Використання проектних технологій на уроках іноземної мови
Одним з основних завдань сучасного освітнього навчального закладу є забезпечення таких результатів навчально-виховного процесу, які допоможуть людині зайняти гідне місце в нашому суспільстві та реалізувати себе як особистість. Для цього необхідно створити умови для навчання, що допоможуть молоді отримати якісну освіту.
Базовою потребою сучасного управління і головним чином його ефективності є професіоналізм, який визначається підготовкою фахівців, які здатні передбачати, своєчасно виявляти та успішно вирішувати нагальні проблеми. Цьому можна навчитись в аудиторії за допомогою сучасних методів навчання, що дозволять проводити діагностику, розробляти заходи щодо усунення перешкод розвитку і стратегічний план дій на майбутнє з метою підвищення ефективності навчального процесу. Усе вищезгадане обумовлює пошук і застосування нових методів викладання, одним із яких є саме використання проектної технології.
Слід зауважити, що актуальність проектних технологій полягає в тому, що вона одночасно відображає не тільки практичну проблему, а й активізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми, а також вдало суміщає навчальну, аналітичну і виховну діяльність, що безумовно є дієвим і ефективним в реалізації сучасних завдань системи освіти.
Ефективним є використання цієї технології і в умовах Херсонського професійного ліцею харчової промисловості, адже саме завдяки їй здобувачі освіти мають можливість набути різного роду компетентностей. Компетентність в умовах ліцею – це відповідність до пред’явлених вимог, критеріїв та стандартів у харчовій сфері діяльності для вирішення завдань, володіння необхідними знаннями, здатністю отримувати результати та володіти ситуацією.
Проектні технології разом з удосконаленням аналітичних навичок стимулює розвиток компетенцій, дозволяючи впроваджувати компетентісний підхід до підготовки кваліфікованих фахівців. Проект є найвдалішим методом розвитку особистості, а саме креативності здобувачів освіти; найбагатшою формою залучання здобувачів освіти до дослідної, пошукової роботи, можливості спонукати їх до експерименту, знаходження нових шляхів розв’язання тих чи інших проблем. Це надає можливості кожному здобувачеві освіти на заняттях проявити себе якнайкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовувати при цьому набуті знання й навички з лексики, граматики тощо; поділитися життєвим досвідом, розкрити в собі нові таланти, позбутися багатьох комплексів, мати власну думку, навчатися слухати думки інших і поважати їх. Таким чином, саме використання проектної технології заохочує здобувачів освіти до творчих експериментів, критичного мислення.
Слід зауважити, що під час використання проектної технології змінюється і роль викладача. Він виконує лише роль консультанта, помічника, спостерігача, надихає здобувачів освіти на творчий лад. Головне завдання викладача полягає не в наданні конкретних знань, а в навчанні способам роботи для того, щоб отримати ці завдання. Виділяються такі етапи роботи над проектом:
На цьому етапі здобувачі освіти визначають проблему, обговорюють завдання. Викладач, зі свого боку, пояснює мету проекту та мотивує здобувачів освіти на виконання поставленої задачі.
На цьому етапі здобувачі освіти формулюють завдання, уточнюють інформацію, обирають та обґрунтовують свої критерії успіху. Викладач допомагає та спостерігає.
Під час цього етапу здобувачі освіти працюють з інформацією, роблять дослідження. Викладач спостерігає та консультує.
Протягом цього етапу працюють над оформленням проекту. Викладач спостерігає.
На цьому етапі здобувачі освіти беруть участь у колективному аналізі та оцінюванні проекту. Викладач спостерігає та консультує.
Під час цього етапу захищають проект та оцінюють результати роботи. Викладач бере участь в оцінюванні результатів роботи.
Одним із найважливіших етапів роботи є презентація та захист проекту, під час якого здобувачі освіти демонструють рівень володіння іноземною мовою, та знання, які отримали під час роботи над проектом.
Викладачу на своїх заняттях варто використовувати проектну технологію, бо, насамперед, - це цікавий вид діяльності як для здобувачів освіти, так і для викладача. Ідеї здобувачів освіти бувають дуже несподіваними та оригінальними і також можуть стимулювати викладача до самоосвіти.
У практиці навчання іноземній мові в Херсонському професійному ліцеї харчової промисловості використовують метод проектів, який передбачає опору на творчість ліцеїстів, заохочення їх до дослідної діяльності, дозволяє ретельно інтегрувати різні навчальні предмети, використовувати різні режими роботи, організовувати навчання у співпраці.
Використання проектних технологій можливе й доцільне під час вивчення будь-якої теми. Наприклад, під час вивчення теми «Моя професія» на II курсі здобувачі освіти можуть готувати індивідуальні проекти про головні положення обраної професії, її основні переваги та недоліки. Так, на уроці, на II курсі, з теми: «Здоров’я та здоровий спосіб життя» здобувачі освіти виготовили проект-пам’ятку «Правила здорового способу життя». На уроці I курс створив міні-проект – відеофрагмент « Яку їжу ми вживаємо», а також під час вивчення тем з країнознавства: «Сполучене королівство Великобританії та Північної Ірландії» виконали декілька проектних робіт. Одна з них – це віртуальна подорож визначними місцями Лондона, яка була виконана за допомогою слайдів, а також яскраво оформлені фотоколлажі на тему «Традиції та звичаї Великобританії». Оцінювання фотоколлажів відбулося за анонімним голосуванням.
Проекти, в структурі яких акцент зроблений на презентації, здобувачі освіти полюбляють найбільше. Ці проекти називаються інформаційними. Так під час вивчення на I курсі теми «Музика. Мій улюблений виконавець» група дівчаток-шанувальниць творчості Вітні Х’юстон, презентували відеофільм «Сходинки до слави» (про життєвий та творчий шлях співачки).
Для здобувачів освіти я пропоную наступні джерела інформації, а саме: бібліотеку, газети, радіо, телебачення, журнали, викладачів навчального закладу, батьків, електронні засоби спілкування, рекламні буклети.
Таким чином, проекти розвивають логічне мислення, навички стилістичного оформлення думки, правильного добору слів. Виконання такого завдання, як написання проектів, вимагає від здобувачів освіти обдумування і формування основних ідей з предмета.