Тема. Властивості степеня (продовження). Степінь добутку й відношення
Мета: домогтися свідомого розуміння властивості степеня добутку й відношення; виробити вміння застосовувати ці властивості для перетворень виразів і обчислення значень числових виразів.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Як і на попередніх двох уроках, перевірку домашнього завдання можна виконати у вигляді самостійної роботи (бліцконтроль), завдання якої є квінтесенцією завдань домашнього завдання.
Бліцтест
1) (y4)3 = y12; 2) (m5)4 = m25; 3) ((a7)3)2 = a21; 4) a32 : (a9)3 = a5?
Після виконання вправ звіряємо відповіді з відповідями у виконаному домашньому завданні.
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Учні працюють з алгоритмом доведення (див. додатки).
Варіант 1: довести, що (2 · 3)5 = 25 · 35.
Варіант 2: довести, що .
(Відповідні записи учні виконують на окремих аркушах.) Після виконання завдань два учні презентують біля дошки свої доведення (за пунктами плану); решта учнів працює зі своїми роботами — проводять (у разі необхідності) корекцію. Бланки відповідей мають такий вигляд:
Етап доведення |
Зміст матеріалу |
Корекція |
1. Установи проблему, що треба довести. |
|
|
2. Дай означення поняттям, за допомогою яких буде здійснюватись доведення. |
|
|
3. Добери достатньо ґрунтовні аргументи. |
|
|
4. Визнач спосіб та логіку доведення. |
|
|
5. Зроби висновок |
|
|
III. Засвоєння знань
Після проведеної роботи із випереджальним домашнім завданням все, що залишається для усвідомлення загальних властивостей, — це пройти ті ж самі етапи доведення, але для загальних випадків:
(аb)п = ап bп та .
Під час формулювання властивостей і запису їх у вигляді тотожностей необхідно наголосити на тому, що це тотожності, тобто вираз у правій частині можна замінити, перетворюючи вирази, на вираз, що міститься в лівій частині, і навпаки.
Останній момент, на якому слід акцентувати,— це місце вказаних властивостей серед доведених раніше.
Записи в зошитах учнів можуть мати такий вигляд:
Конспект 10 |
Степінь добутку та степінь відношення двох чисел |
1. Якщо а, b — будь-які, п — натуральне число, то (ab)n = anbn i anbn = (аb)n. |
2. Якщо а — будь-яке, b ≠ 0, n — натуральне число, то i . |
Приклади: |
1) Спростити: (2а)3 = 23a3 = 8а3; . |
2) Обчислити: . |
IV. Засвоєння вмінь та навичок
Система завдань, запропонованих на урок, складається із вправ:
Виконання усних вправ
9; 81; 0; 16; ; 0,0036?
Яке число треба піднести до третього степеня, щоб дістати:
8; -27; -; -0,064; 0,125?
57 · 3* = 15*; ; а2пb* = (*b)n?
Виконання письмових вправ
1) (аb)5; 2) (тпр)9; 3) (3х)4; 4) (-2dc)3; 5) (-0,2аb)4; 6) .
Звертаємо увагу на те, що під час перетворення добутку степенів у степінь добутку, показники множників повинні бути однакові.
1) a3 · y3; 2) -27b9; 3) 16a2b2; 4) 32a5b5; 5) - a3b3; 6) 1024m10n10.
1) (0,25)6 · 46; 2) 34 · 24; 3) · 65; 4) 0,55 · 45;
5) ; 6) (0,125)10 · 812.
5*. Об'єм кулі обчислюється за формулою V = πr3, де r — радіус кулі. Як зміниться об'єм кулі, якщо радіус кулі збільшити у 2; у 4; у т разів?
6*. Подайте у вигляді добутку:
1) (ab)2n; 2) (а2b)n; 3) (а2b3)n+1; 4) (аn+1bn)2.
7*. Логічна вправа. Знайдіть пропущене число.
531 |
0,230 |
5 |
1,3200 |
|
? |
V. Підсумок уроку
Чи знаєш ти властивості степеня?
Розстав знаки дій, числа, дужки, щоб з поданих виразів зліва утворилися вирази, що записані праворуч:
а7 а4, а7 а10, а7 а21, аb а7b21, .
VI. Домашнє завдання
№ 1. Подайте у вигляді добутку степені:
1) (аb)8; 2) (xyz)10; 3) (2х)5; 4) (-3аb)4; 5) (-0,1mn)6; 6) .
№ 2. Обчисліть значення виразу:
1) 0,58 · 28; 2) 25 · 55; 3) ; 4) 0,1259 · 89;
5) ; 6) (0,25)20 : 422.
№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Використовуючи текст підручника (тема «Властивості степеня»), з'ясуйте й запишіть: