Стаття "Використання ІКТ на уроках математики"

Про матеріал

Актуальність нашого аналізу засобів інформаційно-комунікаційних технологій зумовлена швидким прогресом розвитку дитини при пізнанні комп'ютерних технологій. Тому це вимагає від вчителя знаходити все нові та нові способи як, насамперед, зацікавити дитину, відволікти її від іграшок та віртуального життя в комп'ютері та привернути увагу до використання його під час навчального процесу, в першу чергу як засобу навчання на уроках математики.

Вивчення і застосування комп'ютера в роботі вчителя є надзвичайно важливим, тому пропонуємо розглянути переваги та недоліки використання ІКТ на уроках.

Перегляд файлу

Підготували:

Сахно С.В., вчитель математики,

Черкаська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №19

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА МОЖЛИВОСТЕЙ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ

НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Анотація

Актуальність нашого аналізу засобів інформаційно-комунікаційних технологій зумовлена швидким прогресом розвитку дитини при пізнанні комп’ютерних технологій. Тому це вимагає від вчителя знаходити все нові та нові способи як, насамперед, зацікавити дитину, відволікти її від іграшок та віртуального життя в комп’ютері та привернути увагу до використання його під час навчального процесу, в першу чергу як засобу навчання на уроках математики.

Вивчення і застосування комп’ютера в роботі вчителя є надзвичайно важливим, тому пропонуємо розглянути переваги та недоліки використання ІКТ на уроках.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), програмне забезпечення (ПЗ), прикладне програмне забезпечення (ППЗ), Глобальна мережа.

 

Основна частина

Останнім часом у нашому світі вже не знайдеться галузі, де б не використовували комп’ютери. Це не просто необхідна, а й невід’ємна частина нашого життя. Звісно це змушує розвиватися в першу чергу вчителя, оскільки він починає знайомство і розвиток дитини з цим цікавим, багатофункціональним і легким у використанні пристроєм.

ІКТ можна використовувати на всіх етапах навчального процесу: при вивченні нового матеріалу, повторенні, закріпленні знань та вмінь учнів, контролі навчальних досягнень. Комп’ютер для учня на кожному уроці буде виконувати різні функції: учителя, наставника, знаряддя праці, об’єкт навчання, помічника, тренажера, ігрового середовища тощо.

Існує велика кількість цифрових освітніх ресурсів, зокрема: Smart Technologies, системи дистанційного навчання, системи електронного тестування, тощо. Одним з найрозповсюдженіших і найпопулярніших елементів освітніх цифрових ресурсів є презентація. Адже за допомогою неї вчитель не тільки може продемонструвати змістовний матеріал з теми, що вивчається, а й дотримуватися певного логічного порядку дій. Крім того, презентацію можна використовувати неодноразово. Це значно зменшує підготовку до майбутніх уроків і дає можливість економити час підготовки безпосередньо перед самим заняттям. При системному підході у підготовці до занять найважливіші допоміжні матеріали можна розмістити у презентації. Тож перед самим уроком вчителю достатньо лише увімкнути комп’ютер і, використовуючи принцип доцільності в навчанні, застосувати сформовані у відповідному ПЗ матеріали.

Презентацію на уроках математики можна використати для взаємоперевірки домашніх завдань та самостійних робіт за допомогою розв’язків на слайді, пояснення нової теми, роботи з усними вправами, проведення тестів, фізкультхвилинок та рефлексії, демонстрації геометричних креслень, умови та рішення завдання, портретів математиків і розповіді про їхні відкриття, ілюстрації практичного застосування теорем у житті, при повторенні пройденого матеріалу і організації позакласної роботи (тиждень математики в школі, олімпіади, математичні ігри та вечори) [1, с.24]. На наш погляд важливим є те, що можна долучати учнів до самостійного створення комп’ютерних презентацій як для виконання творчих або розрахункових завдань з предмету, так і до уроків узагальнення й систематизації знань, що в свою чергу стимулює активізацію пізнавальної діяльності учнів (особливо це стосується геометрії).

При підготовці до уроків ми найчастіше використовуємо презентації, які створюємо у середовищі Microsoft PowerPoint – ППЗ, яке дає можливість досить гнучко поєднати навчальні елементи, що розташовані в Глобальній мережі. Адже вже готові цифрові продукти, яких достатньо багато можна знайти в Інтернеті, не завжди відповідають нашому баченню щодо проведення уроку.

При вивченні нової теми, на нашу думку варто проводити урок-лекцію із використанням презентації. Вона дає можливість привернути увагу учнів до найважливіших моментів викладеного матеріалу та підвищити рівень його засвоєння, оскільки в такому випадку працює не лише слухове запам’ятовування, а й активно залучається широкий спектр впливу на органи відчуттів дитини, зокрема зорова пам’ять.

Зазвичай, при перевірці домашнього завдання дуже багато часу відводиться на креслення малюнків на дошці і пояснення складних фрагментів розв’язку задачі. Використовуючи презентацію,  у якій заздалегідь заготовлений малюнок та повне пояснення розв’язання, ми тим самим економимо час для розгляду «проблемних» місць матеріалу і детального пояснення ключових нюансів. Учням достатньо лише переглянути слайд і пояснити, уточнити моменти, які викликають додаткові пояснення, чи здаються незрозумілими.

Ми вважаємо, що презентація буде досить ефективним засобом представлення інформації на етапі розв’язування усних вправ, які є невід’ємною частиною продуктивного уроку. Робота з готовими завданнями сприяє розвитку математичної мови, логіки і послідовності міркувань, навичок усної лічби, розвитку логічного і абстрактного мислення. Особливо доцільно застосовувати таку навчальну діяльність в старших класах на уроках геометрії, яка сприяє удосконаленню навичок алгоритмічного розв’язку задач. Наприклад, можна демонструвати фрагменти побудов, зразки оформлення розв’язків деяких задач, або організувати усне рішення не складних задач за готовими рисунками на етапі первинного застосування знань. Це сприяє чіткій структуризації поняттєвого та категоріального апарату, що веде до набуття учнями хороших математичних компетенцій.

При підготовці презентації до уроку варто пам’ятати кілька важливих правил. Наприклад, динамічні елементи, звичайно, підвищують наочність та сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, зростає, також, і зацікавленість учнів до навчання, але при цьому один слайд не повинен бути перенасичений анімаційними елементами. Бо разом із цікавістю такі спецефекти можуть призвести до відволікання учнів від навчального процесу. Тож, створюючи презентації, ми не захоплюємося анімацією. У роботі ми намагаємося інформацію на слайдах розділяти на невеликі частини, що будуть зручними для сприйняття. Також слід зазначити, що для того, щоб здобути якомога кращу результативність уроку з використанням презентації, потрібно задіяти і зір, і слух учнів. Саме тому, ми частину навчальної інформації виносимо на демонстраційний слайд, а частину проговорюємо. Такі дії значно підвищують продуктивність уроку. На нашу дуку є доцільним правила «не більше трьох» [2, с.9-11], в якому рекомендується використовувати в презентації не більше:

  • трьох видів анімацій;
  • трьох видів шрифтів;
  • трьох дефініцій в матеріалі презентацій;
  • трьох пояснень до однієї думки на одному слайді;
  • трьох слайдів для розкриття однієї думки, тощо.

Крім того слід пам’ятати про хороший тон в презентації:

  • кожен слайд має містити заголовок;
  • не варто використовувати нечитабельний шрифт (добрим прикладом є кегль 20, а гарнітура Arial, Times New Roman);
  • малюнки повинні бути не менше, ніж ¼ розміру слайду кожен, тощо.

На нашу думку, дуже корисним засобом контролю навченості учнів не тільки для молодого вчителя, а й для досвідченого фахівця є системне використання під час проміжного, тематичного і підсумкового контролю засобів електронного тестування. Саме тому ми у своїй роботі спробували використати готову тестову програму AdTester. За допомогою неї розробляємо і створюємо електронні варіанти різних тестів, які можна використати на уроках математики. Позитивним можна відмітити той факт, що існує можливість подання тестових випробувань, де змішані варіанти завдань, а також варіанти відповідей. Останнє посилює індивідуальність процесу контролю знань.

Слід відзначити, що комп’ютерне тестування має значні переваги, адже тестові програми дають змогу швидко оцінити результат роботи та визначити прогалини у знаннях учнів з даної теми. А ще при такому виді роботи учень може побачити свій результат одразу ж після виконання роботи і оцінка несе об’єктивний характер і зводить до мінімуму вплив особистих відносин вчителя і учня. Під час проведення тестування учитель має змогу провести індивідуальну та диференційовану роботу з учнями, чим можна збільшити продуктивність уроку.

Таким чином, комп’ютерне тестування дозволяє нам здійснити ефективний контроль навченості учнів, проаналізувати результати кожного з них і класу в цілому, при цьому не затрачаючи багато зусиль. Дозволяє виявити і на снові отриманих результатів проілюструвати слабкі та сильні сторони навчання, зробити прогностичні алгоритми подальшого удосконалення навчально-виховного процесу і, врешті-решт, бути потужним підґрунтям для запровадження моніторингових досліджень в навчальному закладі.

Основним недоліком таких програм є неможливість встановлювати у тест графічні зображення, що є незручним саме для вчителя математики, тому у таких випадках достатньо користуватися такими програмними засобами, як  MS Excel і MS PowerPoint, які допомагають правильно оформляти математичні тести, впроваджувати в завдання малюнки й формули.

Особливо важливим є те, що ми повинні ще змалечку залучати до роботи учнів за комп’ютером і вона повинна бути корисною, а не тільки розважальною. Треба відзначити, що сьогодні збільшується число учнів, що мають удома комп'ютери й підключення до Інтернету. У зв'язку із цим ми частіше практикуємо електронні домашні завдання, які можуть бути виконані у кабінеті інформатики в позаурочний час. Наприклад, підготовка презентації з певної теми, побудова графіків в електронних таблицях Excel, пошук інформації в Інтернеті. Також ми вводимо тестові опитування, як засіб підготовки до домашнього завдання через Інтернет за допомогою такого ППЗ як Диск Google. Він дозволяє створювати і інтернет-уроки, і тестові завдання, які потім можна викладати на сторінці класу і діти можуть самостійно, в зручній домашній обстановці готуватися до уроку. Це є дуже доречним у тих випадках, коли дитина хворіє і немає змоги дізнатися домашнє завдання, але перевага уроків на сайті школи дозволяє дитині не відставити від однокласників.

Звичайно існує також і багато проблем, з якими ми стикаємось при використанні ІКТ:

  • в кабінеті математики зазвичай встановлено тільки один комп’ютер, який  можна використовувати лише для демонстрації навчального матеріалу під час уроку (коли є проектор і екран) та підготовки вчителем матеріалів до уроків;
  • недостатня кількість якісного прикладного програмного забезпечення для підтримки навчання математики;
  • відсутність методики застосування ІКТ на уроках математики;
  • недостатній рівень підготовленості учнів до роботи з спеціальними математичним програмним забезпеченням, оскільки це не передбачено програмою, що значно утруднює користування комп’ютером.

 

Висновки

Якщо розглядати питання у підсумку, то ІКТ дозволяють учневі працювати у своєму власному режимі, не створюючи дискомфорту ні собі ні іншим. Навчання за допомогою цих засобів стають більш змістовними і видовищними, сприяють розвитку самостійності й творчих здібностей учнів, істотно підвищує рівень знань учнів.

Майстерність учителя на уроці полягає головним чином у вмілому володінні методикою навчання й виховання, творчому застосуванні сучасних педагогічних технологій і передового педагогічного досвіду, раціональному керівництві пізнавальною й практичною діяльністю учнів, їхнім інтелектуальним розвитком. Тому використанні ІКТ на уроках математики є досить важливим кроком у майбутнє як у розвитку вчителя так і учня.

Актуальність проблеми використання  ІКТ при викладанні шкільного курсу математики спонукає нас, як майбутнього покоління досвідчених педагогів, шукати все нові і нові шляхи її вирішення. І, напевно, вже ні для кого не буде секретом, що при вивченні даного предмету в школі застосування інформаційних технологій неминуче, адже немає такої галузі, де б сьогодні не використовувався комп’ютер. Це дозволяє зробити уроки більш цікавими, доступними, насиченими та видовищними, що буде сприяти розвитку пізнавального інтересу до вивчення  математики.

Останнім часом освіта знаходиться в такій ситуації, коли є необхідність введення істотних змін у системі навчання і виховання дітей. Тому, на нашу думку, не слід захоплюватися лише опрацюванням і застосуванням ІКТ на уроках математики, а шукати і впроваджувати найрізноманітніші технології навчання учнів з метою вирішення широкого кола освітніх проблем.

Аналіз подальших досліджень вбачається в розкритті детального використання AdTester і Диску Google для класів з поглибленим вивченням математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

Список цитованої літератури

  1.                   Думанська Г.О. Застосування комп’ютерних технологій у навчальному процесі // Математика в школах України. № 4. – 2009. – с. 24.
  2.                   Методичні рекомендації щодо проведення презентацій // Головне управління охорони здоров’я облдержадміністрації. – Дніпропетровськ, 2010. – 12 с.

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
26 березня 2018
Переглядів
4440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку