Стаття Розвиток професійних здібностей й обдарувань студентів педколеджу в процесі вивчення дисципліни «Педагогіка»

Про матеріал
В статті розкриваються особливості роботи з розвитку здібностей і обдарованості студентів педколеджу
Перегляд файлу

Розвиток професійних здібностей й обдарувань студентів педколеджу в процесі вивчення дисципліни «Педагогіка»

Максименко Олена Володимирівна

викладач педагогіки,

 викладач-методист вищої категорії

Комунальний заклад

 «Бахмутський педагогічний коледж»

У Концепції навчання обдарованих студентів визначено, що одним  з найважливіших ресурсів суспільства є його інтелектуальний потенціал, представлений спільнотою людей, які знайшли своє місце у житті, сповна реалізували власні творчі й професійні можливості, інтелектуальні та організаторські здібності. Саме вони є головним рушієм прогресу у всіх сферах діяльності суспільства і держави.

Виходячи з багаторічного досвіду викладання провідної фахової дисципліни «Педагогіка» вважаю, що основним  завданням викладача педагогічного коледжу є допомогти особистості, що формується, виявити і максимально розвинути її домінуючі професійні здібності й обдарування.

Для розвитку творчості і   обдарованості у студентів під час вивчення педагогіки на заняттях  і  в позааудиторній роботі органічно  поєдную індивідуальну потенційну своєрідність спадкових (задатки), соціальних (сприятливе соціальне середовище) та особистісних (позитивна „Я"- концепція, наявність відповідних вольових якостей, спрямованості, наполегливості тощо) передумов.

Так, в процесі навчання намагаюсь створити умови, щоб студенти   реалізували свій власний потенціал у процесі навчання. Для цього створена  система роботи, яка складається з таки етапів:

  • виявлення  здібностей і задатків студентів до професійної діяльності, обдарованості;
  • розвиток і  стимулювання  творчих здібностей  в процесі навчання;
  • активізація  навчально-пізнавальної діяльності на заняттях з педагогіки;
  • реалізація здібностей, задатків, творчих можливостей студентів в практичній роботі.

Роботу з виявлення  здібностей і задатків студентів до професійної діяльності,

обдарованості розпочинаю на перших заняттях.  Наявність у студентів значних потенційних можливостей до творчості, «стійкого творчого старту» визначаю за допомогою творчих завдань:

  •       «Мій педагогічний символ»; «Я- вчитель майбутнього»;
  • Міні – проекти:  «Я – директор нової української школи»,  «Школа 21 століття».

 Такі завдання вже з перших кроків допомагають  проаналізувати:

  •           рівень загального розвитку: готовність до заняття і навчальні вміння

студентів, рівень особистісної культури і культури мовлення, світогляду;

  •           психологічні особливості:наявність творчого мислення, творчої уяви,

довільної уваги і пам’яті, стійкість вольових процесів.

 Особливу увагу приділяю визначенню мотивації до обранні професії, до навчальної діяльності: що привело в професію вчителя, яка роль вчителя в суспільстві, бачення особистих перспектив в професійному становленні. Для виявлення кращих творчих робіт і міні - проектів  студентів проводиться конкурс, на якому студенти їх презентують. Такі конкурси дають змогу  виявити здатність  студентів до пошуку інформації, активного використання інформаційних технологій (вміння створювати відеоряд, міні-презентації), проявляти художні здібності.

Розвитку і  стимулюванню  творчих здібностей  в процесі вивчення педагогіки сприяють створені викладачем «Творча майстерня молодого фахівця» і творча лабораторія «Здобутки корифеїв педагогіки  в практику дитсадка  і школи». Вирішення даного завдання йде впродовж всього терміну вивчення педагогіки.

Так, на початку вивчення дисципліни студентам у рамках Творчої майстерні пропонуються створення STEM – продукту: книжки - збірки творів для дітей, мультимедійна презентація для педпрактики  в дитсадку і у школі для (використання у виховній роботі) за творами К.Ушинського і В.Сухомлинського. Під час виконання завдання формується розвинене образне мислення, творча уява, фантазія, асоціативність.

 В творчій лабораторії студенти працюють над міні – проектами: «Шляхами козацької слави», «Маленькі козачата», «Музична світлина України», «Я люблю Україну», «Здоров’язберігаючі технології для малят і школярів», «Народні засоби загартування», «Екологічний квест для школярів»  - де на основі теоретичних знань  формуються практичні навички і вміння студентів.

Поступово завдання для студентів ускладнюються і набувають творчо-пошукового характеру, вони працюють за розділами:

  1. «Інформаційні технології – сучасному фахівцю»: створення простих  і озвучених мультимедійних презентацій «Народні і літературні твори у формуванні культурно-гігієнічних навичок», «Нестандартні уроки  в школі».
  2. Створення конспектів занять і уроків з патріотичного виховання, планів роботи груп продовженого дня і планів роботи з занедбаними дітьми.
  3. Розробка інтерактивних завдань, таких як  «Роби як ми, роби краще за нас», «Коло ідей», «Учуся навчаючи», «Я — вчитель», «Незавершена вправа», які націлені на вміння студентів  на педпрактиці, під час проведення уроків в школі,  вчити учнів вирішувати проблеми шляхом створення ідей,  залучати всіх учнів до роботи, обговорювати вправи і аналізувати їх виконання, здійснювати роботу над помилками, привчати до самостійності і прояву творчості.

Розвитку творчості, обдарованості студентів педколеджу  сприяє також розробка сценаріїв свят  і розваг з використанням емоційно-художніх й емоційно-моральних технологій.

Результатом роботи з творчими і обдарованими студентами під час вивчення педагогіки є створення медіа теки студентських робіт, порт фоліо, леп буків.

На 4 курсі робота зі здібними і обдарованими студентами доповнюється роботою науково-дослідницького характеру.  Студентам пропонуються додаткові завдання пошукового характеру – створення  порівняльної таблиці форм навчання, систем освіти  в різних країнах; з  метою  випередженого вивчення теми   -  створення до неї відеоряду, презентації, підбір чи створення відеоролику.

Майбутні фахівці приймають участь  у науково-практичних конференціях, семінарах, працюють над курсовими роботами.

Завдання активізації  навчально-пізнавальної діяльності на заняттях з педагогіки реалізується через активну творчу діяльність викладача, належну змістову наповненості занять, зорієнтовану на новизну інформації та різноманітні види пошукової, аналітичної, розвивальної, творчої діяльності. Використання особисто-орієнтованого підходу, методу проектів, завдань з рефлексії, диференціації, інтерактивних методів «Мікрофон», «Робота в парах, «Криголам», та ін., інформаційних технологій  - від створення електронного підручника з педагогіки до медіа продукції всіх видів - друкованої, мультимедійних презентацій, відеороликів, медіа теки.

Етап роботи з реалізації здібностей, задатків, творчих можливостей студентів в практичній роботі можна відобразити схемою:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таким чином, робота з розвитку здібностей, творчості, обдарованості майбутніх  фахівців під час вивчення педагогіки залежить від творчого підходу викладача до організації освітнього процесу і повинна бети  цілеспрямованою, систематичною, послідовною.

Література.

1. Антонова О. Є. Теоретичні та методичні засади навчання педагогічно обдарованих студентів / О.Є.Антонова. ЖДУ ім. І.Франка. – Житомир, 2007. – 471 с.

2. Василькова О. И., Сокур О. А. Проблема абнотивности педагога в контексте задач допрофильного и профильного обучения / О. И. Василькова, О. А. Сокур // Наукова скарбниця освіти Донеччини. - 2011. – № 1 (8). – С. 88-92.

3. Грушко О. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до інтерактивної взаємодії з обдарованими дітьми / О. Грушко // Наукові записки. Серія : Педагогіка. – 2009. – № 5. – С. 88-92.

4. Мерва Л. С. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до роботи з обдарованими учнями, як педагогічна проблема / Л. С. Мерва // Наукові записки. Серія : Педагогіка. – 2011. – № 2. – С. 250-253.

5. Шемуда М. Г. Професійна підготовка вчителя до роботи з обдарованими дітьми / М. Г. Шемуда. [Електронний ресурс] : http://archive.nbuv.gov

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку