STEM Camp “Environmental protection” day 4 of 5 "Recycling in use"

Про матеріал

4-ий день СТЕМ табору присвячений моделювання та сталому розвитку. Учні будуть вчитися як зі старого мотлоху можна зробити, щось нове та за наданою інструкцією сконструюють лампу-лаву, розібравшись із хімічними процесами, які там відбуваються.

Перегляд файлу

5-days school STEM Camp

for children 7-8th form

“Environmental protection”

4th day: Recycling in use

Мета: викликати в учнів бажання дізнаватися нове, виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, природних ресурсів, ознайомити з альтернативними видами енергії, розвивати логічне мислення, вміння працювати у команді, швидкість реакцій. 

Обладнання: приладдя для експерименту

Хід роботи:

  1. Привітання. Організаційний момент. Ознайомлення з планом роботи СТЕМ табору на четвертий день.
  2. Учні мають приготувати різні непотрібні речі, які можна використати знову.
  3. Перший вироб «Лампа-лава» « Lava Lamp»

Fourth Grade Science Science projects: Homemade Lava Lamp  To observe a chemical reaction between an acid and a base.

  • 1 clean, plastic soda bottle with cap
  • Vegetable oil
  • 1 Alka-Seltzer tablet for a 16 oz soda bottle or 2 tablets for per liter bottle
  • Food coloring
  • Water

Oil and water do not mix because they cannot form any chemical bonds with each other. The long chains of carbon that make up oils do not carry a charge and are not attracted to the water molecules. Furthermore, the oil will float on top of the water because it is less dense than oil.

Alka-Seltzer is technically both acidic and basic. The tablets contain sodium bicarbonate (a base) and citric acid (an acid) which, when mixed with water, react with each other and produce bubbling carbon dioxide. This creates the bubbles you see within the colored fluid in the soda bottle.

  1. Gather materials over a surface that cannot be damaged by oil or can be wiped clean. Another good option is to cover a table with old newspapers.
  2. Fill the plastic bottle ¾ full with vegetable oil.
  3. Add water to the neck of the bottle, leaving a little space between the water line and the top of the container. (You can always add more water at a later time.)
  4. Decide on a color for your ‘lava lamp’ bottle. Select the food coloring accordingly.
  5. Add 10 or more drops of food coloring to the bottle until a rich color is seen.
  6. Break the Alka-Seltzer tablet into smaller pieces (6 to 8). Add one piece at a time observing each reaction.
  7. When the bubbling stops replace the bottle cap.
  8. Tip the bottle back and forth and observe the reaction. Tip, twist, and shake the bottle in different directions. Observe the reactions and take notes.

Author: Alexa Bach McElrone https://www.education.com/science-fair/article/make-your-own-lava-lamp/?source=related_materials&order=2

  1. Далі учні виготовляють робота із речей які вони принесли.
  2. Підведення підсумка дня. Програма www.menti.com  - створюємо хмаринку слів зі своїх вражень (код 392755).

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (7-й рік навчання) 7 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
3 січня 2019
Переглядів
859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку