Властивості степеня (продовження). Частка степенів з однаковою основою

Про матеріал
Мета: домогтися свідомого розуміння учнями властивостей степеня з натуральним показником (частка степенів) та виробити вміння застосовувати ці властивості для спрощення виразів разом з іншими властивостями степеня, вивченими раніше.
Перегляд файлу

 

Тема. Властивості степеня (продовження). Частка степенів з однаковою основою

Мета: домогтися свідомого розуміння учнями властивостей степеня з натуральним показником (частка степенів) та виробити вміння застосо­вувати ці властивості для спрощення виразів разом з іншими властивостя­ми степеня, вивченими раніше.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

Бліцконтроль

  1. Яка з рівностей є правильною:

1) 24 · 23 = 212; 2) 24 · 23 = 412; 3) 24 · 23 = 47; 4) 24 · 23 = 27?

  1. Запишіть у вигляді степеня з основою х:

1) х5 · x3; 2) х4 · x; 3) х4 · х5 · х; 4) хn · х · хm.

  1. Запишіть у вигляді степеня з основою 2:  22n · 4:

1) 82n; 2) 22n+1; 3) 62n; 4) 22n+2.

Після проведеного блщконтролю перевіряємо якість його виконання і пропонуємо учням пояснити виконані дії (повторюємо основну власти­вість степеня; означення степеня з натуральним показником).

 

II. Робота з випереджальним домашнім завданням

Завдання:

  1. Відомо, що ab = с. Які правильні рівності випливають з даної рівності? При яких а і b це буде правильним?
  2. Відомо, що а3 · a2 = а5. Які правильні рівності випливають з неї? За яких умов ці рівності будуть правильними?

Зрозуміло, що більшість учнів із завданням 1) впорається легко, бо якщо  ab = с, то , (а і b не дорівнюють 0).

Якщо ця частина завдання виконана, то завдання 2) за аналогією при­водить до висновків:

Якщо а3 · а2 = а5, то а5 : а2 = а3 (*); а5 : а3 = а2 (**), якщо ні а3, ні а2 не дорівнюють нулю.

 

III. Засвоєння знань

Домогтися свідомого розуміння учнями наступної властивості мож­на, виконавши роботу з порівняння за алгоритмом (див. додаток) здобутих виразів: а3 · a2 = a5; a5 : a2 = а3; а5 : а3 = а2.

Після    проведеного    порівняння    і    корекції    виконаної   учнями самостійної роботи доходимо висновків:

  1. Під час ділення степенів з однією основою основа не змінюється, а від показника діленого віднімаємо показник дільника. (Якщо показ­ник діленого більший за показник дільника.)
  2. Основа степеня при діленні повинна бути відмінною від 0.

Особливі випадки застосування цієї властивості виводимо з практич­них завдань.

Завдання. Спростіть вираз. 1) а5: а5; 2) а5 : а7.

Знову звертаємось до порівняння, а з цього виникає необхідність уточнення сформульованої властивості, а саме:

1) якщо аm · аn = а0 = 1, тобто а0 = 1 (а0);

2) якщо m < n, то і ділимо .

Усі висновки учнів записують у зошити в стислому вигляді.

 

Конспект 8

Ділення степенів з однаковою основою

Якщо і:

1) т > п, то               2) т = п, то 

3) т < п, то

Приклади: а6 : а2 = а62 = а4; ; а2 : а2 = а22 = а0 = 1

 

IV. Застосування знань

На цьому уроці концентруємо увагу на розумінні учнями власти­вості степеня, що випливає з основної властивості степеня. Тому не вимагаємо від учнів відтворення алгоритмів, але пояснювати дії учні повинні.

 

Виконання усних вправ

  1. Поясніть, чому дії виконані саме так:

1) а8 : а4 = а8 – 4 = а4; 2) ; 3) а8 : а8 = а88 = а0 = 1.

Яким є значення а (за змістом завдання)?

  1. Яка з рівностей є неправильною:

1) 27 : 25 = 22 = 4; 2) 37 : 36 = 1; 3) ; 4) 52 : 25 = 1?

  1. Подайте у вигляді степеня частку:

1) a8 : a2; 2) 34 : 3; 3) x6 : x; 4) ; 5) -z6 : (-z)3.

  1. Який вираз необхідно поставити замість *, щоб здобути правильну рівність: a15 : * = a5?

 

Виконання письмових вправ

  1. Подайте у вигляді степеня частку:

1) a21 : a17; 2) b9 : b; 3) b11 : b11; 4) (a b)15 : (a b)11.

  1. Замініть * степенем з основою а, щоб рівність була правильною:

1) а14 : * = а6; 2) * : а11 = а21; 3) * : а7 · а11 = а18; 4) а9 : * : а = а3.

  1. Обчисліть значення  виразів  (у разі  необхідності  звертаємось до довідкових таблиць).

1) 22 · 23; 2) 315 : 311; 3) 59 · 53 : 516; 4) 1111 : 1110 · 11;

5) ; 6) ;  7) 32 : 81; 8) 256 : 25 · 22.

  1. Подайте у вигляді степеня вираз (n — натуральне число):

1) х27 : х, п17;  2) хn : (х10 : х12), п7;

3) x5n : x3n · х4n+2;  4) (х3 ·х3n)(х2n · х2n).

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Закінчіть речення, щоб вони стали істинними:

  1. Щоб поділити 25 на 23, треба...
  2. Щоб поділити 37 на 310, треба...
  3. Щоб поділити 715 на 715, треба...

 

VI. Домашнє завдання

№ 1. Подайте у вигляді степеня:

1) al2 : a4; 2) c8 : c; 3) b5 : b5; 4) (a+b)n : (a+b)7; 5) 313 :36; 6) 75 · 712 : 714;

7) 378 : 377 · 37; 8) ; 9) х3n : х2п · х5n–1.

№ 2. Обчисліть значення виразу:

1) ; 2) ; 3) ; 4)

№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Що називають степенем чис­ла з натуральним показником? Що називають основою степеня? показни­ком степеня? (Знайдіть у підручнику.)

Використовуючи знання, набуті раніше, назвіть основу й показник степе­ня, прочитайте вираз за допомогою слів та запишіть вираз у вигляді добутку:

а5

(а2)5

(аn)5

(аn)m

Яку властивість множення можна використати, щоб спростити утво­рений добуток? Виконайте множення та порівняйте відповіді. Якого ви­сновку ви дійшли?

 

doc
Додав(-ла)
Лисенко Андрій
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
5 березня 2020
Переглядів
1403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку