Властивості степеня з натуральним показником (продовження). Степінь степеня

Про матеріал
Мета: свідоме засвоїти зміст властивостей піднесення степеня до степеня, виробляти вміння виконувати перетворення виразів із застосуванням раніше набутих знань про властивості степеня в комплексі з названою властивістю; систематизувати знання учнів про властивості степеня.
Перегляд файлу

 

Тема. Властивості степеня з натуральним показником (продовження). Степінь степеня

Мета: свідоме засвоїти зміст властивостей піднесення степеня до сте­пеня, виробляти вміння виконувати перетворення виразів із застосуван­ням раніше набутих знань про властивості степеня в комплексі з названою властивістю; систематизувати знання учнів про властивості степеня.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

Серед вправ, запропонованих учням для виконання вдома, на особ­ливу увагу заслуговують: № 1 (8, 9), № 2. Тому їх перевіримо (біля дошки працюють два учні). Усі інші учні самостійно виконують зав­дання бліцконтролю.

№ 1. Які з рівностей правильні:

1) 514 : 57 = 12; 2) 514 : 57 = 52; 3) 514 : 57 = 17; 4) 514 : 57 = 57?

№ 2. Запишіть у вигляді степеня з основою х.

1) х5 : х3; 2) х4 : х; 3) х5 : хп (n5); 4) х2n-1 : хп.

№ 3. Обчисліть 16 : (22  · 23).

Під час перевірки виконаних вправ бліцконтролю, повторюємо вивчену напередодні властивість частки степенів з однаковою осно­вою та основну властивість степеня.

 

II. Робота з випереджальним домашнім завданням

На дошці записано умову домашнього завдання (див. № 3 домаш­нього завдання попереднього уроку) й учні самостійно працюють над заповненням таблиці:

Сте­пінь

Основа степе­ня

Показ­ник

Запис у вигляді добутку

Спроще­ний вираз

Запис у вигляді

тотожності

Висновки

Корекція

1

2

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Засвоєння знань

Основна навчальна мета уроку — не тільки сформулювати відпо­відну властивість степеня, а й виділити «місце» цієї властивості се­ред вивчених раніше властивостей степеня. Тобто учні повинні усвідомити не тільки те, що під час піднесення степеня в степінь ос­нова не змінюється, а показники перемножуються, але й той факт, що вивчені властивості дають нам можливість у разі, коли мова йде про добуток або частку, або степінь степеня (для добутку й частки основа повинна бути однаковою), виконувати дії тільки із показни­ками цих степенів.

Доведення властивості степінь степеня проводимо, спираючись на ос­новну властивість степеня.

Запис у зошитах учнів має такий вигляд:

 

Конспект 9

Степінь степеня

1. Якщо a — будь-яке ,т, п — натуральні числа, то (ат)n = amn.

2. Приклад: 1) (a5)3 = а5 · 3 = а15; 2) .

3) .

 

IV. Застосування знань. Засвоєння вмінь та навичок

Серед вправ, що винесені на опрацювання, виділяємо такі:

  1. на закріплення алгоритму піднесення степеня до степеня;
  2. на подання степеня у вигляді степеня із заданим показником;
  3. вправи, що передбачають комплексне застосування алгоритмів мно­ження та ділення степенів з однаковою основою та піднесення степеня до степеня.

 

Виконання усних вправ

  1. Піднесіть до степеня:

1) (m3)4; 2)(n10)2; 3) (b15)4; 4) (cx)2; 5) (аn+1)3; 6) (xn+2)n.

  1. Поставте замість * таке число або букву, щоб запис був правильним (якщо це можливо).

1) (m*)3 = m6; 2) (m5)* = m15; 3) (m3)* = m10; 4) ((*)2)6 = m24.

  1. Степенями яких натуральних чисел є числа: 4; 8; 9; 16; 25; 27; 32; 36; 49? Яким чином ви продовжили б цей ряд?

 

Виконання письмових вправ

  1. Подайте у вигляді степеня вираз:

1) (а6)2;  2) (-а5)4;  3) х4 · х3;  4) (х4)3;  5) ((а3)2)5;

6) (a10)3 · (a5)4;  7) (-a6)7 · (-a3)3 : a15; 8) a24 : (a8)2 · a13.

Найтиповіші помилки, які слід одразу ж попереджувати, — це плу­танина з діями, що їх треба виконувати з показником; по-друге, ро­бота зі знаками (привчаємо учнів до того, що знаки виразів треба ви­значати в першу чергу), по-третє, стежимо за порядком виконання дій: піднесення до степеня — дія 3-го ступеня, виконується в першу чергу (якщо немає інших); множення і ділення — дії 2-го ступеня, виконуються в другу чергу, причому в порядку, в якому вони записані (якщо читати зліва направо).

  1. Обчисліть значення виразу (у разі необхідності використовуємо таблиці
    степенів натуральних чисел).

1) 218 : (27)2;  2) (78)2 : (73)5;  3) 115 · (113)7 : 1126;  4) 92 · 273;

5) ; 6) .

У прикладі 2.6) звертаємо ще раз увагу на те, що під час множення і ділення степенів за вивченим алгоритмом необхідно, щоб степені мали однакову основу, тому перехід до однієї основи (цей термін треба виділити й акцентувати на ньому) є першим обов'язковим кроком під час розв'язування цих вправ.

3*. Обчисліть значення виразу:

1) 3 · 26 – 8 · 43 + 5 · 82; 2) 4 · 36 – 11 · 272 + 7 · 93.

4*. Подайте у вигляді степеня вираз:

1) (am · a3)n; 2) (bn+2 : b)k; 3) (ak · ak)n; 4) (x2)m · (x3)k.

5*. Подайте z20 У вигляді степеня з основою: z2; z4; z5; z10.

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Які з рівностей є неправильними:

1) т5 · т3 = т8; 2) т5 + т3 = т8; 3) (т5)3 = т8; 4) (т5)3 = т15;

5) m5 : m7 = m8; 6) ; 7) т5 : т3 = т2;

8) m5 т3 = т2; 9) т5 т3 т2 = 0?

Чому?

 

VI. Домашнє завдання

№ 1. Подайте у вигляді степеня вираз:

1) (y4)3; 2) (-x6)2; 3) m5m4; 4) (m5)4; 5) ; 6) (a6) · (a2)4;

7) (-a5)3 · (-a4)7 : a12; 8) a32 : (a9)3 · a.

№ 2. Обчисліть значення виразу:

1) 224 : (28)2;  2) (113)4 : (115)3 ;  3) ;  4) .

№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Використовуючи означення степеня з натуральним показником та сполучну властивість множення і користуючись алгоритмом доведення, доведіть, що:

1) (2 · 3)5 = 25 · 35; 2) .

 

doc
Додав(-ла)
Лисенко Андрій
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
5 березня 2020
Переглядів
685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку