Веб-квест в аспекті фізичного виховання
В умовах глобалізації та диджиталізації простір педагогічної освіти зазнає прогресивних змін. У зв’язку з підвищеними вимогами до якості фізичного виховання, все більшу увагу науковців і практиків привертають дослідження проблем впровадження інноваційних технологій. Мета даної статті - презентація веб-квесту як перспективного засобу фізичного виховання здобувачів освіти.
Поняття «веб-квест» було започатковане Б. Доджем у 1995 році у США, в державному університеті Сан Дієго за участю Т. Марча та інших фахівців з освітніх технологій. Розробка структурно-змістових вимог щодо конструювання даного навчального засобу також належить цим авторам.
Освітнім веб-квестом (quest – від англ. – пошук, шукати) називають сайт в Інтернеті, присвячений певній темі, який складається з декількох зв’язаних єдиною сюжетною лінією розділів, насичених посиланнями на інші ресурси Інтернет. Веб-квест у педагогіці – проблемне завдання із елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернет.
На перший погляд непоєднуване – Інтернет і фізична культура, та при проведенні виховно-оздоровчого заходу «Ігри наших предків» такий мікс показав якісний результат. Основними критеріями якості веб-квесту виступають: його безпека для учасників; оригінальність; логічність; цілісність; підпорядкованість певному сюжету, а не тільки темі; дослідження проблеми більш глибоко; створення атмосфери ігрового простору.
Найчастіше веб-квест визначають як проект із використанням Інтернет-ресурсів. Проте, його основна риса полягає в наступному: замість того, щоб примушувати здобувача освіти нескінченно блукати мережею в пошуках необхідної інформації, викладач дає їм список вебсайтів, які відповідають тематиці проекту і рівню знань. Відбувається процес виконання студентами навчальних, пошуково-пізнавальних, проблемних завдань відповідно до ігрового задуму/сюжету, під час якого студенти добирають та упорядковують інформацію, виконують самостійну, дослідницьку роботу, що сприяє систематизації та узагальненню вивченого матеріалу, його збагаченню та поданню у вигляді цілісної системи. Іншою дуже важливою рисою веб-квестів є те, що вони побудовані з певного набору блоків, а при проведенні виховно-оздоровчого заходу «Ігри наших предків» мали практичне застосування.
Тематика веб-квесту «Ігри наших предків» була вибрана не випадково. На меті стояло поєднання сучасних інтелектуальних ігрових веб-технологій і спадщини наших предків у вигляді народних ігор і забав та традицій нашого народу.
Український народ своїм багатовіковим досвідом інтуїтивної педагогіки відібрав найефективніші засоби гармонійного виховання підростаючого покоління, чільне місце серед яких посідають народні рухливі ігри, тому вони мають значні виховні можливості, що визначаються їх культурно-історичним походженням і соціальними функціями в освітньому середовищі.
У зв’язку з цим проблема історії виникнення українських народних рухливих ігор, їх класифікації, розробки та впровадження в процес фізичного виховання студентів комплексів українських народних рухливих ігор набуває великого практичного значення для виховання як фізичних якостей і підвищення рівня фізичної підготовленості, так і морального виховного значення. Цей процес, на нашу думку, надає можливість ознайомити студентів з народними звичаями, традиціями, обрядами, що буде сприяти вихованню національної гордості, почуття патріотизму та любові до своєї Вітчизни.
Одне з основних завдань фізичного виховання носить освітній характер. Воно передбачає засвоєння спеціальних знань у галузі фізичного виховання та формування рухових умінь і навичок. Рухливі ігри за своїм змістом сприяють вирішенню цього завдання.
Веб-квест «Ігри наших предків» (адреса: https://vatsolga.wixsite.com/igrypredkiv) містить такі основні елементи:
При використанні веб-квестів у навчанні викладачі мають володіти високим рівнем методичної, предметної та інформаційно-аналітичної компетентності. Викладач перестає бути джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації.
На першому підготовчому етапі педагог проводить підготовчу роботу, знайомить з темою, формулює проблему, розподіляються ролі.
На етапі виконання завдання формуються дослідницькі навички. У процесі пошуку відповідей на поставлені запитання серед великої кількості наукової інформації у студентів розвивається критичне мислення, вміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об’єкти і явища, мислити абстрактно.
На етапі оформлення результатів діяльності відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір найбільш суттєвої інформації, її подання у вигляді веб-сайту, презентації, слайд-шоу, буклету, анімації, постера або фоторепортажу. На цьому етапі дуже важлива роль керівника як консультанта.
В оцінюванні результатів беруть участь як педагоги, так і студенти, шляхом обговорення або інтерактивного голосування.
Кульмінація - проведенні виховно-оздоровчого заходу «Ігри наших предків». Спираючись на історію розвитку народних ігор і забав, їх правил було створено сценарій заходу.
В багатому фонді народних рухливих ігор концентруються глибинні народні знання про сутність людської особистості та правила її тілесного та духовного виховання. А безпосередня участь студентів у веб-квесті «Ігри наших предків» сприяє розвитку інтелектуальних якостей, формуючи при цьому національну свідомість і патріотизм, культуру спілкування та відчуття колективу, сприяють становленню гордості за своїх предків та державу, допомагає зрозуміти важливість історичної пам’яті.
Така діяльність перетворює студентів на активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною і заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
Використані джерела
1. Виштак О. М. Сучасний підхід до позакласної виховної роботи. Нові форми позакласної виховної роботи [Електронний ресурс] / Виштак О. М. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/lessons_ summary/upbring/42138/.
2. Гарбовська Л. Г. Веб квест на уроках мови та літератури як засіб активації навчальної діяльності учнів : [Електронний ресурс] / Л. Г. Гарбовська, І. Л. Рожок, Н. В.Сукач, С. С. Степаницька. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/45861/.
3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / І. М. Дичківська – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
4. Ільченко О. В. Використання web-квестів у навчально-виховному процесі. [Електронний ресурс] / О.В. Ільченко. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/ lessons_summary/proftech/32834/.
5. Сокол І. М. Класифікація квестів [Електронний ресурс] / І. М. Сокол // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2014. – Вип. 36. – С. 369-374. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Pfto_2014_36_55.
6. Іць С. В. Медіаосвітні веб-квести як засіб формування критичного мислення майбутніх учителів іноземних мов / С. В. Іць // Вісник Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Пед. науки. – 2012. – № 22, ч. 5. – С. 240-247.
7. Сокол І. М. Веб-квест як інноваційний метод формування творчої особистості / І. М. Сокол // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2013. - № 2 (9). – С. 28-31.
8. Сокол І. М. Квест як сучасна інноваційна технологія навчання / І. М. Сокол // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. – Рівне : РДГУ, 2013. – Вип. 7 (50). – С. 168-171.
9. Сокол І. М. Концептуальний зміст поняття «квест» / І. М. Сокол // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2014. – Вип. 37 (90). – С. 366-373.