Тема. Властивості степеня (продовження). Частка степенів з однаковою основою
Мета: домогтися свідомого розуміння учнями властивостей степеня з натуральним показником (частка степенів) та виробити вміння застосовувати ці властивості для спрощення виразів разом з іншими властивостями степеня, вивченими раніше.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Бліцконтроль
1) 24 · 23 = 212; 2) 24 · 23 = 412; 3) 24 · 23 = 47; 4) 24 · 23 = 27?
1) х5 · x3; 2) х4 · x; 3) х4 · х5 · х; 4) хn · х · хm.
1) 82n; 2) 22n+1; 3) 62n; 4) 22n+2.
Після проведеного блщконтролю перевіряємо якість його виконання і пропонуємо учням пояснити виконані дії (повторюємо основну властивість степеня; означення степеня з натуральним показником).
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Завдання:
Зрозуміло, що більшість учнів із завданням 1) впорається легко, бо якщо ab = с, то , (а і b не дорівнюють 0).
Якщо ця частина завдання виконана, то завдання 2) за аналогією приводить до висновків:
Якщо а3 · а2 = а5, то а5 : а2 = а3 (*); а5 : а3 = а2 (**), якщо ні а3, ні а2 не дорівнюють нулю.
III. Засвоєння знань
Домогтися свідомого розуміння учнями наступної властивості можна, виконавши роботу з порівняння за алгоритмом (див. додаток) здобутих виразів: а3 · a2 = a5; a5 : a2 = а3; а5 : а3 = а2.
Після проведеного порівняння і корекції виконаної учнями самостійної роботи доходимо висновків:
Особливі випадки застосування цієї властивості виводимо з практичних завдань.
Завдання. Спростіть вираз. 1) а5: а5; 2) а5 : а7.
Знову звертаємось до порівняння, а з цього виникає необхідність уточнення сформульованої властивості, а саме:
1) якщо аm · аn = а0 = 1, тобто а0 = 1 (а ≠ 0);
2) якщо m < n, то і ділимо .
Усі висновки учнів записують у зошити в стислому вигляді.
Конспект 8 |
Ділення степенів з однаковою основою |
Якщо і: |
1) т > п, то 2) т = п, то |
3) т < п, то |
Приклади: а6 : а2 = а6 – 2 = а4; ; а2 : а2 = а2 – 2 = а0 = 1 |
IV. Застосування знань
На цьому уроці концентруємо увагу на розумінні учнями властивості степеня, що випливає з основної властивості степеня. Тому не вимагаємо від учнів відтворення алгоритмів, але пояснювати дії учні повинні.
Виконання усних вправ
1) а8 : а4 = а8 – 4 = а4; 2) ; 3) а8 : а8 = а8 – 8 = а0 = 1.
Яким є значення а (за змістом завдання)?
1) 27 : 25 = 22 = 4; 2) 37 : 36 = 1; 3) ; 4) 52 : 25 = 1?
1) a8 : a2; 2) 34 : 3; 3) x6 : x; 4) ; 5) -z6 : (-z)3.
Виконання письмових вправ
1) a21 : a17; 2) b9 : b; 3) b11 : b11; 4) (a – b)15 : (a – b)11.
1) а14 : * = а6; 2) * : а11 = а21; 3) * : а7 · а11 = а18; 4) а9 : * : а = а3.
1) 22 · 23; 2) 315 : 311; 3) 59 · 53 : 516; 4) 1111 : 1110 · 11;
5) ; 6) ; 7) 32 : 81; 8) 256 : 25 · 22.
1) х27 : х, п ≤ 17; 2) хn : (х10 : х12), п ≥ 7;
3) x5n : x3n · х4n+2; 4) (х3 ·х3n)(х2n · х2n).
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Закінчіть речення, щоб вони стали істинними:
VI. Домашнє завдання
№ 1. Подайте у вигляді степеня:
1) al2 : a4; 2) c8 : c; 3) b5 : b5; 4) (a+b)n : (a+b)7; 5) 313 :36; 6) 75 · 712 : 714;
7) 378 : 377 · 37; 8) ; 9) х3n : х2п · х5n–1.
№ 2. Обчисліть значення виразу:
1) ; 2) ; 3) ; 4)
№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Що називають степенем числа з натуральним показником? Що називають основою степеня? показником степеня? (Знайдіть у підручнику.)
Використовуючи знання, набуті раніше, назвіть основу й показник степеня, прочитайте вираз за допомогою слів та запишіть вираз у вигляді добутку:
а5
(а2)5
(аn)5
(аn)m
Яку властивість множення можна використати, щоб спростити утворений добуток? Виконайте множення та порівняйте відповіді. Якого висновку ви дійшли?