Урок української мови "Закінчення слова"

Про матеріал

урок української мови в 3 класі. Мета уроку: знайомити із закінченням як змінною частиною слова ;розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова ;формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні;розвивати критичне й логічне мислення; виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову.

Перегляд файлу

Дата:  7  листопада  2017 року

Тема уроку. Закінчення слова. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні.

Мета уроку:  знайомити із закінченням як змінною частиною слова;

розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова;

формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні;

розвивати критичне й логічне мислення;  

 виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову.
Обладнання: завдання для групової роботи,   мультимедійна презентація, підручник для 3-го класу «Рідна мова» М. С. Вашуленко, О. І. Мельничайко; різнокольорові паперові долоньки, картки із запитаннями, картки для самооцінювання,   відео «Фізкультхвилинка».

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу і первинне  закріплення 

                                                        Хід уроку

I. Організаційний  етап  

Вправа «Повітряна кулька»
Мета: зняти м'язову напругу, ліквідувати схвильованість, унормувати ритм серцевих скорочень.
Учитель. Заплющте очі, покладіть ліву руку на живіт, а праву — зверху на неї. Уявіть у середині себе надувну повітряну кульку. Вдихаючи повітря, уявляйте, як воно входить через ніс, опускається донизу та наповнює кульку. Надуваючись, кулька розпирає не лише живіт, а й грудну клітку, руки при цьому піднімаються догори. Затримайте дихання, промовляючи про себе: «Моє тіло спокійне». Повільно почніть видихати, продовжуючи повторювати про себе фразу «Моє тіло спокійне».
II.  Контроль знань учнів

1. (Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування «В контакті».)
         Учитель. Сьогодні я запрошую вас до своєї групи «Мовознавці» в соціальній мережі «В контакті». Ви — всі мої друзі. Я оголошую опитування на тему «Значення слова». Вам потрібно швидко та правильно відповідати на запитання. Кожен учень, який дасть правильну відповідь, отримає «Like». Більше «лайків» — більше балів. Право відповіді надаватиметься тому, хто вміє чемно піднімати руку.
            Увага! Опитування розпочинається!
- Які значення можуть мати слова? Наведіть приклади.
- Які слова називаються синонімами? Наведіть приклади.
- Які слова називаються антонімами? Наведіть приклади.
- Наведіть приклади фразеологізмів.
- Наведіть приклади слів, що мають кілька значень.
           Чудово! Дуже активна та розумна група! Але в Інтернеті довго затримуватися не будемо, оскільки є багато цікавих справ, та й електроенергію потрібно економити.
2. Каліграфічна хвилинка

В в Вв Вив вч вс мВ нв яв

Азбука навчання читання

Вивчиш азбуку – навчишся читати.

  • Доберіть слова, близькі за значенням до слова азбука.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

1.Творче завдання ( 1 слайд )

Утворіть словосполучення з наведеними словами.

     ранок

     погода

  Зимовий

     сонце

     дні

 – Простежте, що відбулося зі словом зимовий. ( 2 слайд )

 – Обведіть у квадратик ту частину слова, що змінилася.

 – А чи знаєте ви, як називається ця частина слова?

 – А хочете дізнатися? 

2.Оголошення теми й завдань уроку. ( 3 слайд )

 Ви вже знаєте, як будуються речення, текст. Сьогодні ми почнемо вивчення теми « Будова слова», ви дізнаєтесь, як утворюються слова, з яких частин вони складаються і що з ними відбудеться при зміні форми. Знання про склад слова допоможе вам глибше зрозуміти значення слів, їх зв'язок з іншими словами.

 Так  ось ця частинка слова, яку ми позначили, називається закінчення. І сьогодні на уроці ми з’ясуємо , яке воно має значення.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Гра « Досліди!» ( вправа 135, с. 64)

 – Прочитайте. Зверніть увагу, як змінюється в реченнях слово праця.

 – Назвіть слово праця  разом  із тими словами, з якими воно зв’язане в реченнях. Позначте змінну частину за зразком. ( 4 слайд )

Висновок. Змінна частина слова називається закінченням. Щоб знайти закінчення, треба змінити слово. ( 5 слайд )

Фізкультхвилинка

2. Робота в групах . Вирішення проблемної ситуації ( 6 слайд )

— Уявіть, що наш клас отримав дивного листа з Канади від учнів третього класу.

Добрий день, друг!

Писати ви учень третій клас. Ми хочемо з ви листуватися.Хочемо дізнатися про ви, про ви школа, ви клас.

Бути радий отримати лист.

— Чи зрозумілий вам зміст цього листа?

— Дійсно, тим, у кого рідна мова англійська, надзвичайно важко впоратися із закінченнями в українських словах, от тому вони й уживають слова в початковій формі.

— Назвіть слова, які потрібно змінити.

— Спробуйте змінити закінчення для зв’язку слів у реченні. Який лист вийде? ( 7 слайд )

Добрий день, друзі!

Пишуть вам учні третього класу. Ми хочемо з вами листуватися. Хочемо дізнатися про вас, про вашу школу, ваш клас.

Будемо раді отримати листа.

— Який висновок зробимо? (Закінчення зв’язують слова в реченні, тобто узгоджують.)

— Чи потрібно вміти узгоджувати слова в реченнях?

— Як можна зв’язати слова в реченнях? (Зв’язати слова в реченні можна, змінивши форму слова, а точніше, закінчення слів.)

- Яку роль виконує закінчення у реченні? ( Служать для зв’язку слів )
- Які ще слова служать для зв'язку слів у реченні? (Прийменники.)
- Який висновок можемо зробити? (Закінчення, як і прийменники, служать для зв'язку слів у реченні). Прочитаймо це в підручнику на с. 69.

 V. Первинна перевірка засвоєння знань.

 Робота з підручником. Колективна робота. (Вправа 136, с. 64)

VІ. Первинне закріплення знань учнів

Робота в группах

«Блакитні». Чарівний, осінь,   завітала, до, наший, міста. (Чарівна осінь завітала до нашого міста.  )
«Рожеві». На, шкільний, подвір'ї, росте,   струнка, берізку. (На шкільному подвір'ї росте струнка берізка.  )
«Жовті». Діти, ходили, на, екскурсія,   до, осіннього, ліс. (Діти ходили на екскурсію до осіннього лісу.)  
«Зелені». Рудий, білочка,   стрибнула, на, соснову, гілка. (Руда білочка стрибнула на соснову гілку. )

(Учні виконують завдання. Кожна група презентує свою роботу. Перевіряють за допомогою мультимедії, де записано правильні варіанти відповідей.)          ( 8 слайд )
VІІ. Контроль і самоперевірка знань учнів.

1.Самостійна робота з перевіркою  

— Спишіть, уставляючи замість крапок закінчення слів, та позначте закінчення у цих словах.

Осінь  впевнено поселилась у нашому міст… Вона сама розклеїла скрізь яскрав…  афіші.  Птах…  відлетіли  у  тепл…  кра…  . Дерев… стоять мокр…  та  сумн… .

 

— Перевірте правильність виконання за зразком. ( 9 слайд )

Осінь  впевнено поселилась у нашому місті . Вона сама розклеїла  скрізь яскраві  афіші . Птахи відлетіли у теплі краї . Дерева стоять мокрі та сумні .

 

— Знайдіть у тексті слово з нульовим закінченням. (Осінь)

2. Тестування ( 10 – 13 слайди )

1) Що таке закінчення?

а) Змінна частина слова;

б) незмінна частина слова.

2) Для чого служить закінчення?

а) Для зв’язку слів у реченні;

б) для утворення нової форми слова;

в) для утворення тексту.

3) Позначте рядок слів з нульовим закінченням.

а) Лист, зошит, урок;

б) казка, фарба, доброта;

в) шило, слово, добро.

3.Гра «Упіймай закінчення»

Учень, до якого летить м’ячик, називає закінчення в слові.(Зима, діти, олівці, школа, весняний, паперові)

VIII.  Підведення підсумків

— Вивчення якої теми ми розпочали?

— З якою частиною слова ми сьогодні ознайомилися?

— Що таке закінчення?

— Як його знайти? А як позначити?

— Що нового дізналися на уроці?

— Що найбільше запам’яталося?

— Яких висновків дійшли? (Слова можуть змінюватися. Змінна частина слова називається закінченням. Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.)

— Ми говорили про маленьку частинку слова, яка має величезне значення та зв’язує різні слова в реченні. Саме завдяки таким дрібницям українська мова є наймилозвучнішою мовою в світі, добре впорядкованою, тому що слова лаконічно і тонко поєднані.

 IX. Інформація про домашнє завдання.  ( 14 слайд )

1) с. 65, впр. 138 ( достатній рівень);

2) с.65, впр. 140 ( високий рівень)

3) правила ( с. 64,с. 65)

 

Самоаналіз уроку

Дата:  7  листопада  2017 року

Навчальний заклад:  Енергодарський навчально-виховний комплекс №1

Вчитель:  Зарубіна Наталія Вікторівна

Клас:  3- А

Предмет:  українська мова

Тема: «Закінчення слова. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні.»

Метою мого уроку було:  знайомити із закінченням як змінною частиною слова;

розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова;

формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні;

розвивати критичне й логічне мислення;  

 виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову.
 

Це урок засвоєння нових знань. Це  1 урок  з теми « Будова слова»

На уроці я використовувала:

    такі методи і методичні прийоми: словесні (пояснення), наочні (презентація), практичні ( виконання тренувальних вправ), самостійна робота учнів , перевірка та оцінювання знань, умінь і навичок, методи контролю (самоконтролю, взаємоконтролю), інтерактивні методи (  мозковий  штурм)

ФОПД: фронтальна, індивідуально - відокремлена, колективна.

Обладнання:  презентація, підручники.

 При підготовці  до уроку я врахувала особливості психофізіологічного розвитку дітей восьми - дев’яти   років. Я постійно намагалась переключати увагу учнів на різні види діяльності, не допускала пауз та очікувань у перерві між роботою.

 

Для проведення уроку мною були створенні такі умови:

  • психологічні (дотримувалась правил педагогічного такту, створювала емоційний настрій);
  • навчально-матеріальні (підібрала ілюстративний матеріал та фізхвилинку, які відповідали темі уроку, тощо);
  • гігієнічні (провітрювання класу, правильне сидіння за партою);

 

Змін в порівнянні з планом в ході уроку не було. Я вважаю, що мені вдалося вирішити на необхідному рівні поставленні завдання до уроку і отримати відповідні їм результати освіти. При цьому я намагалась уникнути перенавантаження і перевтоми учнів, зберегти їх настрій, самопочуття.

 Мені здається, що урок дітей зацікавив.

 

 

10.11.2014-1-4

docx
Додано
21 вересня 2018
Переглядів
2639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку