Сторінка міні-підручника з української мови створена до уроку на тему "Розвиток зв'язного мовлення. Вчимося добирати слова на задану тему. Опис снігура".
Щоб використати всі можливості художнього слова, згадаємо, завдяки яким засобам виразності описи стають неповторними.
Сторінка міні-підручника з української мови за системою модульно- розвивального навчання
Духовно-естетичний міні-модуль Д-Е 2х30
Дата:__________________________________________Прізвище, ім’я_________________________________
Рефлексія:
1.Щоб використати всі можливості художнього слова, згадаємо, завдяки яким засобам виразності описи стають неповторними?
2. Порівняємо тексти В. Пархоменка і Івана Франка: Яким може бути снігопад за характером почуттів?
а) Перша пороша. В. Пархоменко.
Підморозило. Звечора густі, сірі хмари потемніли і важкими брилами нависли над землею. Мабуть, буде сніг.
Присмерком починають спускатись на землю перші мохнаті сніжинки. Спочатку небагато, а потім більше і більше пурхає їх у морозному повітрі, безшумно сідає на зелені мохи, почорніле листя, кудлаті гілки ялин. Пухнаста ковдра стелиться по землі. А на ранок навкруги чисто, біло. Ліс сяє кришталем. І сьогодні кожна суха травичка, кожна стеблина прибрана у біле мереживо і сріблястий бісер. Перша пороша...
Морозець приємно пощипує щоки. Ледь-ледь риплять сніжинки під ногами. Легко дихається цього чудового ранку.
Завдання:
б) Прочитайте вірш І. Франка. Який характер цього вірша?
Сипле, сипле, сипле сніг.
З неба сірої безодні
Міріадами летять
Ті метелики холодні.
Одностайні, мов жура,
Зимні, мов лихая доля,
Присипають все життя,
Всю красу лугів і поля.
Білий килим забуття,
Одубіння, отупіння
Все покрив, стискає все
До найглибшого коріння.
Сипле, сипле, сипле сніг,
Килим важче налягає…
Молодий огонь в душі
Меркне, слабне, погасає.
4. Для словникової скарбнички. Олександр Олесь. СНІГУРІ
Звідкіль гості налетіли
Стоголосим табуном,
Заспівали, задзвеніли,
Мов заграли кобзарі?..
Де взялась весела зграя,
Жарогруді снігурі?
Нагло враз табун крилатий
Небезпечне щось зачув,
Вгору знявсь, і дуб гіллястий
В кущ троянди обернувсь.
Ще хвилина, і, як в казці,
Враз осипались квітки,
І за вітром над снігами
Полетіли снігурі………..1
5. Робота в групах. Доберіть і запишіть слова і словосполучення для опису снігура.
1 група: яка голівка, дзьобик, очі:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2 група: яка спинка:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3 група: які груди, черевце:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4група: як можна ще назвати снігурів, доберіть синоніми:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5 група: опишіть поведінку снігурів:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 група: доберіть порівняння:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Напишіть текст - опис снігура з елементами розповіді. Доберіть заголовок
______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.........2
Ти відчуваєш труднощі? Звернись до Мікросхеми опису снігура
Зачин
До годівнички прилетіли пташки. Вони були дуже …... Та одна з них вирізнялась
з-поміж решти.
Основна частина
Що було на голівці? (Чорна шапочка)
Що прикривало спинку? (Сірий піджачок)
Що майоріло на грудях і черевці? (Червоний фартушок, рожева сорочечка)
Що робила пташка дзьобиком? (Вишукувала ягоди горобини)
Заключна частина
Та це ж був...Як ми про це не здогадались раніше?
7. Домашнє завдання: Робота з оповіданням В. Пархоменка. Знайти і підкреслити засоби виразності – епітети, уособлення
Далеко проглядається оголений листяний ліс, чорний від вологи. Але не такий вже він сумний, як могло б здатися на перший погляд.
Веселим фейєрверком то тут, то там спалахують коралові китиці горобини, зігнувши в дугу тонкі гілки. Пірчасте листя цих чудових дерев не витримало холодного подиху зими, а плоди навпаки — на морозі розгорілись полум'ям…
Ось за сірою завісою спалахнули полум'яні китиці. На горобині іде банкет. Чимала зграя зголоднілих дроздів квапливо поглинає червоні ягоди.
Прилетять з півночі снігурі і почнуть не кваплячись вилущувати з м'якуша насінини.
Ці птахи здебільшого їдять тільки м'якуш плода, а кісточки викидають далеко від материнських дерев. Ось чому поодиноку горобину можна зустріти в лісі, на лузі, в полі.
Снігурі — червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Маса тіла 32-34г, а довжина — 15—19см. Колір оперення самця значно красивіший. Черевце у самця червоне, а у самки — бурувато-сіре. Спинка, крила і хвіст — чорні. На хвості біла смужечка.
Живуть снігурі переважно в хвойних лісах Півночі. До нас прилітають пізно восени й оселяються недалеко від людського житла. Мандруючи садами, вони збирають насіння бур'янів, ягоди, що залишилися зимувати на кущах. Надають перевагу горобині. Комахи в раціон снігурів потрапляють випадково і в незначній кількості.
*Оціни себе: _______ Рефлексія:
На дозвіллі : пофантазуй, домалюй малюнок, запиши загадку, ребус , смішинку тощо.
3