимедійних засобів і технологій дає змогу побудувати таку схему навчання, в якій доречне поєднання звичайних і комп’ютерних форм організації навчального процесу, створює нову якість у формуванні системи знань.

До школи приходить нове покоління дітей, які живуть у інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Інформаційні технології стають потужнім багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учнів жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. ІКТ - це не мета, а засіб навчання. Комп’ютеризація повинна стосуватися лише тієї частини навчального процесу, де вона справді необхідна. Необхідною вона є на уроках математики.

Пам'ятаючи слова К. Ф. Гауса про те, що «математика - наука для очей, а не для вух», вважаю, що математика - це один з тих предметів, в якому використання ІКТ може активізувати всі види навчальної діяльності та застосовуватися на всіх етапах уроку. Використання ІКТ в навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти, тобто вирішення однієї з нагальних проблем для сучасного суспільства.

 

 

 

 

 

 Готуючись до уроку математики,  ставлю перед собою мету та визначаю, якими методами буду її досягати та які при цьому форми роботи використовуватиму. Це залежить від рівня успішності учнів, їх вікових та психологічних особливостей, технічного забезпечення та інших чинників. Для мене важливим є внутрішнє налаштування учнів для реалізації активних форм роботи, створення умов для самовираження дитини в різних видах діяльності. І від того, наскільки вдалим буде вибір технології навчання на певному етапі уроку, залежить досягнення поставленої мети.

Намагаюся «не загубити» жодного учня, даю можливість кожному розкрити себе. Памятаю слова В.Сухомлинського, що «…школа має бути не коморою знань, а середовищем думки». Тому на уроках математики  прагну розвивати в учнів   логічне і критичне мислення, математичну компетентність, переконую кожного учня в тому, що навіть мінімальний рівень математичних знань піднімає його на вищий рівень людського спілкування.

Здійснюю змістовне наповнення уроків   відповідними матеріалами, добираю доцільні форми та методи роботи, використовуючи сервіси Google, зокрема, електронну пошту, блоги учителів математики, відео-канал  YouTube, тест – форми, хмарні сервіси.

За допомогою програми Microsoft  Power Point урізноманітнюю уроки, використовуючи готові та самостійно створені презентаційні матеріали. Програма стає в пригоді, коли потрібно розв’язати ряд геометричних задач, мінімізувати витрати часу на виконання малюнків.

Табличний процесор MS Excel  використовую для побудови діаграм, що описують динаміку досліджуваних процесів при вивчені в 6 класі теми «Діаграми».

На таких уроках реалізуються принципи доступності, наочності. Урок – презентація  забезпечує одержання більшого обсягу інформації й виконання завдань учнями  за короткий час. Завжди можна повернутися до попереднього слайду (звичайна шкільна дошка не може вмістити той обсяг інформації, який можна розмістити  на слайді).

Навчаючи дітей математики, широко використовую тестові технології  при вивченні нового матеріалу, при закріпленні, при підготовці до тематичного оцінювання, а також при різних видах контролю. Розроблена система різнорівневих тестових завдань для проведення комп’ютерного тестування з використанням тестових оболонок контрольно-діагностичних  систем  «Test-W», «My Test» допомагають здійснювати об’єктивне оцінювання знань, вмінь та навичок учнів,  готувати школярів до складання державної підсумкової атестаціі та зовнішнього назалежного оцінювання.

Одним із важливих методів активізації пізнавальної діяльності учнів є метод проектів. Використання можливостей сучасних технологій на уроках дозволяє підвищити ефективність навчання, поліпшити аналіз та оцінювання рівня знань учнів, звільнити більше часу для надання допомоги учням. Комп'ютер надає вчителеві можливість зробити уроки цікавішими, захоплюючими та сучасними. За допомогою комп'ютера  ров’язування вправ, контрольних робіт, а також оцінювання успішності стає ефективнішим.

На уроках математики прагну підбирати  задачі практичного змісту, тому що такі задачі весь час ставить перед нами життя. На мій погляд, задачі практичного змісту переконують учнів у потребі вивчення теоретичного матеріалу і показують, що математичні абстракції виникають із задач поставлених реальним життям. Спочатку учнів зацікавлює розв’язування окремих задач, потім вивчення окремих тем, а з часом і вся наука.

 Такі задачі виконують: освітню функцію, бо їх використання спрямоване на формування у школярів системи знань, умінь та навичок на різних етапах навчання; розвиваючу функцію, бо робота з ними розвиває вміння осмислювати зміст понять, аналізувати результати, розширювати кругозір, робити відповідні узагальнення, порівняння, висновки; виховну функцію, бо міжпредметні зв’язки на уроках математики можуть здійснюватись насамперед через ці задачі.

На уроках математики, використовуючи сучасні методи навчання,  намагаюся не забувати й про традиційні. Як говорив Конфуцій : «Хто осягає нове, плекаючи старе, той може бути учителем»

Щодо організації роботи учнів на уроках математики, урізноманітнюю її види; практикую диференційовані індивідуальні завдання; використовую технічні засоби для контролю. Диференційовані самостійні роботи стимулюють просування вперед і слабких, і середніх, і сильних учнів. Контрольні та самостійні роботи готую  за чотирма рівнями: початковий, середній, достатній, високий. Учні самостійно обирають рівень кожного завдання і виконують його. Цим самим виховується уміння самостійно оцінювати рівень своїх знань, умінь та навичок з певної теми.

На уроках  часто практикую самостійні роботи із взаємоперевіркою (робота в парах). Після написання самостійної роботи, учні обмінюються листками і за відповідями які відображаютьсяна плазмі проводять взаємоперевірку, виставляють оцінки, а потім здають роботи учителю.

Досить ефективно впливає на розвиток уваги, мислення та виявлення прогалин в знаннях учнів  активний прийом «Знайди помилку». Пропоную учням певний приклад, рівняння чи задачу, в розв’язанні яких допущені помилки, та пропоную їх знайти. Звичайно, серед таких помилок є 2-3 явні, ще 1-2 типові, Знайдення помилок свідчить про рівень знань з математики. Якщо матеріал учням знайомий, виникає ситуація успіху. Якщо матеріал новий, учні відчувають себе експериментаторами, дослідниками.

Я прагну, щоб кожний урок був продуманим, підготовленим і несхожим на попередній. На уроках використовую дидактичний матеріал у вигляді карток, на яких містяться індивідуальні завдання для учнів, опорні таблиці, тестові завдання, задачі з практичним змістом. Періодично проводжу математичні та графічні диктанти. Вони сприяють виробленню певного ритму роботи.

Для збільшення обсягу матеріалу використовую задачі з готовими кресленнями у вигляді презентацій.

З метою формування в учнів комунікативних навичок, розвитку вмінь користуватися дослідницькими прийомами (збирання інформації, висування гіпотез, уміння робити висновки) на своїх уроках впроваджую проектні технології.

Набутий досвід свідчить, що підвищення ефективності навчання та мотивації  учнів до вивчення предмету, набуття учнями предметних компетентностей, розвиток особистісних якостей вимагають застосування на уроках саме таких форм і методів навчання. При підготовці і проведенні уроків з власної методичної скарбниці використовую саме те, що оптимально відповідає цілям та завданням конкретного уроку, а саме: робота в малих групах, робота в парах, дидактичні ігри, інтерактивні методи навчання «Мікрофон»,  «Мозковий штурм», «Асоціації», «Дискусія»,  «Карусель», «Акваріум»,  «Прес», «Займи позицію», «Навчаючись, учусь», «Дерево рішень» тощо.

Працюючи з учнями 5-11-х класів, враховуючи вікові особливості, розумію, що дієвим способом залучення їх до навчальної діяльності є навчальна гра. З метою активізації уваги та розумової діяльності учнів, зосередження та  виділення головного проводжу навчальні ігри «Доміно», «Шахові забави», «Футбол», «Математичне лото» та інші.

Основною формою моєї роботи є урок, але чимале місці у формуванні математичної компетентності, розширенню кругозору учнів, розвитку  їх творчого мислення, займає позаурочна робота.

Приділяю значну увагу роботі з обдарованими та здібними учнями, залучаю їх до науково-дослідницької діяльності, готую до участі в математичних конкурсах, турнірах, олімпіадах. Щорічно мої учні показують добрі та відмінні результати у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», гарні  результати на районних олімпіадах.

Вчитель математики має не лише навчити учнів, а й виховувати їх. На уроках математики прагну формувати національний світогляд, самосвідомість, залучати учнів до збереження загальнолюдських цінностей.

Виховую в учнів любов до України, її природи, рідного дому, школи, рідної мови шляхом розв’язування задач, у яких мова йде про їх рідний край. Це задачі, що містять історичні дані, відомості про тваринний і рослинний світ регіону, де проживають школярі. Під час розв’язування задач пропоную учням коментувати виконання дій. Це сприяє розвиткові усного мовлення, формуванню у школярів умінь правильно і грамотно висловлювати свої думки рідною мовою. Отже, використання сучасних форм і методів навчання дозволяє мені  залучати до роботи всіх учнів класу, сприяє виробленню соціально важливих навичок роботи в колективі, взаємодії, дискусії, обговорення. При застосуванні інтерактивного навчання поглиблюється мотивація навчання, підвищується рівень навчальних досягнень учнів.

Позакласній роботі приділяю значну увагу не тільки під час проведення предметного тижня, а й протягом цілого навчального року.

Залучаю учнів до роботи   шкільного математичного клубу «Математичний вузлик». Його учасники беруть участь у складанні та реалізації проектів, підготовці та проведенні предметних тижнів, занурюються в науково-дослідницьку діяльність, що дозволило активізувати позакласну роботу з предмету, посилити міжпредметні зв’язки, поглибити  знання з предмету.

Основне завдання педагога - допомогти учням перебороти лінощі та байдужість, зацікавити і заохотити навчанням. Кожен учитель застосовує у навчальному процесі свої прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів, але досвід роботи одного вчителя не може бути механічно перенесений іншим учителем в іншу групу.

Використання на уроках математики сучасних педагогічних технологій сприяє професійному зростанню вчителя, змінює атмосферу на уроці, викликає робочий настрій у дітей, і, як наслідок, покращується якість набутих знань.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
1175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку