Тема. Степінь з натуральним показником
Мета: розширити знання учнів відомостями про властивості степенів раціональних чисел з парним та непарним показником; сформувати вміння застосовувати ці властивості під час розв'язування вправ.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
№ 1—2 — вправи на відтворення вмінь, набутих на попередньому уроці, тому перевірку здійснюємо, перевіривши тільки відповіді (можна це зробити або зібравши зошити на перевірку, або, краще, запропонувавши учням виписати відповіді на аркуші відповідей, або перевіривши за готовими записами, виконаними вчителем чи одним з учнів перед уроком).
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Роботу проводимо зазвичай за алгоритмом порівняння або робимо висновки, що приводять до формулювання властивостей степеня з парним та непарним показником.
III. Застосування знань
Після проведеного порівняння висновки щодо властивостей парного й непарного степеня є очевидними. Єдине, що може викликати труднощі,— це перехід від мовленнєвого формулювання до запису цих властивостей у вигляді тотожностей.
Тому, перш ніж переходити до відповідних тотожностей, слід повторити:
— Як записати мовою математики:
Після цього в зошитах учні складають конспект:
|
Конспект 6 |
Властивості степеня |
|
1. Якщо п — парне число й а ≤ 0, то ап ≥ 0; якщо п — непарне й а ≤ 0, то ап ≤ 0. |
|
2. п — парне (п = 2т) (-а)п = ап |
п — непарне (п = 2т + 1) (-а)п = - ап |
IV. Засвоєння вмінь та навичок
Система завдань до уроку передбачає основну мету: закріпити знання властивостей степеня з парним та непарним показником і виробити вміння використовувати ці властивості під час розв'язування завдань різного змісту (від порівняння з нулем до доведення знака виразу, що містить степінь), а також удосконалити вміння, вироблені на попередньому уроці.
Виконання письмових вправ
1) (-4,6)2 і 0; 2) 0 і (-2,7)3; 3) (-10)5 і (-8)4; 4) -66 і (-6)6.
4х2 і (х – 8)2 є невід'ємними числами.
При якому значенні змінної це відбудеться?
При якому значенні змінної це відбудеться?
1) 14а2, якщо а = -; 2) 16 – с4, якщо с = -2; 3) (18х)4, якщо х = ;
4) х3 – х2, якщо х = 0,1; 5) (х + у)5, якщо х =-0,8; у = 0,6;
6) х5 + х4 + х3 + х2 + х + 1, якщо х = -1; 0; 10.
7*. Які з чисел: -3; -2; -1; 1; 2; 3 — є коренями рівняння:
1) х4 = 81; 2) х6 = 64; 3) х2 – х = 2; 4) х4 + х3 = 6х2;
5) х3 – 3х2 – 4х + 12 = 0; 6) х3 + 3х2 – х – 3 = 0.
V. Підсумки уроку. Рефлексія
VI. Домашнє завдання
№ 1. Запишіть у вигляді виразів:
1) квадрат суми чисел х та 1;
2) сума квадратів чисел а та b;
3) різниця куба числа т і квадрата числа n;
4) добуток четвертих степенів чисел а та b.
Знаки яких із записаних виразів ви можете встановити напевно?
№ 2. Обчисліть:
1) 102 – 32; 2) -62 – (-1)4; 3) 0,2 · 33 – 0,3 · 24.
№ 3*. Чому не має коренів рівняння: 1) х2 + 1 = 0; 2) х6 + х4 + х2 + 1 = 0?
№ 4. Випереджальне домашнє завдання. Спираючись на означення степеня:
(а · а · а) на (а · а · а · а · а)?