Відкритий урок на Учитель року – 2019
Тема: життєвий шлях Сапфо. Гімн красі, радощам життя та кохання в поезіях Сапфо.
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Сапфо; розкрити особливості її інтимної лірики, поглибити знання учнів про античну поезію;
розвивати навички виразного читання поетичного твору, його аналізу, вміння висловлювати власні враження та думки;
виховувати любов до поезії, естетичні смаки, шанобливе ставлення до глибоких людських почуттів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання:
Хід уроку
І Організація класу
-
Привітання
-
Вступне слово вчителя
-
Сьогодні на уроці ми здійснимо дивовижну подорож до світу надзвичайної жінки, поетеси та легендарної особистості Сапфо. Ще за життя її називали «десятою музою», а профіль чеканили на монетах.
-
Саме вона стала однією, із перших ліриків у світі, та змогла дуже витончено і бездоганно відтворити найтонші сердечні порухи людини, їх почуття, переживання, страждання.
-
Сапфо зображували на картинах, створювали статуї, щоб зберегти її величну постать у віках.
ІІ Актуалізація опорних знань
-
Робота з єпіграфом
-
В якості епіграфа до уроку я вирішила використати вірш Лесі Українки «Сапфо»:
-
Над хвилями моря, на скелі,
-
Хороша дівчина сидить,
-
В лавровім вінку вона сяє,
-
Співецькую ліру держить.
-
До пісні своєї сумної
-
На лірі вона приграє.
-
І з піснею тою у серці
-
Велика їй туга встає:
-
В тій пісні згадала і славу
-
Величну свою, красний світ,
-
Лукавих людей, і кохання,
-
І зраду, печаль своїх літ,
-
Надії і розпач… Дівчина
-
Зірвала лавровий вінець
-
І в хвилях шумливого моря
-
Знайшла своїй пісні кінець.
-
Ось такі прекрасні і сумні рядки адресувала талановита українська письменниця своїй колезі.
-
Оголошення теми та мети уроку
-
Сьогодні на уроці ми дізнаємося якомога більше про цю легендарну жінку, познайомимося з її творчим шляхом, вдосконалимо навички роботи з текстом.
ІІІ
-
Східці до успіху (на аркушах паперу напишіть свої очікування від нашого уроку)
-
Мікрофон
-
Як вже зрозуміло з епіграфа, провідною темою творчості Сапфо було кохання. Хоча ви ще не маєте багатого життєвого досвіду, але цікаво дізнатися, що ж для вас є кохання? Як ви розумієте це слово?
-
Яким буває кохання?
-
Правильно, значення кохання багатогранне, і може відрізнятися . У кожного свої розуміння та сприйняття кохання.
-
А ось як сказав англійський письменник Адам Джексон «Коли ви досягнете кінця вашого життя, єдиним, що буде мати хоч якесь значення буде любов, яку ви віддали та отримали. Уподорожі в наступний світ, єдине що ви зможете взяти з собою – любов. І єдине що лишиться після вас у цьому світі це любов. Більше нічого.
-
Любов наповнює все сенсом. І на думку автора сенс життя у любові. Кохання це велике почуття, яке оспівали безліч поетів і композиторів, зображене художниками та скульпторами, непідвладне часу.
-
Але першою була Сапфо. Жінка яка вміла пристрасно та шалено кохати, і змогла ці почуття передати у своїй ліриці.
-
Перегляд відеоролика про життєвий шлях Сапфо
-
Складання ейдос-конспекту
А тепер, за отриманою інформацією пропоную створити незвичайний, ейдос конспект.
-
Робота в зошитах
-
Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота.
-
Перепишіть конспект із дошки.
-
Робота з лірикою Сапфо
-
А тепер давайте зануримося у чарівний світ творчості Сапфо. Погляньте на текст оди «До Афродіти», що написаний мовою оригіналу.
-
Які відчуття у вас при цьому виникають?
-
Так, справді, таємничість і невисловленість сховалася у цих рядках. Оригінал ніби дає можливість доторкнутися до до того, що вже давно стало надбанням історії.
-
Прослуховування твору
-
Евристична бесіда за змістом почутого
-
Яке враження справила на вас ода?
-
Що ви відчули слухаючи твір?
-
Чи може така поезія лишити читача байдужим? Чому?
-
Про що йдеться у творі?
-
Яким він сповнений настроєм?
-
Чому лірична героїня звертається саме до Афродіти?
-
Скільки героїв є у тексті твору?
-
Як ви вважаєте, чому саме Афродіта допомагає Сапфо? (Афродіта є богинею кохання, і сама багато разів кохала. Саме тому вона знає справжню ціну почуттям)
-
Конкурс «Кращий читець»
-
Ще раз уважно прочитайте вірш самостійно. Поміркуйте і скажіть, яка повинна бути інтонація при його декламуванні?
-
А зараз, я хочу щоб декілька бажаючих прочитали оду «До Афродіти», а ми визначимо найкращого читця
IV Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу
-
Робота в групах «Гронування»
-
А тепер, пропоную провести роботу в групах, що називається «Гронування». (Поділ учнів на групи).
-
Ваше завдання, написати якомога більше слів на задану вам тему.
І група «Що вплинуло на розквіт таланту Сапфо?»
ІІ група «Яка вона – Сапфо?»
2. Створення «Сенкану»
1 ряд – Іменник (Сапфо)
2 ряд – 2 прикметники (дивовижна, натхненна)
3 ряд – 3 дієслова (надихає, окриляє, захоплює)
4 ряд – речення з 4 слів (Дає відчути світу красу)
5 ряд – 1 слово-підсумок. Синонім до першого іменника (поетеса)
V Підсумок уроку
-
Підсумкове слово вчителя
-
Домашнє завдання (уявіть що ви є одним із розробників Гугл, і до дня народження Сапфо вам потрібно намалювати дудл. Який вигляд він би мав?)