Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №13 «Пілот» Білоцерківської міської ради Київської області
«Нейтралізація страхів
та емоційно-негативних переживань, гостро-невротичних реакцій за допомогою психогімнастики»
Практичний психолог
Якубович Оксана Володимирівна
Емоційний розвиток дитини визначається багатством та розмаїттям почуттів. Усі малята радіють, плачуть, бояться, сумують, однак у різних дітей глибина й інтенсивність емоцій різні. Ці характеристики залежать від фізіологічних, психологічних і соціальних чинників. У кожному віці спостерігаються так звані нормальні страхи, які з'являються в результаті розвитку інтелектуальної сфери й уяви. За сприятливих обставин життя дитини такі страхи зникають: діти з них «виростають». Але бувають випадки, коли страхи накопичуються, наростаючи, як снігова куля, заважають особистісному розвитку дитини і створюють для неї адаптаційні, невротичні й інші проблеми.
Тема — «Профілактика тривожності і страхів у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку» досить актуальна на сьогоднішній день, про це свідчать ЗМІ, запити батьків, спостереження педагогів, обстеження психологів.
Страх— це емоція, що виникає в ситуації загрози біологічному чи соціальному існуванню індивіда, спрямована на джерело дійсної чи уявної небезпеки (за словником психологічних термінів А. Петровського).
Страх — корисна емоція. Дитина, яка нормально розвивається, має обов'язково боятися» (безпека життя). Але досить перейти тонку грань — і звичайний «нормальний» страх стає нав'язливим, перетворюється на фобію і перетворює нормальну дитину в невротика. Часто це відбувається тому, що ми, дорослі, помилково думаємо: якщо не звертати уваги на страхи наших дітей або дорікати їм за те, що вони бояться, то все минеться.
Страхи відрізняються у дівчаток хлопчиків; у дітей із повних і неповних родин; у дітей здорових та ослаблених, які часто хворіють; у фізично розвинених і тих, котрі мають вади; у дітей із благополучних сімей і дітей із сімей, які перебувають у несприятливих обставинах тощо.
У дослідженнях педагогів і психологів є дуже цікаві відомості про те, чого саме бояться діти. У списку виявилося 29 різних страхів. Серед них: страх самотності, нападів, захворювання, своєї смерті або смерті батьків, побоювання незнайомих людей, страх перед покараннями зі сторони батьків, боязнь казкових персонажів. Дивно, але навіть у наш час, коли з'явилося так багато всіляких монстрів, діти, як і раніше, бояться Баби Яги, Кощія, Бабая, Бармалея та Змія Горинича. Малюки бояться запізнитися в дитячий садок, школу, бояться нічних кошмарів, темряви, тварин і комах. У дітей спостерігається страх висоти, глибини, замкненого чи відкритого простору, транспорту, стихій (грози, пожежі, землетрусу), лікарів, крові, болю, уколів, раптових звуків тощо.
Часто малята бояться самі засинати в темній кімнаті. А батьки щиро дивуються й наполегливо укладають дитину, та ще й соромлять: «Ти ж уже великий. Нікого тут немає! Спи!». І це стосується не тільки страху темряви. Більшість дітей — зовсім не боягузи. Причина — в багатстві дитячої уяви, яку малята часто переносять на реальність.
Що таке страх, ми трохи розібралися. Часто синонімами страху вважають тривогу і тривожність. Але варто відрізняти тривогу від тривожності. Якщо тривога — це епізодичні прояви занепокоєння, хвилювання, то тривожність — стійкий стан. Наприклад, буває, що дитина хвилюється перед виступом на святі чи коли відповідає на занятті. Але це занепокоєння виявляється не завжди, іноді в таких самих ситуаціях вона залишається спокійною. Це прояв тривоги. Якщо ж стан тривоги повторюється часто і в різних ситуаціях (при відповідях, спілкуванні з незнайомими дорослими тощо), то йдеться про тривожність.
Тривожність не пов'язана з якоюсь конкретною ситуацією і виявляється майже завжди. Цей стан супроводжує будь-яку діяльність людини. Коли ж людина боїться чогось конкретного, ми говоримо про страх.
Психологи пояснюють відмінності понять «страх» і «тривога» у такий спосіб: тривога — це комбінація деяких емоцій, а страх — лише одна з них.
Існує певна вікова закономірність виникнення дитячих страхів, пов'язана з динамікою розвитку пізнавальних можливостей.
Виникненню страху незнайомих людей (5—8 місяців) передує розвиток зорового аналізу та пам'яті, що дає змогу впізнавати обличчя рідних. Для виникнення страху перед таємничими істотами (привидами, відьмами, чудовиськами) потрібен певний рівень розвитку уяви. Для того, щоб виник страх смерті (4—7 років), необхідно усвідомити себе як автономну особистість і осягнути значення понять «життя» та «смерть». Тобто, поява страхів, притаманних певному вікові дитини, є результатом розвитку її свідомості, здатності сприймати й аналізувати навколишній світ.
Пропонуємо орієнтовний перелік виникнення страхів відповідно до різновікових груп.
Від народження до 3 років
Молодший дошкільний вік
Страх казкових персонажів, уколів, болю,
крові, висоти, несподіваних звуків, самотності, темряви, замкненого простору.
Старший дошкільний вік
Страх своєї смерті, смерті батьків, смерті тварин, страх казкових персонажів, глибини, кошмарних сновидінь, вогню, пожежі, нападів, страх війни.
Молодший шкільний вік
Страх запізнитися до школи, зробити щось не так, страх зауважень, нещастя (магічні уявлення).
Вікові норми середньої кількості страхів
у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (за О. Захаровим): у дівчаток — до 11, у хлопчиків — до 9; у міських дітей кількість страхів може доходити до 15.
Види страхів. Причини їхнього виникнення
За своїм походженням страхи поділяються на такі види:
а) навіювані;
б) особистісно-обумовлені;
в) ситуативні.
Ігрова корекція страхів
Корекцію та профілактику тривожності і страхів у дошкільнят варто будувати на провідній у даному віці діяльності — ігровій. Ігрову корекцію доречно використовувати не тільки при роботі з дошкільниками, вона також ефективна і зі школярами.
Гра дозволяє краще зрозуміти дітей, їхні інтереси, потреби, характер, темперамент. Вона допомагає дитині набути визначених навичок у тій чи іншій діяльності, в тому числі і спілкуванні, засвоїти соціальні норми поведінки; приносить дітям задоволення, підвищує життєвий тонус, покращує емоційний і фізичний стан. Особлива увага надається саме корекційній функції гри. Психокорекційні функції полягають у тому, що може змінюватися ставлення дитини до себе й до інших, змінюватися її психічне самопочуття, соціальний статус, шляхи спілкування у колективі. Зміна психічного стану відбувається тому, що у грі деякі життєві обставини переживаються в умовному, послабленому вигляді.
Система ігрової корекції:
• спортивні ігри (сенсомоторна корекція).
Усі наведені вище ігри використовуються паралельно і вплітаються в режим дня дітей.
Релаксаційні ігри з елементами медитації
За допомогою цих ігор можна сформувати стійку позитивну самооцінку, самоповагу, вміння виражати добре ставлення, підтримку, долати невпевненість у собі та у своїх силах, переборювати страх неуспіху, комплекс меншовартості.
Ці ігри варто використовувати з дітьми, починаючи зі старшого дошкільного віку (не раніше!). Навіть у дітей 6—7-го року життя рівень абстрактного мислення не настільки розвинений, щоб вони могли подумки медитувати, глибоко входити у стан самоспоглядання. При роботі з дошкільниками варто поєднувати елементи медитаційних вправ із сюжетно-рольовою грою як провідною діяльністю дітей цього віку.
• Гра «Що ти зараз відчуваєш?» — профілактика і корекція страху самотності, страху, темряви, профілактика комплексу меншовартості.
Гра «Розмова рук» (10 хв)
Ведучий. Знайдіть собі пару, візьміть стільці і сядьте одне навпроти одного так, щоб не заважати іншим парам. Візьміться за руки. Заплющіть
очі й опустіть руки на коліна.
Ви опинилися на незнайомій вам планеті й раптом помітили, що нічого не бачите, нічого не чуєте, не можете говорити... Але ваші руки стали такими розумними й винахідливими! Тепер ви можете отримати інформацію лише за допомогою рук. І ось ви простягаєте їх... і зустрічаєте щось! Виявляється, що це теж руки. Хтось потрапив у таку саму ситуацію, як і ви.
Але може це ворог? Спробуйте за допомогою рук показати, що ви добра людина і бажаєте добра... По-перше, ви не повинні проявляти силу, показувати свою перевагу, дряпатися. Ваші руки ласкаві, турботливі, ніжні...
Ви зрозуміли, що зустріли друга. Чому б не запросити його з собою? Удвох веселіше! Поясніть руками, що ви надійний супутник... Тепер ви разом.
Але іноді буває так, що ваш партнер щось робить не так, і це вас дратує. Спробуйте сказати йому, що вас не влаштовує.
Одним із методів подолання страхів, тривоги та тривожності є психогімнастика
Завдання психогімнастики
За основу в роботі покладено навчання дітей передавати свої думки, почуття, стан, настрій, фантазії через виразні рухи, мімічні та пантомімічні етюди (Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. Сфера «Я Сам»).
Психогімнастичні завдання побудовані на імітації певних почуттів та емоційних станів людини, відтворенні дітьми дій та вчинків уявних героїв. Оволодіння виразними рухами дає можливість дошкільнятам адекватніше спілкуватися, тонше розуміти почуття інших; створює умови для формування емоційної сфери в дітей: виховання емоцій та вищих почуттів.
Психологічні вправи корисні не тільки загальмованим дошкільнятам, а також надто чутливим, збудженим.
У процесі оволодіння технікою виразних рухів діти вчаться розпізнавати відповідні почуття й емоційні стани оточуючих, називають їх словами і адекватно реагують на них. Розвиток емоційного словника, вміння усвідомити й висловити свої переживання запобігає виникненню в дітей емоційних проблем, нервового напруження.
У спеціальних етюдах та іграх діти тренують свою увагу, пам'ять, спостережливість, витримку, а також оволодівають моторним компонентом відповідних психічних станів (увага, зосередженість, розслабленість, гнів, страх). Можливість граючи, уявно пережити ці стани, робить їх більш контрольованими, більш залежними від волі дитини.
Один із провідних механізмів впливу психогімнастики на розвиток емоційно-особистісної сфери дошкільників ґрунтується на психотерапевтичній ролі гри та мистецтва. Відображаючи свої емоційні переживання через дії, розповіді та малюнки, вони звільняються від психотравмуючої дії емоційних переживань (агресивності, сором'язливості, замкненості).
У вихованні вищих моральних почуттів велике значення має механізм «вживання в образ». Виконуючи роль позитивного героя, дитина одержує зворотній зв'язок: їй дякують, її хвалять, нею пишаються. Переживання радості з приводу того «який я хороший», «як я добре вчинив» змінює самооцінку малюка і більш позитивно впливає на його поведінку, ніж докори й повчання.
Структура заняття з психогімнастики
Психомоторна розминка: ці завдання допомагають дітям зняти скутість або надмірне збудження, налаштувати дітей на заняття. Для зниження нервово-психічного напруження бажано чергувати відтворення емоційних станів, пов'язаних із переживанням задоволення і невдоволення.
Психокорекційні завдання: це етюди та ігри, в яких відтворюються окремі риси характеру та соціально забарвлені почуття (доброта, чесність, жадібність тощо), дається моральна оцінка поведінки персонажів.
Мета цього етапу психогімнастики: корекція настрою та поведінки дітей.
Психопрофілактичні вправи
Мета: створити в дитини відчуття, що її приймають група, вихователь, родина; навіяти бажаний настрій, поведінку, риси характеру.
На цьому етапі закріплюється позитивне ставлення один до одно, до себе та до занять, формується здатність до психом'язового саморозслаблення.
Граючись, діти виявляють один до одного свою прихильність, емпатію, любов (пропонують дружити, миряться, співчувають тощо), залежно від завдань заняття, ігри можуть бути спокійними та веселими.
Спільне переживання радості є могутнім чинником, що знімає психологічне напруження дітей у групі, нормалізує поведінку і спілкування, забезпечує емоційний комфорт. До корекційної програми включені також ігри, вправи та етюди на корекцію емоційно-особистісної сфери психіки дитини.
Бібліографічний список
1. Барташева Н. Не треба боятися Бармалея! / / Дошкільне виховання .- 1994 .- № 9 .- с.66-68.
2. Беляускайте Р.Ф. Рисункові проби як засіб діагностики розвитку особистості дитини / Під ред. І.В. Дубровиной .- М.: АПН СРСР, 1987.
3. Божович Л.І. Ізбр. психол. праці. Проблеми формування особистості / За ред. Д.І. Фельдштейна .- М.: АСТ, 1995.
4. Бреслав Г.М. Емоційні особливості формування особистості в дитинстві .- М.: Педагогіка, 1995 .- 181с.
5. Варга А.Я. Системна сімейна психотерапія. Короткий лекційний курс .- СПб.: Питер, 2001 .- 278с.
6. Варга А.Я. Психологічна корекція порушень спілкування молодших школярів в ігровій групі / / Сім'я в психологічній консультації / Под ред. А.А. Бодалева, В.В. Столина. М., 1998 .- 152с.
7. Вард І. Фобія. - М.: Проспект, 2002. - 78с.
8. Венгер А.Л. Психологічне консультування та діагностика .- М.: Генеза, 2001 .- 128с.
9. Волков Б.С., Волкова Н.В. Психологія розвитку людини .- М.: Академ. Проспект, 2004 .- 224с.
10. Вологодіна Н.Г. Дитячі страхи вдень і вночі .- М.: «Фенікс», 2006 .- 106с.
11. Виготський Л.С. Дитяча психологія / / Собр. Соч. - М., 1982. - Т.4 - 336 с.
12. Гозман Л.Я., Альошина Ю.Є., Соціально-психологічні дослідження сім'ї: проблеми та перспективи / /Психологічний журнал. - 1991. - № 4 - с.84-92.
13. Громова Т.В. Країна емоцій: Методика як інструмент діагностичної та корекційної роботи з емоційно-вольовою сферою дитини. - М.: УЦ «Перспектива», 2002. - 48 с.: Іл.
14. Гульянц Е.К., Гриднєва С.В., Тащеева А.І. Психологічна корекція страху медичних процедур у дітей дошкільного віку (від 3 до 5 років) за допомогою лялькотерапії / / Сучасна сім'я: проблеми та перспективи - 1994. - 114 с.
15. Даніліна Т.А., Зедгенідзе В.Я., Стьопіна Н.М. У світі дитячих емоцій: посібник для практичних працівників ДОП .- М.: Айрис-пресс, 2004. - 160 с.