Синергетичний підхід з використанням проектних технологій при вихованні екологічної свідомості учнів на уроках біології та в позаурочний час
Плетена Тетяна Володимирівна,
вчитель біології,спеціаліст
вищої категорії,старший вчитель
НВК №240 «Соціум»
В загальноосвітніх навчальних закладах діє предметна система навчання,тому необхідно забезпечити взаємодію і взаємозв’язок усіх одержаних екологічних,науково- природничих і технічних знань шляхом іх творчої інтеграції.Значне місце у формуванні системи еколого- етичних та еколого- спеціальних знань належить загальноосвітнім дисциплінам:фізиці,біології,хімії,фізиці,математиці та ін..Екологічні питання і проблеми, з якими учні зустрічаються при вивченні загальноосвітніх та спеціальних дисциплін,доповнюються та розвиваються за допомогою загальноосвітніх та гуманітарних знань.
Позитивний вплив на формування любові до природи можуть мати перегляди кінофільмів та відеофільмів,телепередач про ландшафти,океани,річки, озера,рослинний і тваринний світ…
Науково- технічний прогрес,метою якого є забезпечення комфортабельного життя людей, призвів до зрушень в біосфері.Підпорядковуючи сили природи,люди не враховували негативних наслідків діяльності.
Поєднання краси і природи з художнім словом є важливим впливовим чинником на розвиток особистості учня, його культуру.На вістрі часу постають запитання:які завтра будуть вода,повітря.Чи в завтрашньому дні будуть з нами рослини та тварини ?Чи будемо здорові та радісні, а чи похмурі та хворі?Усе це залежить не від сучасних технологій, а від нашої свідомості,екологічної культури,яку набуаємо завдяки знанням про навколишній світ.
Удосконалення екологічної освіти є складовою частиною навчально- виховного процесу в навчальних закладах.У різних формах та поза груповій діяльності необхідно визначити систему екологічних знань.Доцільно керуватись завданнями формування розвиненої особистості, що обізнана з основами природокористування й усвідомлює естетичну,економічну та пізнавальну цінність природи.Екологічні знання допоможуть кожному учневі виховувати патріотичні почуття відповідальності за свою державу,зневажливого ставлення до людей,котрі заради самозбагачення безжалісно знищують природні багатства.
Формування нового екологічного мислення потребує нових підходів.На наш погляд, таке завдання можна успішно вирішити при використанні синергетичного підходу. У перекладі з грецької мови «синергетика» означає спільну, або узгоджену дію.Ефект синергізму виражається формулою «2+2=5»(3).Іншими словами, синергія призводить до множення (посилення) кінцевого результату.Про неї кажуть, що вона вивчає зв’язки між елементами підсистеми,завдяки активному обміну потоками енергії,речовини та інформації в самому об’єкті із навколишнім середовищем.(4)
Синергетика вважається універсальним науковим підходом ,який вивчає причини виникненя неврівноваженої впорядкованості та формування дисипативних структур.Синергетику часто розглядають як метод еволюційного моделювання в тих випадках, коли методи функціонального де термінування не спрацьовують,оскільки створюються умови, коли еволюційний процес не можна представити як плавну заміну деяких рівноважних станів, в яких кордону на рівні активності структурних компонентів чітко окреслені.
Говорячі про синергетичні підходи в сучасній освіті, слід розрізняти принаймі три основних аспекти тлумачення синергетики:
-світоглядний-синенергетика як нова форма діалогу людини з природою та людини з людиною;
_концептуальний-синергетика як універсальна форма самоорганізації складних систем;
-методологічний _ синергетика як міждисциплінарна методологія дослідження розвитку складних систем.
Бажаного результату педагог досягне тільки тоді,коли дбатиме про покращення змісту уроків, наводитиме учням цікаві факти, приклади про згубне ставлення людей до природних комплексів,роль середовища в життєдіяльності населення,вплив його на здоровя та тривалість нашого життя.Учовою ефективного навчально- виховного процесу в навчальних закладах є наукова обґрунтованість матеріалу,доступність його викладання,використання ілюстрацій.
В організації різних форм урочної та позаурочної екологічної діяльності значний вплив на свідомість має створення учнями під керівництвом педагогів куточки проироди в класах та майстернях.
В основу екологічного виховання покладені науково- методичні принципи і підходи,які активізують самостійну творчо- пізнавальну активність і діяльність учнів.Провідна роль належить активним методам навчання та виховання:дискусіям,діловим іграм,дослідницькій роботі,екскурсіям.
Лише на основі знань з різних нвчальни х предметів може сформуватись цілісне уявлення про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язання.Саме зміст сучасних екологічних знань охоплює досить широке коло знань біосфери, культури,гуманітарних знань,природничо- наукових тощо.
У кожного часу свої цінностІ та моральнІ принципи.Єднальним елементом усіх часів і народів є шанобливе ставлення до природи, примноження її багатств.Наша епоха- це ера глобальної екологічної кризи.Найближчими десятиліттями людству загрожує загибель,якщо воно не перегляне своє ставлення до природи.Людству необхідна нова філософія життя
Він унікальний цей словник природи,
Ця тьмуща тьма яскравих сторінок.
Словник природи-раритет народу.
Таще птахів.І звірів.І квіток.
(Е.Гуцал)
Підлітка неможливо заставити полюбити природу,пожаліти пташину,наказом не нищити дерева та квіти.Ця засторога повинна прозвучати непомітно,сприйнятися на рівні підсвідомості,зафіксувати розумом і серцем.Саме тут на допомогу приходить поетичне слово, яке впливає на свідомість через емоції та почуття.
Україно моя,пожовтіла журлива вербице.
Неповторно-живі замулились джерела твої.
Вже не можна будь-де просто неба водиці напитись.
І струмки- не струмки, а брудні ручаї.
Каламутний Дніпро вже не стоне від горя і гніву,
Засихають сади і гаї,переліски- ліси.
Від кислотних дощів в’януть трави кислотно і німо,
Шумних птахів зникають на наших полях голоси….
(Зінаїда Бебешко)
Куди ти ділась річенька?Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни.
І світить стежка ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками,
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети із чорними свічками
Ідуть уздовж колишніх берегів
(Ліна Костенко)
Екологічне виховання майбутніх робітників базується на єдності навчальної та поза навчальної діяльності з предметів загальноосвітніх циклів.
Відповідно до синергетичного підходу,сучасний характер наукової діяльності різко змінюється(2).На зміну традиційним, класичним методам наукового дослідження у фізиці, хімії,біології,що були спрямовані на відкриття найпростіших елементів, які дозволяють пояснювати функціонування складного цілого, прийшли інші методи.Вони пов’язані з дуже складними комплексними системами,що містять велику кількість взаємозалежних змінних компонентів.Завдяки цим методам відбувається нове збільшення знань- за рахунок системного аналізу, побудови аналогових моделей, математичного моделювання, імітацій, виконаних комп’ютерними програмами.Йде логічне ускладнення і поглиблення процесу пізнання з використанням комплексу методів різних дисциплін.
Сучасна екологія- складна багатогранна дисципліна,основою якої є біогеографічні знання,але яка поєднує сьогодні всі природничі,точні,гуманітарні та соціальні науки,з метою пошуку шляхів оптимального розвитку людства на максимально- далеку перспективу,вироблення нових методів збереження біосфери планети.Сьогодні її поділяють на : біоетику,біоекологію,геоекологію,техноекологію,соціоекологію і космічну екологію.
Екологічний КВК
Тема. Захистимо природу!
Мета: виховувати почуття відповідальності за стан оточуючого середовища, бережливе відношення до природи.
Обладнання: настійні плакати, саморобні газети.
І. Привітання (учні говорять назву команди і девіз, під яким працює команда (в 5 хвилин)).
ІІ. Конкурс капітанів
(Капітани мімікою і жестами показують своїй команді ту чи іншу рослину або тварину. Команда повинна відгадати її назву.)
(Капітани дають відповіді на питання за пів хвилини).
ІІІ. Музичний конкурс (3 хв.)
ІV. Домашнє завдання (5-7 хв.)
Команда “Екознай”
1 учень. Увага!
2 учень. Увага!
3 учень. Увага!
4 учень. Сьогодні іскристо вирує наснага.
5 учень. І щедрість природа дарує всякчас.
6 учень. Ви слухайте!
7 учень. Слухайте!
Всі слухайте нас!
Командир:
Ми радо усіх вас вітаємо,
І міцних знань вам бажаємо.
Природі шкоди ніколи не завдавай,
Шле привіт команда
Всі . “Екознай”. Наш девіз:
Жити треба у мирі і згоді.
Домашнє завдання. Інсценізація.
(Іде Миколка “Губитель природи”. Стоїть дівчина-берізка).
Берізка: Не рубай мене, не ріж мене, я тобі в пригоді стану. Напою
тебе чистим соком, сховаю тебе від пекучого сонця,
очищу навколо тебе повітря.
Миколка: Що за чудасія. І дерево говорить.
Перший голос: Не лови мене весною, не час. Я метатиму іскру,
з’явиться багато маленьких рибок. Підростуть, і
влітку ти зможеш порибалити, посмакувати
юшкою.
Миколка: Ти глянь. Друге попередження. Чудо та й годі.
Другий голос: Не брудни джерельце, пам’ятай: ще доведеться
водиці напитися.
Миколка: Що це за голос? Чи це вже в мене “Дах поїхав?”
Третій голос: Не вбивай нас, а краще прислухайся до пташиного
співу. Ми ліси й сади від шкідників оберігаємо.
Пожалій нас.
Четвертий голос: Будь мудрим, Миколко, не брудни мене. Ти
Будеш жити – доки я жива.
П’ятий голос: Мене ти бачиш щодня, щохвилини. Я всюди там,
де зупиняється твій погляд. Я – Природа. Пам’ятай:
природа і людина – єдині. Допоки вони житимуть в
мирі і злагоді, доти існуватиме виття на землі. Якщо
людина знищить мене, я знищу її.
Вірші прохання (пісня-сценка)
– Любі друзі! Дійдемо до згоди. Станемо дружно на захист природи.
Буде чиста джерельна водиця.
Й мирне небо ясніє над нами.
Хай там рибка по волі гуля.
Не стріляйте у нього з рогатки.
Вони мають весну радо стріти.
Й не забудьте його поливати.
Зацвіте, як червона калина.
Команда “Природоохоронці”
Привітання
Ти її цінуй і ще знай
Бо природа це все живе
Поважає тебе.
Приспів:
Ти природу також поважай
І ліси її ти не рубай
Бо вона тобі взамін дає
Все багатство своє.
І в моря все не викидай
Бо з морів людина бере
Також чимале.
Приспів:
Це і риба і морська сіль,
Це і нафта, і безліч рослин
Також морів теж не забруднюй
Про майбутнє теж дбай.
Команда “Друзі природи”
Девіз:
Ми – друзі природи, а природа – наш друг!
Друг за друга ми стоїмо горою високою
Буде дружба наша міцною та глибокою.
Йтиму садам, поле, а чи лугом.
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави,
Я скажу їй: –“ Зеленій, живи.”
Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву й пшениці,
Щоб віки жили у мирі й щасті.
Інсценівка.
Ведуча. Почув Тарасик від свого діда про те, що люди наносять великої шкоди природі. Його це дуже зацікавило, а саме вразило:
Тарасик. Я ніколи не бачив і не чув, щоб люди спеціально кривдили природу. Піду та й запитаю сам.
Ведуча. Пройшовши поле, Тарасик дійшов до лісу.
Тарасик. Добрий день, лісок дрімучий.
Ліс: Я давно вже не дрімучий. Я то тут зелений, тут пеньку, а тут сохне.
Тарасик: А чому ж це так?
Ліс: Ти ще й питаєш? Та в цьому ж люди винні. Хіба не вони зрубують дерева? Хіба не вони працюють з кислотами, які потім з дощем випадають на наше листя, від чого воно саме й сохне.
Тарасик: В гибелі лісу винна людина. Я не хочу гибелі. Я подбаю про це.
Ліс: Спасибі.
Тарасик: Бувайте! ( Відійшов). Але ж людині треба дрова. То нехай, якщо зрубали дерево, то хай і висадить дерево.
Ведуча: Зустрів далі на своєму шляху річечку.
Тарасик: Як добре, що вода! Піду зараз нап’юся.
Річка: Не пий, Тарасику, козликом станеш!
Тарасик: Як це? Чому? Та невже?
Річка: У нашу річку були скинуто велику кількість хімічних відходів. Тому вся флора і фауна зникла. А вода, як несмачна, так і непридатна.
Тарасик: Люди? Невже не можна було десь в інше місце подіти ці хімічні відходи?
Річка: Можна. Адже краще в річечку. Адже я така маленька, кому я потрібна.
Тарасик: Ти дуже потрібна. Більше цього не буде. Я тобі обіцяю. Бувай!
Річка: Бувай!
Тарасик: Дідусь був правий. Природа страждає від потреб людини. Але не тільки треба використовувати природу, але й доглядати.
1-й учень: Ми обіцяємо допомагати природі.
2-й учень: Ми обіцяємо любов природі.
3-й учень: Обіцяємо збагачувати природу.
4-й учень: Обіцяємо не забруднювати навколишнє середовище.
Всі: Ми дружно станемо на захист природи!
I команда
10.Яка подія сталася 26 квітня 1986 року?
11.Найбільша ягода, яка має зв’язок із сватанням на Україні? ( Гарбуз)
12.Хто вів науковій термін екологія в 1866 році?
II команда
10.Територія, на якій тимчасово охороняється рослинний, тваринний світ та корисні копалини? (Заповідник)
11.Тварина, найкращий друг людини? (Собака)
12.Назвіть птахів-поштарів. (Голуби)
III команда
Рицар (захоплено, мрійливо)
Який дивовижно красивий світ навкруги!
Яке небо, ліси, береги.
Квіти щоденно вітають мене,
Як я шаную живе все ... Земне!
(Сідає і починає читати книгу. Чутно схлипування. Він прислухається. Виходить розгублена Русалонька з кошиком грибів).
Русалонька: Заблукала я в гаю, ось... розгублена й стою(схлипує, помічає пеньок, сідає). Бач, дерева помирають. Люди хижі їх пиляють(Раптово помічає зелений замок). Ой який дивовижний у тебе замок зелений! А яке проміння незриме від нього струїться!
Прямо душу зігріває!
Рицар: я чув про біди гаю Русалонько. Розкажи мені, будь доброю, про все докладніше Клянусь! Доки в мене тече зелена кров моїх благородних предків, я боронитиму права природи!
Русалонька: Та що тут болі одного гаю, мій Рицарю відважний! Мені он сестри Русалки лісові з багатьох лісів України тривожні вісті шлють. Гинуть ліси... Доречи, на Землі щорічно також гине більш як 15 мільйонів гектарів лісу. А скількох видів флори і фауни взагалі зникає безслідно!
Рицар: (нервово ходить). Яка біда! Яка біда! Чому ж така жорстока людина? Чому вбиває все живе? (Вказує на щит). Запиши мені, Русалонько, на зворотному бойового щита всі болі свого серця! При нагоді я дуже скоро покараю зло і воздам славу Добру!
(Русалонька робить записи. Раптом чутно крики. Під ритмічну музику на сцену вилітає Заєць, за яким женеться Вовк з криками: “Ну Зайцю, постривай!”(У Зайця величезна пачка цигарок).
Рицар: (суворо). Ану, бешкетники, заспокойтеся!(Заєць ховається за рицаря).
Вовк: Він же ж поганець, у мене он цигарки вкрав! З курінням в лісі бореться! Дивись, який пожежник двовухий знайшовся. Горлає, що ліс палимо. А вчора усіх збаламутив у лісі інформацію, що від куріння кожні 13 секунд у лісі помирає 1 людина. Так тож людина, а я вовк.(Кидається ловити Зайця). Віддай цигарки!
Заєць: Оце поки ти мене по лісу ганяв, то знаєш скільки вже від куріння вашого брата померло! Хоч би подякував!
Вовк: А ти мені, вухатий, хто такий? Сват чи, може, брат?
Заєць: А як помреш і ти вовчику від курива то хто ж тоді мене по лісу ганятиме? Я ж тоді зовсім ожирію, постарію, байдужим до всього стану (з’являється кіт Леопольд з вудочкою та відерцем).
Кіт: Куди ще піти? Де ж річку знайти? От життя тепер настало, ніби все повимирало. Дивись з голоду загину, як не злопаю рибину! (Помічає інших і радо йде до них). Будьте ж здорові, друзі ласкаві! Ви такі дужі, веселі та браві!
(Вовк гарчить, клацає зубами. Русалонька та заєць його стримують).
Вовк: Пробач, Леопольде! Рефлекс спрацьовує! Сам знаєш про нашу неприязнь.
Леопольд: Ребята! Давайте жити дружно!
Рицар: А чим ти так опечалений, друже Леопольд?
Леопольд: Без риби зовсім пропадаю. Усі річки позабруднювали. Риби із свічкою не знайдеш.
Рицар: (бере свої лати). Заспокойся, котику!
Спробую захистити і ліси, і ріки, і квітку, і пташку, і звіра... (Вбігаю Попелюшка, вона дуже перелякана).
Попелюшка. Ой! Де ж це я! Яке дивне проміння зелене іде від замку! Ой, рицарю відважний! Я до тебе прийшла з проханням від великої та славної ріки. Порятуй Дніпро! Загине така ж річка!
Рицар. Їй загинути не можна, бо водою напуває близько 36 млн. людей.
Попелюшка. Біда з рікою! Сам поміркуй, щороку влітку випаровується з неї об’єм такий, як Київське море, а помиїв зливають такий об’єм, як Каховське море.
(Раптом вбігає Вудді)
Вудді. Екологічні біди сковують мій розум, руйнують серце! Ох біда! Ох біда!
Рицар. Повідай нам печалі і тобі легше стане. Разом якесь рішення прийматимемо
Вовк. А ти як до нас летів? Над Запоріжжям ?
Вудді. Там заводи металургійні десятиліттями димлять. Над містами та селами небо мертве.
Вовк. Наш брат уже давненько з відти дременув.
Всі. Чого ж людина така жорстока?
Рицар. А тепер слухайте мене мої друзі! Якщо у вас чисті помисли! Якщо ви шануєте рідну землю, то рушайте разом зі мною в похід!
Разом. Будемо рідну природу захищати!
Використані джерела
1.ТорбаН.Г. Екологічне виховання в системі роботи ПТНЗ.Навчально-методичний посібник.- Донецьк:ДІПО ІПП,2005.-С.60.
2. Мазаєва К.В. Синергетичний підхід до формування екологічного мислення.Матеріали Всеукраїнської науково- практичної конференції .Перспективи розвитку освіти й суспільства в парадигмі синергетичного мислення.Випуск 16.- Херсон,2013.
3. Сазонова Л.Г. Структура інтердисциплінарної методичної роботи екологічного спрямування(Природничо-математичні дисципліни).Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції.Інноваційні технології як чинник оптимізації педагогічної теорії і практики.Випуск 15.Херсон-2012.