МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
STEM – уроку
з англійської мови на тему:
«Mysterious places of Ukraine»
Автор:
викладач англійської мови
Петренко Інна Юріївна
АНОТАЦІЯ
Актуальність проєкту полягає у зміні поглядів на формування мовленнєвої діяльності здобувачів освіти та творчої особистості не як мети, а як засобу її всебічного розвитку.
Провідна ідея (мета) полягає у створенні умов як на уроці, так і в позаурочний час, для особистісного розвитку здобувача освіти і збагачення його емоційного досвіду під час здійснення спілкування в усній і писемній формі на тему «Містичні місця України».
Ідея уроку спрямована на формування освітніх компетенцій:
• Оволодіння мовним матеріалом з метою використання його в усному і писемному мовленні;
• Формування умінь користуватися у процесі спілкування мовленнєвими реаліями (зразками), особливими правилами мовленнєвої поведінки, характерними для країни, мова якої вивчається;
• Опанування стратегіями мовленнєвої діяльності, спрямованої на розв’язання навчальних завдань і життєвих проблем;
• Сприяння вихованню позитивного ставлення до іноземної мови як засобу спілкування,
Новизна досвіду полягає у спрямованості його змісту на формування мотивів для навчання, що сприятиме розвитку в здобувачів освіти самостійності, комунікативно-пізнавальної та соціальної активності.
Технологія діяльності викладача ґрунтується на оптимальному поєднанні змісту, форм, методів, прийомів та інтерактивних методик. Це такі: проблемні, частково-пошукові, креативні методи; інтерактивні методики; проектна технологія; ігрові технології; технології особистісно - зорієнтованого навчання; інформаційно-комунікаційні технології.
Як результат роботи над темою уроку «Містичні місця України» – створення умов для появи внутрішніх спонукань до заняття туризмом по Україні, усвідомлення здобувача освіти і подальший саморозвиток соціокультурної компетентності, а також – як наслідок є формування особистості обдарованих та здібних учнів, що спонукає їх до пошуку шляхів самореалізації в позаурочний час.
Досвід проведеного уроку має практичну значимість, так як його зміст є доступним для використання викладачами англійської мови.
Досвід відповідає вимогам раціонального використання часу, засобів, затрат.
Матеріали досвіду призначені для викладачів англійської мови у закладах ПТО.
Тема: Mysterious places of Ukraine. Містичні міста України.
Objectives:
Мета:
Expected learning outcomes:
Очікувані результати навчання:
Форма організації навчальної роботи: робота малими групами.
Form of organization of educational work: work in small groups.
Форма проведення. Урок-екскурсія.
Form of conduct. Excursion lesson.
Обладнання: презентація, картки для виконання завдань, брошури, створені маршрути.
Equipment: presentation, maps, handouts.
СТРУКТУРА УРОКУ
№ з\п |
Етапи уроку |
Час |
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ |
||
1 |
Привітання. Оголошення теми та мети уроку. |
1 хв. |
2 |
Налаштування здобувачів освіти на сприйняття іншомовного матеріалу. |
3 хв. |
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
||
1 |
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ», метод «Мікрофон». |
2 хв. |
2 |
Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Бесіда. |
1 хв. |
ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ |
||
1 |
Показ презентації «Містичні місця України» |
7 хв. |
2 |
Виконання завдань (Завдання на розуміння змісту презентації) |
5 хв. |
3 |
Перегляд і обговорення туристичних брошур. |
6 хв. |
4 |
Перегляд маршрутів (автомобілем) |
5 хв. |
5 |
Загальне завдання. Розвязання задачі. |
5 хв. |
6 |
Поетична хвилинка. Слухання
|
7 хв. |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ . ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ. |
||
1. |
Бесіда. |
1 хв. |
2. |
Бесіда. |
1 хв. |
3. |
Оцінювання. |
1 хв. |
4. |
Домашнє завдання. |
1 хв. |
Всього: |
45 хв. |
ХІД УРОКУ:
Hello, students. I’m very glad to see you all. How are you? Today we’ll have an unusual lesson. Today we’ll talk about mysterious places of Ukraine.
2. Налаштування здобувачів освіти на сприйняття іншомовного матеріалу.
I know that you all like to travel.
And what trip would you like to make?
Of course, trips are different. You can get on a plane and fly to distant, unknown lands. But this method is not available for many Ukrainians nowadays.
You can go on a journey by train, car, bicycle, on foot, even mentally "fly" to the stars or imagine yourself in a mysterious underwater kingdom. But to make any trip, you need to prepare for it.
Make as many words as possible from the word TRAVELLING.
POSSIBLE ANSWERS: (можливі відповіді учнів)
T: I think, you have already understood that today we will have an unusual lesson, it is an excursion.
Teacher:
- So, students, what Ukraine means to you?
- What related words can we select to the word Ukraine?
- What feelings arise in your mind when you hear the word “UKRAINE”.
Possible student’s answers:
- As we have a lesson in form of excursion, who can tell me what an excursion is?
Possible student’s answer:
An excursion is a trip by a group of people, usually made for leisure, education, or physical purposes. It is often an adjunct to a longer journey or visit to a place, sometimes for other (typically work-related) purposes.
T:
How much do we know about Ukraine? Most people think so. However, starting to travel through this flourishing state, studying the customs of different regions, being acquainted with the peculiarities of our culture, you understand that there is a lot of interesting and unexplored things in Ukraine.
Бесіда: T-P1-P2…..
What do you expect from today's journey?
Which places in Ukraine would you like to visit? Moreover, where have you already been?
What would you like to learn about in this lesson? (Student’s answers).
ІІІ. OСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.
Виконавчо-діяльнісний етап
Група заздалегідь поділена на підгрупи.
І підргупа – «Шукачі містики»
ІІ підгрупа – «Туристичні агенти»
ІІІ підгрупа – «Картографи»
SUBGROUP № 1 «Mystery seekers »
1. Показ презентації «Містичні місця України»
T: Our group “Mystery seekers” created a presentation “Mysterious places of Ukraine”. Let’s see it. You should be very attentive and remember the information. You will have two comprehensive tasks after watching this presentation.
Після перегляду кожен здобувач освіти, окрім тих, які підготували презентацію, отримують картку для виконання завдань на розуміння змісту презентації. Учням дається 5 хвилин для виконання завдань. Викладач через 5 хвилин (разом зі здобувачами у формі опитування (T – P1 – P2 – P3…) перевіряє правильність відповідей.
Task 1. Decide if this sentences True or False.
Task 2. Choose the right answer.
|
Answers
Task 1.
Task 2.
SUBGROUP № 2 «Travel agents»
T: Our subgroup “Travel agents” create travel brochure for us. Let’s see the presentation of our groupmates and their advertisement.
(Здобувачі освіти презентують свої туристичні брошури. Читають всю інформацію на них та називають суму, яку б хотіли заробити за проведення екскурсії по цьому місту. На самій брошурі ціна не вказана)
SUBGROUP № 3 «Route makers»
T: Our group “Cartographers” do their best and create routes to our mysterious places. Let’s look through them and see how many kilometers are they. Also, we’ll see how many hours do we need to get to these places.
T: You’ve know a lot about mysterious places of Ukraine. I think that all of you choose the place and the route where you would like to go. But how much money you need to get there? Imagine, that tomorrow you’ll go to one of these places. To find up how much money you need for petrol, we’ll solve the math exercise with the formula.
A Ukrainian family is going on a trip from Svitlovodsk (Kirovohrad region) to Kyiv in an average car Volkswagen Passat. The car consumes 9 liters of fuel per 100 km (the price of 1 liter is 51 hryvnias). Calculate the cost of refueling for the entire route.
The cost of refueling for the entire route can be calculated using a mathematical model: Cost = distance: 100 * fuel consumption * price
The solution: 283: 100*9*51 = 1298, 27 (Ukrainian hryvnas) (In one direction). 1298,27*2 = 2597, 94 (Ukrainian hryvnas) (For the entire route). The answer: We need to spend 2597,94 Ukrainian hryvnas for the entire route from Svitlovods to Kyiv and back. |
T: Your task is to calculate the price for the petrol for the each route.
RESULTS OF CALCULATIONS
№ |
The route |
Distance in one direction |
Total distance for the entire route |
The cost (in hryvnas) for one direction |
The cost (in hryvnas) for the entire route |
|
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to the lake without the bottom (Kirovograd region) |
79 km |
158 km |
362,61 |
752,22 |
2. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Zaizd village (Chernihiv region) |
226 km |
452 km |
1037,34 |
2074,68 |
3. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Lysa Hora (Kyiv) |
283 km |
566 km |
1298,97 |
2597,94 |
4. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Green Theatre (Kyiv) |
347 km |
694 km |
1592,73 |
3185,46 |
5. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Prypiat (Kyiv region) |
436 km |
872 km |
2001,24 |
4002,48 |
6. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to the house of the witch (Odesa region) |
438 km |
876 km |
2010,42 |
4020,84 |
7. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Somyn Lake (Volyn region) |
737 km |
1474 km |
3382,83 |
6765,66 |
8. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Pidhirst Castle (Lviv region) |
742 km |
1484 km |
3405,78 |
6811,56 |
9. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Olesky Castle (Lviv region) |
749 km |
1498 km |
3437,91 |
6875,82 |
10. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Dominican Church (Lviv) |
806 km |
1612 km |
3699,54 |
7399,08 |
11. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Portal to another world (Ivano-Frankivsk region) |
818 km |
1636 km |
3754,62 |
7509,24 |
12. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to the cemetery, home of vampire (Ivano-Frankivsk) |
840 km |
1680 km |
3855,6 |
7711,2 |
13. |
The distance from Svitlovodsk (Kirovograd region) to Palanok Castle (Zakarpattia region) |
993 km |
1986 km |
4557,87 |
9115,74 |
T:
Ukraine is a native language, a magical song, folk rites, ancient traditions, it is a land with a glorious centuries-old history, sung by poets and magnified by artists.
Children, I suggest you also become entepreners for a moment. Now, while-listening famous Ukrainian poen, think, how could you translate all this words.
Pupil recite the poem. Володимир Сосюра «Любіть Україну»
Любіть Україну, як сонце любіть,
як вітер, і трави, і води...
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
Без неї — ніщо ми, як порох і дим,
розвіяний в полі вітрами...
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.
Для нас вона в світі єдина, одна,
як очі її ніжно-карі...
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі…
Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
і сльози, і все до загину...
Не можна любити народів других,
коли ти не любиш Вкраїну!..
Дівчино! Як небо її голубе,
люби її кожну хвилину...
Коханий любить не захоче тебе,
коли ти не любиш Вкраїну.
After listening Ukrainian (original) version pupils answer:
Перегляд відео https://www.youtube.com/shorts/XvEDDiTTLNQ
Listening exercise. Listen the poem. While listening you should put up necessary words in appropriative place.
Read the poem in English.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦЯ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
T: Sit freely, relax, close your eyes. Imagine yourself in our peaceful Ukraine. The war is over. You sit, no one disturbs you, you are comfortable, calm, cozy and only the sounds of the singing nightingales are heard. Your heart is filled with love and kindness. And wonderful pictures of the nature of our native Ukraine float past the window.
- What did you like the most in this lesson?
- What mysterious places of Ukraine would you like to visit?
T: I want you to wish our native land as many as you want.
Students tell their wishes for their native Motherland, for example:
"I wish dear Ukraine good, joy, peace, security, prosperity, happiness, wise people, sincerity, benevolence, beauty, peace, achievements, etc."
Написати твір (100-120 слів) про одне із містичних місць України.
T: Ofcourse, that’s not all the list of Mysterious places of Ukraine. Our country is rich in history and architecture, so, this list contains more than 50 places. But, we tried to do our best and explored the most popular and famous. I wish you that all your dreams come true! Do not forget that you are people of the land called Ukraine. Love the Motherland. She is your only one.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ СЕРВІСІВ