24 квітня о 18:00Вебінар: Хто змінює світ? Результати найбільшого освітянського форуму Global Education and Skills Forum

структура еукаріотичної клітини л.р.1

Про матеріал
Урок засвоєння знань на практиці. Урок для класів з поглибленим вивченням біології.
Перегляд файлу

НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – дитячий садок» с. Жиричі

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

на тему:

 

«Структура еукаріотичної клітини: поверхневий апарат клітии. Лабораторна робота №1. Вивченя будови клітин.»

 

 

 

                                                                           Підготувала:

                                                                       вчитель біології

                                                                           І.А. Матвіюк


Тема. Структура еукаріотичної клітини: поверхневий апарат клітии. Лабораторна робота №1. Вивченя будови клітин.

 

Мета.Поглибити знання про будову клітини.  Навчити виготовляти тимчасові мікропрепарати рослинних клітин і досліджувати їх за допомогою мікроскопа. Розвивати навички роботи з мікроскопом. Виховувати акуратість під час виконаня лабораторої роботи.

Основні поняття і терміни: оболонка, цитоплазма, ядро, пластиди, вакуолі, включення.

Обладнання: мікроскоп, препарувальний набір, цибулина, картопля, постійні мікропрепарати; таблиці “Будова рослинної клітини”, підручник.

Тип уроку: комбінований. 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Налаштування учнів на позитивний настрій.

До учнів: Що ви очікуєте від уроку?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Коротке опитування:

 1. Що таке клітина?

 2. Дайте визначення і коротку характеристику таким термінам, як подразливість, обмін речовин, фотосинтез, дихання, транспорт речовин, випаровування, мінеральне живлення, ріст і розмноження.

3. Назвіть умови, що необхідні для життя рослин, поясніть їхню роль.

4. Які існують методи дослідження клітини?

5. Яке значення цитологічних методів у діагностиці різних захворювань?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь з елементами бесіди. Як ви вважаєте, чи є щось спільне у будові усіх організмів? Усе живе, за винятком вірусів, складається з особливих структурних елементів — клітин. Термін “клітина” запровадив у 1665 році англійський учений Роберт Гук. Систематичне вивчення клітин почалося лише з XIX сторіччя зі створенням так званої “клітинної теорії”. Згідно з цією теорією, всі живі організми побудовані з клітин і саме життя забезпечується поділом і функціонуванням клітин. Клітини можуть бути різної форми і різного розміру, але вони подібні за своєю будовою, хімічним складом, основними виявами життєдіяльності та обміном речовин.

Сьогодні на уроці ми розглянемо будову клітини . Ви ознайомитесь з новим методом дослідження — мікроскопією. Винайдення і використання мікроскопа дало новий поштовх у розвитку природничих наук.

У дитячій енциклопедії написано, що клітина – це дивний і загадковий світ, який існує в кожному з організмів.  Це ми сьогодні дослідимо.

IV Вивчення нового матеріалу

Пригадайте . На які царства поділяють живі організми залежно від наявності ядра? Кого ми відносимо до еукаріотів?

Клітини еукаріотів мають: ядро,поверхневий апарат, цитоплазму, постійні структури – органели та непостійні структури – включення.

До поверхневого апарату входять: плазматична мембрана , над мембранні та під мембранні структури.

Плазматична мембрана.

До складу плазматичної мембрани входять ліпіди, білки і вуглеводи. Ліпіди розміщені у два шари, гідрофобні головки яких обернені до зовнішнього і внутрішнього боку мембрани. Гідрофільні хвостики оберненні всередину мембрани. Одні білки розташовані на поверхні мембрани і називаються поверхневими, а інші пронизують мембрану наскрізь і виконують транспортну функцію. Вуглеводи входять до складу мембрани виключно у вигляді комплексних сполук із молекулами білків і ліпідів. Така модель будови біологічних мембран дістала назву рідинно-мозаїчної.(додаток1)

Пригадайте. Яку функцію виконує шкіра?

Мембрана теж вкриває клітину ззовні і оберігає її вміст. Отож розглянемо функції клітинної мембрани.

  1. Захисна.
  2. Транспортна.

А) пасивний транспорт.

  • Однобічна дифузія.
  • Полегшена дифузія.

Б) активний транспорт.

  • Калієво-натрієвий насос.

          В) Цитоз.

  • Фагоцитоз.
  • Піноцитоз.
  1. Сигнальна функція.
  2. Функція забезпечення міжклітинних контактів.

Надмембранні комплекси.

Надмембранні комплекси складаються із структур, розташованих над плазматичною мембраною.  У рослин і грибів – це клітинна оболонка, у тварин – глікокалікс.

Підмембранні комплекси клітини.

Підмембранні комплекси клітини – це різноманітні структури білкової природи: мікронитки і мікротрубочки, які утворюють цитоскелет – своєрідний скелет клітини.

Розповідь, що супроводжується демонстрацією лупи і мікроскопа. Найпростішим збільшувальним приладом є лупа. Лупи збільшують зображення у 4—25 разів. За їхньою допомогою можна побачити окремі частини рослини, великі клітини.

Основним приладом, яким користуються під час вивчення мікроскопічних живих організмів або їхніх окремих частин, є мікроскоп. Розрізняють світлові й електронні мікроскопи. Світлові мікроскопи збільшують зображення до 3 600 разів, а електронні — у десятки й сотні тисяч разів.

Об’єкт дослідження розміщують на предметному столику, в центрі якого є отвір. Через отвір світло за допомогою дзеркала спрямовується на об’єкт і просвічує його. Збільшення, що дає мікроскоп, визначають таким чином: збільшення мікроскопа = збільшення окуляра (число, що стоїть на окулярі) х збільшення об’єктива (число, що стоїть на об’єктиві).

Для того, щоб налаштувати мікроскоп для роботи, слід подивитися в окуляр і повернути дзеркало, розташоване під предметним столиком, таким чином, щоб можна було побачити освітлений круг. Мікропрепарат (який міститься на предметному склі й накритий накривним скельцем) кладуть на предметний столик і обережно закріплюють лапками. Після цього слід, обертаючи гвинт, опустити тубус до накривного скельця, але не притискати його, щоб скельце не тріснуло. Далі ви дивитесь в окуляр і повільно піднімаєте тубус, обертаючи гвинт доти, доки зображення в окулярі не стане чітким.

V Закріпленя матеріалу.

 (виконання лабораторної роботи).

Інструктаж з БЖД (фронтальна бесіда з учнями)

Лабораторна робота № 1

Тема. Вивчення будови клітин.

Мета. Ознайомитись із будовою клітини рослини, навчитись виготовляти тимчасові мікропрепарати, закріпити навички користування світловим мікроскопом.

Обладнання: мікроскоп, лупа, цибуля, вода, препарувальний набір, розчин йоду.

Хід роботи

Завдання 1. Ознайомитися з будовою мікроскопа.

Уважно розгляньте мікроскоп. Знайдіть об’єктив, окуляр, тубус, предметний столик, гвинт. Визначте збільшення мікроскопа.

Завдання 2. Виготовити тимчасовий мікропрепарат. Ознайомитися з будовою клітини рослини.

1. За допомогою препарувальної голки зніміть із внутрішнього боку м’ясистої лусочки цибулі маленький клаптик прозорої шкірки.

2. Нанесіть піпеткою на предметне скло 1-2 краплі води, краплю йоду і пінцетом покладіть у воду зняту шкірку; розправте її голкою і накрийте накривним скельцем.

3. Помістіть виготовлений мікропрепарат на предметний столик мікроскопа й уважно його розгляньте. Замалюйте побачене під мікроскопом.

Завдання 3. Поле чудес.

  1. Трубка, в якій містяться головні частини мікроскопа (5 літер - тубус).

2. Місце, на якому розміщують об’єкт дослідження (6 — столик).

3. Мікроскоп, вперше сконструйований у 30-і роки XX сторіччя (11 — електронний).

4. Деталь мікроскопа, за допомогою якої рухається трубка мікроскопа (5 — гвинт).

5. Найпростіший збільшувальний прилад (4 — лупа).

6. Частина мікроскопа, до якої прикріплюється трубка і предметний столик (6 — штатив).

7. Головна частина мікроскопа, що розміщується в нижній частині трубки (7 — об’єктив).

 8. Головна частина мікроскопа, розміщена на верхівці трубки (6 — окуляр).

  1.     Хто вперше сконструював мікроскоп (3)?

10. Що має рідинно-мозаїчну будову (11 і 8)?

11. Найменша структурно – функціональна одиниця живих організмів (7).

Зробіть висновок.

VІ Домашнє завдання.

Опрацювати  матеріал з підручника параграф 10 , с. 39-43, дати відповіді на запитання після параграфа. Для високого рівня поміркуйте 2.

VІІ. Підсумки уроку, аргументація оцінок.


F:\2018-2019\конспекти\9\плазматична мембрана.jpg
 

Додаток 1

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
21 лютого
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку