Стаття "Вплив кризи на психологію суспільства та способи надання психологічної допомоги особистості у кризових ситуаціях"

Про матеріал
У статті розкрито механізми розвитку особистості в кризовому суспільстві, визначені методи гештальт-підходу в терапії подолання наслідків психотравматизації особистості, окреслені умови антикризової терапії.
Перегляд файлу

/

ВПЛИВ КРИЗИ НА ПСИХОЛОГІЮ СУСПІЛЬСТВА ТА СПОСОБИ НАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ОСОБИСТОСТІ У КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ

 

У статті розкрито механізми розвитку особистості в кризовому суспільстві, визначені методи гештальт-підходу в терапії подолання наслідків психотравматизації особистості, окреслені умови антикризової терапії.

Ключові слова: особистість, криза, суспільство, кризова ситуація, гештальт-підхід, психотравматизація, антикризова терапія.

 

The article deals with the mechanisms of the individual in crisis society, defines the methods of the Gestalt approach in the therapy of overcoming the consequences of psychotraumatization of the personality, outlines the conditions of anti-crisis therapy, the methods of Gestalt approach in therapy of overcoming the consequences of person’s psychological trauma were defined and outlined the terms of the anticrisis therapy.

Keywords: personality, identity crisis, society, crisis situation, Gestalt-approach, psychosocial trauma, crisis therapy.

 

А.В. Литовченко

Вплив кризи на психологію суспільства та способи надання психологічної допомоги особистості у кризових ситуаціях

 

Постановка проблеми в загальному вигляді. Аналіз подій у світі доводить, що перед політичною, соціально-економічною, психологічною кризами не змогли встояти навіть країни, які успішно розвивалися. Криза, як і стабільний стан необхідні системі, яка розвивається. Саме тому, кризу треба розглядати, як переломний момент у розвитку будь-якої соціальної системи, що дає простір новому витку економічних змін.

В сучасному світі кризові ситуації відбуваються в різних сферах життєдіяльності, що змінюють поведінку особистості, спричиняють відновлення або руйнацію процесу її розвитку. Для нас важливим став аспект подолання психологічних криз, що виявляються у вигляді стресу, який може набути масового характеру.

Кризові ситуації на різних етапах розвитку особистості накладаються на вікові кризи, що змінює процес їх проживання. Це взаємопов’язані процеси і залежать від цілепокладання особистості, її мотивів, потреб, уявлення про майбутнє, стратегій досягнення поставлених цілей в різних сферах життєдіяльності особистості. Найважливішим етапом у процесі цих змін є відкриття внутрішнього світу, що відбувається сполучено з переживанням особистості як цінності, що одержує своє відображення в процесі рефлексії.

Практика психологічної допомоги говорить про необхідність індивідуального підбору технологій роботи з травмою, адже всі напрямки мають свої недоліки та переваги.

Аналіз останніх досліджень. Проблема виникнення криз стали предметом дослідження багатьох учених. Кризу розглядали як закономірне явище, як обов’язковий атрибут розвитку системи Дж. М. Кейс, М. Кондратьєв, П. Самуельсон, М. Туган - Барановський, Р. Дж. Хоутрі, Й. Шумпетер та ін.

Фундаментальні праці з виявлення природи сучасних криз та пошуку ефективного інструментарію їх запобігання в економіці розвинених країн не втрачають своєї актуальності, це дослідження таких видатних учених, як Дж. Тобін, К. Ерроу, Дж. Штігліц. Ф. Кідланд та Е. Прескот.

Психіатром, автором програми кризової психотерапії Г. В. Старшенбаумом, в роботі «Суїцидологія та кризова психотерапія» розкриті методи боротьби з даною проблемою. Н. Г. Осухова у своїй роботі «Психологічна допомога в складних та екстремальних ситуаціях», а також Н. І. М’ягких, Н. І. Ларіна в «Теорії та практиці психології кризових ситуацій» також досліджують проблеми психологічної допомоги в умовах кризового стану суспільства.

Дослідженням та розробкою методів психологічної допомоги серед

вітчизняних психологів займаються Кондратенко Л. І., Пророк Н. В.,

Гончаренко С. А., Манилова Л. М., Чекстере О. Ю., Суворова Т. О., що

спрямовані на визначення умов відновлення особистісного ресурсу і подолання наслідків травматизації дітей дошкільнго і молодшого шкільного віку. Застосування методів арт-терапії досліджується в роботах О. В. Вознесенської, О. І. Бреусенко, визначаються особливості казкотерапії, ліпки, малюванні у відновленні Я - образу. Проблеми організації телефонудовіри, консультації воїнів АТО розглядаються в дослідженнях З. Г. Кисарчук, Л. А. Гребенюк, Н. А. Журавлева. Теоретико-методологічні основи гештальт-терапії в індивідуальній та груповій роботі з особистістю у кризових ситуаціях розглядаються в дослідженнях О. І. Моховікова, Н. Д. Володарської, С. І. Лобанова, О. В. Любарець. Невирішеними проблемами залишається поєднання методів різних підходів, шкіл, напрямків психотерапії, консультування, з урахування вікових, гендерних, контексту кризових ситуацій.

Актуальність дослідження. Попри багаточисельну кількість досліджень, слід виокремити недостатньо вивчені аспекти досліджуваної проблеми. Зокрема, малорозробленими є методи практичної психологічної допомоги для особистості в кризовому суспільстві. В той же час, актуальним залишається не визначені особливості психології переживань, а також потребують допрацювання методи практичної психологічної допомоги особистості в умовах кризового стану суспільства.

Метою дослідження є аналіз особливостей впливу кризи на суспільство в цілому, обґрунтувати методи гештальт-підходу в терапії подолання наслідків психотравматизації особистості.

Досягнення поставленої мети дослідження передбачає вирішення таких основних завдань:

- проаналізувати особливості впливу кризи на суспільство в цілому;

- розкрити способи надання психологічної допомоги особистості у кризових ситуаціях;

- окреслити умови антикризової терапії.

Викладання основного матеріалу.

 

 

 

 

Малюнок про україну Малюнки для срисовки

docx
Додано
10 січня
Переглядів
103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку