Урок з риторики в 10 класі на тему "ЕФЕКТИВНІСТЬ МОВЛЕННЯ. СТРАТЕГІЯ І ТАКТИКА МОВЛЕННЄВОЇ ПОВЕДІНКИ. КОМУНІКАТИВНИЙ НАМІР. МОВЛЕННЄВИЙ ВЧИНОК. МОВЛЕННЄВА ПОДІЯ".
Мета: формування в учнів компетентностей доцільно й виправдано вибудовувати стратегію мовленнєвої поведінки і користуватися правилами комунікативних дій.
Можна використовувати під час онлайн-навчання.
Мовленнєва поведінка Мовленнєва поведінка — це сукупність мовленнєвих дій людини. Одиницею мовленнєвої поведінки є мовленнєвий вчинок — конкретний мінімальний акт у спілкуванні. У кожної людини, залежно від рівня освіти, внутрішньої культури, багатства словника, фізичного й психологічного стану в момент спілкування та інших факторів, різна мовленнєва поведінка й неоднакові мовленнєві вчинки.
Ефективність спілкування прямо пропорційна докладеним комунікативним зусиллям. Порівняйте мовленнєві вчинки учасників діалогу. Мовленнєвий вчинок. Покупець. Продавець. Привітання. Добрий день!ігнорування. Знайомство. Мене звати Інна.ігнорування. Спілкування. Скажіть, будь ласка, чи є зараз…Не морочте голову! На сайті все написано!..
Стратегія і тактика мовленнєвох поведінки. Мовлення людини ефективне, якщо вона готується до виступу чи до спілкування з кимось, тобто планує свою мовленнєву поведінку, прогнозує її успіх (стратегія) і визначає при цьому її поетапні дії (тактика). Стратегію розглядають як мистецтво керівництва, що ґрунтується на правильних прогнозах відносно мети, а тактику — як прийоми, способи досягнення цієї мети.. Отже, стратегія — це комунікативні цілі, а тактика — засоби досягнення цих цілей. Відповідно до мети спілкування (стратегія) здійснюють відбір і мовних засобів (тактика).
Наприклад, вам треба налагодити стосунки з учнем іншого класу з метою сумісної підготовки до виступу на олімпіаді з біології (виготовлення командної стіннівки, виконання лабораторних робіт з метою тренування та ін.). Яка у вас буде стратегія мовленнєвої поведінки? Звичайно ж, зближення. Якими будуть тактики в першому неформальному діалозі? Установити товариські або хоча б нейтральні стосунки, з’ясувати, наскільки цей учень піддається впливу, щоб можна було в разі потреби доручити йому якісь завдання. Для реалізації цих тактик ви визначаєте комунікативні наміри: використати добрий тон спілкування, етикетні формули, усмішку та ін.