6 клас
Тема: Ступені порівняння прикметників. Утворення вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників
Мета:
Навчальна: навчити учнів утворювати всі можливі форми ступенів порівняння прикметників, знаходити їх у тексті, використовувати у своєму мовленні та правильно вживати при складанні речень, творів;
Розвивальна: розвивати творчість, пам’ять, увагу, мислення; виховувати любов, повагу до матері;
Виховна: виховувати відчуття краси природи, бажання її зберегти.
Обладнання: підручник ( Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів / М. І. Пентилюк, І. В. Гайдаєнко, А І. Ляшкевич, С. А. Омельчук. За заг. ред. М. І. Пентилюк . – К.: Освіта, 2006. – 272с.), таблиця «Ступені порівняння прикметника», картки з індивідуальними завданнями.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
План уроку
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (3хв.)
Слово вчителя:
Доброго дня, діти! На дошці ви бачите сонечко, яке кожного дня зігріває наше життя і зміцнює наше здоров’я. Але в нього не вистачає промінчиків. Ми їх обов’язково знайдемо, але спочатку я пропоную зіграти в таку гру.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (10 хв.)
1. Гра «Знайди і виправ помилку». (Завдання виконується усно):
А) прикметником називається службова частина мови, що означає предмет і відповідає на питання який? чий? (самостійна частина мови; виражає ознаку предмета);
Б) прикметники змінюються тільки за родами (змінюються за родами, числами і відмінками );
В) у словосполученні прикметник найчастіше буває головним словом (залежним);
Г) у реченні прикметник найчастіше виступає означенням, рідше обставиною (присудком);
(Хто найбільше дав правильних відповідей, той і отримує промінчик для того,щоб сонечко світило яскравіше1)
2. «Орфографічна хвилинка» (словниковий диктант. Звертаємо увагу на орфограми пре-, при- )
Предобрий, препоганий, приміський, привокзальний, пречудовий, прикордонний, пресухий, предорогий, прецікавий, придорожній, прибережний, предивний, превисокий.
(Хто зробив найменше помилок, той і отримує промінчик для того,щоб сонечко світило яскравіше2)
Запитання:
На що вказує префікс пре-?
(Префікс пре- вказує на вищий ступінь ознак.)
— Різний ступінь якості можна передати за допомогою ступенів порівняння, що є темою нашого уроку.
IIІ. Оголошення теми, мети уроку ( 2хв.)
IV. Вивчення нового матеріалу(15хв.)
Слово вчителя:А зараз завітаємо в будинок під назвою ступені порівняння – це такі форми якісних прикметників, що означають різну міру вияву ознаки, якості чи властивості в предметі.
Розрізняють два ступені порівняння: вищий і найвищий.
Вищий ступінь порівняння вказує, що в одному предметі ознака виявляється більшою мірою, ніж в іншому. Кожен із ступенів має дві форми: просту і складену.
Проста форма вищого ступеня порівняння утворюється від основи прикметника за допомогою суфіксів -ш-, -іш- (глибокий - глибший).
Складена форма вищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання до прикметника слів більш або менш (глибокий – більш(менш) глибокий).
Найвищий ступінь порівняння вказує, що ознака виявляється найбільшою мірою. Кожен із ступенів має дві форми: просту і складену.
Проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання до простої форми вищого ступеня прикметника префікса як-, якнай-, щонай- : якнайглибший, найглибший, щонайглибший.
Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється за допомогою додавання до початкової форми прикметника слів найбільш, найменш: глибокий – найбільш глибокий.
При творенні вищого ступеня за допомогою суфікса -ш- основа прикметника може зазнавати певних змін, а саме:
а) суфікси -к-, -ок-, -ек- випадають: солодкий — солодший, глибокий — глибший, широкий — ширший.
б) кінцеві приголосні основи г, з, ж разом із суфіксом -ш- змінюються на
-жч- (г, з, ж + ш = жч): тяжкий — тяжчий, важкий — важчий, близький — ближчий, низький — нижчий. вузький — вужчий, дужий — дужчий,
дорогий — дорожчий; ВИНЯТКИ: легкий — легший, довгий — довший;
в) кінцевий приголосний основи с разом із суфіксом -ш- змінюється на -щ-
(с + ш = щ): високий — вищий, товстий — товщий, красивий — кращий.
Вищий ступінь кількох прикметників утворюється від інших основ, а саме: добрий, хороший — ліпший, кращий; гарний — кращий; поганий — гірший; великий — більший; малий — менший.
Вищий ступінь |
|
Проста форма |
Складена форма |
Корінь – ш – або основа + – –іш –
Глибокий – глибший |
Більш початкова Менш + форма
Глибокий – більш глибокий |
Найвищий ступінь |
|
Проста форма |
Складена форма |
най– проста якнай– + форма щонай– вищого ступеня
Якнайглибший Найглибший Щонайглибший |
Найбільш початкова Найменш + форма
Глибокий – найбільш глибокий |
V. Формування умінь та навичок ( 10хв.)
Сильний – ( сильніший, більш (менш) сильний)
( найсильніший, найбільш (найменш) сильний);
Міцний - ( міцніший, більш (менш) міцний)
( найсильніший, найбільш(найменш) міцний)
Здоровий – (здоровіший, більш (менш) здоровий)
( найздоровіший, найбільш (найменш) здоровий)
Хто зробив найменше помилок, той і отримує промінчик для того,щоб сонечко світило яскравіше2)
2. Словниковий диктант. Від поданих слів утворити вищий ступінь порівняння прикметників, записати в одну колонку слова з кінцевим основи – ш, у другу –щ, у третю –жч.
Солодкий – солодший, глибокий – глибший, далекий – дальший, дорогий – дорожчий, тяжкий – тяжчий, близький – ближчий, товстий – товщий, поганий – гірший.
(Хто зробив найменше помилок, той і отримує промінчик для того,щоб сонечко світило яскравіше4)
Вчитель: Чи можна утворити ступені порівняння таких прикметників?(усно)
Босий |
Лисий |
Дуже сумний |
Премудрий |
Здоровенний |
предобрий |
Надзвичайний |
Кульгавий |
презлий |
не можна
3. Гра « Я – редактор»
Вчитель: Молодці, ви гарно справилися з цим завданням. А тепер, щоб наше сонечко засяяло, знайдіть в тексті прикметники, які найкраще характеризують наше здоров'я, вони і будуть промінчиками для нашого сонечка.(Промінчик 5)
На дошці записані речення з помилками, учні повинні виправити помилки, аргументуючи свої відповіді і правильно записати речення в зошити (записати в зошит правильний варіант).
VІ. Підсумки уроку (5хв.)
- Про що ми говорили сьогодні на уроці? (про ступені порівняння прикметників )
- Я знаю, що виший ступінь має … (дві форми просту і складену).
- - Проста форма вищого ступеня утворюється за допомогою…(додованням до кореня або основи суфіксів –ш-,-іш-)
- Складена форма вищого утворюється за допомогою…(більш/менш + початкова форма)
- Я знаю, що найвиший ступінь має…(дві форми просту і складену).
- Проста форма найвищого ступеня утворюється за допомогою…(додованням до простої форми вищого ступеня префіксів най-, якнай-, щонай-)
- Складена форма найвищого утворюється за допомогою…( найбільш/найменш + початкова форма)
VІІ. Домашнє завдання (2хв.)
Опрацювати § 25. Вправа 259
VIІІ. Оцінювання (1хв.)
ІХ. Заключне слово вчителя(1хв.)
Дякую Вам діти за сьогоднішній урок, ви гарно працювали і добре справлялися із завданнями. Я сподіваюся, що ви отримали насолоду від нашого емоційного уроку, вас зігрівало проміння нашого сонечка, а значить стали впевненішими, розумнішими і здоровішими.