НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – дитячий садок» с. Жиричі
Конспект уроку
на тему:
«Структура еукаріотичної клітини: поверхневий апарат клітии. Лабораторна робота №1. Вивченя будови клітин.»
Підготувала:
вчитель біології
І.А. Матвіюк
Тема. Структура еукаріотичної клітини: поверхневий апарат клітии. Лабораторна робота №1. Вивченя будови клітин.
Мета.Поглибити знання про будову клітини. Навчити виготовляти тимчасові мікропрепарати рослинних клітин і досліджувати їх за допомогою мікроскопа. Розвивати навички роботи з мікроскопом. Виховувати акуратість під час виконаня лабораторої роботи.
Основні поняття і терміни: оболонка, цитоплазма, ядро, пластиди, вакуолі, включення.
Обладнання: мікроскоп, препарувальний набір, цибулина, картопля, постійні мікропрепарати; таблиці “Будова рослинної клітини”, підручник.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання. Налаштування учнів на позитивний настрій.
До учнів: Що ви очікуєте від уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Коротке опитування:
1. Що таке клітина?
2. Дайте визначення і коротку характеристику таким термінам, як подразливість, обмін речовин, фотосинтез, дихання, транспорт речовин, випаровування, мінеральне живлення, ріст і розмноження.
3. Назвіть умови, що необхідні для життя рослин, поясніть їхню роль.
4. Які існують методи дослідження клітини?
5. Яке значення цитологічних методів у діагностиці різних захворювань?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь з елементами бесіди. Як ви вважаєте, чи є щось спільне у будові усіх організмів? Усе живе, за винятком вірусів, складається з особливих структурних елементів — клітин. Термін “клітина” запровадив у 1665 році англійський учений Роберт Гук. Систематичне вивчення клітин почалося лише з XIX сторіччя зі створенням так званої “клітинної теорії”. Згідно з цією теорією, всі живі організми побудовані з клітин і саме життя забезпечується поділом і функціонуванням клітин. Клітини можуть бути різної форми і різного розміру, але вони подібні за своєю будовою, хімічним складом, основними виявами життєдіяльності та обміном речовин.
Сьогодні на уроці ми розглянемо будову клітини . Ви ознайомитесь з новим методом дослідження — мікроскопією. Винайдення і використання мікроскопа дало новий поштовх у розвитку природничих наук.
У дитячій енциклопедії написано, що клітина – це дивний і загадковий світ, який існує в кожному з організмів. Це ми сьогодні дослідимо.
IV Вивчення нового матеріалу
Пригадайте . На які царства поділяють живі організми залежно від наявності ядра? Кого ми відносимо до еукаріотів?
Клітини еукаріотів мають: ядро,поверхневий апарат, цитоплазму, постійні структури – органели та непостійні структури – включення.
До поверхневого апарату входять: плазматична мембрана , над мембранні та під мембранні структури.
Плазматична мембрана.
До складу плазматичної мембрани входять ліпіди, білки і вуглеводи. Ліпіди розміщені у два шари, гідрофобні головки яких обернені до зовнішнього і внутрішнього боку мембрани. Гідрофільні хвостики оберненні всередину мембрани. Одні білки розташовані на поверхні мембрани і називаються поверхневими, а інші пронизують мембрану наскрізь і виконують транспортну функцію. Вуглеводи входять до складу мембрани виключно у вигляді комплексних сполук із молекулами білків і ліпідів. Така модель будови біологічних мембран дістала назву рідинно-мозаїчної.(додаток1)
Пригадайте. Яку функцію виконує шкіра?
Мембрана теж вкриває клітину ззовні і оберігає її вміст. Отож розглянемо функції клітинної мембрани.
А) пасивний транспорт.
Б) активний транспорт.
В) Цитоз.
Надмембранні комплекси.
Надмембранні комплекси складаються із структур, розташованих над плазматичною мембраною. У рослин і грибів – це клітинна оболонка, у тварин – глікокалікс.
Підмембранні комплекси клітини.
Підмембранні комплекси клітини – це різноманітні структури білкової природи: мікронитки і мікротрубочки, які утворюють цитоскелет – своєрідний скелет клітини.
Розповідь, що супроводжується демонстрацією лупи і мікроскопа. Найпростішим збільшувальним приладом є лупа. Лупи збільшують зображення у 4—25 разів. За їхньою допомогою можна побачити окремі частини рослини, великі клітини.
Основним приладом, яким користуються під час вивчення мікроскопічних живих організмів або їхніх окремих частин, є мікроскоп. Розрізняють світлові й електронні мікроскопи. Світлові мікроскопи збільшують зображення до 3 600 разів, а електронні — у десятки й сотні тисяч разів.
Об’єкт дослідження розміщують на предметному столику, в центрі якого є отвір. Через отвір світло за допомогою дзеркала спрямовується на об’єкт і просвічує його. Збільшення, що дає мікроскоп, визначають таким чином: збільшення мікроскопа = збільшення окуляра (число, що стоїть на окулярі) х збільшення об’єктива (число, що стоїть на об’єктиві).
Для того, щоб налаштувати мікроскоп для роботи, слід подивитися в окуляр і повернути дзеркало, розташоване під предметним столиком, таким чином, щоб можна було побачити освітлений круг. Мікропрепарат (який міститься на предметному склі й накритий накривним скельцем) кладуть на предметний столик і обережно закріплюють лапками. Після цього слід, обертаючи гвинт, опустити тубус до накривного скельця, але не притискати його, щоб скельце не тріснуло. Далі ви дивитесь в окуляр і повільно піднімаєте тубус, обертаючи гвинт доти, доки зображення в окулярі не стане чітким.
V Закріпленя матеріалу.
(виконання лабораторної роботи).
Інструктаж з БЖД (фронтальна бесіда з учнями)
Лабораторна робота № 1
Тема. Вивчення будови клітин.
Мета. Ознайомитись із будовою клітини рослини, навчитись виготовляти тимчасові мікропрепарати, закріпити навички користування світловим мікроскопом.
Обладнання: мікроскоп, лупа, цибуля, вода, препарувальний набір, розчин йоду.
Хід роботи
Завдання 1. Ознайомитися з будовою мікроскопа.
Уважно розгляньте мікроскоп. Знайдіть об’єктив, окуляр, тубус, предметний столик, гвинт. Визначте збільшення мікроскопа.
Завдання 2. Виготовити тимчасовий мікропрепарат. Ознайомитися з будовою клітини рослини.
1. За допомогою препарувальної голки зніміть із внутрішнього боку м’ясистої лусочки цибулі маленький клаптик прозорої шкірки.
2. Нанесіть піпеткою на предметне скло 1-2 краплі води, краплю йоду і пінцетом покладіть у воду зняту шкірку; розправте її голкою і накрийте накривним скельцем.
3. Помістіть виготовлений мікропрепарат на предметний столик мікроскопа й уважно його розгляньте. Замалюйте побачене під мікроскопом.
Завдання 3. Поле чудес.
2. Місце, на якому розміщують об’єкт дослідження (6 — столик).
3. Мікроскоп, вперше сконструйований у 30-і роки XX сторіччя (11 — електронний).
4. Деталь мікроскопа, за допомогою якої рухається трубка мікроскопа (5 — гвинт).
5. Найпростіший збільшувальний прилад (4 — лупа).
6. Частина мікроскопа, до якої прикріплюється трубка і предметний столик (6 — штатив).
7. Головна частина мікроскопа, що розміщується в нижній частині трубки (7 — об’єктив).
8. Головна частина мікроскопа, розміщена на верхівці трубки (6 — окуляр).
10. Що має рідинно-мозаїчну будову (11 і 8)?
11. Найменша структурно – функціональна одиниця живих організмів (7).
Зробіть висновок.
VІ Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал з підручника параграф 10 , с. 39-43, дати відповіді на запитання після параграфа. Для високого рівня поміркуйте 2.
VІІ. Підсумки уроку, аргументація оцінок.
Додаток 1