STEM Camp “Environmental protection” day 1 of 5 "Chemical challenge"

Про матеріал

1-ий день з 5-денного СТЕМ табору з анлійської мови присвячений хімії "Хімічний квест".

Мета: викликати в учнів жагу пошуку відповідей, розвивати навички командної роботи, логічного мислення, швидкість мислення, ознайомити з цікавими хімічними дослідами.

Перегляд файлу

5-days school STEM Camp

for children 7-8th form

“Environmental protection”

Plan

1st day: Chemical challenge

2nd day: Physical science: alternative kinds of energy

3rd day: Math day: How much energy does school need? Solar power

4th day: Recycling in use

5th day: Unexpected fruits

Вчитель англійської мови

Ярова А.О.

 

 

 

 

 

1st day: Chemical challenge

Мета: викликати в учнів жагу пошуку відповідей, розвивати навички командної роботи, логічного мислення, швидкість мислення, ознайомити з цікавими хімічними дослідами.

Обладнання: реактиви та речі до експериментів

Хід роботи:

  1. Привітання. Організаційний момент. Ознайомлення з планом роботи СТЕМ табору та першого дня роботи.
  2. Встановлення колективних правил.
  3. Отримання завдання. Учням потрібно розібратися з трьома хімічними загадками, після кожної вони будуть отримувати частину речення – тематики їхнього табору. Все нотатки, пояснення та загадки на англійській мові.
  4. 1st challenge: Invisible Ink

Pupils get a secret letter. It is a clean shit of paper and a candle. They should guess that there was used invisible ink and they need to heat it to read the letter.

A secret letter says: Alternative

After this they can write a secret letter to each other.

You will need: Lemon Juice, paintbrushes, art paper, iodine solution

What to do: Paint a picture or write a secret message on the art paper with lemon juice. Once dry, typically an hour, brush over your painting using the Iodine solution to reveal the picture or message in white with a blue background.

How does it work?

Paper has starch in it, which reacts with iodine to form a blue complex. The vitamin C in lemon juice blocks this reaction, so areas of the paper coated in lemon juice remain white. Scientists use iodine as an indicator to tell whether or not vitamin C is present. You can also use your iodine vitamin C indicator to find out if other juices contain vitamin C.

  1. 2nd challenge: Secret egg

Pupils need to get the egg out of the jar and not to wet their hands. On this egg there is the next note.

It says: kinds of

You will need: Salt, tablespoon, jar, warm water, 1 raw eggs

The egg in the normal water will sink to the bottom while the egg in the salt water will float to the top. The egg will rise higher and higher as each spoonful is removed. The egg floats in salt water because of density. Salt water is denser than the egg thereby causing the egg to rise to the top.

  1. 3rd challenge: “To drink or not to drink?”

Pupils get two glasses of dark tea. On the bottom of one glass there is the 3rd note. They need to read it but not to drink tea or not to pour out.

The note says: energy

Pupils get lemon juice and liquid dish detergent.

What to do:

Add a few drops of lemon juice to the glass of tea. Watch to see what happens to the color of the tea. Add several drops of the liquid dish detergent into the glass. what happens to the color of the tea. Now compare the glass of tea with lemon juice and the glass of tea with liquid dish detergent to the glass of tea in the middle. What do you see?

The tea with lemon juice becomes light and pupils can read the note.

  1. Pupils get all letters. It says:
  2. Now all together we’ll do the symbol of our camp. We’ll grow STEM crystals.

For this we need:

  • Take 4 bowls and pour water in them.
  • Measure the blue vitriol into a bowl. 
  • Stir the solution.
  • Carefully put there pipe cleaners in rainbow colors in form of letters STEM.
  • Place in safe place where it won’t be disturbed.
  1. Підведення підсумка дня. Програма www.menti.com  - створюємо хмаринку слів зі своїх вражень (код 392755).

 

docx
Додано
3 січня 2019
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку