Стаття "Проектна технологія при вивченні іноземних мов як засіб розвитку творчої особистості"

Про матеріал

Особистісно зорієнтована освіта вимагає нестандартних підходів до проблем навчального процесу, творчих дій у роботі зі студентами. Проектний метод в навчальному процесі - це дидактичний засіб активізації пізнавальної діяльності, розвитку креативності і водночас формування певних особистісних якостей.

Перегляд файлу

Проектна технологія при вивченні іноземних мов як засіб
розвитку творчої особистості

 

Анжела Токмакова

викладач ВСП "Мелітопольський коледж Таврійського державного агротехнологічного університету

 

Особистісно зорієнтована освіта вимагає нестандартних підходів до проблем навчального процесу, творчих дій у роботі зі студентами. Проектний метод в навчальному процесі - це дидактичний засіб активізації пізнавальної діяльності, розвитку креативності і водночас формування певних особистісних якостей.

Поняття "проективність" було засновано Королівським коледжем мистецтв у Великій Британії. Воно пов'язане з проектною культурою, в якій реалізується мистецтво планування, творчості, виконання та оформлення.

Сьогодні навчання студентів іноземній мові спрямоване на формування й розвиток особистості, яка здатна і бажає брати участь у спілкуванні іноземною мовою. Досягнення цієї мети стає можливим, якщо створено мотиви й умови, за яких студенти можуть виявляти пізнавальну активність і мати бажання реально користуватися набутими знаннями та сформованими мовними навичками й уміннями.

Метод проектів набув поширення і великої популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань і можливостей їх практичного застосування для розв'язування конкретних проблем дійсності в спільній діяльності студентів. «Все, що я пізнаю, я знаю, навіщо це мені потрібно, де і як я можу ці знання застосувати» - ось основна теза сучасного розуміння методу проектів, яка приваблює багато освітніх систем, що прагнуть знайти розумний баланс між академічними знаннями і прагматичними вміннями.

Проект - сукупність певних дій, документів, текстів, призначених для створення реального об'єкта, предмета або теоретичного продукту.

В основі методу проектів лежить розвиток у студентів пізнавальних навичок, уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення, формування навичок мислення високого рівня.

Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність студентів - індивідуальну, парну, групову, - яку вони здійснюють упродовж певного часу. Метод проектів припускає можливість вирішення деякої проблеми; у ньому передбачається, з одного боку, необхідність використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого - інтегрування знань, умінь з різних галузей науки і мистецтва. Результати виконаних проектів повинні бути "відчутними", тобто, якщо це теоретична проблема, то має пропонувати конкретне її розв'язування, а якщо практична - конкретний результат, готовий до впровадження.

Будь-яка робота над темою чи просто групова робота не може називатися методом проектів! Метод проектів передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити ту чи іншу проблему шляхом самостійних дій студентів з обов'язковою презентацією (представленням) отриманих результатів.

З іншого боку, ця технологія включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових проблемних методів, творчих за своєю суттю.


Основними вимогами до використання методу проектів є:

  1. Наявність значущої в дослідницькому або творчому плані проблеми чи задачі, для розв'язування якої потрібні інтегровані знання та дослідницький пошук.
  2. Практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів.
  3. Самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність студента.
  4. Визначення кінцевої мети проектів (спільних, індивідуальних).
  5. Визначення базових знань з різних галузей, необхідних для роботи над проектом.
  6. Структурування змістової частини проекту (з вказуванням поетапних результатів).
  7. Використання дослідницьких методів: визначення проблеми, дослідницьких задач, які випливають із проблеми, висунення гіпотез щодо їх розв'язування, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підведення підсумків, корегування, висновки, використання в ході спільного дослідження методів мозкової атаки і "круглого стола", статистичних методів, творчих звітів, перегляду тощо.
  8. Результати виконаних проектів мають бути матеріальними, тобто певним чином оформлені (відеофільм, альбом, бортжурнал "подорожей", комп'ютерна газета, альманах, вебсторінка тощо).

Метод проектів - це насамперед педагогічні технології в процесі навчання. Форми і засоби їх можуть бути різноманітними, в тому числі й використання інформаційних технологій. Така форма навчання - це насамперед невід'ємна складова групового підходу, розв'язання навчальної проблеми, яка передбачає не тільки використання різноманітних методів навчання, а й інтегрування знань, умінь, навичок з різних галузей науки, техніки.

Для ефективної та продуктивної праці на уроці кожному викладачеві доводиться майже весь час підбирати інформаційні, методичні та дидактичні матеріали, накопичувати їх у папках, різних записниках. Все це з часом перетворюється на багатооб'ємний архів, який ми постійно поповнюємо.

Використання новітніх проектів та технологій дає змогу впорядкувати наші збірки матеріалів, що підібрані з певною метою. Сукупність усіх матеріалів у структурі навчального проекту отримала назву портфоліо. Вміст такого портфоліо допомагає оцінювати професіоналізм викладача.

Викладацьке професійне портфоліо може містити набір кращих конспектів уроків, неурочних і тематичних матеріалів, документів, статей, фотографій, вирізок з популярних та наукових видань, форми оцінювання студентів, кращі студентські роботи і приклади. Створення портфоліо - це процес збирання, перегляду, поновлення змістової, методичної інформації, що стосується певної навчальної чи дослідницької теми, уроку, різних форм оцінювання діяльності студентів.

Комп'ютерні технології дозволяють створювати електронні портфоліо. Це дуже зручний спосіб показати роботу викладача адміністрації коледжу, що передбачає впорядкування тем, видів робіт (лабораторні чи контрольні). Комп'ютерні програми дозволяють створювати, редагувати, доповнювати, компактно зберігати документи, здійснювати їх швидкий пошук та у відповідній формі презентувати їх зміст. Тому, працюючи над портфоліо, необхідно враховувати:

  • цільову аудиторію - для себе чи для перегляду іншими;
  •  мету   (наприклад,   для  того   щоб   показати   ефективність   комп'ютерних технологій у навчанні студентів);
  • структуру (стандарти, програми, плани уроків, приклади студентських робіт).

Перед початком створення проекту доводиться з'ясовувати питання з певними аспектами, які мають під собою не лише культурну або розвиваючу сутність, а й соціальну та економічну. Втілюючи в життя свій задум, свій проект, викладач автоматично створює паралельні проекти, які пов'язані між собою єдиною метою, темою, що доводиться розглядати, вирішувати, вивчати послідовно, з кожним кроком розширюючи сфери впливу.

Кожен проект доводиться розробляти, спираючись на можливості студентів, на їхні початкові знання та навички, розробляти чітку схему всього начального циклу, опис дій та послідовність виконання операцій студентами. Для цього розробляються завдання різного рівня складності, теоретичні та практичні питання, що потребують різнобічного вивчення та підготовки, розробку тем згідно з можливостями та здібностями студентів, завдання олімпіадного характеру, а також завдання для обдарованих студентів.

Вчитель іноземних мов у коледжі відповідно до вимог сучасності має забезпечити повноцінний мовленнєвий розвиток студентів, необхідне володіння студентами складними синтаксичними, лексичними конструкціями у писемному та усному мовленні. Важливим елементом у вирішенні цієї проблеми є впровадження спеціальних методів, моделей і програм, які б забезпечували повноцінне вивчення предмету, стимулюючи зацікавленість і активність студентів на уроках.

Ми вважаємо, що проект - це ідеальний інструмент для навчання студентів іноземній мові. Безумовними плюсами проектної діяльності є такі відпрацьовані уміння:

  • Планувати свою роботу, заздалегідь прораховувати можливі результати;
  • Використовувати багато джерел інформації;
  • Самостійно відбирати і накопичувати матеріали;
  • Аналізувати, зіставляти факти;
  • Аргументувати думки;
  • Приймати рішення;
  • Встановлювати соціальні контакти (розподіляти обов'язки, взаємодіяти один з одним)
  • Створювати "кінцевий продукт" - матеріальний носій проектної діяльності;
  • Представляти створене перед аудиторією;
  • Оцінювати себе й один одного.

Як правило, в групі працюють студенти з різним рівнем здібностей та інтересів. Проектна діяльність дає їм можливість зробити різні внески відповідно до цього різноманіття. Якщо індивідуальні внески оцінюють належним чином, впевненість студентів зростає, у них з'являється позитивне ставлення до вивчення іноземної мови та мотив краще її знати. Крім того, проектна методика при вивченні іноземної мови характеризується високою комунікативністю, активним підключенням студентів до навчальної діяльності. Робота над проектом поєднується зі створенням міцної бази в студентів.

Наведу приклади деяких проектів студентів нашого коледжу.

1. Projektarbeit zu Themen:

Skythen und Ostslawen

Waräger in ostslawischen Gebieten.

Bilden Sie zwei Gruppen und entscheiden Sie sich für ein Thema. Besuchen Sie ein historisches Museum in Ihrem Heimatort oder in der nächsten Großstadt. Besuchen Sie auch das Museum der historischen Kostbarkeiten im Höhlenkloster und das Historische Mu­seum. Dort erfahren Sie viel über Waräger und Skythen. Su­chen Sie auch nach zusätzlichen Informationen im Internet.

Überlegen Sie sich die Präsentationsform Ihrer Forschungsergebnisse (Wandzeitung, Fotodokumentation, Kurzreferate etc.).

2. Projektarbeit zum Thema

Das ukrainische und das polnische Geschichtsbild von Kosaken

(z. B. im Roman von Henryk Sienkiewicz "Mit Feuer und Schwert" und im Roman von Nikolaj Gogol "Taras Bulba"). Benutzen Sie auch andere Werke (Literatur, Kunst, Folklore) über die Kosaken.

3. Projektarbeit zum Thema

"Ukrainische Regionen im 19. Jahrhundert"

Bilden Sie im Kurs drei Kleingruppen. Jede Gruppe beschäftigt sich ausführlich mit einer ukrainischen Region des 19. Jahrhunderts: "Neurussland", links- oder rechtsufrige Ukraine, habsburgische Westukraine. Suchen Sie nach zusätzlichen Materialien für "Ihre Region". Stellen Sie "Ihre Region" im Kurs vor- Überlegen Sie sich die Form der Präsentation: Wandzeitung, Kurzreferate etc.

4. Projektarbeit zu Themen:

Meine Ukraine

In welchem Teil des Landes leben Sie? In welchen Städten und Ortschaften waren Sie bereits? Markieren Sie alle diese Orte auf der Karte. Präsentieren Sie "Ihre" Ukraine im Plenum.

Die Hymne der Ukraine

Übersetzen Sie in Kleingruppen den Text der ukrainischen Нуmne ins Deutsche. Ermitteln Sie die beste Übersetzung.

Was können die Hymne, die Staatsflagge und das Staatswappen erzählen?

Vergleichen Sie die Hymnen, Staatsflaggen und Staatswappen der Ukraine, Deutschlands, Österreichs, der Schweiz und Liechtensteins. Suchen Sie auch nach Informationen über die Entstehungsgeschichte der Staatssymbole dieser Länder. Wie widerspiegeln diese Staats" Symbole die Geschichte des jeweiligen Landes?

5. Projektarbeit zu Themen:

Ukraine-Quiz

Meine Heimatlandschaft.

Markieren Sie auf der Karte Ihre Heimatlandschaft. Machen Sie Fotos. Suchen Sie nach Bildern. Machen Sie selbst Zeichnungen. Charakterisieren Sie die Landschaft, in der Sie leben. Welche Bäume und Tiere gibt es in Ihrer Gegend?

"Das Rote Buch" der Ukraine

Das Schwarze Meer - ein sterbendes Meer?

6. Projektarbeit zu Themen:

Wie haben Sie Tschernobyl 1986 erlebt? Eine Umfrage

Kernenergie - Für und Wider

Atomenergie - Deutschland steigt aus (2000).

Підсумовуючи, можна сказати, що введення елементів проектної діяльності при вивченні іноземних мов дозволяє викладачу не тільки і не стільки навчати, скільки допомагає студенту вчитися, спрямовує його пізнавальну діяльність.

Німецький педагог А.Флітнер характеризує проектну діяльність, як навчальний процес, у якому обов'язково беруть участь розум, серце і руки. Тобто осмислення самостійно добутої інформації здійснюється через особисте ставлення до неї й оцінку результатів в "Кінцевому продукті".


Література

1. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Под ред. Е.С.Полат. М., 2000.

2. Шнайдер Й. и др. Дистанционный курс продуктивного обучения. СПб., 1999.

3. Н.Ф. Бориско. УКРАЇНА: читаємо, говоримо, дискутуємо.-К.: «Логос», 2004.-256с.

 


Алгоритм розробки і проведення проекту
для вчителів іноземної мови

 

Етапи роботи над проектом

Організація роботи на кожній стадії

Підготовчий етап

- Обговорення основних проблем сучасності

1. Актуалізація теми та планування

- Визначення теми та завдань проекту (Вибір проблеми дослідження)

- Визначення джерел інформації

- Визначення способу збору й аналізу інформації

- Актуалізація вже відомого мовного матеріалу з теми

- Формування уявлень про бажані результати

- Встановлення процедур та критеріїв оцінки результатів

- Розподіл завдань між членами команди

2. Дослідження

- Збір інформації, вирішення проблемних завдань (основні інструменти: інтерв'ю, опитування, спостереження, експерименти)

3. Пошук шляхів вирішення проблеми

- Аналіз інформації

- Формування висновків

4. Практичне вирішення проблеми

- Повна або часткова реалізація плану дій

5. Оформлення звіту

- Можливі форми показу результатів: усний звіт з демонстрацією матеріалу, письмовий звіт

6. Презентація проекту

 

7. Підсумок

- Оцінка результатів роботи

 

1

 

doc
Додано
15 травня 2018
Переглядів
696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку