Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках іноземної мови
У статті розглядаються інформаційно-комунікаційні технології як засіб навчання, що допомагає значно урізноманітнити процес вивчення іноземної мови у середній школі та має ряд переваг. Обґрунтовується практичність та доцільність їх використання у процесі оволодіння англійською мовою. Розглядаються навчальні функції, які реалізовуються через використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроці англійської мови. Розглядається практичне значення застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вивченні іноземної мови.
Розвиток сучасного суспільства відбувається в епоху інформатизації, яка характеризується застосуванням засобів інформаційних технологій у багатьох сферах діяльності людини, в тому числі і сфері освіти. Раціональне поєднання традиційних освітніх засобів з сучасними інформаційними і комп’ютерними технологіями є одним з можливих шляхів вирішення завдання модернізації освіти.
Освіта в Україні набуває нових рис: комп'ютеризація навчального процесу спонукає до перегляду традиційних форм і методів викладання іноземної мови, виникнення нових форм проведення уроків. На відміну від традиційних методик, коли вчитель звик надавати певні знання і вимагати їх засвоєння, при використанні інтерактивних форм навчання учень сам стає головною фігурою і сам відкриває шлях до засвоєння знань. Учитель виступає в цій ситуації активним помічником, і його головною функцією є організація і стимулювання учнів до навчального процесу [6]. Сьогодні вчителю доводиться навчати нове покоління дітей, які з народження оточені різною сучасною технікою, люблять і вміють користуватись нею, тому їм легше поринути в процес навчання, якщо педагог говорить до них «їхньою мовою», даючи можливість показати учням свої знання не тільки в нашому предметі, а й показати себе у володінні технічними засобами, а також проявити художній хист [5].
Процес інформатизації суспільства й освіти знайшов своє відображення у вітчизняній та зарубіжній педагогічній літературі. Зокрема, використання засобів ІКТ у навчально-виховному процесі розглядають В.Беспалько, В.Биков, Р.Гуревич та інші. Використання ІКТ у процесі викладання та вивчення іноземних мов досліджують В.Краснопольський, Л.Морська та інші. Ця проблема також є насущою й для педагогів-практиків, оскільки вона широко обговорюється на педагогічних нарадах, на сторінках методичної преси. Але варто зауважити, що питання проведення уроку з іноземної мови з використанням ІКТ лишається недостатньо розробленим у науковій літературі і досі залишається актуальним для вивчення.
Метою статті є обґрунтування актуальності застосування інформаційно-комунікаційних технологій учнями під час навчання англомовного спілкування та аналізування напрямків їх використання.
Практичний досвід викладання англійської мови свідчить про те, що на сучасному етапі навчання іноземних мов значну увагу необхідно приділяти застосуванню мультимедійних технологій, у яких одночасно використовують тексти, графіку, відеоматеріали, звукові ефекти, анімацію. Все це є сукупністю аудіо та візуальних ефектів разом з інтерактивним програмним забезпеченням, які впливають на емоційні та понятійні сфери, сприяють більш ефективному засвоєнню мовного матеріалу.
Поєднання візуального зображення, тексту і звукового супроводження надає можливість для комплексного розвитку навичок мовної діяльності учня під час вивчення іноземної мови. Загальновідомо, що ефективність навчання збільшується у разі використання наочних ілюстрацій, а мультимедійні засоби об’єднують відео-, аудіо-матеріали, ілюстрації, таблиці тощо на одному носії [4].
На уроках англійської мови за допомогою комп’ютера, мобільних гаджетів, смартфонів, планшетів можливо вирішувати цілу низку дидактичних задач, а саме [3]:
Окрім підручників, використання інформаційних технологій передбачає застосування різноманітних комп’ютерних програм та курсів навчального призначення. Деякі навчальні курси пропонують вивчення іноземних мов із самого початку, інші - удосконалення набутого раніше рівня володіння іноземною мовою [4].
Слід зазначити, що головним завданням цілеспрямованого використання навчальних комп’ютерних програм є створення комп’ютерного навчального мовного середовища, завдяки чому забезпечується повне занурення учнів у середовище англійської мови, що сприяє розширенню і поглибленню комунікативної та соціокультурної компетенції учнів.
Існуючі комп'ютерні навчальні програми можна розділити на три основні групи:
1) програми, присвячені вивченню тих або інших розділів системи мови (головне завдання таких програм - введення й активізація мовних форм і структур);
2) програми, спрямовані на навчання видам мовної діяльності;
3) контролюючі програми, що забезпечують контроль за рівнем сформованості мовних і мовленнєвих навичок [4].
Серед комп'ютерних курсів і програм з англійської мови найбільше поширення одержали «10000 Words», «Triple play plus in English», «English on holidays», «English Gold», «Hello, America!», «English for communication», «Професор Хіггінс. Англійська без акценту», «Англійська. Базовий курс», «Англійська. Шлях до досконалості», «English Course», «English Platinum», «Oxford Platinum», «In & Around London», «Bridge to English», «Focus on Grammar» тощо. Практично до будь-якої теми можна підібрати матеріал однієї з вищезгаданих програм та застосувати його на уроці як допоміжний засіб навчання.
Наприклад, програма «10000 Words» призначена для швидкого розширення словникового запасу учня та засвоєння ним лексики англійської мови; навчальна програма «Професор Хіггінс. Англійська без акценту» може надати велику допомогу в проведенні фонетичних зарядок; «Англійська. Базовий курс» містить близько 60 досить змістовних і цікавих текстів на різні теми по історії, культури й побуту Великобританії й США; програма «Focus on Grammar» призначена для вдосконалення граматичних навичок; програма «In & Around London» містить цікавий матеріал, тексти й ілюстрації, а також тестові завдання по країнознавству.
Комп’ютерні програми допомагають учням усвідомити певні правила, сприяють формуванню навичок говоріння, читання, аудіювання, письма. Проаналізуємо деякі з них.
а) Вивчення лексики.
При введенні і відпрацьовуванні тематичної лексики, наприклад покупки, продукти харчування, одяг і т.д., можна використовувати комп’ютерні програми “Triple play plus in English”, “English on holidays”, “English Gold’ і інші. Етапи роботи з комп’ютерними програмами включали : демонстрацію, закріплення, контроль.
На прикладі комп’ютерної програми „English on holidays” розглянемо ці етапи.
На I-м етапі - введення лексики, наприклад, по темі „Weather”. Використовуючи демонстраційний комп’ютер, учитель вибирає автоматичний режим: на екрані з’явиляються картинки, що зображають природні явища: сніг-snow, злива-shower, гроза-thunderstorm, похмуро-humidity, паморозь-drizzle, ясно-clear, сонячно-sunny, холодно-cold, хмарно-cloudy, град-hail і інші. Потім випливають фрази:
• What a beautiful day! - Який прекрасний день!
• What awful weather! - Яка жахлива погода!
• Is it usually as hot as this? - Тут завжди так пекуче?
• Whаt’s the forecast for tomorrow? - Який прогноз погоди на завтра?
• Іt’s windy! - Дує сильний вітер!
• It’s raining - йде дощ
Учні прослуховують та продивляються слайди. Час роботи - приблизно 1 хвилина.
На II-м етапі відбувається робота з відпрацьовування вимови і закріплення лексики. Вчитель переключає програму з автоматичного режиму в звичайний, клацає мишкою, вказуючи стрілкою на потрібне слово чи фразу. Учні повторюють за диктором хором. Час роботи - приблизно 5 - 10 хвилин, він залежить від кількості слів досліджуваної теми.
На III-м етапі проводиться контроль вивченої лексики. Здобувачі освіти вибирають завдання, що містять різну кількість питань по темі: 10, 20, 30. По закінченні складання іспиту на екрані з’являється таблиця результатів у відсотках. Звичайно, кожен учень прагне домогтися кращих результатів.
Комп’ютерна програма „English on holidays” охоплює лексичний матеріал по темі „Місто” і дозволяє контролювати лексику відразу по всіх розділах теми. У цьому випадку пропонується більша кількість питань: 60, 90, 120.
а) Відпрацьовування вимови.
Багато навчальних програм передбачають режим роботи з мікрофоном. Після прослуховування слова чи фрази учень повторює за диктором і на екрані з’являється графічне зображення звуку диктора й учня, при порівнянні яких видно всі недоліки. Учень прагне домогтися графічного зображення вимовленого звуку максимально наближеного до зразка.
б) Навчання діалогічної мови.
Приклад роботи з діалогами комп’ютерної програми „Triple play plus in English”. З запропонованих 12 діалогів, вибирається один, наприклад „У кафе”. На екрані з’являються кілька картинок - сцен даного діалогу.
I - етап - знайомство з діалогом.
• Good morning!
• Good morning!
• What would you like?
• I’d like some coffee, please.
• Do you want milk in your coffee?
• Yes, please.
• Hey, this coffee is too cold.
• I’m sorry.
• here is some hot coffee.
• Thank you.
• How is it now?
• It’s just right.
• Would you like some more coffee?
• No, thanks.
• How much is it?
• Ninety - five cents, please.
• Thank you. Have a nice day.
• Good bye.
II - етап - розучування діалогу.
При наявності декількох комп’ютерів у класі учні працюють парами чи групами по 3 чоловіка. Вони повторюють за диктором фрази, тут же може бути використаний режим роботи з мікрофоном. Таким чином, учні в ігровій формі розучують діалог.
III - етап - інсценування діалогу.
Учні відтворюють діалог спочатку з опорою на картинки, потім інсценують його самостійно.
Наступний етап - це контроль діалогічної мови після вивчення всіх 12-ти діалогів. Учні вибирають картку з завданням (учитель сам готує картки з описом ситуації) і складають свій діалог, використовуючи лексику даної програми і виявляючи свою фантазію.
в) Відпрацьовування граматичних явищ.
Усі навчальні комп’ютерні програми так чи інакше передбачають відпрацьовування визначених граматичних структур. У програмі „Bridge to English” 20 уроків, і в кожному уроці відпрацьовуються свої граматичні явища: стверджувальні, негативні і питальні речення, ступені порівняння прикметників, дієприкметник, займенники sоме, any, структури there is / there are, прийменники і т.д. Усі види роботи одного уроку спрямовані на відпрацьовування визначеного граматичного явища.
Програма „English Gold” містить 144 мікродіалоги, кожний з яких відпрацьовує визначену граматичну структуру, наприклад, Present Continuous використовується в багатьох діалогах, наприклад, розмова батьків про своїх дітей, що грають у саду. Після прослуховування діалогу учні відтворюють його з опорою на картинку, потім самостійно.
Складання тестів по граматиці, використовуючи комп’ютер, допомагає учням краще освоїти граматичний матеріал. Старшокласники розробляють свої комп’ютерні програми на перевірку лексичних і граматичних знань учнів.
Окрім стандартних офісних пакетів (Microsoft Word, Microsoft Power Point, Mozilla Firefox, Windows Media Player) для здійснення наглядної підтримки процесу навчання здебільшого застосовую освітній потенціал мультимедійних презентацій. Вони відрізняються за видами мовленнєвої діяльності (навчання читанню, письму, аудіюванню), за аспектами мови (лексика, граматика, фонетика), а також за видами опор (змістова, смислова, вербальна, ілюстративна) [5]. Мультимедійні презентації використовуються при введенні та закріпленні лексичного, граматичного, країнознавчого матеріалу, у якості опор при навчанні монологічного та діалогічного мовлення. Використання презентацій сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, завдяки використанню анімації з’являються можливості виділення найбільш значущих елементів за допомогою кольору, шрифту, додавання фотографій, схем, таблиць.
Викладання англійської мови в ліцеї здійснюється на базі підручників видавництва Express Publishing, які мають аудіо- та відео- супровід, котрі ми також застосовуємо на уроках. Проте підручники не містять навчальних матеріалів, що стосуються рідної країни. Тут на допомогу ми знову задіємо ІКТ – учні створюють проекти, презентації з різноманітної тематики, щодо стосуються різних аспектів життя в Україні, в рідному місті, а також за країнознавчою тематикою.
Враховуючи те, що проектна діяльність - одна із форм підвищення якості викладання, використання ІКТ у поєднанні з методом проекту дозволяє учням на практиці застосовувати свої знання, навички та уміння, тому і є однією з форм дослідницької та пізнавальної діяльності, під час якої успішно реалізується кооперативне співробітництво, яке сприяє підвищенню мотивації вивчення іноземної мови. У центрі такого робочого процесу стоїть сам учень з можливістю вільного висловлення своїх думок [5].
Крім того, створюючи та презентуючи свій проект, учні поєднують всі види мовленнєвої діяльності: читання, письмо, говоріння та аудіювання. Щоб підібрати необхідний для своєї презентації матеріал, учні мають переглянути чимало друкованого матеріалу, попрацювати з лінгвокраїнознавчими і енциклопедичними довідниками та словниками. Тексти зі слайдів також використовуються для читання. Таким чином, в учнів формуються лексичні, граматичні та фонетичні навички.
Робота над презентацією включає в себе також розвивальні та виховні складові. Дуже цікаво спостерігати за розвитком учнів, переглядаючи їхні презентації. Для кожної дитини це можливість висловитися й показати себе, свої інтереси та навички. У процесі роботи над проектом в учнів розвивається уява, творче мислення, відповідальність, самостійність [5]. Під час захисту презентації вони вдосконалюють свої власні навички і уміння спілкування, а також вчаться поважати чужу думку, проявляти товариськість, підтримку. Через порівняння культури іншомовних країн учні краще усвідомлюють культуру, історію та традиції своєї країни.
Що стосується засобів ІКТ, то на уроках англійської мови найчастіше застосовуються :
• електронні словники і довідники;
• тренажери і програми тестування;
• освітні ресурси Інтернету;
• DVD и CD диски;
• відео- і аудіотехніка.
Вищезазначені засоби ІКТ створюють сприятливі можливості для організації самостійної роботи учнів на уроках англійської мови. Вони можуть застосовувати комп’ютерні технології як для вивчення окремих тем, так і для самоконтролю отриманих знань. При цьому комп’ютер є самим терплячим педагогом, який може скільки завгодно повторювати любі завдання, домагаючись правильної відповіді, що, врешті решт, автоматизує певні навики. Комп’ютер лояльно ставиться до різноманітності учнівських відповідей; не супроводжує роботу учнів ні похвальними, ні осудливими коментарями [2]. Це допомагає розвивати самостійність учнів і створювати сприятливу соціально-психологічну атмосферу на уроках.
Отже, говорячи про переваги навчання англійської мови із застосуванням ІКТ, слід зазначити, що про них свідчить успішне розв’язання основних освітніх завдань:
- загальнокультурний розвиток учнів;
- вдосконалення навичок володіння комп’ютером;
- підвищення рівня володіння англійською мовою;
- створення сприятливого психологічного клімату;
- підвищення мотивації і інтересу до вивчення предмету;
- можливість реалізації індивідуалізації навчання;
- підвищення естетичного і емоціонального рівня уроку за рахунок використання музики, анімації;
- підвищення об’єму виконаної на уроці роботи;
- економія витрачання матеріалів учителем;
- підвищення авторитету вчителя.
Використання інформаційних технологій у процесі вивчення іноземної мови має низку переваг. Вони не тільки мотивують та зацікавлюють учнів, розширюють їх кругозір та коло навчальних можливостей, а й дозволяють забезпечити проведення класних занять і самостійної роботи з розвитку навичок усного мовлення; поповнення активного та пасивного словникового запасу; перевірку граматичного активного та пасивного мінімуму; перевірку знань тощо.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:
1. Василь Кремень. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті і формування інформаційного суспільства. // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, 2006. - № 6 - С. 4
2. Войтко С.А. Об использовании информационно-коммуникационных технологий на уроках английского языка // Интернет-журнал Фестиваль педагогических идей «Открытый урок», 2004 - 2005. http://festival.1september.ru/articles/415914/.
3. Николайко Е. З. Использование ИКТ на уроках английского языка// http://festival.1september.ru/articles/507487/
4. Омельяненко Г.А. Інформаційно-навчальне середовище: дидактичний аспект.http://intkonf.org/omelyanenko-ga-informatsiyno-navchalne-seredovischedidaktichniy-aspekt/
5. Слобожанина Е. А. Мультимедийные презентации как средство освоения учениками информационно-коммуникативной компетенции. http://www.wecomm.ru/structure/?idstucture=441
6. Указ Президента України № 926/2010 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» http://www.president.gov.ua/documents/12323.html
7. Teaching English British Council BBC [Электронный ресурс]. – Режимдоступа: http://www.teachingenglish.org.uk/
1