Розвиток професійних здібностей й обдарувань студентів педколеджу в процесі вивчення дисципліни «Педагогіка»
Максименко Олена Володимирівна
викладач педагогіки,
викладач-методист вищої категорії
Комунальний заклад
«Бахмутський педагогічний коледж»
У Концепції навчання обдарованих студентів визначено, що одним з найважливіших ресурсів суспільства є його інтелектуальний потенціал, представлений спільнотою людей, які знайшли своє місце у житті, сповна реалізували власні творчі й професійні можливості, інтелектуальні та організаторські здібності. Саме вони є головним рушієм прогресу у всіх сферах діяльності суспільства і держави.
Виходячи з багаторічного досвіду викладання провідної фахової дисципліни «Педагогіка» вважаю, що основним завданням викладача педагогічного коледжу є допомогти особистості, що формується, виявити і максимально розвинути її домінуючі професійні здібності й обдарування.
Для розвитку творчості і обдарованості у студентів під час вивчення педагогіки на заняттях і в позааудиторній роботі органічно поєдную індивідуальну потенційну своєрідність спадкових (задатки), соціальних (сприятливе соціальне середовище) та особистісних (позитивна „Я"- концепція, наявність відповідних вольових якостей, спрямованості, наполегливості тощо) передумов.
Так, в процесі навчання намагаюсь створити умови, щоб студенти реалізували свій власний потенціал у процесі навчання. Для цього створена система роботи, яка складається з таки етапів:
Роботу з виявлення здібностей і задатків студентів до професійної діяльності,
обдарованості розпочинаю на перших заняттях. Наявність у студентів значних потенційних можливостей до творчості, «стійкого творчого старту» визначаю за допомогою творчих завдань:
Такі завдання вже з перших кроків допомагають проаналізувати:
студентів, рівень особистісної культури і культури мовлення, світогляду;
довільної уваги і пам’яті, стійкість вольових процесів.
Особливу увагу приділяю визначенню мотивації до обранні професії, до навчальної діяльності: що привело в професію вчителя, яка роль вчителя в суспільстві, бачення особистих перспектив в професійному становленні. Для виявлення кращих творчих робіт і міні - проектів студентів проводиться конкурс, на якому студенти їх презентують. Такі конкурси дають змогу виявити здатність студентів до пошуку інформації, активного використання інформаційних технологій (вміння створювати відеоряд, міні-презентації), проявляти художні здібності.
Розвитку і стимулюванню творчих здібностей в процесі вивчення педагогіки сприяють створені викладачем «Творча майстерня молодого фахівця» і творча лабораторія «Здобутки корифеїв педагогіки в практику дитсадка і школи». Вирішення даного завдання йде впродовж всього терміну вивчення педагогіки.
Так, на початку вивчення дисципліни студентам у рамках Творчої майстерні пропонуються створення STEM – продукту: книжки - збірки творів для дітей, мультимедійна презентація для педпрактики в дитсадку і у школі для (використання у виховній роботі) за творами К.Ушинського і В.Сухомлинського. Під час виконання завдання формується розвинене образне мислення, творча уява, фантазія, асоціативність.
В творчій лабораторії студенти працюють над міні – проектами: «Шляхами козацької слави», «Маленькі козачата», «Музична світлина України», «Я люблю Україну», «Здоров’язберігаючі технології для малят і школярів», «Народні засоби загартування», «Екологічний квест для школярів» - де на основі теоретичних знань формуються практичні навички і вміння студентів.
Поступово завдання для студентів ускладнюються і набувають творчо-пошукового характеру, вони працюють за розділами:
Розвитку творчості, обдарованості студентів педколеджу сприяє також розробка сценаріїв свят і розваг з використанням емоційно-художніх й емоційно-моральних технологій.
Результатом роботи з творчими і обдарованими студентами під час вивчення педагогіки є створення медіа теки студентських робіт, порт фоліо, леп буків.
На 4 курсі робота зі здібними і обдарованими студентами доповнюється роботою науково-дослідницького характеру. Студентам пропонуються додаткові завдання пошукового характеру – створення порівняльної таблиці форм навчання, систем освіти в різних країнах; з метою випередженого вивчення теми - створення до неї відеоряду, презентації, підбір чи створення відеоролику.
Майбутні фахівці приймають участь у науково-практичних конференціях, семінарах, працюють над курсовими роботами.
Завдання активізації навчально-пізнавальної діяльності на заняттях з педагогіки реалізується через активну творчу діяльність викладача, належну змістову наповненості занять, зорієнтовану на новизну інформації та різноманітні види пошукової, аналітичної, розвивальної, творчої діяльності. Використання особисто-орієнтованого підходу, методу проектів, завдань з рефлексії, диференціації, інтерактивних методів «Мікрофон», «Робота в парах, «Криголам», та ін., інформаційних технологій - від створення електронного підручника з педагогіки до медіа продукції всіх видів - друкованої, мультимедійних презентацій, відеороликів, медіа теки.
Етап роботи з реалізації здібностей, задатків, творчих можливостей студентів в практичній роботі можна відобразити схемою:
Таким чином, робота з розвитку здібностей, творчості, обдарованості майбутніх фахівців під час вивчення педагогіки залежить від творчого підходу викладача до організації освітнього процесу і повинна бети цілеспрямованою, систематичною, послідовною.
Література.
1. Антонова О. Є. Теоретичні та методичні засади навчання педагогічно обдарованих студентів / О.Є.Антонова. ЖДУ ім. І.Франка. – Житомир, 2007. – 471 с.
2. Василькова О. И., Сокур О. А. Проблема абнотивности педагога в контексте задач допрофильного и профильного обучения / О. И. Василькова, О. А. Сокур // Наукова скарбниця освіти Донеччини. - 2011. – № 1 (8). – С. 88-92.
3. Грушко О. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до інтерактивної взаємодії з обдарованими дітьми / О. Грушко // Наукові записки. Серія : Педагогіка. – 2009. – № 5. – С. 88-92.
4. Мерва Л. С. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до роботи з обдарованими учнями, як педагогічна проблема / Л. С. Мерва // Наукові записки. Серія : Педагогіка. – 2011. – № 2. – С. 250-253.
5. Шемуда М. Г. Професійна підготовка вчителя до роботи з обдарованими дітьми / М. Г. Шемуда. [Електронний ресурс] : http://archive.nbuv.gov