Розвиток критичного мислення
учнів початкових класів
Сучасна освіта покликана навчальний процес зробити цікавим, різноманітним, наповненим такими видами діяльності, методами роботи, які змогли б не тільки мотивувати учнів здобувати знання, розвивати життєво необхідні компетентності, творчі здібності кожної дитини. У своїй діяльності використовую методики, технології, які спрямовані на розвиток критичного мислення здобувачів освіти початкової школи. Інтерактивне навчання -це навчання, яке відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників навчального процесу. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними суб’єктами навчального процесу, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, уміють досліджувати, спостерігати. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання різноманітних життєвих ситуацій, спільне розв»язання проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації, використання рольових ігор. Однією з інноваційних технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.
Асоціативний кущ
Технологія навчання, що спонукає учнів вільно розмірковувати, відкрито висловлюватися на певну тему. Вона спрямована на стимулювання мислення про зв'язки між окремими поняттями. Для роботи обирають опорне слово чи поняття, словосполучення. Відповідно до нього добирають слова за певними ознаками. Цю технологію використовують на етапі актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, дослідження нового матеріалу, закріплення.
Вправа «Асоціативний кущ»:
Правила складання асоціативного куща:
1) Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;
2) Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;
3) Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;
4) Записувати всі варіанти відповідей, які асоціюються з даною темою.
Прийом «Мозковий штурм» та прийоми його проведення під час уроків
«Мозковий штурм» - метод для розвитку критичного мислення, направлений на активізацію розумової діяльності та творчої активності школярів. З її допомогою учні вчаться зрозуміло, чітко і творчо висловлювати свої думки, доповнювати ідеї одне одного та об'єднувати загальні зусилля для пошуку потрібних результатів. Цій методиці понад 70 років, її розроблено ще в 1953 році американським винахідником і підприємцем Алексом Осборном. Відомий американський діяч в галузі реклами, автор креативної техніки, що отримала назву мозковий штурм.
Мозковий штурм -це метод пошуку нових ідей і рішень. Суть його в тому, що учасники озвучують якомога більше варіантів непередбачуваних, неймовірних відповідей, а потім з усіх обираються найкращі пропозиції, ідеї, які допоможуть найкраще дослідити, запам»ятати матеріал. Головне завдання методики - групова дискусія для пошуку варіантів розв»язання певної проблеми. Під час обговорення кожен має можливість висловити свою думку, свій результат пошукової діяльності. Усі варіанти пропозицій, відповідей здобувачів освіти записуються, потім обговорюються, аналізуються. На меті - створення нових нестандартних розв»язків поза форматом шаблонного мисленням.
Щоб розпочати впроваджувати даний метод потрібно визначити: 1) мету та завдання уроку; 2) перелік проблемних запитань для обговорення; 3) час на проведення кожного з етапів роботи; 4) критерії оцінювання результатів.
Що таке сенкан? Як його написати?
Сенкан – це твір, вірш, творча робота, яка складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків. 1.Перший рядок-тема (іменник). 2.Другий- опис теми (два прикметники). 3.Третій-називає дію, пов’язану з темою,складається з трьох дієслів 4.Четвертий рядок-фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття. Скласти речення, вислів. 5.Останній рядок - одне слово- синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.
Сенкан допомагає узагальнити інформацію, формулювати щось складне декількома словами. Як правило, на його написання багато часу не потрібно, його пишуть кілька хвилин. При роботі з даним прийомом вчитель вирішує відразу безліч найважливіших завдань: вивчений на занятті матеріал набуває якогось емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню, відпрацьовуються знання про частини мови, знання про речення, уміння дотримуватись певної інтонації, значно активізується словниковий запас дітей, удосконалюється навик використання в мові синонімів, антонімів, активізується і розвивається розумова діяльність, удосконалюється уміння висловлювати власне ставлення до теми. Цей прийом передбачає потужну активізацію творчої діяльності здобувачів освіти на етапі рефлексії. Школярі висловлюють власні думки, ставлення, почуття в декількох словах, швидко узагальнюють інформацію. Це складна і плідна робота, яка навчає учнів мислити творчо, креативно. Розпочинати роботу із складання сенкану слід із добре відомих тем, понять, щоб учням було легко справитися з поставленим завданням.
Мама Україна
Лагідна, ніжна. Рідна, незалежна.
Любить, захищає, піклується. Єднає, навчає, співає.
Моя мама наймиліша у світі. Україно моя, люблю тебе я. Ненька. Батьківщина.
Мова Ліцей
Джерельна, солов»їна. Затишний, рідний.
Лунає, ллється, звучить. Підтримує, захоплює, відкриває.
Мова-мій безцінний скарб. Мені ліцей відкриває світ. Розповідь. Храм наук.
Література: 1.Вікіпедія. 2. https://vseosvita.ua/c/pedagogy/post/36735 3. https://naurok.com.ua/prezentaciya-senkan-285597.html