урок української мови в 3 класі. Мета уроку: знайомити із закінченням як змінною частиною слова ;розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова ;формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні;розвивати критичне й логічне мислення; виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову.
Дата: 7 листопада 2017 року
Тема уроку. Закінчення слова. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні.
Мета уроку: знайомити із закінченням як змінною частиною слова;
розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова;
формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні;
розвивати критичне й логічне мислення;
виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову.
Обладнання: завдання для групової роботи, мультимедійна презентація, підручник для 3-го класу «Рідна мова» М. С. Вашуленко, О. І. Мельничайко; різнокольорові паперові долоньки, картки із запитаннями, картки для самооцінювання, відео «Фізкультхвилинка».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу і первинне закріплення
Хід уроку
I. Організаційний етап
Вправа «Повітряна кулька»
Мета: зняти м'язову напругу, ліквідувати схвильованість, унормувати ритм серцевих скорочень.
Учитель. Заплющте очі, покладіть ліву руку на живіт, а праву — зверху на неї. Уявіть у середині себе надувну повітряну кульку. Вдихаючи повітря, уявляйте, як воно входить через ніс, опускається донизу та наповнює кульку. Надуваючись, кулька розпирає не лише живіт, а й грудну клітку, руки при цьому піднімаються догори. Затримайте дихання, промовляючи про себе: «Моє тіло спокійне». Повільно почніть видихати, продовжуючи повторювати про себе фразу «Моє тіло спокійне».
II. Контроль знань учнів
1. (Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування «В контакті».)
Учитель. Сьогодні я запрошую вас до своєї групи «Мовознавці» в соціальній мережі «В контакті». Ви — всі мої друзі. Я оголошую опитування на тему «Значення слова». Вам потрібно швидко та правильно відповідати на запитання. Кожен учень, який дасть правильну відповідь, отримає «Like». Більше «лайків» — більше балів. Право відповіді надаватиметься тому, хто вміє чемно піднімати руку.
Увага! Опитування розпочинається!
- Які значення можуть мати слова? Наведіть приклади.
- Які слова називаються синонімами? Наведіть приклади.
- Які слова називаються антонімами? Наведіть приклади.
- Наведіть приклади фразеологізмів.
- Наведіть приклади слів, що мають кілька значень.
Чудово! Дуже активна та розумна група! Але в Інтернеті довго затримуватися не будемо, оскільки є багато цікавих справ, та й електроенергію потрібно економити.
2. Каліграфічна хвилинка
В в Вв Вив вч вс мВ нв яв
Азбука навчання читання
Вивчиш азбуку – навчишся читати.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
1.Творче завдання ( 1 слайд )
Утворіть словосполучення з наведеними словами.
ранок
погода
Зимовий
сонце
дні
– Простежте, що відбулося зі словом зимовий. ( 2 слайд )
– Обведіть у квадратик ту частину слова, що змінилася.
– А чи знаєте ви, як називається ця частина слова?
– А хочете дізнатися?
2.Оголошення теми й завдань уроку. ( 3 слайд )
Ви вже знаєте, як будуються речення, текст. Сьогодні ми почнемо вивчення теми « Будова слова», ви дізнаєтесь, як утворюються слова, з яких частин вони складаються і що з ними відбудеться при зміні форми. Знання про склад слова допоможе вам глибше зрозуміти значення слів, їх зв'язок з іншими словами.
Так ось ця частинка слова, яку ми позначили, називається закінчення. І сьогодні на уроці ми з’ясуємо , яке воно має значення.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Гра « Досліди!» ( вправа 135, с. 64)
– Прочитайте. Зверніть увагу, як змінюється в реченнях слово праця.
– Назвіть слово праця разом із тими словами, з якими воно зв’язане в реченнях. Позначте змінну частину за зразком. ( 4 слайд )
Висновок. Змінна частина слова називається закінченням. Щоб знайти закінчення, треба змінити слово. ( 5 слайд )
Фізкультхвилинка
2. Робота в групах . Вирішення проблемної ситуації ( 6 слайд )
— Уявіть, що наш клас отримав дивного листа з Канади від учнів третього класу.
Добрий день, друг!
Писати ви учень третій клас. Ми хочемо з ви листуватися.Хочемо дізнатися про ви, про ви школа, ви клас.
Бути радий отримати лист.
— Чи зрозумілий вам зміст цього листа?
— Дійсно, тим, у кого рідна мова англійська, надзвичайно важко впоратися із закінченнями в українських словах, от тому вони й уживають слова в початковій формі.
— Назвіть слова, які потрібно змінити.
— Спробуйте змінити закінчення для зв’язку слів у реченні. Який лист вийде? ( 7 слайд )
Добрий день, друзі!
Пишуть вам учні третього класу. Ми хочемо з вами листуватися. Хочемо дізнатися про вас, про вашу школу, ваш клас.
Будемо раді отримати листа.
— Який висновок зробимо? (Закінчення зв’язують слова в реченні, тобто узгоджують.)
— Чи потрібно вміти узгоджувати слова в реченнях?
— Як можна зв’язати слова в реченнях? (Зв’язати слова в реченні можна, змінивши форму слова, а точніше, закінчення слів.)
- Яку роль виконує закінчення у реченні? ( Служать для зв’язку слів )
- Які ще слова служать для зв'язку слів у реченні? (Прийменники.)
- Який висновок можемо зробити? (Закінчення, як і прийменники, служать для зв'язку слів у реченні). Прочитаймо це в підручнику на с. 69.
V. Первинна перевірка засвоєння знань.
Робота з підручником. Колективна робота. (Вправа 136, с. 64)
VІ. Первинне закріплення знань учнів
Робота в группах
«Блакитні». Чарівний, осінь, завітала, до, наший, міста. (Чарівна осінь завітала до нашого міста. )
«Рожеві». На, шкільний, подвір'ї, росте, струнка, берізку. (На шкільному подвір'ї росте струнка берізка. )
«Жовті». Діти, ходили, на, екскурсія, до, осіннього, ліс. (Діти ходили на екскурсію до осіннього лісу.)
«Зелені». Рудий, білочка, стрибнула, на, соснову, гілка. (Руда білочка стрибнула на соснову гілку. )
(Учні виконують завдання. Кожна група презентує свою роботу. Перевіряють за допомогою мультимедії, де записано правильні варіанти відповідей.) ( 8 слайд )
VІІ. Контроль і самоперевірка знань учнів.
1.Самостійна робота з перевіркою
— Спишіть, уставляючи замість крапок закінчення слів, та позначте закінчення у цих словах.
Осінь впевнено поселилась у нашому міст… Вона сама розклеїла скрізь яскрав… афіші. Птах… відлетіли у тепл… кра… . Дерев… стоять мокр… та сумн… .
— Перевірте правильність виконання за зразком. ( 9 слайд )
Осінь впевнено поселилась у нашому місті . Вона сама розклеїла скрізь яскраві афіші . Птахи відлетіли у теплі краї . Дерева стоять мокрі та сумні .
— Знайдіть у тексті слово з нульовим закінченням. (Осінь)
2. Тестування ( 10 – 13 слайди )
1) Що таке закінчення?
а) Змінна частина слова;
б) незмінна частина слова.
2) Для чого служить закінчення?
а) Для зв’язку слів у реченні;
б) для утворення нової форми слова;
в) для утворення тексту.
3) Позначте рядок слів з нульовим закінченням.
а) Лист, зошит, урок;
б) казка, фарба, доброта;
в) шило, слово, добро.
3.Гра «Упіймай закінчення»
Учень, до якого летить м’ячик, називає закінчення в слові.(Зима, діти, олівці, школа, весняний, паперові)
VIII. Підведення підсумків
— Вивчення якої теми ми розпочали?
— З якою частиною слова ми сьогодні ознайомилися?
— Що таке закінчення?
— Як його знайти? А як позначити?
— Що нового дізналися на уроці?
— Що найбільше запам’яталося?
— Яких висновків дійшли? (Слова можуть змінюватися. Змінна частина слова називається закінченням. Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.)
— Ми говорили про маленьку частинку слова, яка має величезне значення та зв’язує різні слова в реченні. Саме завдяки таким дрібницям українська мова є наймилозвучнішою мовою в світі, добре впорядкованою, тому що слова лаконічно і тонко поєднані.
IX. Інформація про домашнє завдання. ( 14 слайд )
1) с. 65, впр. 138 ( достатній рівень);
2) с.65, впр. 140 ( високий рівень)
3) правила ( с. 64,с. 65)
Самоаналіз уроку
Дата: 7 листопада 2017 року
Навчальний заклад: Енергодарський навчально-виховний комплекс №1
Вчитель: Зарубіна Наталія Вікторівна
Клас: 3- А
Предмет: українська мова
Тема: «Закінчення слова. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні.»
Метою мого уроку було: знайомити із закінченням як змінною частиною слова;
розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова;
формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні;
розвивати критичне й логічне мислення;
виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову.
Це урок засвоєння нових знань. Це 1 урок з теми « Будова слова»
На уроці я використовувала:
такі методи і методичні прийоми: словесні (пояснення), наочні (презентація), практичні ( виконання тренувальних вправ), самостійна робота учнів , перевірка та оцінювання знань, умінь і навичок, методи контролю (самоконтролю, взаємоконтролю), інтерактивні методи ( мозковий штурм)
ФОПД: фронтальна, індивідуально - відокремлена, колективна.
Обладнання: презентація, підручники.
При підготовці до уроку я врахувала особливості психофізіологічного розвитку дітей восьми - дев’яти років. Я постійно намагалась переключати увагу учнів на різні види діяльності, не допускала пауз та очікувань у перерві між роботою.
Для проведення уроку мною були створенні такі умови:
Змін в порівнянні з планом в ході уроку не було. Я вважаю, що мені вдалося вирішити на необхідному рівні поставленні завдання до уроку і отримати відповідні їм результати освіти. При цьому я намагалась уникнути перенавантаження і перевтоми учнів, зберегти їх настрій, самопочуття.
Мені здається, що урок дітей зацікавив.