STEM-потенціал навчальних екскурсій.
Британський філософ, математик і громадський діяч Бертран Рассел зазначав «Вміти з розумом розпорядитися дозвіллям-це найвищий ступінь цивілізованості». Сьогодні актуальною є проблема посилення науково-технічного напряму в навчальній діяльності на всіх освітніх рівнях. Екскурсії якраз і є тим чудовим варіантом змістовного дозвілля, який дозволяє наочно показати учням переваги технологічних досягнень; узагальнити вивчений теоретичний матеріал та показати можливості його застосування не на уроці. Екскурсії розглядаються як потужний засіб реалізації завдань STEM- освіти: популяризації інженерно-технологічних професій, формування наукового світогляду, інтеграції матеріалу різних навчальних предметів в межах одного навчального дня, здійснення керованої дослідно-проектної діяльності тощо. Алгоритм підготовки екскурсій маємо такий: вибір місця цільової екскурсії, що визначається загальною темою роботи вчителя; вивчення міжпредметних можливостей шляху до об’єкту і безпосередньо об’єкту; складання екскурсійних завдань (квест, тестування, дослідження і т. д.); ознайомлення учнів із завданнями та видача листів екскурсійних завдань; екскурсія; рефлексія (представлення результатів, захист готових робіт і т. д.). Використання провідного принципу STEM-освіти-інтеграції-під час екскурсії дає змогу здійснювати модернізацію методологічних засад, змісту, обсягу навчального матеріалу предметів природничо-математичного циклу, показувати технологізацію процесів, формувати навчальні компетентності якісно нового рівня. Готуючи екскурсійні завдання увага звертаються на таке: - статистичну інформацію, яка може бути використана для підготовки математичних або фізичних задач, які необхідно розв’язати в ході екскурсії; - інженерні споруди, що можуть бути цікавими у своєму архітектурному або функціональному рішенні; - промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика, урбоекологія; - можливість взяти участь у майстер-класі, технологічному процесі тощо. Все це подається через екскурсійні листи, що містять завдання різного плану і є основою для подальшої рефлексії. Привчаючи учнів не просто відпочивати під час екскурсій, а й отримувати інформацію з різних джерел, ми формуємо науковий світогляд, невідємною частиною якого є потреба у засвоєнні нових знань та наявність відповідних умінь і навичок, що нині виступають однією з важливих передумов економічної і соціальної успішності , і є актуальними з огляду на розвиток інформаційних технологій та зниження якості освіти. Основоположник ісламу Мухаммед любив повторювати «Не говори мені наскільки ти освічений-просто скажи скільки ти подорожував». Сьогодні це як ніколи актуально, оскільки, соціальні мережі, рівень кругозору та матеріальний стан багатьох сімей не дозволяють дітям активно досліджувати світ, а відтак – організовані шкільні екскурсії це реальна можливість переведення теоретичних знань у практичну площину. Англійський Просвітник С. Джонсон зазначав «У подорожей є свої переваги. Якщо мандрівник відвідує кращі країни, то він може дізнатися, як поліпшити свою. Якщо ж доля заносить його в гірші країни – він може навчитися любити свою країну.» Отже, STEM потенціал екскурсій може бути забезпечено лише при дотриманні трьох умов, а саме: - чітке бачення очікуваних результатів вчителем; - варіативність завдань та дослідницьких приорітетів при плануванні екскурсії; - передбачена форма рефлексії після повернення.
Все разом вчить учня не лише відпочивати, а й БАЧИТИ свою країну.