STEM-освіта в позакласній роботі вчителя фізики та математики

Про матеріал
У роботі розгянуто форми та напрямки позакласної роботи з математики та фізики з використанням елементів STEM- освіти, наведено приклади таких видів роботи з учнями.
Перегляд файлу

STEM-освіта в позакласній роботі вчителя фізики та математики.               Педагогічною наукою доведено і шкільною практикою перевірено, що інтенсивний розвиток школяра відбувається не тільки на уроці, а й у позаурочний час в атмосфері вільного спілкування, праці, дозвілля. При цьому різні форми позакласної роботи дозволяють вчителю враховувати індивідуальні особливості учнів, їх схильності, освітні потреби, мотивації, рівень домагань, пізнавальні інтереси.                                                                                    Позакласна робота-це вид різноманітної добровільної навчальної діяльності учнів, яка здійснюється під керівництвом вчителя з метою розширення та задоволення їх пізнавальних інтересів, створення позитивної мотивації до творчої активності.                                                                                                                У педагогічній літературі виділяють такі форми позакласної роботи: усні журнали, позаурочні читання, предметні вечори, факультативні курси, КВК, вікторини, диспути, позапрограмні екскурсії (у природу, на виробництво тощо), акції, предметні тижні, предметні олімпіади, гуртки та інше. Названі форми роботи часто переплітаються, тому їх важко чітко розмежувати.                                                                                                                                            Потужним засобом заохочувального відбору учнівської молоді, яка зможе реалізувати себе в науково - техічній сфері, є участь у конкурсах, олімпіадах, конференціях, турнірах, наукових пікніках, фестивалях та інших інтелектуальних змаганнях .                                                                                                  Невід’ємною частиною добре організованого навчання учнів математики або фізики є позакласна робота. Вона спрямована на задоволення інтересів і запитів дітей. Важливий момент цієї роботи полягає також у тому, що для проведення і участі в масових позакласних заходах можна залучати не лише тих учнів, які добре знають математику, а й тих, які на уроках пасивні, але мають артистичні здібності, можуть гарно малювати (для випуску математичної газети), і навіть тих, хто зовсім не любить математики. Іноді участь у позакласній роботі стає для таких дітей першим кроком до зацікавленості нею.                                                                                                                              Позакласна робота з математики або фізики є складовою всього навчального процесу, природним продовженням роботи на уроці. Позакласні заняття дуже сильно впливають на урок. Відомості, здобуті під час цих занять, дають учневі змогу доповнювати в класі відповіді товаришів, наводити цікаві приклади чи виконувати складні досліди.                             Роздивимося детальніше напрями та форми позакласної роботи з використанням елементів STEM – освіти.                                                                                                                              Математична година для учнів 5-6 класів «Капітал думок і відсотки» дала можливість розширити знання учнів про відсотки, їх застосування у банківській сфері та побувати у ролі вкладника або працівника банку .                                          Фізична конференція для учнів 7 класу на тему «Його величність час» зацікавила школярів новою інформацією про час . Учні стали відноситися до часу як до суспільної цінності, зрозуміли зміст вислову «бережи свій час і час інших».                                                                                                                                                          Конкурси і вікторини з фізики краще проводити під час відпочинку в лісі або прогулянок на шкільному майданчику. Завдання цих заходів можуть включати краєзнавчі питання або запитання з орієнтування тощо. Наприклад, можна провести екскурсію на тему «Фізика на весняній стежці».                                                        У «Методичних рекомендаціях щодо впровадження STEМ-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017-2018 навчальний рік» говориться «учні можуть взяти участь у заходах , наприклад, олімпіади з предметів природничо-математичного циклу, міжнародний математичний конкурс «Кенгуру», Всеукраїнський фізичний конкурс «Левеня», Всеукраїнські інтерактивні конкурси «МАН – Юніор   Дослідник» і «МАН – Юніор Ерудит», конкурс науково-дослідних робіт школярів МАН .              Учні школи (2-9 класи)  з 2006 року беруть участь у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру». Головною відмінністю «Кенгуру» від інших конкурсів є його масовість. Учні із задоволенням розв’язують доступні для них цікаві пізнавальні завдання, які частково заповнюють прогалину між розв’язуванням стандартних прикладів та задач із шкільних підручників і досить важкими завданнями районних та обласних олімпіад. Для шкіл розсилається інформаційний вісник «Кенгуру» та сертифікати для учасників. Такі вісники надсилають кожного року, тому в школі вже створена бібліотечка для учнів, які цікавляться цим конкурсом. Участь у конкурсі не тільки сприяє розвитку математичних здібностей школярів, логічного мислення, зацікавленості математикою, але й має велике соціальне значення (діти зайняті важливою цікавою справою, що сприяє становленню їх особистості).                                                                                                                                                                        Із 2009 року учні 7-9 класів є учасниками Всеукраїнського фізичного конкурсу «Левеня». Участь у цьому конкурсі дозволяє учням більш глибше зрозуміти закономірності законів розвитку Природи, здобути ґрунтовні знання з фізики та краще підготуватися до ДПА, незалежного тестування, успішної професійної кар’єри в конкурентному середовищі.              З метою залучення школярів 5-9 класів до поглибленого вивчення фізико-математичних, технічних і природничих дисциплін, а також історії розвитку науки та історії людства проводиться Всеукраїнський інтерактивний конкурс «МАН - Юніор Ерудит» (тестовий) та «МАН - Юніор Дослідник» (проектна робота). З 2011 року учні нашої школи беруть у ньому участь. Тестові завдання виконуються окремо для кожного класу. Тематика завдань попередньо повідомляється організаторами конкурсу. Наприклад, у номінації «Технік» тематика завдань була:                                                                                                                2016-2017 н. р.:                                                                                                                                             а) питання з історії науки, етапи життя і внесок Ніколи Тесла в розвиток фізики і техніки;                                                                                                                              б) знання про електротехнічні пристрої та їх застосування, а також методи енергозбереження, пов’язані з використанням електричної енергії;              2014-2015 н. р.:                                                                                                                                            а) питання з історії науки і техніки охоплювали відомості з життя видатних фізиків Алессандро Вольта та Андре Марі Ампера та їх внесок у світову науку;                                                                                                                                                          б) знання про електротехнічні пристрої та їх застосування (в межах шкільної програми), а також засоби енергозбереження, пов’язані з використанням електричної енергії.                                                                                                  У 2017-2018 н. р. конкурс був присвячений 135-річчю з дня народження відомого популяризатора науки Якова Ісидоровича Перельмана.              Одним із елементів переходу в рамки STEM-освіти є участь у Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів Малої академії наук України. Цей конкурс проводиться з метою виявлення, підтримки обдарованої молоді, залучення її до наукових досліджень та створення умов для самореалізації творчої особистості в сучасному суспільстві. Підготовка до захисту робіт МАН – справжній тренінг комунікативних здібностей: як підготувати виступ, на які запитання звернути першочергову увагу, як коректно поставити запитання опонентові, як подолати хвилювання під час виступу, як у презентацію виконати – ці та інші питання учні розв’язують.                                                                                                                 Позакласні заняття мають вплив на урок. Відомості, здобуті під час цих занять, дають учневі змогу доповнювати в класі відповіді товаришів, наводити цікаві приклади чи виконувати складні досліди.                                                        Учні школи були учасниками районного та обласного етапів МАН. Різноманіття номінацій конкурсу дає можливість учням проводити дослідження в різних сферах життєдіяльності. Готуючи дітей до участі в такому конкурсі, використовувала різнобічні напрями діяльності учнів, різні форми роботи, які сприяють наближенню школярів до здобуття STEM-освіти.             

 

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
728
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку