Тренінг для вихователів ДНЗ «Профілактика емоційного вигорання педагогів»

Про матеріал
знайомство членів групи; усвідомлення педагогами своїх емоцій і почуттів, прийняття їх; освоєння ефективних способів зняття внутрішньої напруги, прийомів саморегуляції.
Перегляд файлу

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №13 «Пілот» Білоцерківської міської ради Київської област

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг для вихователів ДНЗ

 «Профілактика емоційного вигорання педагогів»

 

Похожее изображение

 

 

Практичний психолог

 Якубович Оксана Володимирівна

 

Тренінг для вихователів ДНЗ: «Профілактика емоційного вигорання педагогів»

Мета: знайомство членів групи; усвідомлення педагогами своїх емоцій і почуттів, прийняття їх; освоєння ефективних способів зняття внутрішньої напруги, прийомів саморегуляції.

Обладнання: картки «фантом», кольорові олівці, аркуші А4, ручки.

Хід проведення тренінгу

Вправа «Найцінніший дитячий подарунок»

Назвіть своє ім'я, найцінніший дитячий подарунок.

Вправа. Очікування «Мішечок очікувань»

Кожен учасник на сткеру, пише свої очікування від тренінгу та кріпить на мішечок очікувань.

Картинки по запросу як намалювати мішечок

 

Психолог. Наша сьогоднішня зустріч присвячена темі: «Профілактика емоційного вигорання педагога».

Що ж таке «синдром емоційного вигорання»?

Цей стан надмірного емоційного, фізичного і психічного виснаження людини, який обумовлюється тривалим перебуванням в емоційно перевантаженій ситуації. Основним фактором виникнення даної «хвороби» є стрес. А в роботі і житті педагога їх більш ніж достатньо. Тому не будемо зупинятися на питаннях «чому?» І «навіщо?», Повернемося до «що робити?». Для початку запропоную вам вправу, яка покаже, яким сферам свого життя ви віддаєте перевагу, а в яких НЕ реалізуєте себе.

Вправа «Соціальні ролі»

(Я педагог, дружина, мати, дочка, подруга, жінка, бабуся, колега, господиня)

Відзначте, від центру кожну роль у міру і кількості часу і енергії, що ви їй віддаєте. Чим більше віддаєте, тим вище відзначайте. 

Обговорення. На схемі, яку ви отримали можна чітко побачити, які соціальні ролі стоять для вас на першому місці, і страждають від нестачі вашої енергії.

Проведення методики «Живий дім»

Мета: діагностика суб'єктивного сприйняття клієнтом психологічного простору сімейних відносин

Завдання: виявлення перспектив консультаційної роботи; визначення ролі близьких людей в оточенні клієнта; прояснення в свідомості клієнта його реальних відносин з близькими; виявлення конфліктної ситуації в сім'ї.

 

Обладнання: аркуш паперу (А-4), кольорові олівці, простий олівець, ручка.

Алгоритм роботи:

Вступ. Потрібно письмово або усно перерахувати тих людей, з якими людина проживає разом під одним дахом.

Основна частина

- На аркуші формату А-4 зобразіть простим олівцем сільський будиночок, в якому обов'язково є фундамент, стіни, вікна, дах, горище, труба, двері, поріг.

- Дайте кожній частині будинку ім'я конкретної людини, починаючи з себе. Тобто напишіть прямо на малюнку, хто із зазначених вами людей може бути дахом, хто - вікнами, стінами і т.д.

- Обговоріть з клієнтом можливі інтерпретації роботи.

Можливі інтерпретації:

- фундамент - головний матеріальний і духовний «годувальник» сім'ї, той, на кому все тримається;

- стіни - людина, яка відповідає за емоційний стан сім'ї та автора малюнка безпосередньо;

Вікна - майбутнє, люди, від яких сім'я чогось чекає, на кого покладає надії (в нормі, коли вікна асоціюють з дітьми);

- дах - людина в родині, яка жаліє і оберігає клієнта, створює відчуття безпеки, або клієнт хотів би це від нього отримувати;

горище - символізує секретні відносини, а також бажання клієнта мати з цією людиною більш довірливі відносини. Горище також може позначати людину, з якою у клієнта відносини розвивалися в минулому, а на даний момент менш активні;

- труба - людина, від якої клієнт отримує або хотів би отримувати особливу опіку, підтримку. Також може трактуватися як символічне позначення людини, яка допомагає «випустити пар», відрегулювати емоції;

 

- двері - інформаційний портал; той, хто вчив вибудовувати відносини зі світом; той, у кого клієнт вчиться взаємодіяти з іншими людьми;

- поріг - людина, з якою клієнт пов'язує можливість комунікації в майбутньому.

Висновки. Методика дозволяє за досить короткий час визначити роль для клієнта кожного члена сім'ї, а також зрозуміти, яку роль у своїй сімейній системі він відводить собі.

Вправа «Без обмежень»

Емоційне виснаження і придбання «синдрому емоційного вигорання» це неминуча доля майже кожного педагога, який пропрацював понад 15-ти років на одній посаді. Часто у нас, педагогів, є така риса в характері як надмірна категоричність, знання як правильно, що є ризиком емоційного вигорання.

З цього приводу пропоную вам такий експеримент.

Кожен учасник має бланк, на якому намальовані 9 точок. Їх необхідно об'єднати чотирма лініями, не відриваючи руки. Дана вправа показує, наскільки ми можемо відірватися від стереотипів і мислити нетрадиційно.


Метафорична історія «Четвертий тунель»

Людина конструює свою реальність через власні переконання і висновки, часто десятирічної давності.

Є дуже показовий приклад зі щуром і тунелями.

Якщо ми посадимо щура в лабіринт з чотирма тунелями і завжди будемо класти сир в четвертий тунель, тварина скоро навчиться шукати сир в четвертому тунелі. Хочеш сиру? Бігом в четвертий тунель - ось і сир! Знову хочеш сиру? У четвертий тунель - отримуєш сир. Через деякий час кладемо сир в інший тунель. Щур захотів сиру, побіг в четвертий тунель, а сиру немає. Щур вибігає. Знову в четвертий тунель - сиру немає. Вибігає. Через деякий час щур перестає бігати в четвертий тунель і пошукає в іншому тунелі.

Різниця між пацюком і людиною проста - людина буде бігати в четвертий тунель вічно! Людина повірила в четвертий тунель. Щурі ні в що не вірять, їм потрібен сир. А людина, повіривши в четвертий тунель вважає правильно бігати туди, є там сир чи ні. Людині важливіше відчувати себе правою, ніж мати сир. І ми будемо продовжувати ходити по одному і тому ж шляху, навіть якщо давно не отримували сиру і наше життя погано працює. Людина схильна вірити в свої «четверті тунелі».

Людина вважає за краще бути правою і дотримуватися своїх переконань, ніж бути щасливою. Ми можемо все життя бігати по четвертим тунелям »щоб не зраджувати своїм переконанням і доводити свою правоту. І це для нас важливіше, ніж бути щасливим. А великий Бог життя не забуває перекласти сир.

І ви ніколи не будете щасливі, намагаючись отримати щастя, якщо керуєтеся вірою в те, що ви знаєте, де знаходиться сир.

Вправа «Фантом»

Емоції, їх достаток або їх дефіцит, займають чільне місце в розвитку «синдрому емоційного вигорання» педагога, що в свою чергу тягне за собою безліч соматичних захворювань. (Роздати всім учасникам листки з намальованим тілом людини)

Інструкція: «Уявіть, що ви зараз дуже сильно роздратовані на когось або на щось.  Спробуйте відчути цю злість всім тілом. Можливо, вам буде легше уявити тоді, коли ви згадаєте певний випадок, коли ви розсердилися на кого-то. Відчуйте, де в вашому тілі знаходиться ваша злість. Як ви її відчуваєте? Можливо, вона схожа на вогонь десь у вашому організмі? Можливо це свербіж в кулаках? Заштрихуйте ці ділянки червоним олівцем на своєму малюнку. Тепер уявіть, що ви несподівано злякалися чогось. Що вас може налякати? Де знаходиться ваш страх? На що він схожий? Зафарбуйте чорним олівцем це місце на своєму малюнку ». Аналогічно запропонувати учасникам позначити синім олівцем страх.

Обговорення. Зверніть увагу, які ділянки тіла заштриховані. Вже доведено, що сильні і постійні негативні емоції викликають ті чи інші захворювання. Зокрема гнів, страх, печаль ... І подивившись на ваш фантом, ви можете зрозуміти, які хвороби можуть загрожувати вам при частому переживанні даних емоцій.

Похожее изображение

Піраміда підтримки при емоційному виснаженні

 

Що ж робити, якщо ви бачите в собі симптоми «емоційного вигорання»? А це:

Швидка втомлюваність;

Посилення тривоги;

Погіршення пам'яті;

Негативізм в спілкуванні з дітьми та колегами;

Безсоння;

Апатія і пасивність;

Депресивний стан;

Зниження самооцінки;

Підвищена дратівливість;

Часті помилки в роботі;

Порушення в харчуванні - переїдання або відмова від їжі;

Соматичні захворювання - головний біль, захворювання печінки, кишечника, серця, нервової системи, гіпертонія та ін.

Існує так звана Піраміда підтримки (при емоційному виснаженні)

Піраміда самопідтримки (при емоційному виснаженні)

- Фізичні вправи,

- Збалансоване здорове харчування,

- Відпочинок і сон,

- Релаксація і здорові способи отримання задоволення,

- Уміння встановлювати баланс між офіційним і особистим життям.

Вправа «Ресурсний мішечок»

Позитивне і доброзичливе спілкування грає не останню роль в профілактиці емоційного вигорання.

Кожному з вас я зібрала ресурсний мішечок. У ньому є підбадьорливі прянощі, які будуть нагадувати своїми ароматами про те, що все для вас необхідне завжди з вами.

Кава - смачний напій, який приносить задоволення, бадьорить, тонізує. Це один з найулюбленіших заходів людства.

Кардамон зміцнює нервову систему, знімає втому і апатію.

Кориця позбавляє від почуття самотності і страху.

Заключне слово психолога

Наше заняття закінчилося. А зараз прошу сказати: "Що вам найбільше запам’яталося?" "Що зможете за необхідності застосувати в житті?"

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
6567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку